Bukefalos 28 år!

Betäckningar 2018

@sorbifolia Det har vi väl dålig koll på. Hon är ju dock äldre och aldrig haft föl så det är väl inte helt ovanligt som jag förstått det. Hon behandlades ju även förra året så helt optimal verkar hon ju inte vara. Men annars är det inget som varken stationen förra året eller nu pratat om skulle vara något problem med henne.
 
@sorbifolia Det har vi väl dålig koll på. Hon är ju dock äldre och aldrig haft föl så det är väl inte helt ovanligt som jag förstått det. Hon behandlades ju även förra året så helt optimal verkar hon ju inte vara. Men annars är det inget som varken stationen förra året eller nu pratat om skulle vara något problem med henne.

Ja, jag funderade mest iom att hon även blev behandlad förra året och att det nu kommit tillbaka. Men vissa kanske har lättare att få infektioner än andra. Jag kan som sagt inte så mycket om det här, så frågar bara för att lära mig. :)
 
Ja, jag funderade mest iom att hon även blev behandlad förra året och att det nu kommit tillbaka. Men vissa kanske har lättare att få infektioner än andra. Jag kan som sagt inte så mycket om det här, så frågar bara för att lära mig. :)
Jag är en glad amatör och har också ganska dålig koll egentligen. Jag förlitar mig mest på veterinärernas kunskap ;). Men om jag förstått det rätt kan infektioner ha många olika orsaker. Också att det kan vara vanligare på äldre ston då deras livmoder inte renar sig lika lätt som hos en ung häst.

De på stationen verkade inte slå på stora trumman i nuläget i alla fall, så jag hoppas hon inte är unik och extra krånglig på något sätt. Men jag funderar ibland vad jag håller på med O_o
 
@sorbifolia Det har vi väl dålig koll på. Hon är ju dock äldre och aldrig haft föl så det är väl inte helt ovanligt som jag förstått det. Hon behandlades ju även förra året så helt optimal verkar hon ju inte vara. Men annars är det inget som varken stationen förra året eller nu pratat om skulle vara något problem med henne.

Var hon i god kondition förra året (ridkondition alltså)? Vissa brunstar ju lite annorlunda då, samt att de inte alltid vill ta sig trots att brunst och skick ser bra ut.
 
Var hon i god kondition förra året (ridkondition alltså)? Vissa brunstar ju lite annorlunda då, samt att de inte alltid vill ta sig trots att brunst och skick ser bra ut.
Ja, förra året var hon i full kondition. Det är hon även i år. Dock funderar jag på om den kalla våren också kan spela in. Förra året hade hon fina tydliga brunster i slutet av mars. I år har de varit väldigt otydliga. Nu är nog första gången hon är tydligt brunstig även hemma.
 
Nu är sperman äntligen på väg hit! Så nu är frågan - hur länge håller den sig (i ett fryskärl) innan jag behöver börja oroa mig? Transporten verkar ta nånstans mellan 24 och 48 timmar.
 
Kimbi är igår inseminerad med Zappa. Inte kollad än så vet inte om hon släppt något ägg. Jag är så otroligt nojig i år eftersom starten varit knackig och förra året släppte hon av någon anledning inget ägg vid sista brunsten. Det är bara maj och jag känner mig redan stressad :nailbiting::arghh:
 
Kimbi är igår inseminerad med Zappa. Inte kollad än så vet inte om hon släppt något ägg. Jag är så otroligt nojig i år eftersom starten varit knackig och förra året släppte hon av någon anledning inget ägg vid sista brunsten. Det är bara maj och jag känner mig redan stressad :nailbiting::arghh:
Jag med, lite stressad, ’mitt’ sto har inte brunstat än :meh:
Eller ja, hon har hunnit med två tydliga brunster men för tidigt då..
 
Den kalla våren kanske fick ditt sto att komma av dig? Har ni varit på stationen än och kollat om hon är igång? Men jag förstår din känsla :nailbiting:
Ja det är nog så.
Vi håller oss lite kalla än, men en vill ju att det ska rulla igång med allt nu! Ivrig som en är:angel:

Stoets mamma visade ingen brunst alls förra året så henne sprutade de igång sen, hon ska ha nu i slutet av maj.
 
Ja det är nog så.
Vi håller oss lite kalla än, men en vill ju att det ska rulla igång med allt nu! Ivrig som en är:angel:

Stoets mamma visade ingen brunst alls förra året så henne sprutade de igång sen, hon ska ha nu i slutet av maj.

Man kan inte spruta igång utan att det föregåtts av en brunst. Så troligen brunstade stoet fast det inte syntes.
 
Mitt sto verkar inte heller vilja brunsta igen, trots att hon såg ut att brunsta för 21 dagar sedan... Men nu har iaf sperman anlänt, så tänker åka in o kolla henne måndag morgon oavsett.
 
Kimbi är igår inseminerad med Zappa. Inte kollad än så vet inte om hon släppt något ägg. Jag är så otroligt nojig i år eftersom starten varit knackig och förra året släppte hon av någon anledning inget ägg vid sista brunsten. Det är bara maj och jag känner mig redan stressad :nailbiting::arghh:
Hela avelssituationen är en enda stor stressfaktor för mig O_o. Först hitta hingst, språngrulla, matcha brunst, inseminering, koll och förhoppningsvis dräktig för att sen vänta och hålla tummarna att det går vägen hela dräktigheten på ELVA månader för att sen oroas över fölning och fölets start i livet. Man måste vara rätt skruvad om man håller på med detta :laugh:
 
Hela avelssituationen är en enda stor stressfaktor för mig O_o. Först hitta hingst, språngrulla, matcha brunst, inseminering, koll och förhoppningsvis dräktig för att sen vänta och hålla tummarna att det går vägen hela dräktigheten på ELVA månader för att sen oroas över fölning och fölets start i livet. Man måste vara rätt skruvad om man håller på med detta :laugh:
Ja, inte är man helt frisk. Jag är kattuppfödare också men väntan och nervositeten där känns betydligt mer överkomligt. 9 veckors leveranstid känns lagom för nerverna ;).
 
Hela avelssituationen är en enda stor stressfaktor för mig O_o. Först hitta hingst, språngrulla, matcha brunst, inseminering, koll och förhoppningsvis dräktig för att sen vänta och hålla tummarna att det går vägen hela dräktigheten på ELVA månader för att sen oroas över fölning och fölets start i livet. Man måste vara rätt skruvad om man håller på med detta :laugh:

Ja, precis så är det! :rofl:

Fick et mindre nervöst sammanbrott just nu då jag messade stationen att jag kommer och hämtar fryskärlen i morgon bitti, och fick till svar att dom inte tömt den än.... :nailbiting: Men visade sig att dom mätt kvävenivån och allt är förhoppningsvis ok med sperman fortfarande. :p Fan vad stressigt, och vi har inte ens börjat inseminera!
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 172
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Ketrawzc
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
9 094
Senast: Gunnar
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp