Bukefalos 28 år!

Bomlöst = Fårskinnstofflor?

S

samtson

Jag har en hel den problem med att hitta en passande sadel till min häst. Så fick jag en idé om att man kanske kan bredda bommen i min redan befintliga (lågpris) sadel och beslöt att prata med en sadelmakare om detta. Sagt och gjort. Vi pratade och sadelmakaren menade för det första att billiga sadlar = skitsadlar. Inget att lägga pengar på oich ABSOLUT inget att rida i. Då började jag smått prata om bomlöst och att vissa hästar rent av rör sig mycket bättre i sådana, då utbrister sadelmakaren att "Visst är det mysigt att luffsa runt i fårskinnstofflor, men ska man ut och springa behöver man ordentliga gympaskor med stöd". Då viskar jag försiktigt att det finns ju viktföredelande paddar, men nej du! Ingen "Hunk-bunk" matrial som är MJUKT kan någonsin vara viktfördelane/bärande - detta är enkel fysik! Dessutom blir det ändå ett tryck på en liten punkt vid stigbygelfästena.

Jag kände mig mycket förvirrad och deprimerad efter detta, och tänkte nu höra lite med er. Vad tror NI om detta? Är det ingen "idé" att rusta upp en lågpris sadel och KAN man bredda en bom? ÄR bomlöst bara ett sätt att tjäna pengar och fördelar inte paddarna vikten? Jag kan väl erkänna att jag är lite skeptisk till ganska mycket, tex har jag en kort häst och bomlöst är lååångt, detta skulle göra att sadeln sklle ligga för långt bak, men då menar bomlöstsäljaren att detta inte gör något när det är bomlöst. Är det inte att säga emot sig själv? Padd fördelar trycket, men det gör inget om sadeln är för lång? Tankar från er andra?
 
att bredda en lågprissadel: det beror väl på kvalitén på bommen.
men jag tvivlar på att det skulle löna sig, bättre köpa en ny/begagnad.

Bomlösa sadlar: det tvistas och argumenteras om huruvida bomlösa sadlar kan tänkas fördela tryck och ifall de överhuvudtaget är lämpliga att rida i.
så här fattar jag det:
Barbackapaddar består av en mjuk padd som man spänner fast med en gjord, vari även stigbyglarna är fästade. DE ger definitivt punkttryck där gjorden är.

Bomlösa sadlar skall vara uppbyggda så att trycket från sadelgjord och stigläder skall fördela sig jämnare över ryggen. Dessutom skall padden man har under sadeln lämna en kanal för ryggraden.
Bomlösa sadlar är inte lämpliga att hoppa med eftersom de inte fördelar trycket lika jämt som en bomsadel, men de är ypperligga annars eftersom hästen inte möter stumt motstånd när den börjar arbeta med ryggen.
Din fundering
Padd fördelar trycket, men det gör inget om sadeln är för lång?
padden jämnar ut dina ojämnheter och fördelar ut din vikt på något större yta. MEN den sprider inte ut vikten över hela sadelns längd/paddens längd.
om inte du sitter för långt bak, hamnar inte heller vikten för långt bak
 
Kan bara hålla med ovanstående, och tillägga att ALLA bomlösa inte är långa, det finns massor med olika modeller att välja mellan, och vissa av dem kan man få i kortare modeller än standard för ett vettigt pris.
 
Många distansryttare rider mil efter mil efter mil i bomlösa sadlar och deras hästar har inte tagit någon skada av det, det är väl bevis nog att bra bomlösa sadlar och en bra pad knappast kan vara skadliga för hästen i alla fall?

Det är bevis nog för mig i alla fall! (Väntar på min Torsion endurance! :love:)
 
Jag har funderat ungefär så här. Ska man ut och promenera på söndagseftermiddagen är det helt OK med espadrillos, ska man turista i en storstad en hel dag är sneakers bäst, men ska man vandra i Himalaya behöver man stålförstärkta vandrarkängor. Sedan är det kluriga att fundera ut vilka sadlar som motsvarar vilka skor, och vad ens ridning närmast liknar.

Barbacka kanske är espadrillos, bomlöst sneakers och vandrarkängor western/distanssadlar. Frågan är vad engelska sadlar motsvarar, pumps kanske. :idea:

Kontentant av det hela är väl att man inte kan vara så kategorisk, det beror helt på vilka behov man har. Självklart kan inte något mjukt fördela vikten lika bra som något hårt, men är det självklart det som är det viktigaste kriteriet?
 
Bomlöst fördelar inte vikten som en bomsadel gör, framför allt inte vad gäller stigläder.

Det innebär att om man ska rida längre sträckor så får man jobba på sin fältsits/lättridning så att man inte står i bara stigbyglarna, utan lägger vikten huvudsakligen på låren. Får man vikten på låren så fördelas den över en minst lika stor yta som ett par bossor, men vikten lägger sig på revbenskorgen i stället för på ryggmusklerna.

Uppenbarligen går det utmärkt att rida 16-mils distansritter i denna sadel och få veterinärgodkänt på ryggen, så helt galen kan den inte vara.

När du sitter ner fördelar sadeln ut trycket från dina sittben så att det inte stör hästen. Mer än så behövs inte.

Fördelen med en bomlös sadel (och då pratar jag om Torsion-typen) är att du lägger vikten/trycket på den del av hästen som rör sig allra minst, och släpper länden och bogarna fria. Hästen får full rörelsefrihet.

Dessutom kan sadeln inte komma i obalans på samma sätt som en hård sadel, så fort en hård sadel kommer det minsta i obalans får du ett tryck framtill eller baktill som vida överstiger det som du har i en bomlös sadel. Dessutom på punkter som rör sig och som tål tryck sämre.

En ryttare i en hård sadel på en kort häst som sitter i bakvikt borrar ner bakkanten på bossorna i ryggmusklerna på hästen på det sätlle där ryggen är som svagast, och låser hela rörelsemekaniken. En ryttare i en mjuk sadel som sitter i bakvikt kommer visserligen inte att få den att komma upp med ryggen, men trycket kommer längre fram där ryggen är stabilare, det orsakar mindre skada.

Men en Torsion ligger fram- och bakvalv lösa på hästen, det blir bara tryck under om du sätter dig på bakvalvet och det ska du inte göra (köper du en barn- eller ungdoms.Torsion för att hästen är kort så kan du plocka ut träbakvalvet och fylla med mjuk stoppning, så tar du bort den risken). Jag har Torsion på en kort häst och det som hänt är att vinterpälsen blivit lite ruggad under bakkanten, precis som den kan bli av skänkeln på vårvintern. Det beror inte på tryck, utan på att hårstråna är extra sköra så års och att det rör sig mycket under sadeln vid ländpartiet.
 
Fast det där argumentet tycker jag inte håller hela vägen.

Många ridskolehästar travar år efter år med felaktiga sadlar och visar heller inga märkbara skador eller någon direkt påverkan enligt min uppfattning.

Många rökare röker ett helt liv utan direkta skador....

Ok - du förstår vad jag är ute efter va?
 
I slutändan är det självklart det som passar hästen som är det bästa, men när vägen dit är så lång och krokig... "Min" sadelmakare sa också att har man (som jag) en islänning också så är det ännu svårare. Dessa krabater knatar på och biter ihop och klagar sällan eller aldrig. Något som trots allt känns ganska bra är att den med störst sadel problem iallafall har fina ryggmuskler och alltså trots att sadeln han haft är "skit", klarat sig ganska bra. Men jag ska nog skicka efter och prova en bomlös iallafall. Får vi se vad hästen tycker om det. Eller så säljar man hästarna och köper en moped istället...
 
Förvånansvärt många enligt min uppfattning med hänsyn till vad de får stå ut med....

Nej, det är väl klart att allt alltid kan vara bättre och jag håller med dig om att många hästar har problem, men jag tycker ändå att förvånansvärt många INTE uppvisar symtom som man skulle kunna tro att de borde göra, och det är väl bra isåfall?

Jag måste säga att jag knappt träffat en enda person som seriöst provat ut sadel och ingen som rider bomlöst, och ändå är det många som har jättefina hästar som presterar bra. Konstigt, men bra, eller hur?

Sen fungerar det ju inte för alla förstås, och det är väl då man får upp ögonen för hur viktigt det BORDE vara med rätt sadel osv.
 
Jag har en häst med känslig rygg som slår ifrån på alla cylindrar om sadeln inte passar perfekt. Jag har testat massor med bom sadlar, både engelska och bladsadlar men ingen (även de som experter säger ligger bra) funkar en längre tid. Så nu ska jag helt enkelt testa bomlöst då jag har diskuterat med många som har hästar med problemryggar och det har funkat på deras hästar. Problemen försvann när de började rida bomlöst och det låter bra för mig.
 
har du kollat din hästs rygg (ex. av kiropraktor), bomsadlar får ofta den effekten (dvs. funkar ett tag) om hästen är sned i ryggen.
 

Liknande trådar

Utrustning Sitter och funderar lite över bomlöst(de äldre varianterna kanske man ska säga) och hur de byggt upp dem. Har själv bomlöst och älskar...
Svar
5
· Visningar
1 531
Senast: Popcorn
·
T
Utrustning Har hamnat i en situation där jag måste bestämma mig ganska omgående hur jag vill göra med en sadel.. Hade jag haft mycket pengar hade...
2
Svar
32
· Visningar
3 275
Senast: Wiszca
·
E
Utrustning Har varit i kontakt med en sadelmakare idag, o hon hade inget gott att säga om bomlöst mest för att den inte klarar att fördela trycket...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 287
Senast: Equine
·
Utrustning Har nu provat ungefär 30 bomsadlar och inget passar :mad: . Jag har nu börjat fundera mer och mer på en bomlös sadel men är total...
Svar
7
· Visningar
1 056

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp