Bukefalos 28 år!

BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Bästa sättet att få bort dem är genom att vi konsumenter/valpköpare inte köper deras valpar.
Skulle jag köpa rasen så är det Seamist som gäller.

Precis! Men hur ska en ev valpköpare som aldrig ägt rasen tidigare veta om uppfödaren är seriös i sin avel eller inte? Alla läser ju tyvärr inte rasstandarden fullt ut.
Tyvärr är det ju en ond cirkel.
Seamist hade en grymt snygg hane i Malmö. En aningen grov i nospartiet. Men hade gärna använt honom om jag haft en passande tik.
Jag är inte så mycket för de grova huvuden (Amerikanska), det ska vara lite mitt i mellan :D
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Enkelt fixat, mentaltesta honom! Är han så mentalt stabil, lekfull och social fixar han det utan problem. Om du sedan arbetsmeriterar honom också så blir han riktigt intressant.

Det finns flera undersökningar som visar att MH är det bästa verktyg vi har för att mäta hundars egenskaper och att framför allt rädslor har väldigt hög arvbarhet. Att det visar fel i några få fall är en usel ursäkt för att inte använda sig av det verktyget, och mentalindex blir ännu säkrare eftersom det även räknar in släktingars MH. Vad har din hane för mentalindex?
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Enkelt fixat, mentaltesta honom! Är han så mentalt stabil, lekfull och social fixar han det utan problem. Om du sedan arbetsmeriterar honom också så blir han riktigt intressant.

Det finns flera undersökningar som visar att MH är det bästa verktyg vi har för att mäta hundars egenskaper och att framför allt rädslor har väldigt hög arvbarhet. Att det visar fel i några få fall är en usel ursäkt för att inte använda sig av det verktyget, och mentalindex blir ännu säkrare eftersom det även räknar in släktingars MH. Vad har din hane för mentalindex?

:bow::bow:
Att avfärda MH tyder på okunskap.
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Enkelt fixat, mentaltesta honom! Är han så mentalt stabil, lekfull och social fixar han det utan problem. Om du sedan arbetsmeriterar honom också så blir han riktigt intressant.

Det finns flera undersökningar som visar att MH är det bästa verktyg vi har för att mäta hundars egenskaper och att framför allt rädslor har väldigt hög arvbarhet. Att det visar fel i några få fall är en usel ursäkt för att inte använda sig av det verktyget, och mentalindex blir ännu säkrare eftersom det även räknar in släktingars MH. Vad har din hane för mentalindex?

Han är Mh-testad. Fick 4:a på skott! Inga kvarstående rädslor.
Han fick en 4:a pga att han inte ville leka med trasan efter att dem hade stjutit klart. Han var inte på lekhumör alls den dagen, för mycket lukter. (typisk hane du vet)
Här är han vid skramlet. Det enda som tyvärr lyckades bli filmat helt
http://www.youtube.com/watch?v=K3yjb2xk434&feature=youtu.be
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Jag pratar om mentaltest(MT, del av korning), inte mentalbeskrivning(MH)! En hanhund som inte vill leka för att det luktar mycket har inte särskilt mycket leklust. Har kollat upp din hund och tyvärr har han ju dåligt mentalindex vad gäller skott också, beror säkert på hans pappa vars avkommor(111 stycken!), de som mentalbeskrivits, till och med har snäppet sämre statistik på skottet än rasgenomsnittet.
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Avfärda inte mh alls ;) Tycker bara att det alltför ofta bli orättvist behandlat efteråt. Det ska inte avgöra om hunden är rädd eller ej. Är man seriös i sin avel så ska man träffa hanhunden också. Som i min hunds fall med en 4:a på skott. Gör inte honom alls rättvist något jag tycker är super tråkigt då han kan tillföra rasen med sin glada och härliga personlighet. Han är lugn, trygg, positiv, lekfull, älskar människor, blir inte rädd eller osäker i första taget. En collie kan dock gärna ser väldigt ynklig ut som om hela jorden är på väg under. Dem är duktiga på att spela teater. Detta få man inte misstolka och tro att hunden är rädd.
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Det är ju såklart bra att din hund inte är skotträdd, men är inte det en brist att hunden inte leker? För att det finns lukter?

I min värld (kanske är petig) ska en brukshund definitivt ha en leklust som överväger de flesta (om inte "alla") störningar.

Min border collie var rätt trött efter spökena på MH;et där hon tog ganska illa vid sig (visade ingen direkt rädsla alls på de andra momenten dock) och hon var såpass låg att testledaren frågade om vi verkligen skulle köra på skotten eller stå över dem för säkerhets skull, för att inte starta något. Ändå kommer hon igen, leker fint, får 1;a på skotten och leker lika glatt igen.

En sådan leklust vill jag ha, som står över det mesta annat.

(Säger inte att din hund är dålig, mer kanske att det finns andra saker än just rädslor som ändå kanske bör tas med när det gäller t ex att använda honom i avel).
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

I vilken ruta krysset hamnar är ett snitt mellan skott under passivitet o skott under lek.
Vad är det för speciellt med hanar menar du?
Vad hindrar dig att bruksmeritera din hund?
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Avfärda inte mh alls ;) Tycker bara att det alltför ofta bli orättvist behandlat efteråt. Det ska inte avgöra om hunden är rädd eller ej. Är man seriös i sin avel så ska man träffa hanhunden också. Som i min hunds fall med en 4:a på skott. Gör inte honom alls rättvist något jag tycker är super tråkigt då han kan tillföra rasen med sin glada och härliga personlighet. Han är lugn, trygg, positiv, lekfull, älskar människor, blir inte rädd eller osäker i första taget. En collie kan dock gärna ser väldigt ynklig ut som om hela jorden är på väg under. Dem är duktiga på att spela teater. Detta få man inte misstolka och tro att hunden är rädd.

Roligt att du gillar din hund! Se till att låta honom gå MT så får du svart på vitt att han är trygg, lekfull och nyfiken och positiv. Då kommer säkert många vilja använda honom i avel.

Angående det sista du skriver: inga djur, inte heller hundar, kan spela teater. De visar bara vad de känner. Att förställa sig är en mänsklig egenskap.
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Jaha, oj läste lite för fort.
Leklust har han gott om! Leker och dra med allt. Kan under promenader börja dra i kopplet bara för att det är tråkigt.
Däremot har han en olat att lukta på allt!

Mentalindexen skiter jag i! Man ska träffa varje hund och veta hur syskon och föräldrarna är i i physket m.m. innan man uttalar sig om att dem är dåligt mentalt. Min hund är inte på någotvis rädd, osäker eller dålig mentalt.
Som sagt, ni kollar för mkt på siffor, resultat m.m. Och är det dåliga siffror så skiter ni hur hunden är egentligen.
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Det är ju såklart bra att din hund inte är skotträdd, men är inte det en brist att hunden inte leker? För att det finns lukter?

I min värld (kanske är petig) ska en brukshund definitivt ha en leklust som överväger de flesta (om inte "alla") störningar.

Håller verkligen med! Stor nyfikenhet och leklust hjälper hunden att överkomma för den otrevliga situationer på ett bra sätt. Dessutom är lekfullhet ovärderligt om man har tänkt träna och kanske till och med tävla något som helst med sin hund. Jag skulle säga att det är ett krav för att få goda resultat.
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Håller verkligen med! Stor nyfikenhet och leklust hjälper hunden att överkomma för den otrevliga situationer på ett bra sätt. Dessutom är lekfullhet ovärderligt om man har tänkt träna och kanske till och med tävla något som helst med sin hund. Jag skulle säga att det är ett krav för att få goda resultat.

Jamen precis, det är så jag tänker!

Min hund är inget "teflonhuvud" som aldrig reagerar med rädsla, men hon har både nyfikenhet, envishet och leklust som gör att hon löser de situationer hon eventuellt tycker är obehagliga.
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Det är ju såklart bra att din hund inte är skotträdd, men är inte det en brist att hunden inte leker? För att det finns lukter?

I min värld (kanske är petig) ska en brukshund definitivt ha en leklust som överväger de flesta (om inte "alla") störningar.

Min border collie var rätt trött efter spökena på MH;et där hon tog ganska illa vid sig (visade ingen direkt rädsla alls på de andra momenten dock) och hon var såpass låg att testledaren frågade om vi verkligen skulle köra på skotten eller stå över dem för säkerhets skull, för att inte starta något. Ändå kommer hon igen, leker fint, får 1;a på skotten och leker lika glatt igen.

En sådan leklust vill jag ha, som står över det mesta annat.

(Säger inte att din hund är dålig, mer kanske att det finns andra saker än just rädslor som ändå kanske bör tas med när det gäller t ex att använda honom i avel).

Han leker gärna och har enorm kamplust. Men den dagen var han helt enkelt inte på humör. Han lekte knappt inte i början heller.
Det ser jag inte som negativt. Djur är djur och även dem ha känslor och humör.
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Fick förresten en tanke (som inte har med Varmblods hund att göra, jag var ju inte alls där!)

Men kan inte just nosande vara en slags "stresshantering" (lugnande signaler?) vid en situation hunden upplever som jobbig?
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Då tycker jag definitivt att du ska mentaltesta, finns ingen anledning att låta bli.

Anser du att du vet mer än forskare på SLU? Naturligtvis ska man träffa hundarna också men mentalindex är fantastiskt på så vis att det ger en bild av vad som ligger bakom varje enskild hund. Eller tycker du att man ska åka runt och spendera en vecka i olika miljöer med syskon, föräldrar och avkommor till den hund man tänkt para med?
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Roligt att du gillar din hund! Se till att låta honom gå MT så får du svart på vitt att han är trygg, lekfull och nyfiken och positiv. Då kommer säkert många vilja använda honom i avel.

Angående det sista du skriver: inga djur, inte heller hundar, kan spela teater. De visar bara vad de känner. Att förställa sig är en mänsklig egenskap.


Och så är vi ju åter där igen. Ni kollar gärna på PAPPRET om hur hunden är. Ni struntar fullständigt i att träffa hunden och se hur den är live.

Collie ser gärna ynkliga ut, speciellt om man bli arg på dem. Då ser mina ut som att hela jorden går under. Är de rädda? Haha knappast.
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Men snälla du, MH och MT är tester/bedömningar framtagna för att på ett objektivt sätt bedöma en hund. Det spelar ingen roll hur snäll hunden är hemma i sin trygga vardag, det är under belastning man kan få fram grundegenskaperna som dessutom har visat sig ha hög arvbarhet.

Det är en inställning likt din som gör att många raser har problem med mentaliteten. När folk vägrar se objektivt på sin hund utan bara skyller mindre lyckade resultat på annat.

Och bara för att man värderar objektiva resultat betyder inte det att man struntar i att träffa tilltänkta avelsdjur.
 
Senast ändrad:
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Fick förresten en tanke (som inte har med Varmblods hund att göra, jag var ju inte alls där!)

Men kan inte just nosande vara en slags "stresshantering" (lugnande signaler?) vid en situation hunden upplever som jobbig?

Jo, absolut.
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Han leker gärna och har enorm kamplust. Men den dagen var han helt enkelt inte på humör. Han lekte knappt inte i början heller.
Det ser jag inte som negativt. Djur är djur och även dem ha känslor och humör.

Tjaa. Kanske. Ingen av mina hundar (border collies el. belgaren) har haft sådana dagar där de inte velat leka, med undantag från någon dag när de bytt tänder.

New foundlandshunden däremot kan ha dagar då han antingen vill leka lite el. inte leka alls, men jag skulle å andra sidan inte alls säga att han har stor kamp/- leklust. Inte ens måttlig, faktiskt. Visst gillar han att röja, men finns det störningar (lukter, andra hundar etc) så näää, då är det inte så roligt att leka.
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Fick förresten en tanke (som inte har med Varmblods hund att göra, jag var ju inte alls där!)

Men kan inte just nosande vara en slags "stresshantering" (lugnande signaler?) vid en situation hunden upplever som jobbig?

Jag tänkte också på det. Om man tittar på Youtube-klipp på olika MH så är överslagshandlingar som nosande, kissande osv är ganska vanliga om hunden blir rejält stressad eller upprörd. Men sådant är såklart lätt att misstolka.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 363
Senast: Hedinn
·
Övr. Barn Vår 9åring går i en stor skola, nu i 3:an. Det har sedan förskoleklass varit stökigt och ett ganska rått klimat. Gång på gång har vi...
2
Svar
35
· Visningar
7 145
Senast: Miks
·
Relationer Anonymt nick, för nu vet jag inte vad jag ska göra längre och behöver er hjälp att se klart på tillvaron. Jag är den lyckliga singeln...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 828
Senast: ameo
·
Skola & Jobb Jag håller på att bli galen! Jag har ett jobb sedan 9 år tillbaks, som NC-operatör i en stad 5,5 mil från där jag bor. Nu har jag...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 957
Senast: touche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp