Bildtråd 2015

Paj i lördags

AQFAAAACF61odHRwczovL2NkbjIuY2RubWUuc2UvMzk3MTgxMS85LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQyNzczODQ0Njc5MF81NTE5OGY1MDJhNmIyMjEzZTQzODc3YWQuanBn
 
Härliga bilder ni bjuder på!
Inga fula miner juh, du håller bara tungan rätt i mun! som det ska vara! ;)

Åh underbara paj gör ju att man smälter!

tyvärr har jag inga bilder att bjuda på, fastän vi faktiskt tränar lite mer nu. Men det där med fotograf saknas alltid! Öronbilder är någo tjatigt! ;)
 
Åh vad jag blir tävlingssugen! Och så ser det ju att vara vår i andra delar av landet, här snöar det mest.
 
Nämen! Hur gick det?
Velat starta men fått för mig man måste ha "vanlig" utrustning för det, måste man det?

Det var en Pay and WE så hur det gick vet jag inte riktigt. Jag fick ett protokoll och en blå-vit rosett, jag antar att det var en godkänd runda :D Protokollet har jag ingen aning om hur man läser men det var lite likt ett från trail med momenten för sig och så en siffra efter det med en kommentar. Kommentarerna handlade mest om form och bärighet gällande hästen och inte så mycket om manövrarna vilket jag var lite förvånad över, jag tänkte att själva "hindren" var det viktigaste. Vi fick i alla fall mest 6 och 7 som siffror och jag förstod det som att 5 är godkänt men jag har ingen aning.

Westernsadel var godkänt att ha och jag hade även westerntyglar (de kan ju haft överseende för att det var Pay and WE, men jag skulle då inte vilja ha tyglar som sitter ihop kombinerat med horn på sadeln). Bett var det en del regler om men jag säkrade med ett vanligt tränsbett. Klädseln var jag inte heller helt säker på men jag tror inte att man måste ha kavaj och sådant (jag hade jeans, skjorta och så väst för att det var kallt). Jag hade boots och mina vanliga sporrar också men sporrarna kanske de har synpunkter på om det är "riktig" tävling.

Funderar lite på att vara med någon mer gång men om man på officiell tävling måste ha kavaj vet jag inte riktigt hur jag gör :p Det var roligt i alla fall!
 
16901907009_3a6cb56c20.jpg

Det blev lite tävling för oss också, WE av alla grenar :D
Nämen, ha ha, där var ju jag å min pålle helt plötsligt :D

Så här säjer TR om klädsel och utrustning i WE

"Moment 1030 Ryttarens klädsel Hjälm ska bäras vid all ridning inom tävlingsområdet. Skyddsväst får bäras i samtliga moment. Till och med utgången av det kalenderår ryttaren fyller 18 år ska skyddsväst av godkänd typ bäras i teknik- och speedmomentet. Skyddsväst får bäras utanpå eller innanför ytterplagg. Riddräkten ska ge ett snyggt helhetsintryck och vara ändamålsenlig.
Klädsel är riddräkt bestående av tröja eller skjorta och ridkavaj eller annan åtsittande jacka eller väst samt byxor och stövlar eller skor. Enfärgade shortchaps utan fransar får användas. Kjol är tillåtet endast vid ridning i damsadel.
Vid lagtävling bör enhetlig riddräkt för laget användas.

Moment 1031 Sporrar och spö Ett ridspö med maximal längd 110 centimeter får bäras vid framridning. Sporrar får bäras i samtliga klasser. Sporrar ska bäras rättvända. Sporrens hals ska vara rak eller mjukt böjda från mitten av sporrens skänklar. Om hjulsporrar används ska trissorna kunna rotera. För ryttare upp till 18 år ska sporrarna vara trubbiga och maximalt 15 millimeter lån

Moment 1032 Betsling ✦ Betsling är fri i samtliga klasser och moment från och med medelsvår. ✦ Till och med Lätt A tillåts oledat, ledat och två ledat tränsbett utan kedja eller hiss/hävstångsverkan samt pelhambett med kedja och delta eller bettlöst träns. ✦ På 4-årig häst får endast bettlöst eller tränsbett användas. ✦ Bettskivor är tillåtet i samtliga moment. ✦ Betsling får bytas mellan de olika momenten. ✦ Underskänkelns längd på stångbett får aldrig överstiga 12 centimeter. ✦ Flughuva får användas. Domare har alltid möjlighet att utesluta ryttare som inte hanterar betsling enligt code of conduct. Om uteslutning skett får inte omstart ske och inte heller start i följande moment på samma betsling.

Moment 1033 Sadling ✦ Sadel ska användas vid ridning. ✦ Alla typer av sadlar får användas. ✦ Sadel ska vara försedd med stigläder, stigbyglar och sadelgjord. ✦ Dämpande mellanlägg är tillåtet. Mellanlägg får placeras mellan sadel och vojlock eller under vojlock. ✦ Dämpande sitstillägg för ryttare är tillåtet. ✦ Brösta, förgjord, sadelgjordsskydd och svanskappa är tillåtet."

Väldigt fritt alltså :)
 
Nämen, ha ha, där var ju jag å min pålle helt plötsligt :D

Stråla (visst var det den som hade en jättehäftig mörk fuxfärg?) ? Världen är liten! :D Tränar du på fredagarna och har du tänkt fortsätta tävla?

Kanske mina sporrar var godkända då? De har trissor som roterar. Verkar lite lustigt med tränsbett och så pelham som tillåtet bett på lägre nivå. Finns det där på nätet? Hade varit roligt att veta vad som står om huvudlag.
 
Bästa lilla ponny!
IMG_20150418_101535_zpszadvghzm.jpg

2a i trail (av fem, så inte så illa pinkat!)
Sen blev vi femma (av femton, det ni!) i ranch riding och vann en ansenlig summa pengar
IMG_20150418_144451_zpsnd1lku51.jpg

;)

Och en ny sadel har jag med!
IMG_20150416_125137_zpshfnd10ag.jpg

Förstår mej inte på riggningen, men det ger sej nog. Den är bekväm och passar hästen. Att jag fick den till ett kanonpris gör inte saken sämre.

Jag är jätteglad!
 
Härligt @sthu ! Vad är det för rigging? Bild?

Bjussar på bilder jag med från gårdagens tävling på Blueberrycup :)

Dagens skörd!
11148468_10152989809236461_6396398365222251133_n.jpg

Älskade denna bilden! :love:
11143599_10205661795957790_2296517949176797869_o.jpg

Klubbkamrater - det är kvinnan till vänster vars man har fotat! :):bow:
10477257_10205661797317824_1363501286691851626_o.jpg
 
IMG_20150419_144600_zpshp5ux9tx.jpg

Jag antar att det främre hålet bara är latigohållare, det bakersta för att fästa tiestrapen och mitten för att spänna.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 908
Senast: Valle
·
Tjatter Nu när det börjar lacka mot jul så tänkte jag att det i hög tid för en adventskalendertråd! Har hittills fått något mejl från...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
66 580
Senast: Blyger
·
Tjatter Tyckte att det behövdes en sådan. Vad ska ni äta? Pyntar ni på något speciellt sätt hemma? Vad ska ni göra? Vad ska ni ha på er? Hur...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
10 027
Senast: Habina
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp