Bukefalos 28 år!

Blandraskombinationer

Sv: Blandraskombinationer

Har ingen bild men Edwinds flickvän är en Tax/Labrador och det syns! Taxhuvud med labradoröron. Labradorkropp på taxkorta ben. Hon är jättesöt men det ser inte så hållbart ut längden. (Och ja, de passas :devil: - igt noga, blanda in jack russell där också skulle bli eh tokigt :crazy: ).
 
Sv: Blandraskombinationer

kl

En allmän fråga bara, finns det någon som ser något positivt med blandrasavel?
Många gånger förekommer det "det är okej om det inte är si eller så" men har aldrig läst något om att någon kan framföra ett vettigt argument FÖR blandrasavel.
Så jag bara undrar :)

Vad jag anser skriver jag nog vid senare tillfälle :)
 
Sv: Blandraskombinationer

Det är ju det största problemet med denna galna blandrasavel, ägarna har noll koll på vad dom har i snöret. Tycker fan det är tragiskt när man inte kan stava sin egen ras namn....
:bump:

Kan inte mer än hålla med,
tragiskt när man läser dessa annonser där de inte ENS kan stava rasen rätt..
Man vet inte om man ska skratta eller gråta.
Känns inte så liite oseriöst..
 
Sv: Blandraskombinationer

kl

En allmän fråga bara, finns det någon som ser något positivt med blandrasavel?
Många gånger förekommer det "det är okej om det inte är si eller så" men har aldrig läst något om att någon kan framföra ett vettigt argument FÖR blandrasavel.
Så jag bara undrar :)

Vad jag anser skriver jag nog vid senare tillfälle :)

Bl a prestationsavel, t ex slädhundar.
Eller när en avelsbas är för liten, senaste exemplet var väl nån stövare, Smålandsstövare?
En del raser skulle vinna på att avelsbasen breddades för att få bukt med sjukdomar o osund avel, tex Cavalier King Charles Spaniel o Engels Bulldog, finns säkert fler.

Sen krävs ju korsningsavel när man försöker skapa nya raser, de senaste exemplen är Eurasier o Silken Windhound.

En känd brukskennel sökte o fick dispans för att föda upp en Schä/Mall kull, för att se hur avkomman skulle bli för tjänstehundsbruk.
 
Sv: Blandraskombinationer

Bl a prestationsavel, t ex slädhundar.
Eller när en avelsbas är för liten, senaste exemplet var väl nån stövare, Smålandsstövare?
En del raser skulle vinna på att avelsbasen breddades för att få bukt med sjukdomar o osund avel, tex Cavalier King Charles Spaniel o Engels Bulldog, finns säkert fler.

Sen krävs ju korsningsavel när man försöker skapa nya raser, de senaste exemplen är Eurasier o Silken Windhound.

En känd brukskennel sökte o fick dispans för att föda upp en Schä/Mall kull, för att se hur avkomman skulle bli för tjänstehundsbruk.

Även på jaktsidan hittas en del seriös blandrasavel. Där det används friska och sunda hundar som man tror ska ge bra jakthundar, men dom behöver inte för det vara av samma ras.

/Camilla
 
Sv: Blandraskombinationer

*kl* Har en blandning mellan amstaff/schäffer/rottwweiler/collie. En riktig soffpotatis men har lite dåliga erfarenheter och är lite misttänksam mot nya människor. Svårt att avgöra om det har med ras eller tidigare upplevelser att göra. Dock inget stort problem, låter folk bara han vara ifred en stund när de först träffas så är han enormt snäll, tillgiven och väldigt kontakt sökande...
 
Sv: Blandraskombinationer

Svarar både dig och Vallhund.
Det har ni så klart rätt i, så långt tänkte inte jag :)
Dock tror jag att om man vet vad man har för raser och korsar av en anledning rent generellt så blir det nog bättre än vid olycksparningar m.m.
 
Sv: Blandraskombinationer

När jag jobbade på försäkringsbolaget på A så fick vi lära oss att
första korsningen blir en friskare hund rent generellt.
Risken för inavel är stor i många raser och det är illa.

En fd stallkompis till mig har en korsning tax/ cocker spaniel tror jag det var (nån liten spaniel iaf). Den blev som de flesta taxkorsningarna väldigt taxlik men beige med kort mjuk päls som mer liknade spanielns.
Supertrevligt energipaket!

Tror den har varit på bild här på Hund för några år sedan.
 
Sv: Blandraskombinationer

kl

Finns annons nu på blocket om hundar som är blandade wachtel/filo brasileiro/jämthund ... Lyckligtvis inga valpar.. Och förhoppningsvis köps de inte upp av blandraskennlar ...
 
Sv: Blandraskombinationer

När jag jobbade på försäkringsbolaget på A så fick vi lära oss att
första korsningen blir en friskare hund rent generellt.
Risken för inavel är stor i många raser och det är illa.

En fd stallkompis till mig har en korsning tax/ cocker spaniel tror jag det var (nån liten spaniel iaf). Den blev som de flesta taxkorsningarna väldigt taxlik men beige med kort mjuk päls som mer liknade spanielns.
Supertrevligt energipaket!

Tror den har varit på bild här på Hund för några år sedan.
Ja första generationens blandraser blir i regel friskare, detta pga den sk heterosiseffekten, men den fungerar inte om föräldradjuren bär på samma anlag som ger upphov till defekter/sjukdomar, t ex HD o PRA.

Risken för inavel är inte stor i många raser om uppfödarna är seriösa.
Ge gärna exempel på vilka raser du anser vara drabbade av inavel.
 
Sv: Blandraskombinationer

Har hittat Rondelllhundar med stort R.

"Raserna på tiken : Golden, Bordercollie, Hovawart, Bernersennen, Zetter, Bouvier, Labb,
Svart Älghund, Buhund, Dobberman.

Raserna på hanen : Riesenschsnauzer, Collie, Schäfer, Rottweiler. "


Hittar de på? Varken Svart älghund, Buhund eller Bouvier känns som raser man hittar i var och varannan trädgård.

*Länk borttagen av moderatorn*

Nej men usch vad hemskt! :O Så många hundraser i en enda hund. :(
 
Sv: Blandraskombinationer

Kan erkänna att jag inte är så insatt utan att det var information jag fick på jobbet.
Vi pratade mycket om de nya populära raserna, där folk tror att två importerade hundar
inte kan vara släkt och börjar para med den närmsta man hittar pga valparna går att sälja dyrt.

Påpekas ska att om i nästa led, dvs korsa blandis med blandis så är den hunden mer sjuk än genomsnittet.
 
Sv: Blandraskombinationer

En känd brukskennel sökte o fick dispans för att föda upp en Schä/Mall kull, för att se hur avkomman skulle bli för tjänstehundsbruk.

Vet du när det var och någonting om hur valparna blev?
Har själv en sådan blandning nämligen. En i grunden trevlig tik som tycker om när det händer grejjer. Visar sin belgiska sida på jobbet, för när hon är ute så får inga andra hundar springa runt eller ha roligt, då måste hon fara längsmed staketet och skälla på dem tills alla andra har tråkigt, då är hon nöjd med att ha skapat ordning. Hemma, inne så är hon oftast lugn och avslappnad. Funkar utmärkt med katter som hon känner och jagar inte hästarna. Jaktinstinkt, om hon går på något i skogen typ hare. MKT matorienterad. Vaktar tydligt om hon anser att behov finns, men när vi har godkänt besökare eller sagt att det är ok så blir hon ist väldigt trevlig och social. Stark både psykiskt och fysiskt. MKT aktiveringsbehov men klarar ändå av att vara förvånansvärt lugn och avslappnad trots att vi ger henne alldeles för lite tid eg. Ser ut som en kraftig Malle, men med lite mera schäfer över huvudet, kraftigt bett. ca 30-31kg Orange med ljusare hår på mage och insida ben och svart mask över nosen.

Tyvärr vet vi inte mycket om hennes tidigare liv. Kommer från hundstallet och hamnade där via polisen efter att ha suttit fastbunden tillsammans med en av sina valpar (valpen var nog runt 1/2 året -året då) utanför en ica butik i tre dygn. :mad: De övriga valparna var sedan tidigare inlämnade på hundstallet utav ägaren.


Tidigare hunden var korsning Schäfer/Border Collie. Underbar tik som älskade alla. Mjuk och trevlig, inga starka vall eller vakttendenser. Vem som helst kunde hantera henne. Väldigt förig och mjuk, def. inte vek eller nervös. Sund kropp, som en lite nättare schäfer ca 28kg med bra höfter. Fick ofta höra att det måste vara en unghund trots att hon var 6 år när hon kom till oss. Saknar henne oerhört mycket såhär fyra år efter att hon gick bort. :cry:
 
Sv: Blandraskombinationer

KL

För ett par år sedan fick jag betalt för att passa en kosning vars mamma var chihuahua/JRT och pappa chihuahua. Efter ett par må¨nader bestämde sig ägaren för att han fick stanna. Så jag, som aldrig skulle ha blandras, blev ägare till Turbo. Glad, pigg och snäll. Egentligen ville jag inte ens passa honom från början, men nu blev det såhär. Och självklart älskar jag min hund :love:

Jag är hans tredje ägare och han var inte direkt rolig i sina tidigare hem :crazy: (har känt/varit bekant med de tidigare ägarna) Eftersom han var understimulerad. Och då är han inte en speciellt krävande hund, utan en helt vanlig aktiv sällskapshund som är glad om han får vara med och får något kul att göra varje dag.

Men man undrar ju vad fan folk tänker. Turbos första ägare betalde 7000 för honom :crazy: Hon som jag fick honom av köpte honom för 3000 och jag FICK 2500 kr för att ta honom och dessutom var han kastrerad. Men när man ser vad första ägaren betalde så förstår man ju varför folk fortsätter att föda upp blandraser ...

I somras tillsammans med en kompis :) Den bästa dagen i Turbos liv, när han upptäckte att båtar är det bästa som finns!
284482_10150239344372343_541737342_7846298_2748390_n.jpg
 
Sv: Blandraskombinationer

Jag har en tioårig dam som jag fick när hon var två. Är den snällaste, charmigaste och raraste hund jag mött, därtill väluppfostrad.
Har inget ont att säga om henne, men hon är den enda av 7 kullsyskon som lever idag. Hon trivs bra med oss och vi med henne, men jag kan tänka mig hur lätt hon skulle kunnat utvecklats åt fel håll och bli ett stressat nervknippe.
 
Sv: Blandraskombinationer

*KL*
Mina föräldrar tog en omplacering som hade haft det dåligt. Hon var schäfer/collie Såg ut som en collie men med schäferns interiör. En pärla ,hade fått det bästa ur båda raserna. Orädd och väldigt lydig.

Har en gång sett en korsning tax/drever. Det var en kul vovve,som inte alls såg dum ut vad jag minns.Tror att det var en trevlig hund också.

En av våra grannar längre bort hade en 4/5vägskorsning - har tyvärr glömt av vad. Men tiken var faktiskt jättesnygg, som en korthårig karelare.
Varje gång hon löpte smet hon till oss så vi hade sjå att hålla jycken inne.
Dvärgschnauzer på den korsningen.....näe.
Hon hittade då en annan kavaljer - mest troligt en närboende mellanschnauzer - och den valpen (numera vuxna hunden) ser ganska så rolig ut. Det syns att det är en blandras, om man säger så....Det mentala biten kan jag inte uttala mig om men det är en ruskigt glad och energisk typ man möter i alla fall.
 
Sv: Blandraskombinationer

kl

Finns annons nu på blocket om hundar som är blandade wachtel/filo brasileiro/jämthund ... Lyckligtvis inga valpar.. Och förhoppningsvis köps de inte upp av blandraskennlar ...

Fast där är det ändå två välkända jaktraser och en ras som kan användas till jakt, så helt uppåt väggarna är det ju ändå inte, även om jag personligen aldrig skulle stödja en sådan avel.

Vi var "stödfamilj" (ägarna har inte riktigt tid och ork så vi tog hand om den när vi hade möjlighet, som tex hela sommrarna) åt en korsning schäfer/kungspudel. Hon var väldigt rolig och lättlärd men även väldigt krävande och hände det inget så hittade hon på saker på egen hand. Men det var många år sedan, föräldrarna till henne var mycket bra hundar båda två med utställningsmeriter och brukstävlingsmeriter, en ren tjuvparning som de inte vågade ta bort. Det var 15 år sedan minst om inte mer så jag tror inte att det var lika utvecklat med abortsprutor och de ville ju absolut inte kasterar tiken.
 
Sv: Blandraskombinationer

*kl*

I helgen såg jag den absolut sötaste lilla byracka jag nånsin sett! En korsning mellan tax, chihauha, och papillon. Föreställ er en släthårig black and tan chihauha med lite kortare ben, längre nos, normala ögon och jääääätestora öron:love:! Vansinnigt söt:D!
 
Sv: Blandraskombinationer

För hundra år sedan (nästan) när jag var ung (yngre:D) så tog jag över en vuxen blandras av sorten irländsk varghund x groenendal.
Otroligt go hund, som va mycket strykrädd:cry:
Han såg ut som en svart irländare (stor), men med floppöron som stod rätt ut åt sidorna
 

Liknande trådar

Äldre Jag har en sadel till salu och igår fick jag ett mkt kortfattat mail på engelska, i princip bara vad jag kunde tänka mig att sälja den...
Svar
14
· Visningar
1 419
Senast: avslutat medlemskap
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 358
Senast: Efwa
·
Träning Jag har nog världens kärvänligaste och charmigaste shettis på gården. Han är 7 år, kastrerades som tvååring men beter sig som ett föl...
Svar
7
· Visningar
1 045
Senast: hillevie
·
Träning Ännu en av mina 'hur skulle ni gjort' trådar. Men snart är det dags för ett nytt återbesök för lilla Fröken Fräken, och 'som vanligt'...
2
Svar
23
· Visningar
1 797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp