Red_Chili

Trådstartare
Jag är på jakt efter ny bil. Har i dagsläget en liten Nissan Micra, men med ganska stora hundar blir bilen lite i minsta laget ;) Dessutom är den ju.. inte världens säkraste bil i en krock om vi säger så.

Nu har jag hittat en Volvo V40 som verkar intressant. Funderar dock på om den är bra nog eller om det kan finnas något bättre. Jag är ju inte i akutbehov av ny bil eftersom jag faktiskt har en som är fullt fungerande, så jag kan av den anledningen vara åtminstone lite kräsen...

Mina krav är:
Inköpspris mellan 25-35000
Till salu i närheten av Sthlm.
Automatväxlad.
Inte rullat en miljard mil redan.
Antingen en något mindre kombi eller en liten bil där baksätena går att ta ur lätt eller fälla platt. (Jag behöver verkligen inte baksäten, jag behöver bara förarstol och hundplats).
Gärna bensinsnål (min micra snittade på ca 0,6 senast jag körde Sthlm-Söderköping och då körde jag inte jätteförsiktigt).
Inte allt för dyr i skatt (min gräns går vid ca 2000kr/år, om inte försäkringen är så extremt billig att det totalt sett inte blir mycket dyrare än min micra).
Säkrare i krock än min Micra.

En V40 är inte jättestor trots att det är en kombi. Den är garanterat säkrare i krock än en Micra. Den kostar inte extremt mycket mer i skatt+försäkring än min Micra. Den drar dock en del bensin (0,92l/mil blandad körning, där min micra ska dra 0,62l/mil).

Jag inser dock att det inte finns speciellt gott om bensinsnåla, automatväxlade bilar i min prisklass om det inte är något fel på dem i stil med att de är halvtrasiga eller redan har rullat så långt att saker nog börjar gå sönder vilken sekund som helst.

Ser många olika varianter på Peugot och Citroen till salu som verkar stämma in på mina krav, men... det känns lite halvdant att köpa en sådan. De peugoter som verkat passa in finns bara som halvkombi, då kan jag ju lika gärna köpa en V40 som är en kombi. De Citroen-bilar jag sett har.. verkat så klumpiga och obekväma?

Tänker jag vettigt? Hur ska jag tänka? :D
 
Skulle nog gå upp ett snäpp till V70 eller 945 lite dyrare i bensinen men mängder med plats både för hundar och förare. samt även plats för diverse utrustning och passagerare du skulle tänkas ta med.
 
Skulle nog gå upp ett snäpp till V70 eller 945 lite dyrare i bensinen men mängder med plats både för hundar och förare. samt även plats för diverse utrustning och passagerare du skulle tänkas ta med.

En V70 är dock för stor (och omöjlig att hitta till rätt pris utan att de gått väldigt många mil). Kör dagligen i jobbet och behöver då parkera flertalet gånger, ibland där det är ont om parkeringsplatser och där jag blir räddad av att min lilla bil går att klämma in lite överallt (jäklar vad mycket bättre jag blivit på fickparkering sedan jag började köra där jag kör nu :p). Just därför är jag även sugen på att köpa en mindre bil och "göra mig av med" baksätena. Så mycket plats som det finns i en V70 är ointressant. Körde dock en xc70(?) i somras lite, otroligt bekväm bil, men ja, för stor.
 
Stirra dig inte blind på milen. Min focus var slut vid 18 000 mil medans sambons v70 var näst intill felfri vid 37 000.

Det är enorm skillnad märken emellan. Men för den prislappen du vill ge får du nog pruta på något.

Antingen går du upp lite i skatt och soppa men får en säkrare bil med kvalité för många mil. Eller så håller du dig till den ekonomiska ram du gett och köper en småbil med mindre säkerhet och kvalité.

Vi köpte en Renault Senic som absolut passar in i det du skriver. Vi köpte den dock som nödbil tills vår nya kommer. Men någon större komfort är det inte. Men billig och mycket rymlig när man fäller säterna, som även lätt går att ta ur.
 
Jag är på jakt efter ny bil. Har i dagsläget en liten Nissan Micra, men med ganska stora hundar blir bilen lite i minsta laget ;) Dessutom är den ju.. inte världens säkraste bil i en krock om vi säger så.

Nu har jag hittat en Volvo V40 som verkar intressant. Funderar dock på om den är bra nog eller om det kan finnas något bättre. Jag är ju inte i akutbehov av ny bil eftersom jag faktiskt har en som är fullt fungerande, så jag kan av den anledningen vara åtminstone lite kräsen...

Mina krav är:
Inköpspris mellan 25-35000
Till salu i närheten av Sthlm.
Automatväxlad.
Inte rullat en miljard mil redan.
Antingen en något mindre kombi eller en liten bil där baksätena går att ta ur lätt eller fälla platt. (Jag behöver verkligen inte baksäten, jag behöver bara förarstol och hundplats).
Gärna bensinsnål (min micra snittade på ca 0,6 senast jag körde Sthlm-Söderköping och då körde jag inte jätteförsiktigt).
Inte allt för dyr i skatt (min gräns går vid ca 2000kr/år, om inte försäkringen är så extremt billig att det totalt sett inte blir mycket dyrare än min micra).
Säkrare i krock än min Micra.

En V40 är inte jättestor trots att det är en kombi. Den är garanterat säkrare i krock än en Micra. Den kostar inte extremt mycket mer i skatt+försäkring än min Micra. Den drar dock en del bensin (0,92l/mil blandad körning, där min micra ska dra 0,62l/mil).

Jag inser dock att det inte finns speciellt gott om bensinsnåla, automatväxlade bilar i min prisklass om det inte är något fel på dem i stil med att de är halvtrasiga eller redan har rullat så långt att saker nog börjar gå sönder vilken sekund som helst.

Ser många olika varianter på Peugot och Citroen till salu som verkar stämma in på mina krav, men... det känns lite halvdant att köpa en sådan. De peugoter som verkat passa in finns bara som halvkombi, då kan jag ju lika gärna köpa en V40 som är en kombi. De Citroen-bilar jag sett har.. verkat så klumpiga och obekväma?

Tänker jag vettigt? Hur ska jag tänka? :D
Jag kör v40. Min är dock av nyare modell så den är mindre än den du tittar på gissar jag, men jag är sjukt nöjd. Det har funnits en äldre v40 i familjen som jag aldrig körde, men åkte i och jag gillade den.

Jag har tidigare haft polo. Den gick billigt och det var inga problem att få plats med hund men herregud vilken skillnad i komfort mot v40, den var hemsk! :eek:
 
Du tänker vettigt absolut. Köper du en Volvo får du mycket bil för pengarna. Både kvalité och säkerhet

Innan du bestämmer dig för vilken bil du vill ha så tycker jag du ska provköra. Det är då du vet vilken bil som passar dig
Tänker du dig en prisklass 35 k. Sök på bilar som kostar mer och pruta. Det är köparens marknad :)
 
Provköra kommer jag absolut göra!

Två nya frågor då ;)
Hur många mil är det ok att en bil gått innan man kan räkna med att saker börjar gå sönder? Tänker mig att det är olika mellan olika märken, men det kanske går att säga på ett ungefär...
Hur mycket brukar det gå att pruta? Om vi säger att en bil ligger ute för 40000 hos bilhandlare, hur billigt skulle det kunna gå att få den?

En sak som ställer till det är att min snälla pappa bidrar ekonomiskt för bilköpet. När han tvivlar på bilar jag hittar, då tvekar jag också. Han är dock inte så kunnig på bilar har jag insett och tänker absolut inte realistiskt. Han verkar tänka sig att jag ska få en Volvo i nyskick som är max 5 år gammal och gått ca 9000 mil för de pengarna vi kan lägga, vilket jag inser att är helt jäkla omöjligt, såklart. Bilar är ju dyrt. Det betyder ju inte att äldre bilar som rullat längre är dåliga. Jag vill mest ha något bättre än min micra och det borde inte vara SÅ svårt att hitta...
 
Jag är på jakt efter ny bil. Har i dagsläget en liten Nissan Micra, men med ganska stora hundar blir bilen lite i minsta laget ;) Dessutom är den ju.. inte världens säkraste bil i en krock om vi säger så.

Nu har jag hittat en Volvo V40 som verkar intressant. Funderar dock på om den är bra nog eller om det kan finnas något bättre. Jag är ju inte i akutbehov av ny bil eftersom jag faktiskt har en som är fullt fungerande, så jag kan av den anledningen vara åtminstone lite kräsen...

Mina krav är:
Inköpspris mellan 25-35000
Till salu i närheten av Sthlm.
Automatväxlad.
Inte rullat en miljard mil redan.
Antingen en något mindre kombi eller en liten bil där baksätena går att ta ur lätt eller fälla platt. (Jag behöver verkligen inte baksäten, jag behöver bara förarstol och hundplats).
Gärna bensinsnål (min micra snittade på ca 0,6 senast jag körde Sthlm-Söderköping och då körde jag inte jätteförsiktigt).
Inte allt för dyr i skatt (min gräns går vid ca 2000kr/år, om inte försäkringen är så extremt billig att det totalt sett inte blir mycket dyrare än min micra).
Säkrare i krock än min Micra.

En V40 är inte jättestor trots att det är en kombi. Den är garanterat säkrare i krock än en Micra. Den kostar inte extremt mycket mer i skatt+försäkring än min Micra. Den drar dock en del bensin (0,92l/mil blandad körning, där min micra ska dra 0,62l/mil).

Jag inser dock att det inte finns speciellt gott om bensinsnåla, automatväxlade bilar i min prisklass om det inte är något fel på dem i stil med att de är halvtrasiga eller redan har rullat så långt att saker nog börjar gå sönder vilken sekund som helst.

Ser många olika varianter på Peugot och Citroen till salu som verkar stämma in på mina krav, men... det känns lite halvdant att köpa en sådan. De peugoter som verkat passa in finns bara som halvkombi, då kan jag ju lika gärna köpa en V40 som är en kombi. De Citroen-bilar jag sett har.. verkat så klumpiga och obekväma?

Tänker jag vettigt? Hur ska jag tänka? :D

Jag älskade min Peugeot 406! Den är stor - javisst. Men överraskande snål och inte dyr att försäkra/skatta. En populär bil när den kom och man ser dom ofta på gatorna även nu. Finns i den prisklass du söker. Min köpte jag för 30.000 kr i väldigt fint skick.

Nu har jag en Peugeot 307 SW som är snäppet mindre men väldigt skön att köra. Den är automatväxlad men drar kanske lite mer än min gamla trots att denna bil är mindre.

Min mamma hade en Peugeot 306 med fem dörrar i många, många år. En liten bil men betydligt större än din Micra. Den var sjukt billig att köra då den knappt drog något alls. De finns också i din prisklass.

Om du kan tumma på häftiga finesser, styrka i motor och utseende är Peugeot jättebra! De är billiga i inköp. Vill du ha en fräsig bil som accelererar fort och har massa olika funktioner ska du inte ha en Peugeot.
 
Utifrån önskemålen hade jag själv nog börjat titta på Golf kombi eller Passat kombi, möjligen till och med vanliga femdörrars Golf om lastutrymmet räcker. Skoda Roomster ligger kanske aningen över din budget men skulle kunna vara ett annat alternativ.
 
Jag har haft v40 under några år, jättetrevliga bilar!

Haft två, en -02 och en -03.

Det jag förstod när jag kollade på dem var iallafall att man ska ha de som är fas 2, senare halvan av 00 och framåt, samt stora motorn, då den lilla är en mitsubishimotor som lätt sotar igen. (Stora motorn är 2.0, de under bör man akta sig lite för).
Den stora motorn är samma som i V70. :)

Fas 2 är inte lika rostdrabbade och det som kan vara bra att kolla är bromsrören... ett annat problem de kan ha som kan vara lite kostsamt är VVT-Ventilen. Man hör den när motorn är varm, är den defekt knackar det liksom lite då. Knack/rasslar. Finns mkt information om det på jagrullar.se (och om andra volvo också såklart)

Vet inte vilken årsmodell du kollar, de jag pratar om är de fram till -04. :)
 
Provköra kommer jag absolut göra!

Två nya frågor då ;)
Hur många mil är det ok att en bil gått innan man kan räkna med att saker börjar gå sönder? Tänker mig att det är olika mellan olika märken, men det kanske går att säga på ett ungefär...
Hur mycket brukar det gå att pruta? Om vi säger att en bil ligger ute för 40000 hos bilhandlare, hur billigt skulle det kunna gå att få den?

En sak som ställer till det är att min snälla pappa bidrar ekonomiskt för bilköpet. När han tvivlar på bilar jag hittar, då tvekar jag också. Han är dock inte så kunnig på bilar har jag insett och tänker absolut inte realistiskt. Han verkar tänka sig att jag ska få en Volvo i nyskick som är max 5 år gammal och gått ca 9000 mil för de pengarna vi kan lägga, vilket jag inser att är helt jäkla omöjligt, såklart. Bilar är ju dyrt. Det betyder ju inte att äldre bilar som rullat längre är dåliga. Jag vill mest ha något bättre än min micra och det borde inte vara SÅ svårt att hitta...
För en volvo med de kraven så får du lägga på 100 000 minst på prislappen:D
 
Jag har haft v40 under några år, jättetrevliga bilar!

Haft två, en -02 och en -03.

Det jag förstod när jag kollade på dem var iallafall att man ska ha de som är fas 2, senare halvan av 00 och framåt, samt stora motorn, då den lilla är en mitsubishimotor som lätt sotar igen. (Stora motorn är 2.0, de under bör man akta sig lite för).
Den stora motorn är samma som i V70. :)

Fas 2 är inte lika rostdrabbade och det som kan vara bra att kolla är bromsrören... ett annat problem de kan ha som kan vara lite kostsamt är VVT-Ventilen. Man hör den när motorn är varm, är den defekt knackar det liksom lite då. Knack/rasslar. Finns mkt information om det på jagrullar.se (och om andra volvo också såklart)

Vet inte vilken årsmodell du kollar, de jag pratar om är de fram till -04. :)

Tackar! Bilarna jag ser på annons brukar vara från -02 till -04 ungefär.
 
Jag älskade min Peugeot 406! Den är stor - javisst. Men överraskande snål och inte dyr att försäkra/skatta. En populär bil när den kom och man ser dom ofta på gatorna även nu. Finns i den prisklass du söker. Min köpte jag för 30.000 kr i väldigt fint skick.

Nu har jag en Peugeot 307 SW som är snäppet mindre men väldigt skön att köra. Den är automatväxlad men drar kanske lite mer än min gamla trots att denna bil är mindre.

Min mamma hade en Peugeot 306 med fem dörrar i många, många år. En liten bil men betydligt större än din Micra. Den var sjukt billig att köra då den knappt drog något alls. De finns också i din prisklass.

Om du kan tumma på häftiga finesser, styrka i motor och utseende är Peugeot jättebra! De är billiga i inköp. Vill du ha en fräsig bil som accelererar fort och har massa olika funktioner ska du inte ha en Peugeot.

Hur gammal var din 406? De peugot kombi jag kikat på har varit allt annat än billiga.. Förutom en väldigt liten modell.. 207? Den är dock för liten, såklart.
 
Hur gammal var din 406? De peugot kombi jag kikat på har varit allt annat än billiga.. Förutom en väldigt liten modell.. 207? Den är dock för liten, såklart.
En 03:a som köptes år 2013. Då för 30.000 kr hos bilhandlare.
Var tyvärr med om en bilolycka i våras och bilen behövde skrotas för att skadorna på motorn var för stora :cry:
Köpte då en automatväxlad 307 SW från 2004 hos bilhandlare för 39.000 kr. Hade jag tagit samma bilmodell men manuell växellåda hade jag kommit billigare undan. Då när jag tittade låg det en hel del 406:or ute för 25-35.000 kr.
 
Ligger en röd 307 ute för 24.900 kr på blocket, från 03. Dock manuell och inte automat. Men 12.000 mil vilket är bra för en äldre bil :) Kamrem bytt dessutom!
 
Ligger en röd 307 ute för 24.900 kr på blocket, från 03. Dock manuell och inte automat. Men 12.000 mil vilket är bra för en äldre bil :) Kamrem bytt dessutom!

Då är den tyvärr ointressant, jag har bara körkort för autmatväxlat, därav att det är ett krav när jag köper bil :)
 
En automatväxlad Skoda Octavia kombi.
Har visserligen en manuell Skoda Octavia kombi diesel -13 greenline som jag köpte för betydligt mer än din budget. Men älskar min bil, drar ca 0,43 i snitt då jag veckopendlar 29mil enkel väg, mestadels landsväg. Normal stadskörning ligger runt 0,5 per mil.

Tror absolut det går att hitta en äldre årsmodell inom din budget med ett vettigt miltal.
Då min bil räknas som miljöbil är den än så länge skattebefriad, men tror inte de är så dyra i varken skatt eller försäkring.
Sväljer mycket grejer/hundar också ;) Skönt att få plats med hundarna i bagaget.

Hade en Nissan Almera innan och det var verkligen ett rejält byte upp när jag skaffade denna istället.

EDIT: Oj, fanns visst inte alls så mycket i den prisklassen när jag kollade på blocket precis, är automat kravet som ställer till det...

Jag är på jakt efter ny bil. Har i dagsläget en liten Nissan Micra, men med ganska stora hundar blir bilen lite i minsta laget ;) Dessutom är den ju.. inte världens säkraste bil i en krock om vi säger så.

Nu har jag hittat en Volvo V40 som verkar intressant. Funderar dock på om den är bra nog eller om det kan finnas något bättre. Jag är ju inte i akutbehov av ny bil eftersom jag faktiskt har en som är fullt fungerande, så jag kan av den anledningen vara åtminstone lite kräsen...

Mina krav är:
Inköpspris mellan 25-35000
Till salu i närheten av Sthlm.
Automatväxlad.
Inte rullat en miljard mil redan.
Antingen en något mindre kombi eller en liten bil där baksätena går att ta ur lätt eller fälla platt. (Jag behöver verkligen inte baksäten, jag behöver bara förarstol och hundplats).
Gärna bensinsnål (min micra snittade på ca 0,6 senast jag körde Sthlm-Söderköping och då körde jag inte jätteförsiktigt).
Inte allt för dyr i skatt (min gräns går vid ca 2000kr/år, om inte försäkringen är så extremt billig att det totalt sett inte blir mycket dyrare än min micra).
Säkrare i krock än min Micra.

En V40 är inte jättestor trots att det är en kombi. Den är garanterat säkrare i krock än en Micra. Den kostar inte extremt mycket mer i skatt+försäkring än min Micra. Den drar dock en del bensin (0,92l/mil blandad körning, där min micra ska dra 0,62l/mil).

Jag inser dock att det inte finns speciellt gott om bensinsnåla, automatväxlade bilar i min prisklass om det inte är något fel på dem i stil med att de är halvtrasiga eller redan har rullat så långt att saker nog börjar gå sönder vilken sekund som helst.

Ser många olika varianter på Peugot och Citroen till salu som verkar stämma in på mina krav, men... det känns lite halvdant att köpa en sådan. De peugoter som verkat passa in finns bara som halvkombi, då kan jag ju lika gärna köpa en V40 som är en kombi. De Citroen-bilar jag sett har.. verkat så klumpiga och obekväma?

Tänker jag vettigt? Hur ska jag tänka? :D
 

Liknande trådar

Äldre Jag har bestämt mig för att dumpa min nuvarande Volvo V70 -08 som med sina dryg 32 000 mil nästan kostar mig mer i reparationer än den...
2
Svar
32
· Visningar
2 348
Senast: skerper
·
Äldre Jag hör egentligen till ÄU, men provar här istället eftersom jag rent kallt räknar med att erfarenheten och kunskapen är större ;) Jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 270
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp