Bukefalos 28 år!

Bruksprovet 2022 (SWB)

Men ettstolicens kan man väl ändå inte få på de premisserna? Även om jag förstår resonemanget.
Jo nästan helt säker på det. Emma Thorén höll en föreläsning om problemet med hingstar som används tex på ettstolicens som blivit godkända i andra förbund som inte har samma krav. Jag minns inte allt i detalj, ska se om jag hittar men innan fanns en bra artikel på asvh om varför man gjort om systemet
 
Jo nästan helt säker på det. Emma Thorén höll en föreläsning om problemet med hingstar som används tex på ettstolicens som blivit godkända i andra förbund som inte har samma krav. Jag minns inte allt i detalj, ska se om jag hittar men innan fanns en bra artikel på asvh om varför man gjort om systemet
Jag har sökt ganska många ettstolicenser och nog måste de gå bruksprov. Är de bara gk i Z eller AES t ex så kan de helt enkelt inte få den.
 
Fast ok, nu kollar jag på SWBs sida och de verkar ju ha gjort om kraven i samband med att de byggde om det svenska bruksprovet. Nu står det bara att de ska ha uppnått nivån minst accepterad, tidigare var det om jag minns rätt minst tio dagars bruksprov.
 
Jag har sökt ganska många ettstolicenser och nog måste de gå bruksprov. Är de bara gk i Z eller AES t ex så kan de helt enkelt inte få den.
Ja de måste gå bruksprov men de kan bli godkända att använda på samma premisser som våra bir för accepterad. Här står vad de behöver för att få accepterad och då få verka här.

Avelsvärdeklass Accepterad​

Accepterad
Avelsvärdeklassen ”Accepterad” har lägre krav när det gäller exteriör och prestation än avelsvärdeklassen ”Premierad”, men kan precis som Premierade hingstar lämna avkommor berättigade till registrering i Grundstambok avdelning I (gröna papper i passet) under förutsättning att också modern uppfyller härstamningskraven och att betäckningslicens lösts för hingsten det aktuella betäckningsåret.
Krav för avelsvärdeklass ”Accepterad”, olika kategorier hingstar
Kategori hingstarKrav för avelsvärdeklass Accepterad
Unga hingstar som genomfört SWBs bruksprovMinst 7 p för extremiteter och i övrigt inga betyg under 6 i hingstens specialdisciplin
Unga hingstar som genomfört bruksprov i BWP, DVB, KWPN, SF eller TysklandSe SWBs hingstregelverk kap. 4.3 eller info på SWBs hemsida
Äldre hingstar med tävlingsmeriter och inga/för gammalt bruksprovsresultatSka ha uppnått kraven för bedömningsbarhet i hingstregelverket kap. 5.6.1 samt vara godkänd i ett annat förbund som har motsvarande eller högre krav på exteriör och prestation för godkännande av hingstar som SWB
Äldre hingstar med avkommemeriter som importerats eller verkar via spermaimportSka vara godkända och avkommeprövade i avelsförbund som har motsvarande system för uppföljning av förärvning som SWB
 
Fast ok, nu kollar jag på SWBs sida och de verkar ju ha gjort om kraven i samband med att de byggde om det svenska bruksprovet. Nu står det bara att de ska ha uppnått nivån minst accepterad, tidigare var det om jag minns rätt minst tio dagars bruksprov.

Ja, istället för att ha jobbet med att utvärdera vad alla ev nya förbund har för krav på godkännandet och hur deras bruksprov ser ut och var poängskalan ligger så blev det så.
 
Med nuvarande krav på accepterad och premierad tycker jag man kan skrota bruksprovet och låta alla hingstar med diplom ge gröna papper om de uppfyller de veterinära kraven. Det är samma moment som ingår med undantag för att de visas 2 gånger i sin specialgren på bruksprov. Det känns inte kostnadseffektivt att sprida ut det över en hel vecka.

Jag är ju av åsikten att med dagen tillgänglighet på information och hingstar från hela världen så önskar jag att avelsförbundet blev mer intresseorganisation för uppfödare. Att de jobbade för bättre villkor och lägre kostnader för hästuppfödning. Exempelvis jordbruksstöd, lättare att driva hästföretag, följerätt på uppfödningar, lägre moms på hästar mm. Breeders skulle kunna vara öppet för hästar från alla förbund men till dyrare avgift för icke-SWB så hade man kunnat skrota anslutningsavgiften där uppfödare betalar 500 kr och majoriteten av dem inte ens kommer till start. Det är dyrt att föda upp SWB-hästar idag.
 
Med nuvarande krav på accepterad och premierad tycker jag man kan skrota bruksprovet och låta alla hingstar med diplom ge gröna papper om de uppfyller de veterinära kraven. Det är samma moment som ingår med undantag för att de visas 2 gånger i sin specialgren på bruksprov. Det känns inte kostnadseffektivt att sprida ut det över en hel vecka.

Jag är ju av åsikten att med dagen tillgänglighet på information och hingstar från hela världen så önskar jag att avelsförbundet blev mer intresseorganisation för uppfödare. Att de jobbade för bättre villkor och lägre kostnader för hästuppfödning. Exempelvis jordbruksstöd, lättare att driva hästföretag, följerätt på uppfödningar, lägre moms på hästar mm. Breeders skulle kunna vara öppet för hästar från alla förbund men till dyrare avgift för icke-SWB så hade man kunnat skrota anslutningsavgiften där uppfödare betalar 500 kr och majoriteten av dem inte ens kommer till start. Det är dyrt att föda upp SWB-hästar idag.
Sök gärna på SWB på Facebook där har de bla en intervju med Micke Nolin där han beskriver vad de tittar på ett bruksprov resp 3-årstest. Det är stor skillnad tycker jag. Treårstest är hur en häst är en dag och hur den är som SPORTHÄST. På ett bruksprov testat hingsten på ett helt annat sätt och den ska bedömas som ett avelsdjur!
 
Sök gärna på SWB på Facebook där har de bla en intervju med Micke Nolin där han beskriver vad de tittar på ett bruksprov resp 3-årstest. Det är stor skillnad tycker jag. Treårstest är hur en häst är en dag och hur den är som SPORTHÄST. På ett bruksprov testat hingsten på ett helt annat sätt och den ska bedömas som ett avelsdjur!
Jag får kolla på det :), men jag tycker det var bättre innan man införde accepterad nivå. För mig urlakar det värdet av gröna papper och isåfall kan man lika gärna gå efter 3-årstest eftersom det ändå är upp till stoägarna att göra en värdering.
 
När jag läser på Facebook fick jag lära mig att alla accepterade hingstar inte förväntas tillföra avel nåt och de skulle inte bli godkända på provet ”förr i tiden”.
Så vad har ägarna betalat för? O vad ska swb ha de till? För att de rädda om nån av de skulle bli stjärna och de blivit ratade i SWB?
Med dagens krav på accepterade hingstar så kan jag framledes lika gärna använda mina egna hingstungar undan mitt A-premierade sto ifall jag inte får ett stoföl i år. Förutsatt att de håller samma klass som bröderna (diplom/klass 1) lär ju inte resultatet bli sämre iaf, och jag vet mer vad jag får. Tidigare var det något extra att ha en godkänd hingst, nu känns det mer som att jantelagen styr, alla ska få vara med...
 
Med dagens krav på accepterade hingstar så kan jag framledes lika gärna använda mina egna hingstungar undan mitt A-premierade sto ifall jag inte får ett stoföl i år. Förutsatt att de håller samma klass som bröderna (diplom/klass 1) lär ju inte resultatet bli sämre iaf, och jag vet mer vad jag får. Tidigare var det något extra att ha en godkänd hingst, nu känns det mer som att jantelagen styr, alla ska få vara med...
Och då röntgar du dina hingstar , låter olika ryttare rida och låter dem hoppa över flera dagar så de inte bara har en bra dag på jobbet som de kan ha på ett treårstest osv?
 
Och då röntgar du dina hingstar , låter olika ryttare rida och låter dem hoppa över flera dagar så de inte bara har en bra dag på jobbet som de kan ha på ett treårstest osv?
Självklart, jag röntgar alla mina uppfödningar vid 2 års ålder. Som jag skrev, jag känner min stolinje tillräckligt bra för att lika gärna kunna använda mina egna uppfödningar på andra ston i min ägo, lika väl som att använda en accepterad hingst som får 6,5 i ridbarhetsbetyg.
 
Självklart, jag röntgar alla mina uppfödningar vid 2 års ålder. Som jag skrev, jag känner min stolinje tillräckligt bra för att lika gärna kunna använda mina egna uppfödningar på andra ston i min ägo, lika väl som att använda en accepterad hingst som får 6,5 i ridbarhetsbetyg.
Fast vem säger att du måste använda en acceptera hingst eller din egen om du nu inte tycker det är bra med accepterade hingstar.
 
Sedan är det ju inte riktigt så att alla blev godkända heller, bara de som fullföljde. Några avbröt ju när exteriörpoängen inte räckte till. (Superstar E och Vitality Hit t.ex) Vitality Hits poäng är nog bland de lägsta jag sett på en SWB-bedömning...
 
Sedan är det ju inte riktigt så att alla blev godkända heller, bara de som fullföljde. Några avbröt ju när exteriörpoängen inte räckte till. (Superstar E och Vitality Hit t.ex) Vitality Hits poäng är nog bland de lägsta jag sett på en SWB-bedömning...
Vad fick han?
 
Varför visar en ens fram en sådan hingst?! Jag förväntar mig att någon som håller på med avel på nivån att en försöker få en hingst godkänd har bättre kunskap än så.

Avelsdjur ska ju kunna tillföra något till rasen och i synnerhet hingstar ska ju ha det lilla extra.
Han var ju med förra året också och blev inte godkänd. Fick ändå 8 rakt igenom på sitt treårstest (med 8,5 på typ) förutom på skritten, där fick han 6,5 så han verkar ju tyvärr inte ha utvecklats såsom man hade kunnat hoppas. Hoppas han blir en fin tävlingshäst i alla fall.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nästa vecka är det dags för Bruksprovet för de hingstar som ska verka inom SWB-avel. Under en veckas tid samlas hingstägare på Ridskolan...
Svar
0
· Visningar
115
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På fredagen är det testridning av de 4-åriga hingstarna som gäller på bruksprovet. Ridsport är på plats i Strömsholm och rapporterar...
Svar
0
· Visningar
104
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Upptäckte att min vuxna hund på snart 7 år tappat en tand! En framtand i underkäken (en av de mittersta). Kommer ringa veterinären på...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: Takire
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 892
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp