Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

kl

Svar från Strömsholm ang Tardees svullnad:

Jag har tittat på bilderna och det ser ut som ett ödem på vulva, och det är jätte vanligt på stoet i slutet av dräktighet.
Det är en typ av förberedelse inför förlossningen.
Där finns ingen behandling, bara eventuelt kyla med kallt vattten.

Det är ingen ökad risk av infektion för stoet eller fölet.
Det är också inte ett tecken på en livmodersomvridning (i detta fall visar stoet kolik symtomer) eller felläge.

Normalt ska svullnad gå ner snabbt efter förlossningen.

Inge Durie, klinikvet, dipl ECEIM


Samma svar som från mina hästveterinärer här hemma alltså! :)
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Otroligt att jag missat att det är "jättevanligt". Har ändå varit med om flera hundra fölningar. (minst). Jag har aldrig sett nån vara ens i närheten av en sån svullnad.
Att jag reagerade på det var dels att du berättade att hon hade som värkar, och så den svullnaden på det.
Inget jag skulle vifta bort som "jättevanligt" om nån mer berättade samma sak.
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Det måste ha varit det som hände dem. Jag kan inte föreställa mig att det skulle gå speciellt bra att rätta till det, nej. Går det ens? De tycks ha klarat stoet iallafall, fast jag begriper inte riktigt hur det går till heller. Huvva.

Hundsittande är värsta felläget. Det kan gå att rätta till det, om man har bra veterinär SAMT tur.
Men för det mesta så går det åt skogen med fölet, och ofta får man även ta bort stoet.
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Grattis till lille hingsten!:bump:
Skönt att allt gick bra. Usch när man börjar fundera på alla fellägen som finns och allt som går fel kan man riktigt börja noja.
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Har varit upptagen med förberedelser inför kvalitets med den numera kastrerade pappan så jag tittar in här nu och tackar för gratulationerna.

"Krabat" är e. Beyond Belief (e. Heartbeat u. Lia Go xx) och u. Rani af Gällnäskrogen (e. T'Yr Eos Storm Buster u. Himlabackens Modell)

Lew: skönt att du fick svar iallafall, det såg verkligen udda ut!
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Jag har faktiskt sett det på ett sto, detta sto hade ofta förvärkar i många dagar innan och vulva såg ut ungefär så som på din bild, just när hon låg såg det helt galet ut. Två gånger såg jag det på henne.
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Är alla bukeföl för i år födda nu eller?

Snart är det dags för en sånhär tråd för nästa års fölningar :bump:
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Moderatorn säger vänta lite, många har inte fått konstaterat dräktigt ännu och det är få ston som är så långt gågna i dräktigheten att det syns något ännu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 705
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
19 710
Senast: ino_124
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp