Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

380845_2904579860096_1428494892_33135230
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Mina får i år fri tillgång på hösilage, 1 kg lusern (complett) 1 kg Havens Ferto-Lac och 2½ dl Krafft Miner Vit. Som högdräktiga då.
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Min äter fritt på ett silage med en kvot på 8.6 och en dl kraffts miner vit så att Ca/P kvoten hamnar på ungefär 1.7 och en dl multivitamin just nu.

Dock är hon inte så förtjust i silaget även om hon är tjock nu så funderar jag på om hon kommer äta tillräckligt sen i
högdräktigheten, eftersom att hon är typen som tenderar till att matvägra i tid och otid. Sen så är hon ganska
gammal också och har nästan lika lätt att falla ur som att gå upp i vikt. Jag lär väl få stoppa i henne kraftfoder,
lucern eller dylikt i högdräktigheten va?

Igår vägrade hon äta sitt silage till kvällen. Det passade inte, men silaget med en skitkvot dög att äta. :mad:
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Personligen ger jag alltid någon form av kraftfoder (samt oftast lusern mer eller mindre) till högdräktiga ston och till ston med föl vid sidan när det inte finns ordentligt bete, och även till föl och åringar när det inte finns bra bete (tidigt och sent på betessäsongen tex).

Jag vill säkerställa upptaget av mineraler och aminosyror och veta att dom får i sig behoven just under dessa superviktiga perioder, och när det gäller fölen kan dom inte ta upp näringen optimalt enbart ur grovfoder.

Jag hade helt enkelt räknat på minimi vad hon får i sig av silaget och lagt till lämpligt avelsfoder o ev lusern.
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Tack för svaret!

Lär väll bli så att man får åka genom halva stockholm för att köpa Dodson & Horrell då! :)
Här finns nästan bara kraffts produkter och min äter inte deras avelsfoder och jag vill inte ge lucern med stora melassklumpar i.
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Ja jag gillar Dodson & Horrell och Havens avelsfoder (dom har både för dräktiga ston och fölpellets med mjölkprotein)

Vad gäller lusern kör jag på Complett (Spannex) utan melass, ger inget med melass i till mina hästar heller!
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Oj vad stor skäcken är! :)

Ja hon är enorm! Nu får hon banne mig inte bli större under vintern, då måste jag leta fram gamla täckesgjordar och länga bukgjordarna på hennes vintertäcke... Hon har ju lång tid kvar till högdräktighet till och med. :angel:

Hon har dock ganska ordentlig "fölstomage" även som odräktig kanske ska tilläggas...
 
Senast ändrad:
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Stella på 170 dygn. Knappt någon mage alls på henne. Men förhoppningsvis dyker den upp.

Stella170dygn2.jpg


stella170dygn.jpg


Hon står knasigt med bakbenen, hon har inte bockhovar! Det var något läskigt vid dörren. ;)
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Jag gillar också D&H, för det är ett av de kraftfoder som hon äter. Dynavena finns det häromkring också, men det är snordyrt.
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

vart står hon nu då?
foderboden i handen har D&H, jag har spanat inför nästa år :)
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

bamora får lusern, betfor, mineraler, D&H studbalancer o krossad korn, förutom fri tillgång på hösilage. Hon får frukost med stud balancer o korn. Sen får hon kvällsmat med lusern, betfor, mineraler och korn. Dock relativt små mängder av varje. Hon håller sig bra i hull när hon inte diar, men när hon diar får man verkligen trycka i henne allt som går, iofs äter hon glatt men det är ett jävla matande på sommaren.
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

har hon en vit flik på insidan av högerbak? inte sett innan i så fall, fint :)
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Vi står på heeelt fel sida nu. Men det är dit eller till täby jag får åka, har fem mil till foderboden om jag åker
genom stockholm då tar det 30-40 minuter. Kör jag genom huddinge eller förbi runsten så får jag räkna med en timma.
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Visst är fölungen efter Bellagio? Vem är stoet dräktig med i år?

kl.
Min stora bruna vackra går snart in i sin sjunde dräktighetsmånad!

Solette (Sack-Flamingo)
407921_10150428007011344_563156343_8575356_1352117633_n.jpg


Hon har årsfölet vid sin sida fortfarande och äter endast hösilage och lucern samt mineraler. Vi har mkt bra hösilage ska tilläggas. Jag tycker hon ser väldigt fin ut i kroppen och höjer foderstaten när hon går in i dom sista dräktighetsmånaderna:)
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Stämmer :) En Bellagioflicka.
Vi har tagit Cohiba i år för stärka galopp mm :)
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

*KL

Ett par inte alltför smickrande mobilbilder på våran tant som just kommit in från en blöt dag i hagen. Bilderna togs i mitten på förra veckan. Hon är som sagt beräknad 10 juni.
Damen var inte så sugen på att posa för bilder utan ville hellre käka hö. ;)

IMG_1455.jpg


IMG_1457.jpg


Hon är född 1989 och det är fjärde gången hon är dräktig. :) Tyvärr var det andra fölet av tre döfött. :(

Slänger in en film på hennes senaste avkomma e. Stokdals Livanos född 2008.
http://www.youtube.com/watch?v=eljeVytGp-E&list=UUYEWRftZcFBWbsUteG8WC4w&index=1&feature=plcp
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 378
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 241
Senast: jemeni
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
19 948
Senast: ino_124
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp