Betäckningar 2018

Vårt sto har inte brunstat än ens :cautious:
Brunstade i mars men inte nu inte..


Det ska tas ett baktprov först, men om det inte visar nåt (ser man det direkt?) kan man inseminera på den brunsten då?

De flesta kan analysera direkt och få fram att där finns bakterier, men det gäller ju att göra steg 2 också ta fram vilken bakterie det är så man kan ge rätt behandling. Där mitt sto varit så tar dt några dagar att få fram - men andra kanske har ett närmre/snabbare labb
 
De flesta kan analysera direkt och få fram att där finns bakterier, men det gäller ju att göra steg 2 också ta fram vilken bakterie det är så man kan ge rätt behandling. Där mitt sto varit så tar dt några dagar att få fram - men andra kanske har ett närmre/snabbare labb
Ja precis, jag trodde en hel brunst gick åt oavsett bakterier eller ej om man tog prov.

Antog att om det visar bakterier kan det ta lite tid däremot.
 
För det mesta seminerar man ändå. Det som är viktigt är att livmodern är ren när embryot kommer dit, vilket tar 6-8 dygn.

Mmm jo, men bara om man hinner behandla väl? Förra somaren seminerades ju min (som bekant) då hon var infekterad - men bakterierna hann inte resistensbestämmas så hon hann inte behandlas i den brunsten.
 
Mmm jo, men bara om man hinner behandla väl? Förra somaren seminerades ju min (som bekant) då hon var infekterad - men bakterierna hann inte resistensbestämmas så hon hann inte behandlas i den brunsten.
Det var nog så jag tänkte att det fungerade?
 
Brukar man inte skölja ston som är infekterade? Antar att det inte går att skölja efter seminering? (Noll erfarenhet ang detta, därav frågan)
 
Det beror väl på om man har labb nära eller behöver skicka iväg, förra året tog det nog 5 dagar för min station att få svar lite oturligt med helg emellan

Om det tar fem dagar att få provet till labb är det förstört ;). I regel får man preliminärt svar efter en dags odling och sen ytterligare ngt dygn innan res best. Vi seminerar i princip uteslutande alltid i samma brunst som vi provtar i.
 
Om det tar fem dagar att få provet till labb är det förstört ;). I regel får man preliminärt svar efter en dags odling och sen ytterligare ngt dygn innan res best. Vi seminerar i princip uteslutande alltid i samma brunst som vi provtar i.

Nej det tog inte fem dagar att få dit provet - men svaret tog fem dagar så stoet hade gått ur brunst innan res. bestämning så någon behandling blev det inte i den brunsten.
 
Nej det tog inte fem dagar att få dit provet - men svaret tog fem dagar så stoet hade gått ur brunst innan res. bestämning så någon behandling blev det inte i den brunsten.

Tar det alltid så lång tid att få provsvar från den stationen/labbet? Vi har alltid fått prel. dagen efter och fullständig ytterligare en dag senare, även på helger.
 
Idag var Kimbi tokbrunstig på stationen. Tyvärr är kroppen fortfarande inte i synk så hon har inget ägg som går att inseminera på. Däremot går det att behandla nu så jag lämnade henne på stationen idag för behandling och sköljning. Skönt att det händer något, och jag hoppas verkligen att brunsterna ordnar till sig när hon blivit behandlad. Förra året hade hon mig veterligen fina brunster fram tills hon sprutades igång på sista försöket. Då släppte hon aldrig något ägg.
 
Håller tummarna att hon börjar brunsta "normalt" snart efter behandlingen, @Marty! Vet ni vad som kan vara orsaken til infektionen?


Jag väntar fortfarande på min frusna sperma, hoppast verkligen att det kan skickas iväg på onsdag, för på lördag är det 21 dagar sedan stoet visade brunst senast. Förvisso inte alls säkert att hon kör några regelbundna cyclar såhär tidigt på våren... :cautious:
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 123
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
617
Senast: Ketrawzc
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 734
Senast: Gunnar
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundhantering
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp