Bukefalos 28 år!

Bortskämd unge!!!!

Sv: Bortskämd unge!!!!

Hej!

Jag var likadan, bodde i stallet och hjälpte till med allt jag fick. Rida, det fick man kanske 1-2 gånger/år, men jag var nöjd ändå.

Frågan är om inte problemet egentligen ligger i vad som är roligt. Eftersom vi ine hade egna hästar var det aldrig något tvång att vara där, vi gjorde det av vår egna fria vilja. Med en egen häst blir det uppenbarligen anorlunda, då måste man ta ansvaret, vare sej man vill det eller ej. Och där är nog problemet- när man är 13 är man inte mogen att ta det ansvaret och det inte är frivilligt.

Det är jättekul med ridning och hästar, men själva stallskötseln är nog roligare när man inte är tvingad. Gissningsvis är det många barn som inte borde fått en häst- de var helt enkelt inte mogna för det, tyvärr.

Sen vad man nu gör åt uppkomna situation? Kanske backa lite? Gör klart att det är DIN ponny och att du bestämmer vad man ska göra med den. Dvs. Du skaffar en medryttare och låter dottern vara medryttare två. Låt båda göra samma saker med ponnyn och i stallet (mockning, mata, vatten sina dagar) och gör sen resten själv (vad det nu är). Tids nog kommer nog dottern inse att det krävs arbete för att ha häst, men hon är inte där nu och att tvinga henne är bara dumt- då tappar hon intresset helt.

/Lavinia, som ibland kan förstå hur man inte orkar..

Jag skötte stallsysslorna när jag var 13, varje dag - och jag hade inte ens egen häst. Jag menar inte att banka mig på bröstet och skrocka "på miiin tid" - men man ska inte underskatta en 13-åring. Det är inte svårt att rida åtminstone 3-4 gånger i veckan och då mocka och fixa mat.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Säger det igen: skaffa en betalande medryttare, gör en konsekvensanalys där du talar om vad som skall göras och vad som blir konsekvensen om det inte görs, och gör den sann, du kan inte säga att hästen blir sjuk om den inte får mat och annat självklart, hon är ju inte tre år, hon vet att du ger hästen mat om inte hon gör det! Låt henne sköta allting en dag i veckan och låt henne slippa resten, en dags skötande - en dags ridande t ex, själv har jag för ett halvår sedan köpt en underbar, underbar häst av en mamma till en 14 åring som inte tog sitt ansvar men som nu ringer och vill köpa tillbaka hästen, saknar den jättemycket men har fått bli medryttare istället. Tonåringar är ju inte de pålitligaste typerna som finns!

Hmmm, en dags skötande, en dags ridande?
Blir det inte lätt då att hon struntar i det?
Jag menar, om man har häst, så finns den ju där sju dagar i veckan, den måste ju tas om hand sju dagar i veckan oavsett om man rider eller ej.
Jag förstår din tanke, men vet inte om den funkar på en levande hobby.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Hon kanske tycker det är tråkigt med dig?
Kanske det vore något att sälja sällskaps ponnyn och skaffa en hyresgäst i hennes ålder? (när man är 13 år vill man inte alltid umgås med mamma)

Eller skaffa en medryttare till hennes eller sällskapsponnyn (om den går att rida normalt) i hennes ålder så får hon en kompis i stallet och tycker det blir roligare att gå dit när hon har någon i sin ålder som väntar där nere. =)

Och tycker absolut inte det är "dålig" första ponny som någon sa, en ren dröm att få en sådan duktig ponnyn som sin första. Vad mycket man kan få chansen att lära sig!

Lycka till! =)

Ska kolla lite närmare på det, Tack :)
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Hon har ingen kompis med ponny som kan hyra in sig hos er då? Man tappar ju en hel del med den sociala biten när man har eget stall. Jag fick också ponny då jag var 13 år (och min syster 11 år) och sen hade en kompis sina ponnyer hos oss. Då var det ju roligt att vara i stallet då man både hade jämnårigt ridsällskap och även sällskap i stallet vid mockning osv.

Ska kolla lite närmare på det. Tack :)
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Nu vet jag inte vilken relation du har med dottern i vanliga fall, men håller med de övriga i tråden att dottern antagligen känner sig ensam utan sina kompisar.

Själv hade jag aldrig stått ut med att vara med mamma vareviga kväll i den åldern. Som tur var är min mamma inte det minsta intresserad av hästar vilket gjorde att stallet var min fristad.

Dottern är precis i den åldern då hon håller på att separera sig från föräldrarna för att hitta sin egna identitet. Att ha mamma i stallet då hade varit en pina för mig.

Eget stall har sina nackdelar, främst att det blir ensamt. Red förr i ett privatstall, passade inte mig, var för ensamt. Rider nu på en ridskola och trivs alldelses utmärkt. Det blir ensamt på egen gård.

Angående ansvaret är det jobbigt på vintern. I komination att det inte går att rida blir det ännu värre. Med eget stall blir det många måsten, det är tungt att bära vattenhinkar, det är tungt att mocka. Speciellt om man är själv. På ridskolan är det roligt, för då gör man allt tillsammans, men själv i eget stall utan kamrater, det är dömt att misslyckas.

Jag tycker det inte är det minsta konstigt att dottern stänger in sig på sitt rum. Hon håller på att hitta sin egen identitet och behöver kompisar. Jag tror inte att hon är less på hästen utan på själva situationen. Mamma är inte en bra ridlärare oavsett hur bra hon är på att rida.

Kör ponny och unge till ridskolan minst en gång i veckan där hon får träna med sina kompisar. Kanske ett dressyrpass och ett hoppass? Lämna henne där. Häng inte över hennes hals. Kolla om det finns något ridläger på sportlovet. Ha detg som morot. Det är inte kul att träna hemma ensam.

Jag tror hon behöver komma hemifrån och hur hemskt det kan låta, från dig. Skaffa en egen identitet och ha en plats där hon får vara ensam utan att mamma hänger henne över axeln.

Tonåringar gör uppror, det finns en anledning till detta. Håller du henne hemma gör du ett rejält misstag, upproret blir än häftigare.

Det är inte hästen hon är less på utan att ha dig hängades över axeln.

Vi har en väldigt nära relation, det är mer så att hon hänger över min axel än tvärsom, så det är inte riktigt problemet.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Okej, det tycker inte jag. Verkligen inte...

Tur att vi är olika för mig så är det givet att det är jobbigare på vintern med vatten, kyla och mörker :D

För att inte tala om allt skottande och all drivbildning etc etc

Det är mycket behagligare på vår sommar och höst
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Hej!

Jag var likadan, bodde i stallet och hjälpte till med allt jag fick. Rida, det fick man kanske 1-2 gånger/år, men jag var nöjd ändå.

Frågan är om inte problemet egentligen ligger i vad som är roligt. Eftersom vi ine hade egna hästar var det aldrig något tvång att vara där, vi gjorde det av vår egna fria vilja. Med en egen häst blir det uppenbarligen anorlunda, då måste man ta ansvaret, vare sej man vill det eller ej. Och där är nog problemet- när man är 13 är man inte mogen att ta det ansvaret och det inte är frivilligt.

Det är jättekul med ridning och hästar, men själva stallskötseln är nog roligare när man inte är tvingad. Gissningsvis är det många barn som inte borde fått en häst- de var helt enkelt inte mogna för det, tyvärr.


Sen vad man nu gör åt uppkomna situation? Kanske backa lite? Gör klart att det är DIN ponny och att du bestämmer vad man ska göra med den. Dvs. Du skaffar en medryttare och låter dottern vara medryttare två. Låt båda göra samma saker med ponnyn och i stallet (mockning, mata, vatten sina dagar) och gör sen resten själv (vad det nu är). Tids nog kommer nog dottern inse att det krävs arbete för att ha häst, men hon är inte där nu och att tvinga henne är bara dumt- då tappar hon intresset helt.

/Lavinia, som ibland kan förstå hur man inte orkar..

Tanken är inte fel :) Tack
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

För det första, bärs inget vatten överhuvudtaget! Vi har en vattenslang som man enkelt fyller på var box med. Hon behöver inte ge vatten till de andra hästarna, inte heller hö till de andra hästarna. Och vad det beträffar höet, så ja det är mitt ansvar, men om jag nu missat det, så tycker jag att man inte struntar i att ge, utan säger till sin mamma istället att det är slut, så mamma kan fixa nytt. Det här är egentligen inte en sakfråga, utan mer en attitydsfråga. Och till sist, borde jag vara med henne i stallet? Jag tycker inte att jag borde vara med henne hela tiden i stallet. Vid vissa situationer, absolut, men inte hela tiden.

Du skrev inte hur du vattnade hästarna och nu på vintern brukar det vara svårt att fylla vatten med slang om man inte har varmt ställe att ha slangen på.

Du skrev hästarna vilket jag tolkar som fler?

Sedan när man är så ung så kan man faktiskt glömma bort att säga till om höet om det inte är något man gör varje dag.

Och tja jag tycker nog att är man så liten så borde det finnas en vuxen person i stallet när barnet är där rent säkerhetsmässigt. Det är inte när folk rider som de flesta olyckor händer utan det är i stallet vid just det dagliga jobbet. Sen om hon är i stallet utan häst är ju en annan sak men det tolkade jag att så inte var fallet eftersom det var fråga om fodring med hö?
 
Senast ändrad:
Sv: Bortskämd unge!!!!

Varför tycker du inte att jag ska berätta för henne att hon har en fin ponny, etc?

Du kan ställa orimliga krav på henne, ge henne dåligt självförtroende om hon hela tiden får höra att ponnyn är fin och bra.

Du kanske omedvetet ger henne komplex för att hon inte kommer upp i samma nivå som de som tävlat ponnyn tidigare gjort
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Tack för alla era tankar!
Som de flesta tycker, så tror jag faktiskt att det här med medryttare, är en riktigt vettig idè. Hon kommer troligtvis inte tycka att det är speciellt roligt när någon annan rider iväg på hennes häst. Och förhoppningsvis kommer hon vakna upp. Jag ska även tänka igenom det ansvar som jag ger henne, om det är rimligt. Kanske säljer jag sällskapsponnyn, kanske hittar jag någon som vill rida den.
Skönt att bolla sina tankar med er här inne :)
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag vet att ditt svar inte var till mig, men jag antar att du ändå syftar på mig?
Jag anser verkligen inte att jag utnyttjar henne!!!
Tunga stallsysslor för mig är tex att ta in ensilagegalar, spånbalar, etc.
inte att mocka hos sin häst, ge den mat och kärlek!

Nej svaret var INTE riktat mot dig alls utan till den jag svarade!
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Nej, nej jag vill absolut inte att hon ska hålla på med hästar för att jag vill.
Jag har verkligen försökt prata med henne om hon tappat intresset, men hon säger ju själv att hon vill. Sedan vill jag ju också såklart att hon ska hålla på, men absolut inget tvång från min sida!

Du kanske har svaret i det du själv skriver ovan?

Jag hade låtit henne göra så mycket eller litet hon vill med ponnyn och själv utan tjat gjort resten en tid, och finns då inte tillräckligt intresse hade ponnyn sålts. Ni har ju dessutom andra hästar hon kan rida om hon vill?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Gör tiden i stallet till er tid tillsammans då.
Umgås och ha trevligt medan ni mockar.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Men herregud, utnyttja? Snälla människa :confused:
Jag var verkligen inte utnyttjad, jag hade tagit på mig ett ansvar och följde det, punkt och slut. Ingen tvingade mig och jag kunde sluta när jag ville.

Ja jag tycker att det är att utnyttja ungdomar att göra så som du gjorde. Visst man kan göra det fint så det känns som om de gör rätt men fortfarande så anser jag att det är att utnyttja!

Eller du fick betalt för allt slitjobb?

Du har verkligen låg tröskel för curling. Du kanske tycker att det är jobbigt att mocka och fixa mat - det tycker verkligen inte jag. Inte ens på vintern. Det är klart att man inte är superstark som 13-åring, så det är klart att man ska få hjälp att rulla silagebalar, bära vatten. Jag har ju pratat om mockning och höpåsar här, det kan en 10-åring göra.

Ja det må jag ha men jag skäms inte ett enda dugg över det. För mig så skall barn ha det bra och det betyder inte att man måste curla sina barn.

Vill man ha egen häst och har åldern inne för ansvaret (vilket man har när man är 13) så ska man också ta sitt ansvar, annars ska man inte ha häst!

Här skiljer vi oss! Jag anser inte att man är mogen att ta ansvar för en häst när man är 13år

Det handlar om ansvar, inte utnyttjande.

En fråga var det dina egna hästar du åkte till och var stallskötare åt?

Om ett barn tjatar till sig en hund och äntligen får en med villkoret att det ska gå ut med i hunden - i alla väder - och fixa mat och ta hand om den - är det också utnyttjande för dig? En stackars 13-åring som måste gå ut i regnet, ja gud vad synd det är om henom...

Vad är henom?

Jag vet hur det fungerar och som förälder så får man ta det huvudsakliga ansvaret och är man inte beredd till det så skall man vare sig skaffa en hund eller en häst
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag hugger sista knappen.

Ja, jag anser att hon är bortskämd.
Jag hade inte accepterat att mitt barn struntade i att sköta sin ponny. Det ÄR inte ett för stort ansvar, därmot så verkar intresset inte finnas och det kan man inte göra något åt alls. Att curla och sköta all skötsel runtikring och barnet bara ska glida runt och glänsa på sin SMponny finns inte i min bok.

Däremot så kan jag förstå att det blir lite ensamt och trist om inga kompisar hänger med henne i stallet, jag hade absolut försökt att få dit jämnåriga.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

oj, oj, oj vad jag känner igen det där! Min dotter fick också ponny i samma ålder, och det funkade bra så länge Mormor fanns med i bilden. Men Mormor mockade, fixade med hö och allt det där och instruerade dottern att hon skulle skölja bettet, varför det var viktigt osv. När Mormor försvann (hon blev sjuk och kunde tyvärr inte längre ha hand om hästarna) så försvann intresset mer och mer. Det var framförallt vilan av ponnyn som då genererade en igångsättningsperiod (dööööötrist för vilken ponnyunge som helst) som avbröts på grund av tristess. Ensamheten som tonåring i stallet gjorde ridningen ännu tråkigare. Ett tag hade vi en tjej som var medryttare på min häst och då blev ridningen betydligt roligare för dottern och det var en självklarhet att gå ut och rida varje gång medryttaren var i stallet. När medryttaren slutade försvann intresset igen. Nu är dottern 17 år och rider vår andra häst (ponnyn avlivades pga sjukdom för drygt ett år sedan). Dottern har nu mycket större förståelse för hästens behov och är även mycket mer intresserad av hästen och ridningen igen.

Hur borde jag ha gjort då? Jo, naturligtvis skulle jag ha hjälpt till med igångsättningen av ponnyn, åkt iväg på små träningar och tävlingar med dottern (vi har inget ridhus), sett till att dottern hade ridsällskap i samma ålder som hon själv. Det skulle absolut ha underlättat. Det är jag helt säker på! Så jag ger dig dessa råd så att du kan undvika de problem som jag hade med min dotter.

Om din dotter är bortskämd... Nä, det skulle jag inte tro att hon är egentligen. Hon vill ha kul i stallet och det har hon inte med lilla mamma. Hon vill kunna chatta om dagens ridning tillsammans med någon kompis som varit ute och ridit tillsammans med henne. Gemensamma upplevelser alltså! Så en medryttare eller att någon ponnyunge i samma ålder kan inackordera sin häst hos er.

Du vill ju i framtiden starta en hästverksamhet. Varför inte starta redan nu genom att bilda ett ponnygäng på er gård :) Två flugor i en smäll ;)
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

kl
Mitt tips, sälj ponnyn/ponnyerna och låt tjejen börja i en hopp-tävlingsgrupp på ridskolan.

Hon verkar helt klart inte ha intresset för att ha egen ponny (när man är 13år är man trots allt inte så liten längre att mamma ska serva med skötsel) och i den åldern är samvaron i stallet med jämnåriga enormt viktig och för många en stor del av hästintresset. Jag var i stallet all ledig tid när jag var i den åldern och hade jourer, mockade, smörjde träns, borstade och pysslade dagarna i ända vid sidan om ridningen (ridskoleryttare och medryttare) men hade säkerligen inte haft samma intresse och vilja om det var något jag skulle göra själv/med mamma istället för med det jämnåriga kompisgänget.

Alternativt är uppstallning av ponnyn på en ridskola med aktiva ponnyryttare ett bra drag, men kan förstå att det inte är rimligt när "allt" finns hemma.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Man kan också helt enkelt vara tvungen att inse att intresset inte finns.
Min dotter spelar hellre fiol.
Och det är ju också jätteroligt.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Vad är henom?

Henom är ett annat ord för honom/henne. Eller som hen istället för hon/han.

I övrigt får vi väl konstatera att vi har olika syn på saken. Ingen idé att stånka våra pannor mot varandra när åsikterna går så markant isär.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 853
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 706
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 685
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
748
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp