Bukefalos 28 år!

Bojkotta julskinkan?

Ja, det låter som att det finns bättre alternativ. Om konsumenterna är villiga att betala för det, annars måste vi gå vägen över lagen.

Jag tycker att det vore jättebra om t ex KRAV-märkt fläskkött slaktats på ett mer djurvänligt sätt.

Vi kommer säkert äta skinka i jul men om vi inte får tag från någon i närheten som har egna grisar blir det åtminstone KRAV, den lilla mängd fläskkött jag köper är alltid det.

Något spill blir det inte för vår del, det som inte går åt direkt fryser vi in.
 
Jag blir förvånad över att det är så många som blir förvånade över slaktmetoden. Kollar folk inte upp grejer? Är det inte rätt väsentligt att man läser på lite åtminstone, innan man betalar någon för att döda någon annan åt en?
Så mycket okunskap att det är skrämmande. Och då syftar jag inte på folket i den här tråden utan på alla de i Sverige som ser programmet och förfasas.

Jag tittar inte på dylika filmer. Jag behöver inte det, för jag lider med alla de individerna varje dag. Jag kollade upp allt när jag blev gammal nog att förstå det, och slutade stoppa djur i munnen samma dag. Men det är bra att det visas upp tycker jag. Då kanske fler öppnar ögonen.
Det är individer som vill leva, som kämpar där i gasboxarna för sina korta, ofta plågsamma liv.Vedervärdigt.
 
Om man äter kött - som jag gör - är det självklart att djuren har det bra.

Jag har aldrig hävdat att det inte finns några dåliga slaktdjursuppfödare i landet. Däremot vill jag påstå att vi i det här landet har en generellt god djurvälfärd och att den absoluta majoriteten av våra slaktdjur har ettt helt OK liv.
Samtidigt är de flesta nog överens om att vi hela tiden ska högt ställda mål och ständigt arbeta mot att det ska bli bättre. Tav hästhållningen t.ex. Där har det skett stora fördändringar. Hästar få inte hållas ensamma och många ridskolor har inte längre spiltor som normal uppstallning. De här förbättringarna kommer vartefter man får bättre kunskaper om djur.

Varför jag ska diskutera fixering av suggor med dig begriper jag inte ens?
Så trängsel och stereotypa beteenden och det faktum att djuren inte under sina liv någonsin ens ser dagsljuset, i fullt lagliga verksamheter, bekymrar inte dig.

Jag äter kött emellanåt, men det är ju inte det dom gör djurhållningen bra. Hur du kan få djurens välmående till en självklarhet är svårbegripligt.

Jag tycker alltså inte att fixering av suggor är mycket till diskussionsämne. Fixering är inhumant, helt enkelt. Jag undrade bara nyfiket och intresserat var ditt golv för acceptabel djurhållning finns.
 
Jag är väldigt glad över att Köttets Lustar har börjat sändas, jag har länge velat att den vanliga konsumenten ska få en uppfattning (sen tror jag inte att de som verkligen bör se det kommer att se det).

Jag äter inte kött sen snart tre år (jo, om jag blir bjuden hemma hos någon, jag vill inte vara till besvär), det är inte alls svårt att avstå, men faktum är att just griskött har jag avstått i snart 10 år pga djurhållningen. Att folk inte vet eller vill förstå att djuren inte har det bra är ett stort frågetecken för mig, lika stort frågetecken över hur folk kan köpa tyskt eller danskt kött när det är allmänt känt både kring djurhållning och antibiotikaresistens.
 
Tips till den som funderar på alternativ; vi brukar göra nötstek (på nötter) till julbordet. Mycket gott med lite senap till:

Nötsstek 1 st (från Vego Paradiso - Pia Hall)
1 gula lökar
4 msk olja
2 vitlöksklyftor
0,5 l färska champinjoner
2 tsk vetemjöl
3 dl vatten
4 dl blandade nötter
3 dl ströbröd
3 msk soja
några kvistar färsk timjan
½ tsk malen nejlika
½ tsk malen kanel
salt, svartpeppar
ströbröd till

Sätt ugnen på 175 grader. Finhacka lök, vitlök och svamp och fräs det mjukt i olja. Slå över vattnet och rör i vetemjölet och låt småputtra några minuter. Tillsätt övriga ingredienser och forma sedan till en stek. Vänd i ströbröd och lägg steken i en ugnsfast form. Grädda i ca 45 minuter.

Nu ska jag då vara lite jobbig här och fråga dig om du vet hur mycket vatten det går åt vid odling av nötter? Jag vet att 1 kg sötmandel kräver mer vatten än 1 kg fläskkött (ca 16000 liter/kg jämfört med 6000 liter/kg). Länk: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3737&artikel=6351387

Frågan är vad som mest miljövänligt (kött eller vego)? Sen är frågan också vad ska man prioritera om det blir motsättningar? Etiken eller miljön? D.v.s. individens bästa eller ekosystemets bästa?

Ni behöver inte svara... bara tankar som dök upp i mitt huvud under den här diskussionen...

Och att vegoprodukter innehåller palmolja känns så märkligt tycker jag. Hur många djur har inte lidit/dött vid skövlingen av regnskogen...
 
Jag är väldigt glad över att Köttets Lustar har börjat sändas, jag har länge velat att den vanliga konsumenten ska få en uppfattning (sen tror jag inte att de som verkligen bör se det kommer att se det).

Jag äter inte kött sen snart tre år (jo, om jag blir bjuden hemma hos någon, jag vill inte vara till besvär), det är inte alls svårt att avstå, men faktum är att just griskött har jag avstått i snart 10 år pga djurhållningen. Att folk inte vet eller vill förstå att djuren inte har det bra är ett stort frågetecken för mig, lika stort frågetecken över hur folk kan köpa tyskt eller danskt kött när det är allmänt känt både kring djurhållning och antibiotikaresistens.
Och även @Lingon .

Jag tycker att båda era inlägg, fast med lite olika utgångspunkter, visar en syn på oss alla som - av nödtvång, faktiskt - är livsmedelskonsumenter. Frågor om hur folk kan mwd att köpa danskt och tyskt fläskkött, frågor om hur folk kan med att äta nötter eller produkter med palmolja. Det är ett slags mästrande och skuldbeläggande över folk.

Jag tycker att den mer relevanta frågan handlar om producenterna: hur kan de med att hålla sina djur på astrista sätt, att skövla regnskogar, och allt vad de nu gör? Hur fan kan de med? Att de har mage? De vet ju vad de gör.

Det är orimligt att konsumenter ska hålla koll på allting.
 
Nu ska jag då vara lite jobbig här och fråga dig om du vet hur mycket vatten det går åt vid odling av nötter? Jag vet att 1 kg sötmandel kräver mer vatten än 1 kg fläskkött (ca 16000 liter/kg jämfört med 6000 liter/kg). Länk: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3737&artikel=6351387

Frågan är vad som mest miljövänligt (kött eller vego)? Sen är frågan också vad ska man prioritera om det blir motsättningar? Etiken eller miljön? D.v.s. individens bästa eller ekosystemets bästa?

Ni behöver inte svara... bara tankar som dök upp i mitt huvud under den här diskussionen...

Och att vegoprodukter innehåller palmolja känns så märkligt tycker jag. Hur många djur har inte lidit/dött vid skövlingen av regnskogen...
Tycker du inte att det där är whataboutism? ”Du äter inte gris men TITTA HÄR vad som händer när du äter nötter! Och veg som innehåller palmolja ...”
 
Såg en intressant dokumentär, tror det var dokument innifrån där de tog upp om skinkan och hur tillsatserna dvs nitrit skadar oss och hur jättarna inom branschen vinklar fakta och att dessutom EU inte gör tillräckligt. En intervju med en där var fullständigt katastrof. Har de verkligen ingen annan som är mer insatt?!

Jag har haft nån tanke på varför finsk skinka är så pass mycket mörkare i köttet. Men att de injicerar med nitrit det viste jag inte att det var därför! Och att de i regel inte gör det på finska skinkor däremot svenska och en rad andra länders.

Tycker det är bra att de upplyser folk! Från köttjättarna kommer vi inte få all info
 
Har själv inte ätit gris på många år, tycker helt enkelt inte om smaken eller hur grisarna lever.
Var några år sedan jag köpte kött i en affär öht, köper jag blir det köttlådor på nöt eller lamm.

Tycker inte det kan vara så svårt att göra medvetna val vid köp av kött idag, krävs en sökmotor och sök på köttlåda eller tittat på reko ringar som ligger nära (vet att alla inte har så många säljare).
 
Tycker du inte att det där är whataboutism? ”Du äter inte gris men TITTA HÄR vad som händer när du äter nötter! Och veg som innehåller palmolja ...”
Jag tänker ofta på att tex personer som inte äter kött liksom bemöts med kritik som antyder att just de borde vara perfekta på alla punkter. Vegetarianer (och andra idealister) blir på något vis alla andras samvete. Eller hur ska det annars tolkas?
 
Jag tänker ofta på att tex personer som inte äter kött liksom bemöts med kritik som antyder att just de borde vara perfekta på alla punkter. Vegetarianer (och andra idealister) blir på något vis alla andras samvete. Eller hur ska det annars tolkas?
Ja, de ställs ofta till svars. Men det gör andra sidan också. I sådana här diskussioner är det oftast påfallande att ALLA anser att just det de själva gör det enda rätta - alltifrån att äta maskrosblad till de som äter grannens glada gris Hubert. Och jag tycker att när det gäller ätande/livsstil så bör var och en få göra sina egna val. Det där ”jag fattar inte folk som” är en trist form av kritik av andras val.

Det där med val är överhuvudtaget så himla privilegierat. Det finns många som är hjärtans glada om de klarar att slänga fram en Scanskinka nästa vecka, så att deras barn får se att de firar jul precis som de andra barnen gör. Giving people, säger jag bara ...
 
Nu ska jag då vara lite jobbig här och fråga dig om du vet hur mycket vatten det går åt vid odling av nötter?
Hur mycket vatten som går åt vid odling av nötter beror på vilken sorts nötter det gäller och vem som odlat dem. Som med allt finns det val att göra; nötter finns med fairtrade-märkning.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/671927?programid=3737

Och att vegoprodukter innehåller palmolja känns så märkligt tycker jag. Hur många djur har inte lidit/dött vid skövlingen av regnskogen...
Även palmolja går att välja bort.

Livet är sällan så enkelt att det endast finns två vägar att välja på och sen kan en känna sig nöjd; vi ställs hela tiden inför nya beslut att ta, nya val att göra, nya insikter att ta till oss. Det viktiga är att vara öppen för ny kunskap och villig till förändring.
 
Och även @Lingon .

Jag tycker att båda era inlägg, fast med lite olika utgångspunkter, visar en syn på oss alla som - av nödtvång, faktiskt - är livsmedelskonsumenter. Frågor om hur folk kan mwd att köpa danskt och tyskt fläskkött, frågor om hur folk kan med att äta nötter eller produkter med palmolja. Det är ett slags mästrande och skuldbeläggande över folk.

Jag tycker att den mer relevanta frågan handlar om producenterna: hur kan de med att hålla sina djur på astrista sätt, att skövla regnskogar, och allt vad de nu gör? Hur fan kan de med? Att de har mage? De vet ju vad de gör.

Det är orimligt att konsumenter ska hålla koll på allting.
Fast så orimligt är det ju inte, att veta vad en stoppar i sig är inte så svårt.

Jag håller med dig om att producenter och makthavare ska ta sitt ansvar, det är trots allt producenten som slaktar grisen. Men som det ser ut nu handlar det om pengar, priset betalas av djuren, det kommer se ut som det gör idag tills det inte säljer.
 
Fast så orimligt är det ju inte, att veta vad en stoppar i sig är inte så svårt
Jag tycker att det är jättesvårt! Får arbetarna bra betalt? Hur ser miljöpåverkan ut? Hur mår djuren under sina liv? Är det långa transporter? Avlivas de på ett humant sätt?

Och det gäller inte bara mat utan allt man konsumerar. Kläder, mobiler, datorer, skor, hårprodukter, schampon etc etc etc. Varje gång man köper något riskerar man att stödja något gräsligt. SÅ jäkla många saker att ha koll på hela tiden, så många saker att ta ställning till. Hur kan du tycka att det är så lätt? :confused:
 
Jag tycker att det är jättesvårt! Får arbetarna bra betalt? Hur ser miljöpåverkan ut? Hur mår djuren under sina liv? Är det långa transporter? Avlivas de på ett humant sätt?

Och det gäller inte bara mat utan allt man konsumerar. Kläder, mobiler, datorer, skor, hårprodukter, schampon etc etc etc. Varje gång man köper något riskerar man att stödja något gräsligt. SÅ jäkla många saker att ha koll på hela tiden, så många saker att ta ställning till. Hur kan du tycka att det är så lätt? :confused:
Att ens fatta vad det som står som innehåll i shampot betyder!
 

Liknande trådar

Mat Jag har under en ganska lång tid funderat på att börja äta mer kött än jag i dagsläget gör. Nu äter jag fågel och fisk (och i teorin...
Svar
5
· Visningar
1 058
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp