Bukefalos 28 år!

Bruksprovet 2022 (SWB)

Han var ju med förra året också och blev inte godkänd. Fick ändå 8 rakt igenom på sitt treårstest (med 8,5 på typ) förutom på skritten, där fick han 6,5 så han verkar ju tyvärr inte ha utvecklats såsom man hade kunnat hoppas. Hoppas han blir en fin tävlingshäst i alla fall.

Jag funderade lite på om den kan ha fått något korsförlamningsanfall under Bruks som gett den märkliga rygglinjen och stela rörelser? Annars vet jag faktiskt inte hur den kunde få 8or på treårstest. Eller om det bara är olika växtfaser...
 
Jag funderade lite på om den kan ha fått något korsförlamningsanfall under Bruks som gett den märkliga rygglinjen och stela rörelser? Annars vet jag faktiskt inte hur den kunde få 8or på treårstest. Eller om det bara är olika växtfaser...
Är det inte olika bedömning, helt enkelt? Min bild är att det är mycket svårare att få höga poäng på bruks än på treårs. Så en åtta på treårs är värd 6,5 på bruks, typ.
 
Är det inte olika bedömning, helt enkelt? Min bild är att det är mycket svårare att få höga poäng på bruks än på treårs. Så en åtta på treårs är värd 6,5 på bruks, typ.

Nja, oavsett poängen på bruks har jag svårt att se hur en häst som ser ut som den gjorde skulle få 8or på sin exteriör på ett treårstest.

Ja, det är hårdare bedömning på bruks än på ett treårstest, men på exteriören skulle jag inte säga att det skiljer mer än max 1p. Kanske lite mer på prestationsegenskaperna.
 
Varför visar en ens fram en sådan hingst?! Jag förväntar mig att någon som håller på med avel på nivån att en försöker få en hingst godkänd har bättre kunskap än så.

Avelsdjur ska ju kunna tillföra något till rasen och i synnerhet hingstar ska ju ha det lilla extra.
De skall ha mer än det lilla extra, anser jag. De skall vara förstklassiga, med tanke på hur många avkommor de potentiellt kan få.

Ett sto, som inte är embryotransfer, förstås, kan inte göra så stor "skada" i aveln.
 
Med dagens krav på accepterade hingstar så kan jag framledes lika gärna använda mina egna hingstungar undan mitt A-premierade sto ifall jag inte får ett stoföl i år. Förutsatt att de håller samma klass som bröderna (diplom/klass 1) lär ju inte resultatet bli sämre iaf, och jag vet mer vad jag får. Tidigare var det något extra att ha en godkänd hingst, nu känns det mer som att jantelagen styr, alla ska få vara med...
Jag förstår din tanke.

Framgent får man, om man skall vara på den säkra sidan, använda sig av hingstar som är premierade och/eller har presterat.

Annars kan man ta i princip vilken hingst som helst.

Eftersom jag nu inte är uppfödare och själv endast fött upp två hästar i mitt liv, för "eget bruk", så kan jag konstatera att "vilken hingst som helst" kan duga.

Men skall jag vara med i matchen med sporthäst för prestation, så får jag noga välja hingstar utifrån kriterierna ovan.

Men handlar det bara om "gröna papper", då kan man väl välja vad man vill och lösa ett-sto licens?

Då kan jag väl ta egen eller grannens hingst som är registrerad?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nästa vecka är det dags för Bruksprovet för de hingstar som ska verka inom SWB-avel. Under en veckas tid samlas hingstägare på Ridskolan...
Svar
0
· Visningar
115
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På fredagen är det testridning av de 4-åriga hingstarna som gäller på bruksprovet. Ridsport är på plats i Strömsholm och rapporterar...
Svar
0
· Visningar
104
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Upptäckte att min vuxna hund på snart 7 år tappat en tand! En framtand i underkäken (en av de mittersta). Kommer ringa veterinären på...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: Takire
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 892
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp