Bukefalos 28 år!

Blandraskombinationer

Sv: Blandraskombinationer

Haha men herregud! palla tjafsa om det?:p Har ju redan ovanför sagt att det va möjligt att jag stavat det fel, vad vill du, att jag ska säga förlåt?
 
Sv: Blandraskombinationer

Eh, nej? :confused: Efter att jag sa att det inte kom upp en enda träff när jag googlade sa du att det gjorde det hos dig, så jag antog att du googlat igen och var därför nyfiken på vad du hittat. Hur du får det till att "tjafsa" vet jag inte. :crazy:
 
Sv: Blandraskombinationer

*kl*
Där jag är ute och går med min lilla flock på dagarna (min tik plus två bonushundar) brukar vi stöta på 2 konstiga korsningar som är jämnåriga bästa kompisar.
De är bara 15 månader gamla, så svårt att veta hur "slutresultatet" blir, men tycker inte någon av dem är speciellt lyckade...
Hanen är Golden, Labbe, New Fouland, Setter, Pointer, Dobbis och Schäfer :crazy:
Den är svart med vita tecken, rätt hög i manken med slimmad kropp. Spattig och med aldrig sinande energi.
Tiken är Rottis, Amstaff och Siberian Husky :crazy:
Den är mellanstor, grå med knorrsvans, halvlång sträv päls och isblå ögon.
Den ger jag inte mycket för... Den gav sig nämligen på min äldre och dominanta tik och vägrade ge sig när min blev förbannad. Min tik tröck ned den och gurglade med käften över strupen, och hon kastade av sig min tik och flög på igen.
Slutresultat: Min hade 9 bitsår (inget direkt allvarligt) och slyngeln hade inte en skråma eftersom min bara bettmarkerar
 
Sv: Blandraskombinationer

Kl*

Vet ej om bilden visas men..
albums


Svensk Lapphund/BC
otroligt underbar och egen hund, vacker att titta på
har väl inte ärvt de bästa av psyken men som sällskapshund så är han otroligt bra sällskap :angel: (dvs lämnar aldrig ens sida, ens för ett toabesök om han får välja)
självfallet kastrerad, men intresse till avel har funnits trots hans avskräckande beteende.. för han SER ju så fin ut!:cool:
 
Sv: Blandraskombinationer

Jag hade en där mamman va schäfer/labrador och pappan BC. Han va en helt underbar hund:love: Lugn, trygg och väldigt lätt lärd. Har sett flera hundar av just den kombinationen som varit väldigt trevliga. Ingen av dom jag träffat har fått BC:ns arbetsnarkomani;) Ändå kan jag tycka att det är en lite tokig korsning.
För just det att man blandar vallande raser med jakt brukar inte bli så bra, men just den här blandningen verkar funka, i dom fallen jag sett;)

Men sen kan det bero lite på vilken typ av labbe man använder, det kanske inte är jakt labbe som använts.

Jag har även haft en annan bland ras, det va schäfer, collie, flat, bearded collie, någon typ av schnauzer, tror dobberman också +2 raser till som jag inte kommer ihåg...
Han såg ut som en långhårig grå schäfer med hängande öron.
Men han hade höft fel och va väldigt osäker som han visade med aggressivitet.

Nu har jag faktiskt renrasigt, men tyvärr oreggat (typ av omplacering).

MVH Russin8
 
Sv: Blandraskombinationer

*kl*
min syrra hade en blandning mellan långhårig dvärgtax, dogo argentino, Pittbull och amstaff.
Pappan va alltså renrasig tax, morsan övriga raserna.
Han såg ut som en Labrador uppväxt under en byrå, korta ben, stor kropp :p

Alla trodde de va en labbe korsning.
Men ja, han fick sluta sina dagar för någon månad sedan, 1 år gammal, då han oprovicerat anföll och högg deras 1,5 åriga dotter! De enda smarta drag de gjorde med den hunden!!


Nä, suck suck suck säger ja bara om alla dessa blandraser =/

Tror mer på din syrras handhavande med hunden. Det är ju inte ett helt främmande senario då det gäller små barn och unga hundar. Du ska inte skylla på en ras eller ännu hellre en blandras. Det största felet beror på ägaren. MÅNGA vet inte hur de ska tackla barn + hund. dom tror att allt ska vara som vanligt då det kommer en bebis in i huset. Ok, en bebis förändrar livet, visst...men det gör det sannerligen för hunden med, men det glöms ju bort i 99% av fallena.

Ska du sucka över alla blandraser kan jag berätta om mina kompisar som har/hade en cockerspaniel, med superstam och allt. Ja..sen kom ju det barn i huset, och så gick det som det gick. Hunden började morra åt barnet..så det blev ju högst osäkert. Denna hund fick då en chans, och fick flytta till mor/farföräldrarna.
 
Sv: Blandraskombinationer

Jag hade en där mamman va schäfer/labrador och pappan BC. Han va en helt underbar hund:love: Lugn, trygg och väldigt lätt lärd. Har sett flera hundar av just den kombinationen som varit väldigt trevliga. Ingen av dom jag träffat har fått BC:ns arbetsnarkomani;) Ändå kan jag tycka att det är en lite tokig korsning.
För just det att man blandar vallande raser med jakt brukar inte bli så bra, men just den här blandningen verkar funka, i dom fallen jag sett;)

Men sen kan det bero lite på vilken typ av labbe man använder, det kanske inte är jakt labbe som använts.

Nä så tänkte jag åxå när jag läste detta, av alla labbar o schäfrar jag träffat på så har två av mina chihuahuas mer jakt i sig. De tränade ju tom bruks med polisschäfrarna utanför hjorthägnet i min hemstad och när de fick frågan om hundarna inte stördes av viltet (nåja, det halvtama viltet..) så fick de svaret att "Eeeh det här är schäfrar. De skiter helt i vilda djur, ingen jaktinstinkt." typ :) Så har funderat lite på hur mkt jakt det är i schäfrarna eg. Men det känns ju vettigt att de inte ska ha massa jakt i sig, släpper man en hund efter en brottsling på vift vill man ju inte att den kubbar efter en älg ist.
 
Senast ändrad:
Sv: Blandraskombinationer

Har träffat en schäfer/dobbermanblandning som var lite nervös och skällig, men annars jättetrevlig verkligen. Gillade den hunden skarpt, såg ut som en väldigt smäcker schäfer med dobbermanhuvud (fast stående öron).

En bekant hade en schäfer/husky förut, trevlig tik med mycket energi.
Väldigt snäll och väluppfostrad, en glad och pigg hund. Schäferkropp och väldigt ljus.

Exet har en schäfer/rottistik, jättesnäll och go hund på alla sätt.
Reserverad mot främmande och tycker framförallt inte om okända killar.
Då kan hon morra och blir väldigt osäker. Sedan beror nog det mer på "uppfödarna" än på raserna. De var inte direkt snälla mot hundarna om man säger så. Men hon är väldigt lydig, mycket energi men ändå sansad, snäll som bara den men kräver en lugn och kunnig ägare. Annars kommer osäkerheten fram direkt. Ser ut som en ljus schäfer.

Brorsan hade en schäfer/gråhund tidigare. Fin och energisk hund, jättesnäll och trevlig.
Smått manisk på bollar men annars inga problem. Såg ut som en liten schäfer med gråhundsfärger. Dock ljust brun på låren och halvhängande öron.

Han hade en schäfer(tror jag)/leonberger ett tag också.
Stor grov hund med schäferansikte och hängande öron. Dock nervös och osäker, blev agressiv i lina och fick åka tillbaka när han högg efter dem. Inte speciellt lyckad hund, sedan om det berodde på hantering eller raser vet jag inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Blandraskombinationer

Men schäfer är inte en jakt hund, den är från början en vallhund, har jag i alla fall för mig:crazy:
 
Sv: Blandraskombinationer

kl.

Jag har några korsningar...

Tik, 8 år. Pappa labbe och mamma dobermann och finsk lapphund. Hon är väldigt lättlärd, men aggressiv mot andra hundar. har gått kurser och de flesta tror de är genetiskt. De är väldigt många som frågar, eller är helt säker rättare sagt på att hon är en Hamilton stövare.

Hane, 7 år. Mamma Labrador och pappa sibirian huskey. Han är väldigt stressad, men de beror nog på att han har farit illa av tidigare ägare. Annars är han en hund i princip alla gillar. Trevlig mot alla. Många frågar om han är en svart schäfer.

Tik, 5 år. I sverige är hon en blandras och på Irland är hon en renrasig Lurcher. Raserna hon har i sig är; Mamma, Schäfer, labrador, schabrador, borsoi och pappa är hjorthund. Hon är väldigt tillbakadragen inomhus. Men släpp ut henne och hon blir en annan hund. De är ingen än så länge som har kunnat gissa vilken ras hon är, men många gissar på en väldigt stor greyhound.
 
Sv: Blandraskombinationer

kl.

Jag har några korsningar...

Tik, 8 år. Pappa labbe och mamma dobermann och finsk lapphund. Hon är väldigt lättlärd, men aggressiv mot andra hundar. har gått kurser och de flesta tror de är genetiskt. De är väldigt många som frågar, eller är helt säker rättare sagt på att hon är en Hamilton stövare.

Hane, 7 år. Mamma Labrador och pappa sibirian huskey. Han är väldigt stressad, men de beror nog på att han har farit illa av tidigare ägare. Annars är han en hund i princip alla gillar. Trevlig mot alla. Många frågar om han är en svart schäfer.

Tik, 5 år. I sverige är hon en blandras och på Irland är hon en renrasig Lurcher. Raserna hon har i sig är; Mamma, Schäfer, labrador, schabrador, borsoi och pappa är hjorthund. Hon är väldigt tillbakadragen inomhus. Men släpp ut henne och hon blir en annan hund. De är ingen än så länge som har kunnat gissa vilken ras hon är, men många gissar på en väldigt stor greyhound.

Har du bild på henne?
Finns två här som ser ut som väldigt stora greyhounds. Har många gånger funderat över raserna på dem. Tänkte om det var samma raser i dem kanske
 
Sv: Blandraskombinationer

Skulle nog kunna vara Lurcher jag sett.
De är ljusare än din dock, men annars rätt lika :)
 
Sv: Blandraskombinationer

Ja jag har tänkt det massor av gånger, men möter dem alltid vid tillfällen där man inte hinner gå fram eller så.
 
Sv: Blandraskombinationer

Nix det var en herdehund som agerade levande staket.
En Schäfer utan jakt i sig är förmodligen en usel brukshund.

Okej, men dom hade i alla fall något med djur att göra;) Men jag visste inte att dom använts som det! Alltid lär man sig något nytt:)

Men hur är dom idag då? Har aldrig hört någon som använder en schäfer till jakt? Men det är kanske för att det jag ser som jakt hundar är drivande/ställande hundar. Skulle en schäfer fungera till det?
Det är alltså därför dom fungerar så bra som vakt/skydds hundar?

MVH Russin8
 

Liknande trådar

Äldre Jag har en sadel till salu och igår fick jag ett mkt kortfattat mail på engelska, i princip bara vad jag kunde tänka mig att sälja den...
Svar
14
· Visningar
1 419
Senast: avslutat medlemskap
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 309
Senast: Efwa
·
Träning Jag har nog världens kärvänligaste och charmigaste shettis på gården. Han är 7 år, kastrerades som tvååring men beter sig som ett föl...
Svar
7
· Visningar
1 045
Senast: hillevie
·
Träning Ännu en av mina 'hur skulle ni gjort' trådar. Men snart är det dags för ett nytt återbesök för lilla Fröken Fräken, och 'som vanligt'...
2
Svar
23
· Visningar
1 794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp