Bortskämd unge!!!!

Sv: Bortskämd unge!!!!

För oss med egna gårdar så är det mycket enklare att ha ponnyn hemma och själv göra jobbet med den än att skjutsa till ridskolan flera gånger i veckan.
Så vad är det som klämmer dig egentligen?

Mina barn var måttligt intresserade men de stora har hjälpt till med hästarna ändå, för det igår i sysslorna i vårt hem.
Och de tyckte dessutom att det var trevligt.
Måste de rida då också eller kan de få slippa?


Jag tycker inte att det är sunt att hålla en häst till ett barn som knappt är intresserat. Om det ändå behövs en sällskapshäst så har ju hästen ett annat syfte och då kan det ju kanske kvitta men jag tycker inte att det sänder bra signaler till barnet.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Men vad spelar det för roll?
Om man har råd att slippa det som är tråkigt så kan man väl få göra det?

Jag är övertygad om att mina barn kommer att kunna stalla in en häst med fullservice inklusive motion om de vill ha häst i framtiden.
De är hur som helst pisslessa på hästhållning i mörker, kyla och ensamhet.
Det är bara jag och sambon som gillar det.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Men är kravet att barnet skall kunna detta? För det är väl barn vi diskuterar?

Absolut inget krav, nej. Men det är väl bra om man är med föräldrarna och lär av dem? I vuxen ålder har vi ju sällan fördelen av att ha någon som guidar oss i sådant som man förväntas kunna eller klara på egen hand.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

...... men jag tycker inte att det sänder bra signaler till barnet.

De signalerna kan man ju ta hand om på annat håll.
T.ex. med skolarbete eller hushållsarbete.
Eller andra krav som "Du skall även rida ut/träna/tävla"

Jag vet en ponnytravkusk som bara körde lopp för att mamma tränade och skötte hästarna.
De var båda nöjda med upplägget.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Om det vore tonåringens egen häst vore problemet ett annat, men hon är inte myndig och äger inte hästen, alltså är ägaren problemägare och kan göra en enkel konsekvensanalys som är riktig i DENNA familj, visa barnet och genomför.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Om du får recept utskrivet utan res på träckprov så gör din veterinär fel!

Och du man får inte svar på endast träckprov om din häst har parasiter men det borde du ju veta med tanke på dina krav.

Uppenbarligen så har du inte de grundläggande kraven som krävs enligt dig själv för att äga häst så jag tycker att du skall börja rida på ridskola tills du har de kunskaperna.



....


Inser du inte det patetiska i dina uttalanden om vad du behöver kunna?

Jag skrev att man tar träckprov och skaffar ett recept. Jag brukar inte få recept från nån annan än veterinären men jag vet ju inte hur du får tag i dina.

Som sagt detta är ingen tråd om träckprov och jag är faktiskt inte intresserad av att i detalj gå in på vid vilka tidpunkter det är lämpligast att ta träckprov eller vad man kan se eller inte se utifrån svaret och hur ofta man ska kontrollera om för att vara säker på att få en tydlig bild av parasittrycket eller vilka regler man ska ha för nykommande hästar, föl och unghästar osv. Jag tror inte att nån annan i tråden heller är intresserad av en komplett redogörelse.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Men vad spelar det för roll?
Om man har råd att slippa det som är tråkigt så kan man väl få göra det?

Jag är övertygad om att mina barn kommer att kunna stalla in en häst med fullservice inklusive motion om de vill ha häst i framtiden.
De är hur som helst pisslessa på hästhållning i mörker, kyla och ensamhet.
Det är bara jag och sambon som gillar det.

Nej för när man är barn så betalar man inte själv för att slippa det som är tråkigt och man bör inte ha som mål i livet att betala sig ur alla knipor. Det handlar om att förbereda barnen för LIVET med allt vad arbetslöshet, sjukdom och annat som kan göra att man faktiskt inte KAN betala för att slippa allt tråkigt innebär.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Ur djurskyddssynpunkt är det ju önskvärt att så många som möjligt kan sköta om en häst innan de skaffar en egen häst. Jag förstår inte varför motsatsen skulle vara bättre?

Men om vi skall vara lite realistiska hur många djurskyddsärenden sken med ponnyföräldrar?

Det är väl snarare så att det är folk som haft djur och som faktiskt har kunskap om den som är de flesta ärendena där oftast när hästantalet blivit för stort eller att man drabbats av sjukdom eller blivit äldre!

Kan inte se logiken i jämförelsen du gör.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag tycker att lärdomen "Det är bra att skaffa sig ett bra jobb och tjäna mycket pengar, för då så slipper man göra det som är tråkigt" är mycket mer värdefull än att stå och skotta hästskit.
Då så ser barnet till att göra läxorna och skaffa sig bra betyg, för de vill inte skotta hästskit.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Vissa verkar tycka att det är ett självändamål att hålla på med hästar. Om ungen inte är intresserad så finns det ju massvis av andra fritidssysselsättningar att pyssla med, som dessutom inte kostar lika mkt pengar.

Varför hakar du upp dig över pengarna?

Men visst om famijen har 200 000 över för att köpa en SM-ponny så att ungen håller sig borta från gatan så kan dom ju göra det. Alla sätt är ju bra sålänge de inte påverkar resten av familjen negativt....

Återigen pengar och avundsjuka
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Nej men du tycker uppenbarligen inte att det är ett problem att ha dåliga kunskaper innan man köper häst.

Är det någon som skrivit det, att man skall ha dåliga kunskaper innan man köper något?

Det fina vilket du tydligen glömmer helt bort är ju att man lär sig genom praktik :idea:
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det är inte en nackdel, det är bara inte värt tidsåtgången och besväret. Det är helt andra faktorer som avgör i slutändan, inte några kilon hos ryttaren. Det är stor skillnad på ett halvt ton och en människokropp. Har du bara din egen kropp som redskap är två kilo en ganska stor procent av den totala kroppsvikten. För hästen är det ingenting, det är skillnaden mellan att ha kissat och svettats ungefär. Hade så få gram varit betydande hade man inte använt järnskor och benskydd i dressyren, exempelvis, och inga tunga lädersadlar.

Det är knappast upp till dig och avgöra om det är värt tidsåtgången ( iden mån det överhuvudtaget tar någon tid alls vilket är tveksamt) men jag tvivlar starkt på att en Jockey eller fälttävlansryttare på elitnivå håller med dig. Vad jag kunde se på OS både genom att se på ryttarna och se uppgifterna om vikt så var det ingen övervikt där. Det samma gäller folk i massor av grenar, kan inte tänka mig att fotbollslandslaget och handbollslandslaget ägnar sig åt bantning i någon större utsträckning eller kanot, rodd mfl, skytte, pilbåge mfl. Och i de flesta konditionsgrenar så saknas behovet att banta totalt för flertalet.

Talar vi om boxning, brottning eller gymnastik så är vikten viktig, men i de två senare kan det lika gärna vara att gå upp i vikt (så man ligger nära övre gränsen för klasen) som att gå ner. Bastu och liknade fyller en stor funktion här :).
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag undrar lite om upplägg.

I mina familj som hade häst hemma så var hästarna mitt och döttrarnas ansvar, vårt intresse. De ingick inte i de allmänna sysslorna, dvs det var vi tre uteslutande som skötte om hästarna, om vi var borta så visste sambon och sonen tillräckligt för att kunna sköta det absolut basala, under de 7 år vi hade häst på gården hände det kanske 2-3 gånger att de fick sköta hästarna. Detta betydde att tjejerna (och jag) även gjorde hushållssysslor, vi var inte befriade bara för att vi gjort hästarna.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det hela luktar någon sorts Jantelag att ingen skall ha det bättre än någon annan.
Och att alla skall ta hand om sin egen skit.
Mest så påminner det hela mig om "Pigdebatten" inför RUT-avdraget.

Barnet kan också lära sig att om man är riktigt duktig på att rida så slipper man att skotta hästskit.
Då så rider man hästar i stället.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Men det finns ju annat som också är nyttigt.
Att ägna sig åt musik eller att få bra betyg är också bra.
Och ibland så orkar och hinner inte barnet med allt som det borde göra och då så är det förälderns ansvar att prioritera så att inte barnet kroknar eller ger upp.

Håller fullt med och dessutom så om det är så att barnet vill rida och är duktig på det men hinner inte med skolan fullt ut så anser jag det inte vara ett problem att föräldrarna mockar en box till barnet.

Jag kan inte se curlande i det heller
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Håller fullt med och dessutom så om det är så att barnet vill rida och är duktig på det men hinner inte med skolan fullt ut så anser jag det inte vara ett problem att föräldrarna mockar en box till barnet.

Jag kan inte se curlande i det heller

Ja det är säkert mockandet at 1 box som gör hela skillnaden.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 605
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 895
Senast: bobbbo
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 610
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp