Imorgon ska jag titta på en bil :D En bil som säljs av stor, seriös bilhandlare med gott rykte. Är lite förvånad över att bilen inte är dyrare än vad den är, men enligt biluppgifter.se så stämde prislappen med vad den borde vara värd (går ju att se där hur mycket bilen borde kosta).

Ska se till att vara där så fort de öppnar imorgon och verkligen leta fel, just för att jag tycker att bilen ser lite för bra ut. Ska googla lite för att se vad som brukar kunna vara fel på den bilmodellen. Den var i alla fall nyservad med ny kamrem. Helt klart bra början.
 
Jag älskade min Peugeot 406! Det var sorg i hjärtat när jag var tvungen att byta. Var inne på en Peugeot 407 men eftersom jag har två stora hundar så blev det tillslut en V70.
 
Jag är på jakt efter ny bil. Har i dagsläget en liten Nissan Micra, men med ganska stora hundar blir bilen lite i minsta laget ;) Dessutom är den ju.. inte världens säkraste bil i en krock om vi säger så.

Nu har jag hittat en Volvo V40 som verkar intressant. Funderar dock på om den är bra nog eller om det kan finnas något bättre. Jag är ju inte i akutbehov av ny bil eftersom jag faktiskt har en som är fullt fungerande, så jag kan av den anledningen vara åtminstone lite kräsen...

Mina krav är:
Inköpspris mellan 25-35000
Till salu i närheten av Sthlm.
Automatväxlad.
Inte rullat en miljard mil redan.
Antingen en något mindre kombi eller en liten bil där baksätena går att ta ur lätt eller fälla platt. (Jag behöver verkligen inte baksäten, jag behöver bara förarstol och hundplats).
Gärna bensinsnål (min micra snittade på ca 0,6 senast jag körde Sthlm-Söderköping och då körde jag inte jätteförsiktigt).
Inte allt för dyr i skatt (min gräns går vid ca 2000kr/år, om inte försäkringen är så extremt billig att det totalt sett inte blir mycket dyrare än min micra).
Säkrare i krock än min Micra.

En V40 är inte jättestor trots att det är en kombi. Den är garanterat säkrare i krock än en Micra. Den kostar inte extremt mycket mer i skatt+försäkring än min Micra. Den drar dock en del bensin (0,92l/mil blandad körning, där min micra ska dra 0,62l/mil).

Jag inser dock att det inte finns speciellt gott om bensinsnåla, automatväxlade bilar i min prisklass om det inte är något fel på dem i stil med att de är halvtrasiga eller redan har rullat så långt att saker nog börjar gå sönder vilken sekund som helst.

Ser många olika varianter på Peugot och Citroen till salu som verkar stämma in på mina krav, men... det känns lite halvdant att köpa en sådan. De peugoter som verkat passa in finns bara som halvkombi, då kan jag ju lika gärna köpa en V40 som är en kombi. De Citroen-bilar jag sett har.. verkat så klumpiga och obekväma?

Tänker jag vettigt? Hur ska jag tänka? :D

Vi har en finbil och en fulbil.
Fulbilen är en Renault Scenic (jag vet inte ens årsmodell...) och låter som något för dig. Det går att lasta in hur mycket som helst i den, den tuffar på och är nöjd med väldigt lite omsorg. Man sitter högt upp och den är inte så lång (tänker parkering i Stockholm här va...) Den har typ en ziljon små fack inuti, ultimat för knarksmuggling :up: Av de franska bilarna är Renault i regel bäst, och Citroën sämst.

Kostar billigt att köpa, kostar billigt att äga, kostar billigt att köra.

Jag sålde min Volvo V50 för 30 000 i våras, så en V40 hade jag inte ens tittat på om jag var du. Min erfarenhet av V40 är att det skräp som gillar att rosta.

Hittar du en Skoda Octavia som känns ny och fräsch tycker jag att du ska kolla på den. Vi ÄLSKAR vår Skoda (har en superb från 2012, den är verkligen helt superb).
 
Stirra dig inte blind på milen. Min focus var slut vid 18 000 mil medans sambons v70 var näst intill felfri vid 37 000.

Det är enorm skillnad märken emellan. Men för den prislappen du vill ge får du nog pruta på något.

Antingen går du upp lite i skatt och soppa men får en säkrare bil med kvalité för många mil. Eller så håller du dig till den ekonomiska ram du gett och köper en småbil med mindre säkerhet och kvalité.

Vi köpte en Renault Senic som absolut passar in i det du skriver. Vi köpte den dock som nödbil tills vår nya kommer. Men någon större komfort är det inte. Men billig och mycket rymlig när man fäller säterna, som även lätt går att ta ur.

Skulle inte rekomendera en Renault Senic. Haft 2 st i familen. Min fick lov att repareras varje år för samma fel + en massa nya saker och den andra bilen var det lika med. Men visst, man satt bra i bilarna och bilarna var bra om man hade hundar med sig.
 

Liknande trådar

Äldre Jag har bestämt mig för att dumpa min nuvarande Volvo V70 -08 som med sina dryg 32 000 mil nästan kostar mig mer i reparationer än den...
2
Svar
32
· Visningar
2 348
Senast: skerper
·
Äldre Jag hör egentligen till ÄU, men provar här istället eftersom jag rent kallt räknar med att erfarenheten och kunskapen är större ;) Jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 270
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp