Bortskämd unge!!!!

Sv: Bortskämd unge!!!!

Men det finns ju annat som också är nyttigt.
Att ägna sig åt musik eller att få bra betyg är också bra.
Och ibland så orkar och hinner inte barnet med allt som det borde göra och då så är det förälderns ansvar att prioritera så att inte barnet kroknar eller ger upp.

Ja, det är också viktig kunskap - att be om hjälp när man inte orkar eller hinner.

Men om man inte har något att be om så lär man sig inte det.

Givetvis finns det massor av sätt att förkovra sig. Men om man nu har valt ridsporten så tycker jag att det är en fördel för unga successivt ta så stort ansvar som möjligt för djuret.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag tror faktiskt att du befinner dig på rätt djupt vatten nu. Om din teori vore sann skulle män ha en mycket stor nackdel i dressyren. Det har de inte.

Då skulle Minna Telde vinna varenda klass hon startade i. Det gör hon inte.

Fälttävlan är en liten gren av ridsporten. De flesta hoppar eller rider dressyr. Så för majoriteten har det väldigt liten betydelse om de springer 4 kilometer om dagen eller ej.

Vem har sagt att det skulle vara en stor nackdel? När det gäller stora tävlingar så finslipar man detaljerna för att få ut det mesta. Några kg hit eller dit kan betyda en plats upp eller en plats ner även om det inte är direkt diskvalificerande. Det är så i många andra idrotter också.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Googla å kolla! :idea:

Har så gjort!

Nej, men han är läkare, han träffar dagligen ungdomar med ångest och får genom sitt yrke som psykiater en unik bild och insyn i vad som har orsakat den ångesten. Det är en, tycker jag, tyngre grund att stå på än som du hänvisa till dina klienter och argument i stil med "det tycker inte jag." Nähä, liksom.

Han jobbar inte med barn!

Därför att du inte kan testa dina teorier i en kontrollerad miljö. Du kan inte utesluta andra faktorer som skulle kunna leda till samma resultat. Då skulle du få hålla människor i en labratoriemiljö under hela uppväxten. ;) Däremot kan man ju med andra metoder dra slutsatser av vad som skulle kunna leda till exempel ångest och depression, men det innebär nog alltid en viss subjektiv värdering.

Så all forskning sker i labbmiljö? Hur sjutton kan man då forska om något annat än celler!!

Hur lyckas man då forska på hästar tex?

Det är väl klart att man forskar på människors psykiska hälsa hur tror du annars man kommit fram till alla bokstavsdiagnoser?

Nej, jag vet att du inte TROR det. Men det har faktiskt ingen betydelse alls för mig, så länge du inte kan motivera varför.

Att just mockning skulle vara något som la grunden för ens framtid är bara enfaldigt att tro
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Vem har sagt att det skulle vara en stor nackdel? När det gäller stora tävlingar så finslipar man detaljerna för att få ut det mesta. Några kg hit eller dit kan betyda en plats upp eller en plats ner även om det inte är direkt diskvalificerande. Det är så i många andra idrotter också.

Det är inte en nackdel, det är bara inte värt tidsåtgången och besväret. Det är helt andra faktorer som avgör i slutändan, inte några kilon hos ryttaren. Det är stor skillnad på ett halvt ton och en människokropp. Har du bara din egen kropp som redskap är två kilo en ganska stor procent av den totala kroppsvikten. För hästen är det ingenting, det är skillnaden mellan att ha kissat och svettats ungefär. Hade så få gram varit betydande hade man inte använt järnskor och benskydd i dressyren, exempelvis, och inga tunga lädersadlar.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Men om man nu har valt ridsporten så tycker jag att det är en fördel för unga successivt ta så stort ansvar som möjligt för djuret.

Men om det är föräldrarna som har valt ridsporten då?
Och barnet liksom går med på det om det inte blir för besvärligt.
Så tycker jag att det verkar att vara i TS fall och i massor av fall med barn på gårdar som är fulla med hästar.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Nu får du bestämma dig! I ena inlägget så skall man inte ha häst om man inte mockar till den och i ett annat så är det ok att ha 2-3 dagar fritt och nu helt plötsligt är det inte ok??!!!

Jag har hela tiden skrivit att det är ok att ha någon dag fritt, eller att tex ha medryttare. Men det är inte ok att bara göra det roliga dvs rida utan det är nyttigt att barnet tar hand om hästen med allt vad det innebär eftersom det är en levande varelse och jag anser inte att man har häst bara för att rida. Jag tycker inte ens att det är speciellt sympatiskt hos vuxna.

Jag tycker inte att det är ok är att ha en häst (som sin egen) som familjen betalar för för att tonåringen ska kunna rida 3 dagar i veckan men inte bryr sig nog för att sköta om hästen. Då är det en vettigare lärdom att hästen säljs och så rider ungen på ridskola istället. Orkar man inte ta hand om sin ponny under normala omständigheter så är man inte tillräckligt intresserad och då får man se sanningen i vitögat. Precis som det är genom hela livet. Man kan inte ha kakan och äta den och det är en väldigt viktigt insikt.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag menar att jag inte hade den kunskap jag hade behövt när jag skaffade häst. Och till skillnad från Lavinia som uppenbarligen också har fått lära sig en massa den hårda vägen så drar jag slutsatsen att man ska ha kunskap INNAN man skaffar häst och inte nöja sig med att den trillar in efterhand.

Så då är du inte så duktig som du vill påskina!!! Och det med tanke på ditt svar till just Lavinia som var väldigt elakt.

Och du anser att allt detta som du anser dig kunna idag skall ett litet barn klara av att kunna? Annars så skall man inte skaffa häst?

Detta medför att ingen annan än barn med hästkunniga föräldrar alt att de är hovslagare, veterinär, tränare etc kan skaffa häst!

Tycker du att du kan allt idag? För om du svara nej på den frågan så borde du inte själv ha häst med ditt resonemang!
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Har så gjort!

Jaaa, och vad blev resultatet då?


Han jobbar inte med barn!

Du vet, öppna psykiatriska kliniker tar emot även ungdomar. Det är ju först hos de unga vuxna du ser resultatet av deras liv som barn, ofta.

Så all forskning sker i labbmiljö? Hur sjutton kan man då forska om något annat än celler!!

Jag tycker att du saknar så mycket allmänbildning att det inte är lönt att ens försöka svara på den här kommentaren.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

För oss med egna gårdar så är det mycket enklare att ha ponnyn hemma och själv göra jobbet med den än att skjutsa till ridskolan flera gånger i veckan.
Så vad är det som klämmer dig egentligen?

Mina barn var måttligt intresserade men de stora har hjälpt till med hästarna ändå, för det igår i sysslorna i vårt hem.
Och de tyckte dessutom att det var trevligt.
Måste de rida då också eller kan de få slippa?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

och du tycker att TS kan man dra till med när det passar en liksom. När resonemanget inte stämmer med dina åsikter så går vi tillbaka till TS.

Om man ska titta på alla dom ponnyföräldrar som finns så är majoriteten inte TS med eget stort hästintresse egen gård och eget ridhus och en uppenbart mkt ekonomiskt stabil livssituation.

Jag har tydligt svarat vad jag tycker om TS situation, du kan gå tillbaka 20-25 sidor o se efter själv.

Jag diskuterar med ts som grund!

Och jag vet inte var du bor men här (du bor i alla fall inte långt ifrån mig) så är de allra flesta som tränar på föreningen samtliga boende på gård, liksom de som jag tränar.

Väldigt få är de som inte bor på gård.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Men om det är föräldrarna som har valt ridsporten då?
Och barnet liksom går med på det om det inte blir för besvärligt.
Så tycker jag att det verkar att vara i TS fall och i massor av fall med barn på gårdar som är fulla med hästar.

Det låter ju rätt tråkigt för barnen. Det kan ju i värsta fall hindra dem från att utveckla ett intresse som de faktiskt brinner för.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det finns MASSOR med statistik på detta och problemen som det leder till, om du bara ids leta lite. Ojämlikhet i hushållet är inte direkt en nyhet. Det ÄR avsevärda skillnader i vad män och kvinnor gör i hemmet. Du får leta länge för att hitta en familj där det inte ser ut så. Tro mig, jag har försökt. Jag ser ingen orsak att med uppfostran av barnen ytterligare spä på det problemet.

Nej jag har inte en enda som har det på det viset och ingen av mina senaste pv/sambos har vare sig svårt att laga mat eller att tvätta och städa.

Alla mina vänner har män som ofta lagar mat ÄVEN till fest. Jag ser inte det problemet alls!
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Att just mockning skulle vara något som la grunden för ens framtid är bara enfaldigt att tro

Att ta hand om en häst innefattar vissa saker. Om man i stallet bestämmer att en mockar och en annan fyller alla höpåsar så är det samma sak. Men man gör inte bara de glassiga sakerna och man ska ha förståelse för vad som krävs med att ha häst.

Sen fattar jag inte varför det är så förfärligt att mocka, det tar 15 min max.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det kan naturligtvis vara så att hökorgen med mobilen är det bästa alternativet, det finns fler än en familj som skaffat ponny åt sina barn som en investering i tonåren. Kan vara säger jag. Men det är inte säkert att det är så och verkar inte vara så i TS fall då barnet verkar välartat på alla sätt, men ointresserad av att ta hand om hästen. Det kan också vara så att tonåringen (kanske inte just i detta fall) är fiffig nog att inse att den behöver inte göra nånting som är jobbigt för det sköter föräldrarna om, det kan vara allt möjligt och behöver inte alls ha med hästeriet att göra.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Nej jag har inte en enda som har det på det viset och ingen av mina senaste pv/sambos har vare sig svårt att laga mat eller att tvätta och städa.

Alla mina vänner har män som ofta lagar mat ÄVEN till fest. Jag ser inte det problemet alls!

Wow, jamen då är ju problemet löst. SCB kan ju lägga ner sin verksamhet med en gång.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det kan ju i värsta fall hindra dem från att utveckla ett intresse som de faktiskt brinner för.

Ja den risken är ju jättestor.
Men om man bara lägger ribban vid ridning 3ggr i veckan som motion och utevistelse så borde det inte inkräkta för mycket på barnets övriga liv.
Ridning är bra för balansen och motoriken så det kan man motivera som nyttigt helt på egen hand.
Och så kan de få ägna sig åt sitt för övrigt.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Nej det fungerar inte bara om man har stora arealer. För om man har små arealer så blir mockningen så mkt viktigare. Avmaska kan man visst göra på eget bevåg. Man tar ett träckprov och skaffar ett recept på avmaskningsmedel. Eller hur menar du att man avmaskar på någon annans bevåg? Självklart är det man själv som styr över sina rutiner (eller det specifika stallet som styr över sina rutiner).

Nu börjar du bli riktigt löjlig. Det här är inte en parasittråd utan det var bara ett ex på saker som man bör ha koll på som hästägare och som barnet/tonåringen snappar upp om dom får vistas bland kunnit folk.

Självklart ska det vara andra närvarande i stallet regelbundet.

Om du får recept utskrivet utan res på träckprov så gör din veterinär fel!

Och du man får inte svar på endast träckprov om din häst har parasiter men det borde du ju veta med tanke på dina krav.

Uppenbarligen så har du inte de grundläggande kraven som krävs enligt dig själv för att äga häst så jag tycker att du skall börja rida på ridskola tills du har de kunskaperna.



....


Inser du inte det patetiska i dina uttalanden om vad du behöver kunna?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Ur djurskyddssynpunkt är det ju önskvärt att så många som möjligt kan sköta om en häst innan de skaffar en egen häst. Jag förstår inte varför motsatsen skulle vara bättre?

Men är kravet att barnet skall kunna detta? För det är väl barn vi diskuterar?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 620
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 930
Senast: bobbbo
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 632
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bli av med getingar på balkong
  • GVFÖ 2024
  • Var vill vi bo?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp