Bukefalos 28 år!

Bojkotta julskinkan?

Ja här bojkottar vi skinka sedan några år. Jag hoppas det finns vegetariskt alternativ i frysen på någon av våra mataffärer, det har jag faktiskt inte tittat efter än. Misstänker att det inte finns med tanke på att jag verkar vara den enda i kommunen som köpt av det de senaste åren... Köpte då quornskinka och den har varit helt okej. :)

På tal om vegetariskt på julbordet fanns ett recept på vegetariska köttbullar i det här numrets Buffé från Ica. De ska vi testa göra och se om de går hem hos köttätarna. :p

I övrigt är det tungt att sitta i kassan i mataffären den här tiden på året. Speciellt när det finns folk som dessutom klagar på att skinkan är för dyr... :banghead:
 
Tips till den som funderar på alternativ; vi brukar göra nötstek (på nötter) till julbordet. Mycket gott med lite senap till:

Nötsstek 1 st (från Vego Paradiso - Pia Hall)
1 gula lökar
4 msk olja
2 vitlöksklyftor
0,5 l färska champinjoner
2 tsk vetemjöl
3 dl vatten
4 dl blandade nötter
3 dl ströbröd
3 msk soja
några kvistar färsk timjan
½ tsk malen nejlika
½ tsk malen kanel
salt, svartpeppar
ströbröd till

Sätt ugnen på 175 grader. Finhacka lök, vitlök och svamp och fräs det mjukt i olja. Slå över vattnet och rör i vetemjölet och låt småputtra några minuter. Tillsätt övriga ingredienser och forma sedan till en stek. Vänd i ströbröd och lägg steken i en ugnsfast form. Grädda i ca 45 minuter.
 
Tips till den som funderar på alternativ; vi brukar göra nötstek (på nötter) till julbordet. Mycket gott med lite senap till:

Nötsstek 1 st (från Vego Paradiso - Pia Hall)
1 gula lökar
4 msk olja
2 vitlöksklyftor
0,5 l färska champinjoner
2 tsk vetemjöl
3 dl vatten
4 dl blandade nötter
3 dl ströbröd
3 msk soja
några kvistar färsk timjan
½ tsk malen nejlika
½ tsk malen kanel
salt, svartpeppar
ströbröd till

Sätt ugnen på 175 grader. Finhacka lök, vitlök och svamp och fräs det mjukt i olja. Slå över vattnet och rör i vetemjölet och låt småputtra några minuter. Tillsätt övriga ingredienser och forma sedan till en stek. Vänd i ströbröd och lägg steken i en ugnsfast form. Grädda i ca 45 minuter.
Det låter jätteskönt ande. Hade jag inte fått klåda i halsen av nötter så.. :/
 
Det har jag, flera slakterier, och flera gånger. Jag har huvudsakligen tittat på slakten av lamm (får) och nöt.

Det går normalt lugnt och värdigt till, även på det riktigt stora slakteriet i min närhet.
Djuren hanteras lugnt både vid lastning på gården av entreprenören som kör lastbilen, och vid avlastning på slakteriet. Sedan så ställs djuren tillsammans i sin vanliga grupp i en välskött fålla, där de får vänta en kortare tid (handlar om någon timme), på slakten, som också görs i den vanliga gruppen. Jag har hittills inte sett några djur som varit mer stressade i slaktsituationen, än de blir av vardagshantering, som vägning eller avmaskning.

Jag levererar lamm till ett större slakteri ett par gånger om året, och grannen som jag samarbetar med om slaktleveranser, levererar både lamm och nöt.

De filmer som visas av djurrättsorganisationer m.fl. är ofta utländska, och visar sådana hemska situationer som inte får förekomma i Sverige.

Sedan ska jag väl erkänna, att någon gång varje år, så blir det fel även på svenska slakterier. Vilket man kan läsa om i nyhetsmedia.

Till mindre slakterier så kör man som djurägare ofta sina djur själv, och där går det ännu lugnare till...
Tack för att du delar med dig. Men det var väl som @Líf skrev, mest bedövningsmetoden som ifrågasattes?
 
Tack för att du delar med dig. Men det var väl som @Líf skrev, mest bedövningsmetoden som ifrågasattes?
Nja, tråden sprang raskt iväg till att handla om allt kött och slakt.

Som många påpekat, så dels kan man, med viss ansträngning, köpa griskött som bedövats på annat sätt från bl.a. småskaliga slakterier och gårdsslakterier där bedövningen sker på annat sätt.
Det gör vi, vi har inga egna grisar, utan köper direkt från en utegrisproducent med eget gårdsslakteri några mil bort.

Eller så kan man välja andra djurslag som t.ex. lamm, nöt eller vilt istället. Men då blir det ju inte just julskinka.

Det är ju inte så att alternativet till eventuellt illa bedövade slaktgrisar nödvändigtvis är "inte något kött till jul".
 
Antar att det är fler än jag som reagerat på slaktförfarandet av grisar? Har inte ens vågat titta helt och hållet på Schyfferts "Köttets lustar" men överväger ändå att bojkotta griskött. Är det någon som vet ifall det är lika illa ställt med slaktprocessen av nötkreaturen. Usch jag mår illa och funderar över att bara äta vegetariskt, fisk och vilt. Hur tänker ni?
I övrigt är jag mer bekymrad över djurhållningen än slaktmetoder, även om båda borde vara bra. Men jag tänker att djurhållningen spänner över hela djurets liv.

Och jag undrar verkligen @tanten , hur ska djurhållning (när det gäller djuren i animalieproduktionen) se ut för att du ska vara kritisk? Du hävdar upprepade gånger i olika trådar att höns och grisar hålls helt ok i Sverige. Och jag fattar inte? Vad är det som gör att du tycker att den djurhållningen är bra nog? Vad skulle krävas för att du inte skulle tycka det? (Fixering av suggor, tex, är det okej också?)
 
Delvis knapplån.

Vet hur du hur hen slaktar?

Om det ska vara lagligt att sälja kött, så måste det slaktas på godkänt slakteri (godkänt inrymmer även godkända gårdslakterier), men slaktmetoderna är ju likadana oavsett slakteri?

Elbedövning eller bultning och avblodning, eller annan godkänd metod, samt veterinärbesiktning både före slakt och efter slakt.
Ja och nej. Jag har för mig att han använder bultpistol, och vet att han sköter slakten på hemmaplan (gårdsslakteri) men detaljerna i sig har jag dålig koll på. Men jag vet att han gör vad han kan för att det ska gå så fort och smärtfritt till som bara möjligt.
 
I övrigt är jag mer bekymrad över djurhållningen än slaktmetoder, även om båda borde vara bra. Men jag tänker att djurhållningen spänner över hela djurets liv.

Och jag undrar verkligen @tanten , hur ska djurhållning (när det gäller djuren i animalieproduktionen) se ut för att du ska vara kritisk? Du hävdar upprepade gånger i olika trådar att höns och grisar hålls helt ok i Sverige. Och jag fattar inte? Vad är det som gör att du tycker att den djurhållningen är bra nog? Vad skulle krävas för att du inte skulle tycka det? (Fixering av suggor, tex, är det okej också?)
Om man äter kött - som jag gör - är det självklart att djuren har det bra.

Jag har aldrig hävdat att det inte finns några dåliga slaktdjursuppfödare i landet. Däremot vill jag påstå att vi i det här landet har en generellt god djurvälfärd och att den absoluta majoriteten av våra slaktdjur har ettt helt OK liv.
Samtidigt är de flesta nog överens om att vi hela tiden ska högt ställda mål och ständigt arbeta mot att det ska bli bättre. Tav hästhållningen t.ex. Där har det skett stora fördändringar. Hästar få inte hållas ensamma och många ridskolor har inte längre spiltor som normal uppstallning. De här förbättringarna kommer vartefter man får bättre kunskaper om djur.

Varför jag ska diskutera fixering av suggor med dig begriper jag inte ens?
 
De filmer som visas av djurrättsorganisationer m.fl. är ofta utländska, och visar sådana hemska situationer som inte får förekomma i Sverige.
Nej, de är inte ofta utländska. Jag har vänner som spelat in flera uppmärksammade filmer, och jag vet med säkerhet att de varit i Sverige. Alltså det förekommer såklart utländska filmer också, men många filmer som är inspelade i Sverige börjar vissa personer snabbt sprida att det inte stämmer.
 
Nej, de är inte ofta utländska. Jag har vänner som spelat in flera uppmärksammade filmer, och jag vet med säkerhet att de varit i Sverige. Alltså det förekommer såklart utländska filmer också, men många filmer som är inspelade i Sverige börjar vissa personer snabbt sprida att det inte stämmer.
Kan du länka till de filmer som spelats in i Sverige?
 
Kan du länka till de filmer som spelats in i Sverige?
Jag känner viss olust inför detta fenomen med filmer som visar usel djurhållning.
Dels av den enkla anledningen att jag inte gillar att se djur som inte har det bra. Och dels för att de där filmerna inte sällan är vinklade, och dessutom ger sken av att vara något som är vanligt förekommmande.

Jag känner ganska många köttdjursuppfödare. Är uppvuxen med köttuppfödning. Alla bönder jag har i min närhet är stora djurvänner. De har djur helt enkelt för att de tycker om djur. Jag föredrar att tro att de jag har runt mig är representativa för landets köttdjursuppfödare.

En del av de "djurvänner" som attackerar gårdar, släpper ut djur etc saknar basala kunskaper om djurs naturliga beteende och liv.

Att angripa en hel grupp för att det finns rötägg känns olustigt. Ungefär som att vilja stänga alla svenska restauranger för att det finns matställen som har dålig hygien i köket eller kackerlackor där maten lagas och förvaras. Eller stänga alla skolor för att det förekommit allvarlig mobbing på en skola någonstans.
 
1 av 3 nötter kräver extra skott för att bedövas. Skott är en fantastisk bedövningsmetod, men inte felfri.

Fiskar dör verkligen en plågsam, långsam död så ur etiskt perspektiv lär man låta bli dem också.

/Köttproducent.

Nåja, det är en studie som hade så hög andel djur som inte blev tillräckligt bedövade. Flera andra studier hade lägre procentandel - även om också det är ett misslyckande. Olika metoder minskar risken för att bultbedövning ska misslyckas.
 

Liknande trådar

Mat Jag har under en ganska lång tid funderat på att börja äta mer kött än jag i dagsläget gör. Nu äter jag fågel och fisk (och i teorin...
Svar
5
· Visningar
1 058
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp