Bukefalos 28 år!

Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Vi har en Opel Corsa, och det är en jäkligt billig bil att äga. Enligt något test jag läste för ett år sedan den mest ekonomiska bilen att ha, och det verkar ligga något i det. Vår drar ca 0,55 per mil, och skatt och försäkring är låga. Dessutom en schysst bil både invändigt och körmässigt.
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Kl
Billigaste bilen jag någonsin haft var min SAAB v4 från -74
Skattebefriad, gick på under 0.5 i bensin med frihjulet i och snor billig i försäkring.. och jättecharmig! Saknar den än :( (den blev påkörd till skrot tyvärr)
 
Sv: Billigaste bilen? (och vad kostar det egentligen att ha bil?)

Och hur många mil är det vettigt att köpa en bil som gått? När börjar det bli för högt? Vad ska man i övrigt tänka på när man köper sin första bil - som helt och hållet okunnig?

Och - vad kostar det egentligen att äga en bil? Utöver bensin/diesel? :o Jag ska vara helt ärlig och säga att jag har noll koll, verkligen, på allt som har med bilar att göra inklusive dess kostnader.

Beror helt på bil. Sambon köpte en v70 som gått som taxibil, tror det var nånstans runt 40.000 mil när han köpte den. Hans kompisar som arbetar på bilverkstäder säger att just polis-och taxibilar är de bästa man kan få tag på för de är ordentligt skötta.

I vårt hushåll har vi 2 st personbilar och en jänkare.

Jag betalar bara min bil, en S60 från 2001.
Helförsäkringen kostar 334 kronor per månad, skatten kostar runt 2000 kr om jag minns rätt.
I höstas kostade min bil runt 8 tusen att få godkänd med 4 helt nya däck och diverse slitagegrejor. Vi har tur då sambon kan en del om bilar och har nära vänner som kan hjälpa till när det behövs. Nu i vår ska den byta kamrem = kostnadsförslag på 3-4000 kr och byta lamdasond = kostnadsförslag på 3000 kronor. Med andra lite småfel så räknar vi på ytterligare 10 tusen innan den är felfri igen. Man kan ju undra varför jag inte investerar i en bättre bil. För jag älskar min bil, jag är så nöjd med den och det som kostat pengar är sånt som kostar på alla bilar. Bilen har jag haft i ganska exakt 2 år , så 18 000 i delar på 24 månader blir inte så mycket. Och förhoppningsvis så rullar den några år till utan att kosta pengar efter alla byten ;)
 

Liknande trådar

Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 028
Senast: aiquen
·
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 802
Senast: 95johsv
·
Äldre Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så...
Svar
14
· Visningar
1 580
Senast: Liran
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 154

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp