Bukefalos 28 år!

Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Men jag missade att du ville se bilder på stall vi byggt själva :o
Visserligen har vi gjort en del hantlangarjobb och dessutom bidragit med glada tillrop (eftermiddagsfika med dopp :) ), men det är en firma som har huvudansvaret...

Immer
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Oh my så FIIINT :love: Alldeles alldeles underbart :D
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Äsch sak samma :D
Jag menade mer att de byggdes efter hur man själv utformat dem och inte att man hade köpt färdiga boxar (typ cityboxen) :)
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Så fint ni har gjort!
JAg håller själv på att färdigställa den ena delen av de två nya stallen vi byggt. Kallstallet är nästan klart, fattas bara fönstergaler nu, medan det fattas lite mer på det nybyggda. Jag kan nästan ana att du längtade tills allt blev klart för inflyttning... Det gör jag.
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Det enda som saknas i vårt stall nu är boxgrindarna.
De är beställda efter mått, och ska levereras och monteras inom tre veckor.
Jag har pratat med Länsstyrelsen idag, och vi får ta stallet i bruk direkt när det är klart så gör man besiktningen senare.

Såhär ser stallet ut idag (vi målar till sommaren!):

http://pg.photos.yahoo.com/ph/latexabest/album?.dir=/69bdre2
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

*kl*

Är det nån mer än jag som faktiskt varit med och byggt själva istället för att lämna det till sambo, farfar eller nån annan (man...)?
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

*kl*

Är det nån mer än jag som faktiskt varit med och byggt själva istället för att lämna det till sambo, farfar eller nån annan (man...)?

Klart man är med och bygger - så mycket man kan i alla fall - fråga vilken snickare som helst, utan en bra hantlangare står de sig slätt. Jag har i alla fall:
Stöttat när stommen skulle upp,
hållit alla utvändiga gipsskivor,
målat -inte allt, men mycket -,
spikat invändig råspont,
skruvat inredning,
städat och plockat,
burit in & ut plank, lister, panel etc
Rivit och spikrensat,
Måttat,
räknat på offerter och betalat räkningar
m.m.

Till sist måste det väl också räknas att man håller 'byggarna' med mat & dricka.
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

*kl*

Är det nån mer än jag som faktiskt varit med och byggt själva istället för att lämna det till sambo, farfar eller nån annan (man...)?

jag har varit med o byggt det har även sambon som inte håller på med hastarna o sen är det famlijen som har stallet alla har hjält till på olika sätt...
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Helt utanför ämnet, men jag kände igen din fina häst! Jag har en halvsyster, med samma mamma och samma uppfödare :)
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

förstår frågan:smirk: , har också regerat på att så många skriver att deras sambo, pappa etc har byggt , varför är det så få tjejer som lär sig själva istället för att överlåta snickrandet på sambon ( eller någon annan man)?

Själv är jag den i vårt förhållande som är klart händigast och jag har byggt mitt eget stall , sambon har varit med och hjälpt till och snickrat ( även han är händig) men det är jag som beräknar konstruktionen och gör allt finsnickeri. Så är det även hemma , jag har renoverat och byggt om hela huset inkl totalrevoverat badrummet och dragit om såväl avlopp som vatten helt själv och ser inte det ovanliga i det förrän folk som inte känner oss ser huset eller stallet och fäller kommentarer som oj vad händig din sambo måste vara!!!!:crazy:
Ska lägga in bilder på mitt stall men har inte hunnit fota samt det är inte helt klart!
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Ähm.. Många kanske inte har så mycket erfarenhet av snickeri och konstruktion. Och då tror jag inte att man drar igång med projekt stallbygge direkt utan ber någon kunnig om hjälp. Sedan gissar jag att många är nyfikna på hur arbetet går till och slänger ett öga på varje moment och lär sig tills nästa tillfälle dyker upp att bygga/renovera något. :confused:
Det är ju inte så många tillfällen man får att lära sig sådana här saker som tjej om man inte spottar i näven och styr sambon/pappan och morfar åt sidan. :devil: Och det kan ju resultera i kommentarer och jobbig press att lyckas om de som kan står på sidan och kollar in en när man ska gissa sig igenom de oändliga problemlösningarna som ett bygge brukar innebära.
Det är lättare om man inte har någon att be om hjälp och bara måste lära sig, i lugn o ro och där man får sopa upp efter misstagen själv...
Sedan vill iaf jag att vårt blivande stall ska vara ett under av finess och god konstruktion. (o harmoni, vackert och funktionellt... osv!)Och då tar jag gärna hjälp av alla som kan det praktiska och tar råd innan vi ritar klart.:idea:
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Menar du att byggkunskaper och erfarenhet är något man föds med om man är kille...? Jag tycker att det är kul att snickra och greja, trots att jag är tjej. Varför skulle det dyka upp fler tillfällen för killar att lära sig sånt? Själv byggde jag min egen lekstuga när jag var typ 8 år, drog el och allt :cool: (under övervakning från föräldrar förstås)

Stallbygge och renovering hjälps vi åt med här. Möjligen att sånt som är jobbigt och tråkigt kan få definieras som "karlgöra" :angel:
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Jag har byggt mitt stall själv inklusive sadelkammare!! Ja inte själva byggnaden förstås - den är lite äldre än vad jag är... men boxväggarna har jag gjort och även boxdörrarna. Jag var även den som med hjälp av en kobra hackade upp hela det gamla golvet! Tjejer kan bygga precis lika bra som killar. Det är ofta viljan som saknas...
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Och varför spottar man inte i nävarna som tjej då och passar på och lär sig nåt i stället för att agera kaffekokare? Jag fattar inte.

Jag har ingen pappa, sambo, morfar, whatever som gör saker åt mig, jag hyrde in en hanteverkare och hjälpte till med det jag kunde och jag lärde mig massor. Ett fyrspann kunde inte hålla mig därifrån, det är ju mitt stall.
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Eller jo jag fattar egentligen. Tjejer gör tjejgrejer och killar gör killgrejer. Fortfarande. År 2007.
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Men om man aldrig provar , ja då lär man sig ju inte heller, för att få erfarenhet måste man ju börja någonstans och prova sig fram.

Ibland lyckas man .....ibland inte , och det är då man lär sig av misstagen ,tar ett djupt andetag ,och försöker igen.... det är så erfarenhet skapas!

Jag personligen är helt självlärd!
Jag har helt enkelt gjort så att när jag velat något eller då det uppstått ett problem , ja då har jag satt mig in i saken ordentligt genom att läsa samt fråga kunnigt folk inom området .. sen så har jag helt enkelt satt igång!
För varje projekt har jag gjort något misstag som jag inte gör nästa gång och så rullar det på ! De gånger jag har byggt med kunnigt folk har jag krävt att få vara aktiv inom något område och har således lärt mig det jag gjort!

Jag tror snarare att många tjejer överlag drar sig för att ens försöka snickra och överlämnar det till en man som i sin tur tar på sig det, eftersom han känner en viss press att vara den som faktiskt kan snickra .. enkom för att han är man. Därför har det hela tiden blivit så att eftersom mannen är den som försöker är det också han som utvecklar sin snickartalang och så blir det en "ond" cirkel av det eftersom tjejerna drar sig ens för att försöka

Så när jag bygger .. visst ibland blir inte ytan perfekt men det gör mig inget då tillfredställelsen av att ha gjort det själv överväger ..

Ibland blir dock ytan mer än perfekt eftersom jag lagt ner hela min själ i det.

Som mitt badrum ; Varenda gång jag går in och lägger mig i badkaret slås jag över hur snyggt och proffsigt det ser ut. Jag har själv gjort allt!, den specialbyggda dushen helt byggd i sjösten , tvättstället byggt i massiv mahogny och det nåtade teakgolver har jag själv, limmat , skruvat , nåtat och pluggat med 3000 teakplugg! .

Och varenda gång någon kommer hem till oss, som inte känner oss . möts jag av kommentaren när jag berättar att vi gjort badrummet själv; att; "gud va´händig din kille måste va" :eek:

Jag ber om ursäkt till trådskaparen att tråden drog iväg lite .. jag ska fortsättningsvis hålla mig till ämnet och lägga in bilder på vårt lilla stall som är enkelt byggt men tycker vi väldigt fint och mysigt!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 356
Senast: Ridinglady
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 044
Senast: Åsa A
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 366
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 129
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp