Bukefalos 28 år!

Bortskämd unge!!!!

Sv: Bortskämd unge!!!!

Nej naturligtvis inte men jag kan ju fortfarande få TYCKA att de borde.

Personligen tycker jag att det är upp till berörda och inget någon annan har att göra med. Ingen annan kan avgöra vad familjen tycker är bäst. Det är så många som sitter och tycker om andra när de i själva verket inte har någon som helst koll.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Ur djurskyddssynpunkt är det ju önskvärt att så många som möjligt kan sköta om en häst innan de skaffar en egen häst. Jag förstår inte varför motsatsen skulle vara bättre?

Och jag förstår inte hur du drog slutsatsen att jag tycker det är önskvärt att inte kunna sköta en häst innan man köper en. Var fick du det ifrån?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Visst är det så.
Men om man har pengarna och barnet faktiskt rider just för att ponnyn är fin, så kan det väl inte vara ett problem?
Eller?

Nej, då är det inget problem. Mitt problem är när vuxna vill till varje pris underhålla barnens intresse och gör det för sin egen skull, för "samhörigheten" eller vad det nu kan vara. Barn har inget behov, så vitt jag vet, av att dela sina intressen med vuxna, utan snarare ett behov av att dela intresset med andra jämnåriga.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Visst är det så.
Men om man har pengarna och barnet faktiskt rider just för att ponnyn är fin, så kan det väl inte vara ett problem?
Eller?

Samma jobb som med en sällskapsponny men med skillnaden att barnet rider.
Ponnyn får sin stimulans och barnet gör i alla fall något som är meningsfullt.

Vissa verkar tycka att det är ett självändamål att hålla på med hästar. Om ungen inte är intresserad så finns det ju massvis av andra fritidssysselsättningar att pyssla med, som dessutom inte kostar lika mkt pengar.

Men visst om famijen har 200 000 över för att köpa en SM-ponny så att ungen håller sig borta från gatan så kan dom ju göra det. Alla sätt är ju bra sålänge de inte påverkar resten av familjen negativt....
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Men vad har du för bra argument för att tycka det?
Jag tycker att det tyckandet bara luktar en väldig massa missunnsamhet.


Att jag tror inte att det sänder bra signaler till barnet. Man kan skaffa levande varelser och sen när man tröttnar så tar mamma hand om det jobbiga så att jag bara kan fortsätta att göra de skojiga bitarna.

Du kan tycka att det luktar vad fasen som helst det rör mig inte i ryggen.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Ja, men det får man inte om man röker. Jag tror att du måste inse att väldigt få dressyrryttare springer 4 km om dagen, oavsett vilken nivå de tävlar på. Din värld är inte allas värld.

Ridsporten är inte bara dressyr..

Och du ser ju bara till dressyrens värld.

Det är helt enligt egen utsago. Och det var inte för sportens skull, utan rent estetiskt som dessa personer ansåg det. Hon var nog rundare på den tiden hon red Matador, för övrigt.

Nej hon var inte så mycket rundare när hon red Matador..

Men att prata om kilon hos ryttaren när det gäller dressyr i alla fall är löjligt. Det har ingen som helst betydelse så länge du kan balansera upp dig och vara följsam.

Har du inte den förmågan så har kilona betydelse! Och för hästen har det stor betydelse! De flesta hästar som går ett gp program blir trötta och ju mer ryttaren väger ju tröttare blir hästen.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Men som en kunskap vi måste få som små för att klara livet i framtiden?
Knappast!

Inte livsnödvändig sådan, men definitivt en nyttig sådan. Stalltjejer har ju visat sig vara bra arbetsledare i vuxenlivet, till exempel. Jag gissar att träningen i att vara bestämd, ansvarsfull och självständig kan ge ett sådant resultat.

Bortsett från detta är det ju högst användbart om man vill fortsätta med ridningen som vuxen. Inte nödvändigt, men det underlättar.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Och jag förstår inte hur du drog slutsatsen att jag tycker det är önskvärt att inte kunna sköta en häst innan man köper en. Var fick du det ifrån?

Nej men du tycker uppenbarligen inte att det är ett problem att ha dåliga kunskaper innan man köper häst.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Nej, då är det inget problem. Mitt problem är när vuxna vill till varje pris underhålla barnens intresse och gör det för sin egen skull, för "samhörigheten" eller vad det nu kan vara. Barn har inget behov, så vitt jag vet, av att dela sina intressen med vuxna, utan snarare ett behov av att dela intresset med andra jämnåriga.


Till varje pris? Vem har sagt att man ska göra det till varje pris? Det räcker gott att man gör det om man vill och tycker priset är okej. Så besvärligt är det knappast att någon rider sällskaps ponnyn eller?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Barn har inget behov, så vitt jag vet, av att dela sina intressen med vuxna, utan snarare ett behov av att dela intresset med andra jämnåriga.

Så sant så.
Det där delandet är ju snarast förälderns behov.
Och om nu föräldern vill ha en ponny till sitt barn så kan den väl få ha det?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det är ganska oklart överlag vad du egentligen diskuterar och varför.
Och utifrån det drar kan man dra slutsatsen att jag anser att det inte är en fördel om folk har kunskaper om de skaffar en häst? Väldigt märkligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Bortskämd unge!!!!

Vet du att man får faktiskt tycka saker. Vad folk gör i verkligaa livet kan man inte göra nåt at men ha åsikter kan man ha. O jag tycker inte att d känns vettigt att hålla en häst för att tonåringen i familjen ska få rida 3 dagar i veckan om inte hästen ändå behövs på gården. Men de flesta har inte gård o behöver inte en sällskapshäst.

Nu får du bestämma dig! I ena inlägget så skall man inte ha häst om man inte mockar till den och i ett annat så är det ok att ha 2-3 dagar fritt och nu helt plötsligt är det inte ok??!!!
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Inte livsnödvändig sådan, men definitivt en nyttig sådan.

Men det finns ju annat som också är nyttigt.
Att ägna sig åt musik eller att få bra betyg är också bra.
Och ibland så orkar och hinner inte barnet med allt som det borde göra och då så är det förälderns ansvar att prioritera så att inte barnet kroknar eller ger upp.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Har du inte den förmågan så har kilona betydelse! Och för hästen har det stor betydelse! De flesta hästar som går ett gp program blir trötta och ju mer ryttaren väger ju tröttare blir hästen.

Jag tror faktiskt att du befinner dig på rätt djupt vatten nu. Om din teori vore sann skulle män ha en mycket stor nackdel i dressyren. Det har de inte.

Då skulle Minna Telde vinna varenda klass hon startade i. Det gör hon inte.

Fälttävlan är en liten gren av ridsporten. De flesta hoppar eller rider dressyr. Så för majoriteten har det väldigt liten betydelse om de springer 4 kilometer om dagen eller ej.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Hur många som Ts finns d, som har råd att köpa gård o bygga ridhus t sig själv

o dottern? du kanske skulle ta o titta lite närmre då.

Alla min bekanta bor på gård i princip så det är knappast något ovanligt när man har häst..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 814
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 512
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 684
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp