Bukefalos 28 år!

Blandraskombinationer

Sv: Blandraskombinationer

Pappas blandras blev väldigt lyckad!
Golden /new foundland 50/50 (75 + 25)

Stor ca 70cm, mycket hår, massa underhår, grov och reslig, en riktig skönhet :)

18723095.jpg
 
Sv: Blandraskombinationer

Labrador + Sharpei. Bussig hund, såg ut som en labbe, i en sharpeis format, ett mellanting helt enkelt.
Dessvärre så togs hunden bort vid 3 års ålder då den fick jätte problem med höfterna som bara gick att operera men ägare valde att ta bort hunden istället.ska se om jag lyckas ladda upp 1 bild...

128bu.jpg

Bilden blev kanske lite i minsta laget
 
Senast ändrad:
Sv: Blandraskombinationer

Då brister jag tydligen där. Upplys mig hur det fiunkar då:

Mamma 75% golden 25% NF
Pappa 25% golden 75% NF
 
Sv: Blandraskombinationer

Det finns ingen som vet vilka gener som nedärvdes, alltså kan man inte veta hur många procent den innehåller.
 
Sv: Blandraskombinationer

Risk för trådkap här men oj, så hade jag ingen aning om att det funkade.
Så om man parar en golden retriever och en labrador, båda renrasiga, så är ju allmänna uppfattningen att valpen blir 50/50 golden labbe. Men du menar alltså att en valp kan vara 95 procent labbe och en annan blir 67 procent golden?
:eek:
 
Sv: Blandraskombinationer

Risk för trådkap här men oj, så hade jag ingen aning om att det funkade.
Så om man parar en golden retriever och en labrador, båda renrasiga, så är ju allmänna uppfattningen att valpen blir 50/50 golden labbe. Men du menar alltså att en valp kan vara 95 procent labbe och en annan blir 67 procent golden?
:eek:


Tips, titta på den här sidan, framförallt på korsningsschemat:
mattiasstudiesida.pbworks.com/w/page/20586690/Klassisk genetik
 
Sv: Blandraskombinationer

Ren labbe + ren golden ger 50% labbe och 50% golden.

Det är när man gör korsningar som "25% labbe/75% golden + 25% golden/75% labbe" som det inte är säkert att det blir 50/50. Detta pga du ärver halva från mamman och halva från pappan. Du kan få allt från 25% labbe/25% golden från mamman till 50% golden. Rent teoretiskt kan avkomman bli tex 75% labbe och 25% golden i slutändan, eller tvärt om och allt däremellan. Det är därför blandisavel inte är så enkelt som många vill tro.
 
Sv: Blandraskombinationer

Ren labbe + ren golden ger 50% labbe och 50% golden.
<snip>

Da skulle en mannisko baby alltid ha precis halften av egenskaperna fran mamman och den andra halften fran pappan ... Har du nagonsin sett det i en familj med manga barn? Det ar min erfarenhet att ett barn kanske ser ut mer som mamman, medan ett annat ser ut mer som pappan ... det gar inte att forutsaga vilka egenskaper barnen far fran en specific foralder.
 
Sv: Blandraskombinationer

Da skulle en mannisko baby alltid ha precis halften av egenskaperna fran mamman och den andra halften fran pappan ... Har du nagonsin sett det i en familj med manga barn? Det ar min erfarenhet att ett barn kanske ser ut mer som mamman, medan ett annat ser ut mer som pappan ... det gar inte att forutsaga vilka egenskaper barnen far fran en specific foralder.
Fast då får man skilja på genotyp och fenotyp. Jag utgår från att det talar om genotyp, alltså vilka gener man ärver, när man talar om 50/50. Vilka egenskaper som däremot blir de framträdande är en helt annan sak.
 
Sv: Blandraskombinationer

När vi gick valpkurs med vår golden (sisådär 138 år sen...) var det ett par med sin korsning chihuahua/labrador som deltog 8) Jag var inte ensam om att bli lite chockad, haha!
 
Sv: Blandraskombinationer

Min förra hund var en riktig rondell som jag fick när han var tretton månader. Han var spets, stövare, gråhund, collie och golden enligt pappret jag fick med mej när jag hämtade honom.
Världens snällaste hund. Alla som träffade honom älskade honom och han omvände många som tidigare varit livrädda för hundar med sitt milda sätt.
Det var många som sa att om jag någonsin ville sälja honom så ville de köpa honom. Givetvis blev han aldrig till salu. Han var mitt hjärta och trots att det är tre år sedan han somnade in så saknar jag honom fortfarande.
Han var ca 50 cm hög och vägde 25 kg. Hade rullad svans, svart rygg och vitt bröst och var i övrigt ljusbrun. Svår att hålla i hull då han var väldigt kinkig med maten och dessutom allergisk mot gluten. Det tog ett tag innan vi kom fram till vad han inte tålde men sedan var det inga problem. Han åt inte godis men om det var någon mer hund med så tog han godisen i munnen för att sedan spotta ut den när den andre hunden var utom synhåll :D Hans belöning var en glad matte och klappar, det räckte för honom. Väldigt lättlärd och älskade att träna.
Han var en helt otroligt underbar hund och jag är så glad att jag fick så många år ihop med honom. Han var med överallt där han överhuvudtaget kunde vara med och han älskade det.

Nu har jag en annan omplacering som jag köpte när han var drygt 6 månader. Han skulle vara renrasig dansk-svenskgårdshund och när jag insåg att så inte kunde vara fallet så hade han redan stulit mitt hjärta. Hans pappa är renrasig jackrussel med papper och hans mamma är en korsning mellan jackrussel och dansk-svenskgårdshund så det var ju iallafall rätt ras i honom:angel:.

Han har fått mycket ifrån dansk-svenskgårdshund rent mentalt men ser ut som en strävhårig jackrussel modell större. Han är ca 35 cm hög och väger 13 kg.
Är en ganska vass hund om han tror att något hotar men är annars världens goaste nallebjärn som älskar att ligga mellan mej och sambon och sova.

Båda hundarna har varit/är väldigt familjebundna och vill helst att alla ska vara hemma. Då är allt bra.
 
Sv: Blandraskombinationer

*kl*

Jag kände en rottis/tax som nu är död, har aldrig sett en fetare hund i hela mitt liv. Men det hade mer att göra med ägaren än hunden :p
 
Sv: Blandraskombinationer

Menar du lancashire heeler?

I många annonser med blandraser kan inte ens uppfödarna stava hundarnas raser rätt..hur svårt kan det vara liksom?
 
Sv: Blandraskombinationer

kl

Jag är säker på att jag såg en Borzoi/Aussie en gång. Som en grövre borzoi med aussiesvans, vallhundsögon och delvis aussiefärg, särskilt den fluffiga högt burna svansen såg rolig ut på den hunden!
 
Sv: Blandraskombinationer

Menar du lancashire heeler?

I många annonser med blandraser kan inte ens uppfödarna stava hundarnas raser rätt..hur svårt kan det vara liksom?

När jag googlade stavades det landcastle heeler iaf ;) Kanske stavas det lancashire heeler, tycker nog inte att det är så viktigt häller, han har inte änns en stamtavla där det står att det är föräldrarna då jag/familjen hämtade honom på en liten bonngård mittute i ingen stans ;)
 

Liknande trådar

Äldre Jag har en sadel till salu och igår fick jag ett mkt kortfattat mail på engelska, i princip bara vad jag kunde tänka mig att sälja den...
Svar
14
· Visningar
1 419
Senast: avslutat medlemskap
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 311
Senast: Efwa
·
Träning Jag har nog världens kärvänligaste och charmigaste shettis på gården. Han är 7 år, kastrerades som tvååring men beter sig som ett föl...
Svar
7
· Visningar
1 045
Senast: hillevie
·
Träning Ännu en av mina 'hur skulle ni gjort' trådar. Men snart är det dags för ett nytt återbesök för lilla Fröken Fräken, och 'som vanligt'...
2
Svar
23
· Visningar
1 794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp