Bortskämd unge!!!!

Sv: Bortskämd unge!!!!

Hur mycket ansvar ska jag ge henne och framför allt vilket ansvar?

Du skriver själv att hon hjälper till mycket i huset låt henne bli lite avlastat i stallet ett tag om hon tycker det är jobbigt (och kallt just nu)

Om hon har bra betyg och allt annat fungerar så är det något som inte stämmer med just häst och allt ansvar som finns där. Fundera lite över det!

I den åldern måst man vara lite försiktig med hur mycket press man vågar sätta på henne. Tala inte om för henne att hon har en bra ponny och att hon skall vara glad över att bo på gård och snart skall få ridhus etc
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag skötte stallsysslorna när jag var 13, varje dag - och jag hade inte ens egen häst. Jag menar inte att banka mig på bröstet och skrocka "på miiin tid" - men man ska inte underskatta en 13-åring. Det är inte svårt att rida åtminstone 3-4 gånger i veckan och då mocka och fixa mat.

Jag menar inte hot, utan det blir helt enkelt konsekvenser av att inte ta hand om sin ponny. Man kan inte bara rida och använda sina föräldrar som passopp. Att sköta alla stallsysslor åt sin dotter är curlande för mig.

Men som sagt - skolan är alltid viktigast, så därför tror jag på en medryttare till ponnyn.

Och jo jag gjorde även det men för den delen så anser jag inte att det är ok att utnyttja ett barn så som de utnyttjade dig.

Tyvärr kan det låta lite hårt men det är min åsikt.

Att sköta tunga sysslor i ett stall anser jag inte att curla inte på långa vägar.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Fast mocka och fixa käk åt ponnyn är ju inte jättejobbigt, tar max 20 minuter.

På vintern tycker tom jag att det är jobbigt.

Och nu skall denna tjejen fixa stallet 20min rida kanske 40min ta hand om ponnyn efter 15min och med detta hinna läsa läxor och sova i normal tid. För mig ett ganska kämpigt schema för en 13åring

Och jag kunde läsa att hon skulle ge mat till hästarna det är väl mer än en?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Hon har absolut kontakt med andra kompisar, saken är ju den att hon har mer kontakt med dem än med sin ponny!

Det kanske är viktigare för henne?

Sedan är ju stallet mitt, så det är inte så att hon sköter stallet åt mig, men jag tycker väl någonstans ändå att om man får göra ordning efter sig och sin häst.

Det är ju klart till en viss del

Tex så är det inte så skönt för hästen att få gammalt intorkat bett i munnen för att hon inte orkat skölja det, eller att hon struntar att ge hästarna hö, för att det inte fanns något i stallet (ligger i en loge) istället för att säga till mig, så jag kan hämta nytt.

Fast det är väl ändå ditt ansvar att se till att det finns hö inne i stallet! Det är ju du som är vuxen och borde vara med henne i stallet!

Eller att hon inte orkar fylla på vatten till hästarna, för att vattenkopparna inte är installerade. Det är ju inte så att hon ska slava på gården, men vissa saker måste hon faktiskt sköta! Sedan kan man ju diskutera vilka saker som en 13 åring bör klara av.

Bära vatten är hemskt jobbigt och skall hon göra det till alla hästar så förstår jag det ännu mer
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Säger det igen: skaffa en betalande medryttare, gör en konsekvensanalys där du talar om vad som skall göras och vad som blir konsekvensen om det inte görs, och gör den sann, du kan inte säga att hästen blir sjuk om den inte får mat och annat självklart, hon är ju inte tre år, hon vet att du ger hästen mat om inte hon gör det! Låt henne sköta allting en dag i veckan och låt henne slippa resten, en dags skötande - en dags ridande t ex, själv har jag för ett halvår sedan köpt en underbar, underbar häst av en mamma till en 14 åring som inte tog sitt ansvar men som nu ringer och vill köpa tillbaka hästen, saknar den jättemycket men har fått bli medryttare istället. Tonåringar är ju inte de pålitligaste typerna som finns!
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag vet, jag har försökt få henne att förstå det, men då säger hon ju bara att hon redan vet det och att det inte kommer att bli några problem för då får hon göra det hon vill. Precis som om hon inte får det nu? Suck....

:idea:
Kanske vore det bra att åka på en clinic där någon av hennes förebilder poängterar vikten av ett väl utfört grundarbete.
Samt hur viktigt det är att hästen är i kondition för att klara att hoppa en hel bana.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Hon kanske tycker det är tråkigt med dig?
Kanske det vore något att sälja sällskaps ponnyn och skaffa en hyresgäst i hennes ålder? (när man är 13 år vill man inte alltid umgås med mamma)

Eller skaffa en medryttare till hennes eller sällskapsponnyn (om den går att rida normalt) i hennes ålder så får hon en kompis i stallet och tycker det blir roligare att gå dit när hon har någon i sin ålder som väntar där nere. =)

Och tycker absolut inte det är "dålig" första ponny som någon sa, en ren dröm att få en sådan duktig ponnyn som sin första. Vad mycket man kan få chansen att lära sig!

Lycka till! =)
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Hon har ingen kompis med ponny som kan hyra in sig hos er då? Man tappar ju en hel del med den sociala biten när man har eget stall. Jag fick också ponny då jag var 13 år (och min syster 11 år) och sen hade en kompis sina ponnyer hos oss. Då var det ju roligt att vara i stallet då man både hade jämnårigt ridsällskap och även sällskap i stallet vid mockning osv.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Fundera på en sak. Du skriver så här:
. Jag vill ju att hon ska fortsätta med hästarna, så att sälja dem är inget alternativ egentligen, men hon uppskattar ju dem inte! Jag får sköta om dem, för att det överhuvudtaget ska bli gjort! Hon sitter inne och videochattar med sina kompisar istället för att vara ute i stallet. Vad gör man? Jag blir tokig!!!

Kanske så att ni ska ta en diskution om häst intresset är slut? Aldrig bra att försöka få sitt barn att göra sitt eget intresse/dröm. Barn vill gärna vara oss till lags så kanske därför hennes tävlingsplaner osv kommer ifrån. Behöver kanske inte alls vara som jag föreslår, men det kan vara värt att undersöka/fundera över för dig. Kanske föreslå en total avbrott från hästar ett tag?

Om din tjej är genuint intresserad av hästar så blommar säkert arbetsviljan upp igen, men då är det är viktigt att diskutera med henne att det är mycket jobb och ansvar om man ska tävla och ha häst.
/Mvh
Trissy
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Hon har ingen kompis med ponny som kan hyra in sig hos er då? Man tappar ju en hel del med den sociala biten när man har eget stall. Jag fick också ponny då jag var 13 år (och min syster 11 år) och sen hade en kompis sina ponnyer hos oss. Då var det ju roligt att vara i stallet då man både hade jämnårigt ridsällskap och även sällskap i stallet vid mockning osv.

+1 på det!

Ts, är den sällskapsponnyn ni har kvar ridbarhet? Om den är det så försök hitta en medryttare till den som är i dotterns ålder.
Det är så mycket roligare när man har sällskap i stallet och för de flesta 13åringar så räcker det inte med mammas sällskap.
Har ni ledig box så ta in någon inackordering. Kanske det finns någon mor och dotter som vill stalla upp hos er så får ni sällskap båda två!
Det skall vara kul att ha häst och nu på vintern är det jobbigare, speciellt om man är tonåring ;)

Om jag var i ditt ställe så hade jag själv tagit hand om sällskapsponnyn så att dottern bara hade sin egen att ta hand om.
Sen att ni gör upp ett stallschema - vad som skall göras och vem som gör det. Se till att ni båda får varsin hästfri dag.

Sist men inte minst, håll ut. Det är snart vår igen och då blir det roligare! ( och hon blir äldre ;) )
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Kl

Jag hade nog övervägt att låna ut ponnyn på foder alt sålt efter att jag tagit en diskussion och klargjort ifall det finns ett intresse eller inte.

Häst ska vara kul varje dag och är det inte det hade jag aldrig hållt häst till mina barn.
Tävla utan att träna och ta hand om sin ponny hade aldrig kommit på fråga!

Det finns så mycket att göra av livet..det kanske är fel tillfälle just nu att hon inte vill, att andra saker tar mer plats? Hästarna går alltid att ta upp igen senare om det skulle vara så. Man ska inte behöva tjata sitt barn till hästen i alla fall då finns inget brinnande intresse tycker jag..
 
Senast ändrad:
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det kanske är viktigare för henne?



Det är ju klart till en viss del



Fast det är väl ändå ditt ansvar att se till att det finns hö inne i stallet! Det är ju du som är vuxen och borde vara med henne i stallet!



Bära vatten är hemskt jobbigt och skall hon göra det till alla hästar så förstår jag det ännu mer

För det första, bärs inget vatten överhuvudtaget! Vi har en vattenslang som man enkelt fyller på var box med. Hon behöver inte ge vatten till de andra hästarna, inte heller hö till de andra hästarna. Och vad det beträffar höet, så ja det är mitt ansvar, men om jag nu missat det, så tycker jag att man inte struntar i att ge, utan säger till sin mamma istället att det är slut, så mamma kan fixa nytt. Det här är egentligen inte en sakfråga, utan mer en attitydsfråga. Och till sist, borde jag vara med henne i stallet? Jag tycker inte att jag borde vara med henne hela tiden i stallet. Vid vissa situationer, absolut, men inte hela tiden.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Du skriver själv att hon hjälper till mycket i huset låt henne bli lite avlastat i stallet ett tag om hon tycker det är jobbigt (och kallt just nu)

Om hon har bra betyg och allt annat fungerar så är det något som inte stämmer med just häst och allt ansvar som finns där. Fundera lite över det!

I den åldern måst man vara lite försiktig med hur mycket press man vågar sätta på henne. Tala inte om för henne att hon har en bra ponny och att hon skall vara glad över att bo på gård och snart skall få ridhus etc

Varför tycker du inte att jag ska berätta för henne att hon har en fin ponny, etc?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Och jo jag gjorde även det men för den delen så anser jag inte att det är ok att utnyttja ett barn så som de utnyttjade dig.

Tyvärr kan det låta lite hårt men det är min åsikt.

Att sköta tunga sysslor i ett stall anser jag inte att curla inte på långa vägar.

Jag vet att ditt svar inte var till mig, men jag antar att du ändå syftar på mig?
Jag anser verkligen inte att jag utnyttjar henne!!!
Tunga stallsysslor för mig är tex att ta in ensilagegalar, spånbalar, etc.
inte att mocka hos sin häst, ge den mat och kärlek!
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Fundera på en sak. Du skriver så här:


Kanske så att ni ska ta en diskution om häst intresset är slut? Aldrig bra att försöka få sitt barn att göra sitt eget intresse/dröm. Barn vill gärna vara oss till lags så kanske därför hennes tävlingsplaner osv kommer ifrån. Behöver kanske inte alls vara som jag föreslår, men det kan vara värt att undersöka/fundera över för dig. Kanske föreslå en total avbrott från hästar ett tag?

Om din tjej är genuint intresserad av hästar så blommar säkert arbetsviljan upp igen, men då är det är viktigt att diskutera med henne att det är mycket jobb och ansvar om man ska tävla och ha häst.
/Mvh
Trissy
Nej, nej jag vill absolut inte att hon ska hålla på med hästar för att jag vill.
Jag har verkligen försökt prata med henne om hon tappat intresset, men hon säger ju själv att hon vill. Sedan vill jag ju också såklart att hon ska hålla på, men absolut inget tvång från min sida!
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Nu vet jag inte vilken relation du har med dottern i vanliga fall, men håller med de övriga i tråden att dottern antagligen känner sig ensam utan sina kompisar.

Själv hade jag aldrig stått ut med att vara med mamma vareviga kväll i den åldern. Som tur var är min mamma inte det minsta intresserad av hästar vilket gjorde att stallet var min fristad.

Dottern är precis i den åldern då hon håller på att separera sig från föräldrarna för att hitta sin egna identitet. Att ha mamma i stallet då hade varit en pina för mig.

Eget stall har sina nackdelar, främst att det blir ensamt. Red förr i ett privatstall, passade inte mig, var för ensamt. Rider nu på en ridskola och trivs alldelses utmärkt. Det blir ensamt på egen gård.

Angående ansvaret är det jobbigt på vintern. I komination att det inte går att rida blir det ännu värre. Med eget stall blir det många måsten, det är tungt att bära vattenhinkar, det är tungt att mocka. Speciellt om man är själv. På ridskolan är det roligt, för då gör man allt tillsammans, men själv i eget stall utan kamrater, det är dömt att misslyckas.

Jag tycker det inte är det minsta konstigt att dottern stänger in sig på sitt rum. Hon håller på att hitta sin egen identitet och behöver kompisar. Jag tror inte att hon är less på hästen utan på själva situationen. Mamma är inte en bra ridlärare oavsett hur bra hon är på att rida.

Kör ponny och unge till ridskolan minst en gång i veckan där hon får träna med sina kompisar. Kanske ett dressyrpass och ett hoppass? Lämna henne där. Häng inte över hennes hals. Kolla om det finns något ridläger på sportlovet. Ha detg som morot. Det är inte kul att träna hemma ensam.

Jag tror hon behöver komma hemifrån och hur hemskt det kan låta, från dig. Skaffa en egen identitet och ha en plats där hon får vara ensam utan att mamma hänger henne över axeln.

Tonåringar gör uppror, det finns en anledning till detta. Håller du henne hemma gör du ett rejält misstag, upproret blir än häftigare.

Det är inte hästen hon är less på utan att ha dig hängades över axeln.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Och jo jag gjorde även det men för den delen så anser jag inte att det är ok att utnyttja ett barn så som de utnyttjade dig.

Tyvärr kan det låta lite hårt men det är min åsikt.

Att sköta tunga sysslor i ett stall anser jag inte att curla inte på långa vägar.

Men herregud, utnyttja? Snälla människa :confused:
Jag var verkligen inte utnyttjad, jag hade tagit på mig ett ansvar och följde det, punkt och slut. Ingen tvingade mig och jag kunde sluta när jag ville.

Du har verkligen låg tröskel för curling. Du kanske tycker att det är jobbigt att mocka och fixa mat - det tycker verkligen inte jag. Inte ens på vintern. Det är klart att man inte är superstark som 13-åring, så det är klart att man ska få hjälp att rulla silagebalar, bära vatten. Jag har ju pratat om mockning och höpåsar här, det kan en 10-åring göra.

Vill man ha egen häst och har åldern inne för ansvaret (vilket man har när man är 13) så ska man också ta sitt ansvar, annars ska man inte ha häst!

Det handlar om ansvar, inte utnyttjande.

Om ett barn tjatar till sig en hund och äntligen får en med villkoret att det ska gå ut med i hunden - i alla väder - och fixa mat och ta hand om den - är det också utnyttjande för dig? En stackars 13-åring som måste gå ut i regnet, ja gud vad synd det är om henom...
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

+1 på det!

Ts, är den sällskapsponnyn ni har kvar ridbarhet? Om den är det så försök hitta en medryttare till den som är i dotterns ålder.
Det är så mycket roligare när man har sällskap i stallet och för de flesta 13åringar så räcker det inte med mammas sällskap.
Har ni ledig box så ta in någon inackordering. Kanske det finns någon mor och dotter som vill stalla upp hos er så får ni sällskap båda två!
Det skall vara kul att ha häst och nu på vintern är det jobbigare, speciellt om man är tonåring ;)

Om jag var i ditt ställe så hade jag själv tagit hand om sällskapsponnyn så att dottern bara hade sin egen att ta hand om.
Sen att ni gör upp ett stallschema - vad som skall göras och vem som gör det. Se till att ni båda får varsin hästfri dag.

Sist men inte minst, håll ut. Det är snart vår igen och då blir det roligare! ( och hon blir äldre ;) )

Tack:) hoppas det blir roligare snart igen för henne
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 618
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 927
Senast: bobbbo
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 632
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp