Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

En fråga till både dig och Álin. Det är svårt att se mått på bilderna och det ser ju så himla snyggt ut med alla krusiduller. Men hur stora är hålen i dem. Täker på små föl, kan dom få en hov eller ett ben igenom?
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

En fölhov får nog plats men inte en vuxen hästhov i alla fall.
Själva gallren sitter ganska tätt. Krusidullerna på dörrarnas mittdel vet jag inte, där kanske kan få in en fot storlek mindre men jag tror faktiskt inte det ändå. Det är ju godkända mått på allt.

Man kan ju klart göra det ännumer föl/småhäst vänligt (mindre mellanrum alltså) om man ändå ska bygga nytt, och man vet med sig att man kanske kommer att ha föl någon gång.
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

En tredjedel av stallet är ombyggt med nya boxar men de används inte så ofta eftersom hästarna går på lösdrift... :smirk:

stall_001.jpg
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Hejsan varför väljer man att ha hela väggar emellan hästarna???
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Galler är ju egentligen rätt tråkigt, och hästarna ser ju och kan ha kontakt med varandra trots allt :)
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Därför att man måste låta hästarna kunna "komma ifrån" kontakt också. Det är kanske så att man inte alltid har hästar som trivs bredvid varandra. Därför måste man se till så att stallet fungerar även om det skulle stå andra hästar. En hel vägg kan vara väldigt bra. Kan i vissa fall skapa mer ro.
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Hejsan varför väljer man att ha hela väggar emellan hästarna???

Det kommer jag också att bygga till i sommar.

Jag har hästar som inte gillar varandra :crazy: Dock kommer jag nog att sätta in ett litet fönster mellan dem med gallar.
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Det är inte direkt jag som har byggt dessa boxarna själv, men min häst stod installad här och stallägarna har byggt stallet själv. Gammalt stall där allt revs utom stommen, om ni undrar över den låga takhöjden och smala stallgången. :angel:



 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Träet är oljad ek, enkelt att underhålla. Gallrena har vi fått tag på när man rev ett gammalt fint stall i Stockholmstrakten, är nog svårt att få tag på fler men det finns företag som tillverkar enligt gammal stil, googla på boxgaller gjutgjärn etc så hittar ni nog.

Mellanstolparna gjordes eftersom vi planerade för att göra egna galler, men så hittade vi ju de andra. Stolparna blev kvar för hästarna älskar att klia sig på dem......
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

nu vet jag dock inte hur suddig bilden är men egenbygt e det

 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

GUUD vad fint :) Jag saknar vår gamla stall sååå mycket när jag ser detta ..
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Mysigt! Har du sadelkammare och foder,hö och strö förvaring i ett också, har du isolerat eller hur har du löst det?

Utrymmet längst till vänster var foderförråd, där fanns krafft och halm. Sadelkammare fanns i en isolerad friggebod med värme i precis bakom ryggen på fotografen.
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

En fråga till både dig och Álin. Det är svårt att se mått på bilderna och det ser ju så himla snyggt ut med alla krusiduller. Men hur stora är hålen i dem. Täker på små föl, kan dom få en hov eller ett ben igenom?

I mitt fall sitter 'krusidullerna' 1,40 över marken....
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Hästar kan fastna ändå. Det finns regler för hur brett det får vara mellan galler om jag minns rätt.
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Pappa och jag snickrade ihop ett litet stall för 2 hästar när jag fick min pålle.. just nu står tyvärr stallet tomt förutom att de är tre kaniner där inne. Hästarna är borta sen 1 & 2 år sedan fast jag funderar varje dag på att skaffa en ny :)

Tyvärr är vi fortfarande inte helt klara med stallet. de ska målas mera och byggas ut och fixas.. Men orken försvann när pållen försvann :(

bilder:
http://Stirrup.bilddagboken.se/index.php?main=L3AvZGF5dmlldy5odG1sP3Q9MTEwMDczMjQwMSZpZD02NzU2NTgy Några bilder hur hela stallet ser ut invändigt och utvändigt. De är byggt i en typ "lada" de stod kor där för flera år sedan, sen har de bara vart förvaring.

boxbild:
http://Stirrup.bilddagboken.se/inde...kPTIyMjY5NjM4JnQ9MTE1NDkwMTYwMSZjdXJyaW1nPTY=

boxbild men häst i:
http://Stirrup.bilddagboken.se/index.php?main=L3AvZGF5dmlldy5odG1sP3Q9MTE1NDk4ODAwMSZpZD05ODcxNzc1

inte mina hästar de där tyvärr :/
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Om jag får föl i ngn av boxarna någon gång skall jag se till att sätta för mina krusiduller, alternativt plocka ner dem från den boxen.

Skönt med folk som håller koll!
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

lägger in bilder på vårat nybyggda stall då! :love: haft en snickare som byggt men vi har ritat:)

5352401.jpg


5352403.jpg

SÅÅ fint stall! Smart konstruktion på boxar och väggar! Är boxväggarna i betong? Ser så ut. Som sagt, otroligt fint! Och med balkarna i taket och allt!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 310
Senast: Ridinglady
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 906
Senast: Åsa A
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 276
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 890
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp