Bukefalos 28 år!

Bruten svans

T

Tarzzan

Vad brukar man göra om katten har brutit svansen?
Vet inte till hundra procent om katten har brutit svansen än.
Skall ringa vet i morgon.

Upptäckte nu på kvällen att kattens svans var böjd ca 1/2 dm från roten.Den gör lite ont på honom när jag böjde lite på den.Har inte upptäckt något bit sår än så bestämde mig för att avvakta tills imorgon innan jag ringer vet.
Var där för två helger sedan med ett svullet ben:-(Inte billigt alls*suck*
 
Sv: Bruten svans

Ingen som vet vad som görs om svansen är bruten?
 
Sv: Bruten svans

Jag antar (vet ej) att vet. åtminstone skriver ut smärtstillande, undersöker var brottet finns och kanske ser om det finns risk för bestående nervskador. Men det är bäst att vet. får svara på sådant.
 
Sv: Bruten svans

rör det inte om svansen är bruten! tänk på nerverna som sitter där påverkar ryggen D:
 
Sv: Bruten svans

jag har bara kännt på den och den är svullen och sen har jag en och måstagit i svanstippen och släppt den, för att se om han kan röra svansen, men inte då i alla fall.
Skall till vet snart för en undersökning.
Är den bruten och måste amputeras kan kalaset sluta på 3000:-:cry:
 
Sv: Bruten svans

Har varit till veterinären nu.
Svansen var bruten rätt nära roten:cry:
Men hon tyckte att det var onödigt att amputera den nu.Jag skall först kolla om han kan uträtta sina behov.Kan vara trixit eftersom han inte kan lyfta på svansen.
Sen skall jag hålla koll så att den inte blir kall, för då finns det ingen blodtillförsel och då är det lika bra att ta bort den.

Den kan växa ihop eller så får han gå med släpande svans,inget han tar skada av utan det är mer hur lerigt vi vill ha inne:grin:
Han fick inget smäritstillande då vet ville att han skulle vara rädd och försiktig om svansen.
Uch vad jag hoppas på att han kan uträtta sina behov.
Om inte så får vi åka till vet imorgon igen:(


MissFideli jag har ingen försäkring på honom, dum som man är.
Och nu är han för gammal, han är 8 år i år.
 
Sv: Bruten svans

Var uppmärksam med att känna efter om svansen blir kall! Då är det kallbrand och svansen måste amputeras eftersom det sprider sig annars.
Konstigt att du inte fick smärtstillande, en katt ska inte lida i onödan tycker jag.
Min lillkisse fick amputera svansen vid roten hon fick även antibiotika och smärtstillande över en helg för att se om kallbranden kunde hävas, men det gick inte.
Med mediciner och amputation gick det på 8000kr, vi hade inte heller hunnit skaffa försäkring då.
Men nu är hon en lycklig och kry katt utan svans, hon verkar inte sakna den heller.:D
3000 lät billigt utan försäkring, men dom kanske har olika priser veterinärerna.
 
Sv: Bruten svans

Vet ville inte ge smärtstillande för att han kan bli oförsiktig om svansen om han inte känner att han har ont.Men han verkar bara ha ont man rör den upp och ner.
Han kan till och med strycka sig mot en och hoppa upp och ner från saker och ting.

Jo jag håller koll så att svansen inte blir kall.Men det är svårt eftersom han har så mycket päls:grin:
 
Sv: Bruten svans

Oj! Stackars din kisse!
Har ni någon aning om hur svansen blev bruten?
Hoppas verkligen det klarar sig så han slipper amputera.
 
Sv: Bruten svans

Om svansen är bruten nära roten bör den amputeras eftersom det annars finns risk att den genom sin tyngd orsakar skador i ryggmärgsslutet (kauda equina). En katt med en fraktur ska ha smärtstillande, den ska inte behöva lida för att akta svansen. Behöver svansen aktas löser man det på annat sätt.
 
Sv: Bruten svans

Jag frågade vet. om det var risk för nervskador, men det var det inte sa hon.
Bara om det hade varit ett öppet sår/fraktur tror jag hon sa och det är det inte.
Tyckte också att det var konstigt att han inte fick smärtstillande, men måste lita på vet. eftersom det är hon som är utbildad.

Katten håller sig rätt lugn och sover hela dagarna, vet inte om jag skall vara orolig över det beteendet eller om det är normalt?
 
Sv: Bruten svans

Jag tycker det bara är att tacka och ta emot om kisse håller sig lugn nu, det tär på kroppen att reparera en allvarlig skada. Så länge inte allmäntillståndet blir påverkat som att han börjar förlora aptiten eller är riktigt håglös så är det ingen fara skulle jag tro.
 
Sv: Bruten svans

Jag börjar bli lite orolig eftersom han bara ligger under soffan hela dagen.Vet ej hur det är på natten.
Han har bara kissat en gång i dag.Han kissade bara ute förr och det var på nätterna.Försöker få honom att bajsa men det är ju lättare sagt än gjort:crazy:Han bajsa i går, men det är över ett dygn sedan.
Äter gör han när man tar fram honom under soffan.Han har precis ätit rökt skinka i massor(bortskämd:D)
Föröker för närvarande få tag på vet. för att fråga henne om det är ok att han inte har bajsat än.
 
Sv: Bruten svans

Min mamma har en katt som fick amuptera svansen, klarar sig utmärkt utan. Jag tycker att ni ska ta bort den hellre än att katten ska lida av att ha ont och sedan behöva gå med släpande svans. Tycker det verkar vara en konstig veterinär :confused:
 
Sv: Bruten svans

Men svansen kan växa ihop.Katten lider inte om den har en hängande svans, enligt vet.
Jag avvaktar ett tag till och ser om svansen växer ihop och får alla rörlighet som innan.
Annars så tar jag nog bort den om det bara släpar i backen.Blir ju jobbigt för honom att hålla den ren när han går ut och in.

Skall försöka hitta ett temporert hem till den andra katten så den med bruten svans får lugn och ro och inte behöver vara rädd för att någon hoppar på honom så fort han kommer fram under soffan.
 
Sv: Bruten svans

Jag tycker ändå att du ska ringa din vet och be om smärtstillande.
Katter går oftast undan/gömmer sig när dom har ont och han kan ha svårt att bajsa.
Du skrev att han brutit svansen nära roten, där sitter en massa nerver som kan bli förstörda och kan leda till att katten inte kan bajsa.
Det var det första min vet ville kolla innan dom amputerade min kisses svans, för kan dom inte bajsa själva var det avlivning som gällde.
Men nu hade ju jag och min misse tur.
Jag tycker inte din katt ska behöva ligga och ha ont.:cry:
 
Sv: Bruten svans

Jag har kollat att min katt kan bajsa och kissa.Det går bra.
Han ligger och gömmer sig för att våran andra katt är lite jävlig på honom och hoppar på honom när han är ute och går i lägenheten, vilket nog känns i svansen:cry:
Men den katten skall bo hos min bror några dagar för att se om den skadade katten vill komma fram mer då.
Han har börjat att röra på svanstippen, märkte det igår så då lär den ju växa ihop:banana:

Jag har även ringt och pratat med vet i fredags och det var bara att avvakta.
Dom vill ju ligga undnagömma när dom har ont.
Men så ont har han nog inte för han går och styker sig mot mig när jag tar honom till lådan.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Enligt hemgångsråden efter operationen idag ska Doris få smärtstillande och antiinflammatoriskt medicin som finns utskrivet på...
Svar
8
· Visningar
930
Senast: Daff
·
Katthälsa Upptäckte under kvällen att ena katten hänger med svansen istället för att ha den rakt upp. Katten är i övrigt pigg, tvättar sig...
Svar
3
· Visningar
8 671
Senast: chandelier
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 290
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 313
Senast: Ela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp