Bukefalos 28 år!

Bruksprovet 2022 (SWB)

Det spelar väl ingen roll hur han har gjort eller vem man är. Alla regler ska väl vara lika för alla men jag vet inte hur det såg ut det året hästen reggades om det var 20 tecken inkl mellanslag som gällde då.

Ska vara ja, eller borde jo, men det vet väl alla att regler inte är lika för alla i ridsportsverige- och menar inte att GJ på nåt vis gjort något fel här men rent allmänt.
 
Läser igenom testryttarnas utlåtande, tycker det är ovanligt "ärliga" och långa omdömen, speciellt från Hess. Men det är väl bra, Bruksprovet ska ju ge en bra "produktbeskrivning" till stoägarna.
 
Läser igenom testryttarnas utlåtande, tycker det är ovanligt "ärliga" och långa omdömen, speciellt från Hess. Men det är väl bra, Bruksprovet ska ju ge en bra "produktbeskrivning" till stoägarna.
Känns som ett träffande omdöme för en tysk 😆 (Jag har gedigen erfarenhet av dem.)
 
Jo med tanke på hur fin han är 🤪😍
Jag kanske visar honom på 3-årstest så han kan få mer rättvisande poäng. Han behöver mer tid för att komma till sin rätt under ryttare och så behöver han äta upp sig och få lite hull. Så närmsta tiden ska han bara gå i hagen och äta
Han är ju bara knappt 3 år nu väl? Det är ju ändå ganska tufft för dom små att göra såhär mkt på kort tid 😊 Han kommer säkert få poängen du eftersträvar längre fram. 😇
 
Läser igenom testryttarnas utlåtande, tycker det är ovanligt "ärliga" och långa omdömen, speciellt från Hess. Men det är väl bra, Bruksprovet ska ju ge en bra "produktbeskrivning" till stoägarna.

Absolut. Själv tycker jag det är bra att motivera noga varför en hingst får 6.5 och en annan 9.5
 
Wow...läser omdömena från testryttarna på några av hingstarna och ställer mig mycket frågande till vad de här hingstarna ska tillföra svensk avel.
När jag läser på Facebook fick jag lära mig att alla accepterade hingstar inte förväntas tillföra avel nåt och de skulle inte bli godkända på provet ”förr i tiden”.
Så vad har ägarna betalat för? O vad ska swb ha de till? För att de rädda om nån av de skulle bli stjärna och de blivit ratade i SWB?
 
När jag läser på Facebook fick jag lära mig att alla accepterade hingstar inte förväntas tillföra avel nåt och de skulle inte bli godkända på provet ”förr i tiden”.
Så vad har ägarna betalat för? O vad ska swb ha de till? För att de rädda om nån av de skulle bli stjärna och de blivit ratade i SWB?
Det är ungefär hur konstigt som helst. Men om tio år kanske vi också förstår :D.
 
När jag läser på Facebook fick jag lära mig att alla accepterade hingstar inte förväntas tillföra avel nåt och de skulle inte bli godkända på provet ”förr i tiden”.
Så vad har ägarna betalat för? O vad ska swb ha de till? För att de rädda om nån av de skulle bli stjärna och de blivit ratade i SWB?

SWB ska nog "inte ha de till" något alls helst.
Det har blivit en ökning av ej godkända och i vissa fall helt ovisade hingstar som erbjuds till avel. Eller ibland är de visade i något förbund som inte publicerar några poäng eller omdömen, och då kan de lösa ettstolicens i SWB och få gröna papper.
Genom att ge dem licens i SWB om de genomför bruksprovet får man in dem i systemet och stoägarna kan jämföra dem med övriga hingstar som också gått provet. Förhoppningsvis är det då färre stoägare som "lockas" att använda dem än om de endast visats i "valfritt obskyrt litet förbund", men marknadsförs med snygga bilder och ägarens högst subjektiva omdöme om hingstens fantastiska temperament/ridbarhet/gångarter/hoppförmåga.

Sen finns det kanske även några blivande stjärnor/goda förärvare bland de hingstarna som bara var några få poäng ifrån Premierad nivå. T.ex. Zino fick ju endast Accepterad som 3-åring och blev nu Bruksprovssegrare. Singular la Silla blev inte godkänd på sitt bruksprov men hade antagligen fått Accepterad om det var samma regelverk som idag, och fick i år utmärkelse från SWB för sina fina prestationer och förärvning.
 
SWB ska nog "inte ha de till" något alls helst.
Det har blivit en ökning av ej godkända och i vissa fall helt ovisade hingstar som erbjuds till avel. Eller ibland är de visade i något förbund som inte publicerar några poäng eller omdömen, och då kan de lösa ettstolicens i SWB och få gröna papper.
Genom att ge dem licens i SWB om de genomför bruksprovet får man in dem i systemet och stoägarna kan jämföra dem med övriga hingstar som också gått provet. Förhoppningsvis är det då färre stoägare som "lockas" att använda dem än om de endast visats i "valfritt obskyrt litet förbund", men marknadsförs med snygga bilder och ägarens högst subjektiva omdöme om hingstens fantastiska temperament/ridbarhet/gångarter/hoppförmåga.

Sen finns det kanske även några blivande stjärnor/goda förärvare bland de hingstarna som bara var några få poäng ifrån Premierad nivå. T.ex. Zino fick ju endast Accepterad som 3-åring och blev nu Bruksprovssegrare. Singular la Silla blev inte godkänd på sitt bruksprov men hade antagligen fått Accepterad om det var samma regelverk som idag, och fick i år utmärkelse från SWB för sina fina prestationer och förärvning.
Men ettstolicens kan man väl ändå inte få på de premisserna? Även om jag förstår resonemanget.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nästa vecka är det dags för Bruksprovet för de hingstar som ska verka inom SWB-avel. Under en veckas tid samlas hingstägare på Ridskolan...
Svar
0
· Visningar
115
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På fredagen är det testridning av de 4-åriga hingstarna som gäller på bruksprovet. Ridsport är på plats i Strömsholm och rapporterar...
Svar
0
· Visningar
104
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Upptäckte att min vuxna hund på snart 7 år tappat en tand! En framtand i underkäken (en av de mittersta). Kommer ringa veterinären på...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: Takire
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 892
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp