Bukefalos 28 år!

BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Ja jag tycker mig se en bröstkorg, inte bara en tunna. Nosen nog ok ur andningssynpunkt men nosvecket bäddar för hudproblem även om det inte ser ut att påverka ögonhälsan.
PL
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Bara att konstatera. Utställning förstör hundar :(

Har bara skumläst tråden ibland men måste få kommentera detta.
Nej, utställning förstör inga hundar.
Det är det giriga uppfödare utan samvete som gör.

Jag föder upp norska skogkatter och ställer ut.
Mina går inte kalasbra på utställning, men får bra kritik.
Men jag vill heller inte att mina ska gå kalasbra, iaf inte för vissa domare. För då har jag en katt som inte ser ut som jag tycker och tolkar att skogkatten ska se ut.
En del domare vill bara ha skogkatter med paraboler till öron, det blir extremt.

Det åligger alltid i uppfödarens ansvar att se till att avla på sunda, trevliga indivder vad än domare säger!
Om alla uppfödare kunde ta och fördjupa sig i hur en ras ska se ut på riktigt och hur den ska fungera istället för att blint lyssna på domare så hade dessa problem inte varit så stora.
Även rasers utseende går svänger, precis som all "mode". Som uppf. gäller det att motstå att välja att gå den extrema vägen och hålla sig på en lagom basis, trots att det betyder att du sällan får vara mallig när du går ut från utst. ringen.
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Ta inte ifrån domarna ansvaret, uppfödarna avlar på det som ger rosetter, domarna delar ut rosetter!
PL
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Ta inte ifrån domarna ansvaret, uppfödarna avlar på det som ger rosetter, domarna delar ut rosetter!
PL

Ta inte bort uppfödarnas ansvar säger jag. Det är uppfödarna som lever med djuren och ser hur de mår. Det är således ytterst deras ansvar att låta bli att avla på sådana egenskaper som sänker djurens välfärd.

Säger jag i egenskap av kattuppfödare.
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Ta inte bort uppfödarnas ansvar säger jag. Det är uppfödarna som lever med djuren och ser hur de mår. Det är således ytterst deras ansvar att låta bli att avla på sådana egenskaper som sänker djurens välfärd.

Säger jag i egenskap av kattuppfödare.

Håller helt med! Och om folk inte avlar fram extremer kommer det inte heller finnas några sådana i ringen.
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Ta inte ifrån domarna ansvaret, uppfödarna avlar på det som ger rosetter, domarna delar ut rosetter!
PL

Domarna har ett mycket stort ansvar hur rasen ser ut. Om de inte hade dömt fram dessa hundar så hade uppfödarna aldrig avlat på hundarna.
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Alla är skyldiga: uppfödare domare rasklubbar o kennelklubbar.
PL
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Jag vidhåller fortfarande starkt att ansvaret ligger på uppfödarna. Det är dom som tar beslutet att genomföra en kombination. Inte domarna.
Det är uppfödaren som ska kunna stå för och ansvara för avkomman.
Som uppfödare har man fasen skyldighet att vara väl insatt och påläst om sin ras och själv ha en klar målbild av vad för djur man vill och bör föda upp.
Jag skulle aldrig någonsin göra en kombination åt ngt extremt håll pga utställningsmeriter. Dom uppfödare som inte kan ta det ansvaret och se längre än så, bör inte föda upp.
Jag ser domare på samma sätt som tex. tränare. Ingen är en gud, man tar det man själv tycker låter vettigt med sig, övrigt tar man inte åt sig.
Långt ifrån alla lämpar sig till att vara uppfödare och man måste ständigt jobba med sig själv för att bli bättre.
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Typ kl

Nu vet jag inte hur det är på hundsidan, men jag antar att det är ungefär som på kattsidan dvs. att domarna även de är (eller har varit) uppfödare. Det innebär ju i förlängningen att om uppfödare tar sitt ansvar kommer även domare att ta sitt ansvar eftersom domarna är uppfödare.:)
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

En del är uppfödare men inte alla. Och framförallt så dömer de flesta fler raser än "sin egen".
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Om man nu håller på med renodlad utställningsavel är det svårt att avla på något som inte domarna premierar.
Jag vidhåller att de missfoster som debatten handlar om hade inte kunnat avlas fram utan att alla fyra parterna varit med på det.
PL
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Om man nu håller på med renodlad utställningsavel är det svårt att avla på något som inte domarna premierar.
Jag vidhåller att de missfoster som debatten handlar om hade inte kunnat avlas fram utan att alla fyra parterna varit med på det.
PL
:bow::bow:
Om utställningsdomarna tog sitt ansvar skulle debatten aldrig uppstått, o kennelklubbarna inte behöva ta sina domare i öronen ang hur de premierar osunda hundar i ringen.
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Men den som håller på med renodlad utställningsavel bör inte hålla på med avel.

Först och främst så handlar all avel om:
1. Hälsa (inkl. en fungerande anatomi)
2. Funktion som familjemedlem (Förutom avel inom hundar som arbetsredskap, men dessa hör ju inte till diskussionen eftersom dessa sällan ställs ut)
3. Exteriör

Prioriterar man exteriör (som inte har ett positivt bidrag till hälsa) före dom två andra punkterna anser jag att man är farligt ute.

Självklart förstår jag om människor har stort intresse för utställning och "lever" utställning. Men ens egna intressen ska inte gå före djurens hälsa.
Det är min ståndpunkt och den jag följer i min avel.
För mig är djuren först och främst en familjemedlem och jag säljer inte till folk som inte har den inställningen.
Vist är det trevligt med ett vackert djur, men för mig är det ännu trevligare med friskhet och trevligt temperament.
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Har bara skumläst tråden ibland men måste få kommentera detta.
Nej, utställning förstör inga hundar.
Det är det giriga uppfödare utan samvete som gör.

Jag föder upp norska skogkatter och ställer ut.
Mina går inte kalasbra på utställning, men får bra kritik.
Men jag vill heller inte att mina ska gå kalasbra, iaf inte för vissa domare. För då har jag en katt som inte ser ut som jag tycker och tolkar att skogkatten ska se ut.
En del domare vill bara ha skogkatter med paraboler till öron, det blir extremt.

Det åligger alltid i uppfödarens ansvar att se till att avla på sunda, trevliga indivder vad än domare säger!
Om alla uppfödare kunde ta och fördjupa sig i hur en ras ska se ut på riktigt och hur den ska fungera istället för att blint lyssna på domare så hade dessa problem inte varit så stora.
Även rasers utseende går svänger, precis som all "mode". Som uppf. gäller det att motstå att välja att gå den extrema vägen och hålla sig på en lagom basis, trots att det betyder att du sällan får vara mallig när du går ut från utst. ringen.

Också en som skumläst tråden och måste kommentera det du skrev.
Jo det är utställning som förstör hundarna pga att domarna inte kan följa rasstandarden! Dem plockar alltför ofta fram de som inte är rastypiska. Hade det inte varit för domarna så hade inte schäfrarna fått sina räkstjärtar tex. Domarna börja plocka fram små collies med sheltiehuvuden och små ögon som på en chow chow med en massa päls. Hundar som knappt kan röra sig i ringen.
Hanar som ser ut som tikar att man numera måste fråga om det är en hane eller tik.
Domaren ska ALLTID följa rasstandarden. Hade dem gjort det så hade uppfödarna också gjort det för dem hade då vetat att det är ingen ide att komma in med tex en schäfer med räkstjärt, eller en liten fyrkantig collie, eller en bulldog med näsan intryckt i skallen osv.
Det kvittar om uppfödaren föder upp sunda och friska hundar som är enligt rasstandarden. För gillar inte domaren hunden så tar denne ändå inte fram den hunden.

Tex på hur collien har förändrats, den vi kallar "modern"
niksend_delicate_diamond49.new.jpg

niksend_delicate_diamond48.new.jpg

18d2fa67-328a-4b8c-80f7-def13fd5ab95yne(20)027(20)klip.jpg
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Förstår inte hur du kan friskriva uppfödarna från ansvar, domarna har en viktig stor del men absolut inte hela bilden. Inte minst för att olika domare dömer olika! Då kan knappast ett karaktärsdrag förklaras enbart av att man gör som domarna säger, för de säger bannimej inte alls samma sak bitvis. Och uppfödaren kan alltid välja att avla på annat än den som går bäst i ringen- det ska fler egenskaper till, en champion kan ju ha tex usla knän eller taskiga höfter eller ärftlig katarakt och ska då icke avlas på, ändå görs det.. det är knappast domarnas fel för de vet inte alltid om de här sakerna.

Det finns multivinnande djur jag aldrig skulle använda i min avel, och det finns de som går sämre som jag absolut skulle använda. Min ena hanes mamma går inget vidare alls på utst men har ett bett och tänder som är inget mindre än fantastiskt, i en ras med mkt tandproblem. Hon har dessutom lämnat sitt bett till alla avkommor och är frisk och sund men inte superrastypisk. Hon går i avel och jag är glad att jag har henne i mina linjer. Jag har valt bort en hane jag velat ha i avel för att bettet inte var bra nog, han är champion i flera länder. Det är MITT ansvar att se vad jag parar med, jag kan inte skylla allt på domarna. Sedan har de absolut ett ansvar, håller med PL, det är flera som bär ansvar, domare, uppfödare, kennelklubbar och de som ordnar med rasstandarden etc.

För att återknyta till det här med domarnas åsikter så har jag en hane som i gamla systemet både blev placerad i konkurrens samt hade ett par tvåor och en trea. Hela skalan alltså. Ponera att jag skulle använda honom i avel, ska domarkåren då som enhet bära allt ansvar för vad han lämnar efter sig, eftersom han en gång gick bra?
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Men alldeles oavsett vad domarna säger är det uppfödarna själva som bestämmer hur de ska göra. Domare kan bara döma det som dyker upp i ringen. Föder inte uppfödare upp extremer (eller iaf låter bli att ställa ut dem när de är orastypiska eller osunda) kan domarna inte heller premiera sådana. Jag känner till katter som fått en skitbedömning ena dagen och som blir BIS dagen efter. På riktigt! Hur ska vi uppfödare förhålla hos till våran avel i det läget, om vi bara ser till utställningspriser?

Uppfödare som bara följer och trender och låter det gå ut över djurens hälsa ska ju öht inte föda upp och de ska absolut inte fråntas sitt ansvar. Den dagen djurskyddsinspektören kommer och man åker dit för att föda upp djur som lider pga. sin anatomi/fysiologi är det inte domarna som kommer få ta straffet.
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Blä, så där ska en collie INTE se ut. Lyckligtvis är det bara vissa domare som dömer fram ett sånt där utseende, det finns fortfarande hundar med ett mer klassiskt utseende som blir premierade(även om jag tycker att de flesta långhår har för mycket päls).

Å andra sidan finns det mycket annat som är av större vikt i collieaveln, jag hoppas VERKLIGEN att man tar tag i mentaliteten nu och använder mentalindex!
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Delsvis knapp.

Jag friskriver inte uppfödarnas ansvar. Jag skyller stor del på domarna.
Var på Malmö utställning den 18, ställde morsans juniorhane. En vän till oss(uppfödare) skulle ställa sin tik, en fin tik med bra benstomme och kropp, lagom päls. Lagom stor med sina 54-55 cm i mkh (tikar få max vara 56)
Då hör ägaren till denna tiken av en annan uppfödare (collie) att den tiken är ju alldeles för stor och att hon (våran vän) inte har någon aning om hur en collie ska se ut.
Ja och vad ställer då den uppfödaren? Jo en jätte liten tik på runt 50 cm, massor av päls, inga rörelser. Denna tiken fick excellent!!
En collie som ser ut på det viset som inte följer rasstandarden ska INTE ha ett excellent oavsett!!
Det uppmuntrar ju denna uppfödaren att avla vidare på små tikar.
Juniorhanen jag ställde blev 2:a bästa juniorhane med excellent. Blev slagen av en lågställd hane med massor av päls, fick även CK! (ägaren är dock en vän till oss så glad för hennes skull) Men om man ska dömma rätt så skulle inte denna har vunnit.
Bild på mig (vänster med vit tröja och kavaj) och hanen till höger som vann.
466293_396180833743921_100000560236221_1407551_220054589_o.jpg

Den hanen skulle inte enligt mig har vunnit.
Jag kommer stå fast vid att domaren ska dömma enligt rasstandarden för att inte uppmuntra uppfödare att avla fel för tyvärr finns det MÅNGA oseriösa uppfödare som inte bryr sig om hur de avlar (uppfödaren jag nämnde ovan är en sådan)
Hur får man sådana uppfödare att ändra sin avel, få dem att avla fram sunda och rastypiska hundar som är inom rasstandarden?
Det går ju inte att säga åt dem.
Jo det är att dem åker ut med hull och hår på utställningar så de får sig en knäpp på näsan och genom på det viset få upp ögonen på hur tex en collie ska ser ut och röra sig.

Sen ska såklart en uppfödare vara seriös och veta vad avel går ut på osv osv. Men jag tror det bli enklare att se till att domarna dömmer korrekt.
Hur ska vi annars ändra på det??
Vad ska vi göra åt alla oseriösa uppfödare? Det är ju dem vi måste "få bort" De som avlar "hej vilt"
Så nej jag beskyddar inte någon oseriös uppfödare ;)
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Bästa sättet att få bort dem är genom att vi konsumenter/valpköpare inte köper deras valpar.
Skulle jag köpa rasen så är det Seamist som gäller.
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Blä, så där ska en collie INTE se ut. Lyckligtvis är det bara vissa domare som dömer fram ett sånt där utseende, det finns fortfarande hundar med ett mer klassiskt utseende som blir premierade(även om jag tycker att de flesta långhår har för mycket päls).

Å andra sidan finns det mycket annat som är av större vikt i collieaveln, jag hoppas VERKLIGEN att man tar tag i mentaliteten nu och använder mentalindex!

Mitt tycke om mentaliteten på collie är positivt! Rasen har blivit stort förbättrad och man ser mycket sällan en rädd collie. Lika ofta jag har sett en rädd schäfer, staffordshire terrier m.fl.
Tycker att det blivit för stort snack det dära med rädslan. Vi har stirrat oss blinda på siffror, MH, korning osv.
Ett MH protokoll har visat sig många ggr varit felaktigt. Sett en rädd och osäker collie som ha 1:a på skott. Reseverad mot människor. Vi var och kikade på en tysk hane som vi var intresserad av att använda. Såg bra ut på bild osv. 1:a på skott på mh. Åkt dit för att träffa honom, klev innanför dörren och hunden försvann och gömde sig under bordet och va jätte osäker.
Vågade inte komma fram och hälsa.
Uteslöt den hunden med en gång.
Så sitter jag med en underbar hane, orädd, lekfull, älskar människor, bryr sig varken om raketer eller skott. 4:a på skott, INGA kvarstående rädslor. Rättvist? NEJ
Kommer någon använda honom som inte känner honom? NEJ
Hans mamma, LP 1 och LP 2. 1:a på MH. Hans mormor är korad och har ett godkänt karaktärsprov. (MH, hette tidigare karaktärsprov)
Men folk kommer ju bara se på hans mh protkoll och när de ser hans 4:a så lär ju han vara uteslutade direkt.
Så min syn på att få bort rädslorna på collien har gått för långt. Tröttnat på allt ärligt talat och jag har pga det beslutat att dessa 3 collie jag har här hemma är de sista jag äger. Älskar rasen, men för mkt tjafs och krav gjort att jag har tröttnat.
Vad var det senaste det har kommit på inom MH? De har kollat upp om en tik har varit en bra avelstik och kom fram till att min hanes mormor som jag nämde ovan inte var en bra avelstik pga att hon inte gått mh utan karaktärsprov.
Man blir bara så jäkla trött på allt...:(
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 518
Senast: Hedinn
·
Övr. Barn Vår 9åring går i en stor skola, nu i 3:an. Det har sedan förskoleklass varit stökigt och ett ganska rått klimat. Gång på gång har vi...
2
Svar
35
· Visningar
7 160
Senast: Miks
·
Relationer Anonymt nick, för nu vet jag inte vad jag ska göra längre och behöver er hjälp att se klart på tillvaron. Jag är den lyckliga singeln...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 846
Senast: ameo
·
Skola & Jobb Jag håller på att bli galen! Jag har ett jobb sedan 9 år tillbaks, som NC-operatör i en stad 5,5 mil från där jag bor. Nu har jag...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 987
Senast: touche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp