Bortskämd unge!!!!

Sv: Bortskämd unge!!!!

Ja okej, vad skönt! Då tror jag som många andra skrivit att hon kanske kändes att det blev för många måsten. Glöm inte förklara allt för henne, varför man inte kan hoppa varje dag, varför hon måste sköta om hästen osv. Förklaringar är viktiga och lätta att hoppa över eftersom vuxna oftare tänker att det förstår väl alla varför man inte kan hoppa varje dag, eller varför man måste mocka, men man vet aldrig, det kan ju vara så att ett lugnt och fint snack med din dotter där för förklarar varför hon måste göra sakerna och vad som händer annars (t.ex. ponnyn blir skadad om hon hoppar 7 dagar i veckan = inga tävlingar eller hoppning eller ridning på läänge). :)

Tror också medryttare fungerar bra, som någon sa kanske det motiverar lite extra om någon annan rider HENNES ponny... ;)
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Och vem är det som skämt bort henne?

Ja, bortskämd.
Har föräldrar som köper gård, bygger både paddock och ridhus åt henne som trettonåring. Köper häst som går MSV och gått SM-final. Köper ett par sällskapsponnyer.

Stackars unge.

I min värld ska det vara roligt att rida och ha häst.
I min värld är det inte tävlandet och prisrosetterna som ska vara det roliga.
I min värld är det fel att en förälder skänker sin trettonåring allt det ni gett er dotter, utan att dottern först fått visa att hon verkligen vill ha hela hästägandet.

I min värld hade dottern kanske kunnat få en ponny, och jag hade följt med på uteritter, trevliga skogsturer, hjälp dottern att få rida för privatinstruktör någon gång per månad för att utveckla sig och sina kunskaper.
I min värld hade dottern inte fått en så bra ponny som förstaponny.

Men jag har inte sådana pengar som ni tycks ha, till att slösa bort på att skämma bort en dotter.

Ja visst är hon bortskämd. Men det är väl inte hennes fel?

Vi köpte naturligtvis inte gården enbart för hennes skull.
Jag har själv häst och har en dröm om att i framtiden kunna använda gården till hästverksamhet. Men tack vare att vi köpte gården och ponnyn till henne, har hon alla förutsättningar för att kunna ta sig dit hon vill. Hon har aldrig fått allt hon pekat på utan har fått spara och vänta på det hon velat ha. Hon är mycket duktig i skolan och hjälper till mer än hon behöver hemma, så ur den synvinkeln har hon verkligen förtjänat detta. Men hon vill bara göra det som är roligt med hästarna, det är problemet. Vad det beträffar hur mycket pengar vi har, så lever vi inte i något överflöd, men har valt att prioritera hästgården.
Om ett barn som inte är van vid att få allt, tar ett halvår på sig att bete sig bortskämt, så när jag tänker på det kanske det inte handlar om bortskämdhet trots allt, utan att hon helt enkelt fått ta för mycket ansvar.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Är det nån hockey/fotbollsförälder som flyttar ut i skogen, bygger inomhusplan/hockeyhall och tror att ungen ska tycka det är kul med idrott?


Egna ridhus är nog det sämsta i flera avseenden.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Hej.
I mina ögon (som också är mamma) så har hon ju världens lyxtillvaro med egen gård och egna fina ponnyer.
Men det kanske är en nackdel med egen gård också, för mycket av det roliga i stallet var ju inte bara hästarna, utan den sociala biten också. Man hade ju massor med kompisar i stallet när man var 13. Det var ju inte bara hästsnack, utan prat om skolan, och killar och allt annat också... Är det så att hon blir lite mer ensam i stallet nuförtiden? Det är bara en gissning från min sida.

Detta har jag också tänkt på! Det kan ju faktiskt vara så att det är tråkigt i stallet för att hon inte har någon att dela det med. Jag har sagt till henne att hon gärna får ta med sig sina kompisar hem, så de kan hålla på med hästarna ihop, men det är alltid något som inte passar. Det känns faktiskt som att hon inte vill dela med sig......:confused:
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Hon har absolut inte fått för mycket ansvar. När jag var 13 var jag i stallet varje dag och mockade, sopade, släpade höbalar, fixade och grejade. Veckans höjdpunkt var om man fick rida en liten tur utöver ordinarie. Om jag hade något att göra efter skolan åkte jag före skolan kl 5 på morgonen, 1 timme med buss, och gjorde allt då. Och ni har gård hemma.

Att bli bortskämd kan gå fort, hon kan ha blivit det utan att ha varit det innan. Håller man på med hästar kan man inte bara välja det roliga och inte vilja göra resten - tyvärr, då är man bortskämd och behöver skärpa sig, eller sluta med hästarna. Man kan vara duktig i skolan och fortfarande vara bortskämd, att vara bortskämd innebär inte att man är dum ;)

Det är en fin tävlingsponny ni har - synd att den inte ska få gå sin kapacitet. En medryttare tror jag absolut kan hjälpa er. Ponnyn ska inte behöva lida för detta. Och din dotter får också en andningspaus och en period där hon kan tänka igenom det här ordentligt. Att vara tonåring innebär trots allt en hel del identitetssökande. Jag ville själv ta en paus flera gånger i den åldern, men hittade små guldögonblick i vardagen som fick mig att fortsätta. Hästen gnäggade när man kom, eller en mysig barbackatur i månskenet. Små, små saker.
Tycker hon om sin ponny? Det är ju också viktigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag tänker lite så här.

En bra hint om vad hon går igenom kan du hitta i Erik H Erikssons "kristeori".

Sedan tror jag på en dialog er två emellan där du försöker se hennes värld genom hennes ögon. En öppen dialog där du inte har inställningen att hon är bortskämd.. Vad säger hon själv? KAN hon och VÅGAR hon säga exakt vad hon känner till sin mamma? Det kan vara en skitgrej som gör att allt havererar. Försök och förstå henne så gissar jag att du hittar vägen.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Är det nån hockey/fotbollsförälder som flyttar ut i skogen, bygger inomhusplan/hockeyhall och tror att ungen ska tycka det är kul med idrott?


Egna ridhus är nog det sämsta i flera avseenden.

Som jag redan skrivit så är ju ridhuset naturligtvis inte enbart för henne.
Och att vi skulle bygga det för att hon ska tycka mer om att rida, stämmer inte, om det nu var den uppfattningen du fått? Men nu har vår familj valt att flytta till hästgård och prioritera det i våra liv. Jag skulle aldrig avstå att utveckla gården för att hon ev tappar intresset då. Då måste jag fånga upp henne på något annat vis, och det var det som jag ville ha hjälp med.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Eller så får hon pikar från kompisarna om att hon "får allt"?

Inte ovanligt, och inte konstigt. Som om kompisarna skulle ingå i själva "dockhuset".
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Hon har absolut inte fått för mycket ansvar. När jag var 13 var jag i stallet varje dag och mockade, sopade, släpade höbalar, fixade och grejade. Veckans höjdpunkt var om man fick rida en liten tur utöver ordinarie. Om jag hade något att göra efter skolan åkte jag före skolan kl 5 på morgonen, 1 timme med buss, och gjorde allt då. Och ni har gård hemma.

Att bli bortskämd kan gå fort, hon kan ha blivit det utan att ha varit det innan. Håller man på med hästar kan man inte bara välja det roliga och inte vilja göra resten - tyvärr, då är man bortskämd och behöver skärpa sig, eller sluta med hästarna. Man kan vara duktig i skolan och fortfarande vara bortskämd, att vara bortskämd innebär inte att man är dum ;)

Det är en fin tävlingsponny ni har - synd att den inte ska få gå sin kapacitet. En medryttare tror jag absolut kan hjälpa er. Ponnyn ska inte behöva lida för detta.

Tror du inte? Jag blir så himla förvirrad. Någon säger att en 13 åring inte kan ta så mycket ansvar utan att tröttna, och då låter det rimligt och jag lägger det på mig själv, att jag måste hjälpa henne mer. Någon säger som du, då tänker jag på hur jag själv var i den åldern, gick upp kl 5 på morgonen för att sitta på en buss i en och en halv timme för att sedan sopa stallgolv och mocka hela lördagen innan jag åkte hem i en och en halv timme igen och sedan samma sak på söndagen, allt för att få vara i närheten av hästar. Då känns det ju inte som att hon har för mycket ansvar.
Svårt det här.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Personligen tycker jag att du lägger mycket ansvar på henne med tanke på hennes ålder.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jo, hon tycker om sin ponny, men hon vet väl att mamma inte låter ponnyn stå utan mat, vatten och omvårdnad, så hon kan väl skita i det. Jag är alldeles för blödig för att inte mocka, borsta och allt annat om hon inte gör det.
Hade det handlat om en tvätthög, så hade man ju kunnat tänka att hon får skylla sig själv om hon inte lägger den i tvätten och därmed inte får några rena kläder, men jag kan inte strunta i ponnyn! Så det blir en ond cirkel av det kan man säga. Hon skiter i ponnyn för att hon vet att jag gör det åt henne.
Annars skäller jag på henne och hon gör det med en otrevlig känsla i kroppen istället för myskänsla, som jag tycker man ska ha när man är i stallet.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag tycker att du ska sätta hårt mot hårt här. Man ska sköta stallsysslorna, punkt och basta. Om hon inte sköter stallsysslorna blir det inget träningsläger i sommar, till exempel.


:crazy: flickan är ju bara 13år!!! Skulle aldrig kräva att mitt barn so är 13år skulle sköta stallet, det tycker jag faktiskt är förälderns ansvar när hon är så ung.

Och vill man att ens barn skall fortsätta med ridning som faktiskt är jobbigt så måste man låta dem sköta skolan och ha kontakt med andra kompisar

Tror inte ett dugg på att hot leder till något alls
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag skötte stallsysslorna när jag var 13, varje dag - och jag hade inte ens egen häst. Jag menar inte att banka mig på bröstet och skrocka "på miiin tid" - men man ska inte underskatta en 13-åring. Det är inte svårt att rida åtminstone 3-4 gånger i veckan och då mocka och fixa mat.

Jag menar inte hot, utan det blir helt enkelt konsekvenser av att inte ta hand om sin ponny. Man kan inte bara rida och använda sina föräldrar som passopp. Att sköta alla stallsysslor åt sin dotter är curlande för mig.

Men som sagt - skolan är alltid viktigast, så därför tror jag på en medryttare till ponnyn.
 
Senast ändrad:
Sv: Bortskämd unge!!!!

Kan ni inte göra upp ett kontrakt? Tydligt vad hon ska göra, hur ofta och vilka konsekvenser det får om hon inte gör det?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Fast mocka och fixa käk åt ponnyn är ju inte jättejobbigt, tar max 20 minuter.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

:crazy: flickan är ju bara 13år!!! Skulle aldrig kräva att mitt barn so är 13år skulle sköta stallet, det tycker jag faktiskt är förälderns ansvar när hon är så ung.

Och vill man att ens barn skall fortsätta med ridning som faktiskt är jobbigt så måste man låta dem sköta skolan och ha kontakt med andra kompisar

Tror inte ett dugg på att hot leder till något alls

Hon har absolut kontakt med andra kompisar, saken är ju den att hon har mer kontakt med dem än med sin ponny!
Sedan är ju stallet mitt, så det är inte så att hon sköter stallet åt mig, men jag tycker väl någonstans ändå att om man får göra ordning efter sig och sin häst.
Tex så är det inte så skönt för hästen att få gammalt intorkat bett i munnen för att hon inte orkat skölja det, eller att hon struntar att ge hästarna hö, för att det inte fanns något i stallet (ligger i en loge) istället för att säga till mig, så jag kan hämta nytt. Eller att hon inte orkar fylla på vatten till hästarna, för att vattenkopparna inte är installerade. Det är ju inte så att hon ska slava på gården, men vissa saker måste hon faktiskt sköta! Sedan kan man ju diskutera vilka saker som en 13 åring bör klara av.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag skötte stallsysslorna när jag var 13, varje dag - och jag hade inte ens egen häst. Jag menar inte att banka mig på bröstet och skrocka "på miiin tid" - men man ska inte underskatta en 13-åring. Det är inte svårt att rida åtminstone 3-4 gånger i veckan och då mocka och fixa mat.

Jag menar inte hot, utan det blir helt enkelt konsekvenser av att inte ta hand om sin ponny. Man kan inte bara rida och använda sina föräldrar som passopp. Att sköta alla stallsysslor åt sin dotter är curlande för mig.

Men som sagt - skolan är alltid viktigast, så därför tror jag på en medryttare till ponnyn.

Håller med!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 620
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 930
Senast: bobbbo
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 632
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp