Bukefalos 28 år!

Border + Labbe = ?

Sv: Border + Labbe = ?

Jag har inte heller något emot blandisar, bara aveln. Har själv en blandis som jag inte skulle vilja byta för allt smör i småland, men det ligger lite annorlunda till där, en annan form av blandningar som jag inte har nånting emot.

Jag har erfarenhet av labbe, har en själv, och det är ingen semester direkt... BC är då dessutom en av de mest energiska och krävande hundraser som existerar, så ärligt talat så vet i tusan hur man ska kunna tillfredställa en sån hund. Hoppas du får en lugn variant :crazy:

//E
 
Sv: Border + Labbe = ?

Grana skrev:
Hur kan man veta att det är den mest perfekta blandningen?
En sån blandning kan ju bli något helt annat nästa gång man gör samma kombination.

Visst, det kan man inte "veta". Å andra sidan är avel alltid ett lotteri.

*ångrar att jag gav mig in i tråden och biter på naglarna*
 
Sv: Border + Labbe = ?

Dock ett mindre överaskande lotteri ifall man avlar med hundar av samma ras, eller åtminstonde från samma grupp.
 
Sv: Border + Labbe = ?

nja... Du kan ju inte veta säkert, men jag kan bara ta min uppfödare som exempel, hon kan alla led ca 5 genrationer bakåt på alla sina hundar och också de flesta inom min ras. Där vet hon också alla HD-resultat och hon har träffat de flesta. Hon avlar aldrig på en hund som hon vet kan innebära en risk för avel, dvs risigt huvud, halvbra höfter, sisådär MH-resultat osv.

Om hon då tar sin hund som hon tänkte avla med, väger alla hundens för och nackdelar med en ev. hane så kommer hon ju fram till vilken hane som passar bäst. Hon skiter fullständigt i vad det kostar, om hanen bor i grannsocken eller i Holland, bara det blir PERFEKTA valpar. Dessutom minskar ju utbudet allt eftersom och man måste också ha koll på inavel osv.

Har nog aldrig träffat en "uppfödare" av blandraser som tänker likadant... (jo, förresten, enstaka, men det har handlat om helt andra blandraser.)

//E
 
Sv: Border + Labbe = ?

Min fru har efter nogrant letande köpt en korsn 5/8 BC 1/4 schäfer 1/8 vorsteh, egentligen avld för renvallning. Mkt mysig men krävande hund.
PL
 
Sv: Border + Labbe = ?

jag har en med ungefär den blandningen 50% border 25% labbe lite schäfer, beardercollie, han är nu 10 veckor och lär som en gud!
kan sitt, ligg, rulla, död ( ligga på sidan) , hopp, och kommer på inkallning och sätter sig korrekt vid benet.
ångrar inte mitt val!
men behöver massor med tankeverksamhet.
lycka till!!
 
Sv: Border + Labbe = ?

Grana skrev:
Hur kan man veta att det är den mest perfekta blandningen?
En sån blandning kan ju bli något helt annat nästa gång man gör samma kombination.
Det kan bli mer eller mindre stabilt resultat beroende på hur korsningen går till. Om man tex korsar BC Labbe så får alla valparna ett BC o ett Labbe anlag i varje genpar o alla valparna blir av likartad typ. Parar man två BCxLabbe så klyver det ut alla möjliga varianter på varje genpar kan man då ha Labbelabbe BCBC el BCLabbe. Valparna kan vara totalt olika.
Parar man tillbaka korsningarna mot renrasigt får man ett stabilt resultat.
Att använda renrasiga djur för att med ett korsningsschema i flera led producera bruksdjur är standard både inom fjäderfä o svinproduktionen.
När det gäller våran valp tex har en BCxVorste korsats med Shäfer o avkomman sedan parats med BC o kullen var väldigt homogen i typen.
PL
 
Sv: Border + Labbe = ?

"kan sitt, ligg, rulla, död ( ligga på sidan) , hopp, och kommer på inkallning och sätter sig korrekt vid benet"

:crazy: huga, jag skulle avlida av att ha en sådan hund när den kommer i slyngelåldern.
 
Sv: Border + Labbe = ?

men alla hundar blir inte slynglar, mina har aldrig blivit det.....jag har bc blandningar, får se hur den renrasiga blir :angel:
 
Sv: Border + Labbe = ?

Svarar lite allmänt om min erfarenhet av bc- korsningar.

C är en hanhund på snart 14 år. Korsning mellan border collie och irländsk setter, mycket fin att titta på. Han föddes med epilepsi som mamma upptäckte för 5 år sedan och har sedan dess käkat medicin för det med gott resultat, innan dess har han varit "borta " ett antal gånger under uppväxten utan att mamma har förknippat det med epilepsi. Han har alltid varit något sjuk, febrig och sovit mycket. han var hanhundsagrressiv, bryr sig inte mer. Han är även aggressiv mot familjen och har så varit sedan födslen. På den tiden han var valp så skulle man slänga ner hunden på marken när den inte löd och det slutade alltid med att han högg efter armen på den som gjorde det. Själv ryckte jag till i kopplet på honom när han var runt året och då högg han efter mig. Han är allmänt lättretlig och har alltid varit så.

A är också en hanhund, men är 7 år gammal. Han är en korsning mellan border collie och golden retriver. När han var valp hade han kort stubin. Man fick inte röra honom om han inte ville för då morrade och högg han för fullt. Han är hanhundsaggressiv, juckar på människor och inte rumsren. Lättstressad och studsig. Allmänt otrevlig enligt mitt sätt att tycka. Han har även bitit ett barn i ansiktet, men tack och lov tog det inte allvarligt.

D är en tik på snart 5 år, som är en korsning mellan border collie och någon spetsras. Hon är inte helt rumsren och river hemmet när hon är ensam. Stressad till tusen och springer mycket runt fötterna och hoppar upp osv.

Ingen av dessa tre hundarna skulle jag vilja ha. Två av dem visar tecken på agressivitet, och den tredje är superstressad och jobbig. Det har att göra med att de inte aktiveras på mer än promenaderna som händer några gånger per dag, men jag tror att de också är mer krävande än andra raser och då kan de bli ..tja.. frustrerade?

Det finns säkert hur många lyckade korsningar som helst, men detta var min erfarenhet. Och jag skulle aldrig själv ta en bc eller en bc- blandning, just för att de är arbetsnarkomaner och det är inte jag.
 
Sv: Border + Labbe = ?

Å jag skulle faktiskt aldrig gå in och korrigera en vallhund fysiskt. Efter att ha haft Terv så är jag försiktig med det. Visst kunde man bli arg på henne. Ja om det nu behövdes någon gång... Men hade jag pulat tag i henne som jag gör med mina Labradorer så skulle hon ju fått spader.

Jag är rätt så fysisk med mina Labradorer. Jag går och hämtar de i halsskinnet om de inte kommer. Jag kan lyfta upp (framdelen) på dem och släpa bort dem om de är helt förförda av någon underbar doft. De har ju en helt annan fysisk okänslighet och tar inte illa upp som andra hundar. Vi har annars också mycket närkontakt och kan leka och brottas. De leker extremt hårdhänt med varandra också. Man brukar säga att en Labrador är mjuk på insidan och hård på utsidan och det stämmer då verkligen!! När man lyfter upp dem i båten så blir det ju också att man kan grabba tag i dem över ryggen. Då får hunden inte vara känslig eller vara glad i att hugga.
 
Sv: Border + Labbe = ?

Hmmmm, det kanske säger mer om ägaren än om hunden då.....Mina (4 st) har aldrig ens yppat om aggresivitet eller ens varit i närheten av det.....
 
Sv: Border + Labbe = ?

Nä, hundar med vallhundsanlag är ju oftast väldigt ledarveka och skall behandlas därefter, för mig räcker det att prata i normal samtalston för att få dom att lyda....
 
Sv: Border + Labbe = ?

För mig med. När de nosat klart :angel: Just nu är det löpning på G. Nu nosar de så mycket att de glömmer att kissa. Lillan kissade vid 20 igår, sen på nattsvängen så bara nosade hon så att hon glömde bort vad vi skulle göra. Det händer ofta :)
 
Sv: Border + Labbe = ?

Jag förstår hur du menar.
Men så har det inte blivit av den korsningen vi har här hemma. Det är 50 BC och 50 schäfer. Hon liknar mer en Border, men hon har två syskon som ser precis ut som schäfer med "rätt" päls och färg, men lite hängöra.
De hade gjort en kull innan och där blev ingen som såg ut som schäfer.
 
Sv: Border + Labbe = ?

Jag vet hur du menar. Har en dobermanntik och hennes kan man också hålla i nackskinnet vid behov. Man kan även grabba tag i svansen eller dylikt om hon försöker smita trots tillsägelser. Skulle man göra det på min förra hund ( schäfer /pointer) skulle hon skrika i hjäl sig eller något. Enya tycker om hårda lekar, men är som du säger om dina labbar, mjuk på insidan.

Martha:
Ja, jag tror absolut att mycket av bc-blandningarnas ( de jag räknade upp) ägare är en stor bovi varför hundarna är som de är. MEN trots allt är det min erfarenhet av bc-blandningar.

För 14 år sedan gick mamma med sin valp på brukshundsklubben och då sa de att hon dels skulle ha strypkedja på honom och om han inte löd så var det bara att rycka till i kopplet. Fungerade inte det så skulle hunden brottas ner. Så är det ju inte i dag, men det var så då.
Hon kan itne klippa klorna utan att ha munkorg på honom, samma när han ska bada eller till veterinär. När jag kommer och hälsar på och har barnen med mig så stänger vi in honom för att han är opålitlig. Han har alltid varit det, men mamma har kunnat "hantea " det, men vi vågar inte chansa. Denna hunden har jag vuxit upp med. Jag var 11 år när vi fick hem honom som valp och har varit ute i skogen med honom hur mycket som helst, en underbara hund har han varit trots allt. Gissa om jag kommer att sakna honom när han dör!
 
Sv: Border + Labbe = ?

har man bara tiden, orken, viljan och kunskapen så behöver det inte gå åt helvete....
han tycker om att lära, hellre det än att han biter sönder hela huset för att han har överskottsenergi, eller drar ifrån mig för att hos mig händer det ju ändå ingenting....
han behöver inte komma i nån "slyngelålder"
bara vi båda vet var gränserna går och vem som är ledaren från början....
testa kommer han säkert att göra, men då e d ju faktiskt fortfarande jag som bestämmer...
 
Sv: Border + Labbe = ?

Jag tror alfa-rullningar och det som vissa lär ut som liknar det har försvunnit mer och mer. Jag fick också höra det som liten när jag var på min första kurs, med en vuxen hund (gammal som gatan men jättensäll Collie :love: ) det var dock inte jag utan en Schäferägare som fick det rådet.

Om inte annat så är man själv ganska utsatt (ens armar, händer och strupe/ansikte är ju mitt i röran).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras står i valet mellan Jaktgolden eller jaktlabrador, jag kommer inte behöva en världsmästare och sikta att komma högst i tävlingar, vill...
Svar
16
· Visningar
1 432
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 711
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 119
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Här är jag med en flummig liten tråd igen :o Vilka raser är vanligast där ni bor? Någon ovanlig ras som ni trodde var vanlig, men som...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 445
Senast: copernica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp