Budget inför hästägande

Rumbla

Trådstartare
Under nästa år är min plan att köpa häst! Ett stort och läskigt beslut när man aldrig ägt en häst tidigare. Nu är jag inte ute efter att få tips som att bli medryttare eller fodervärd utan vill gärna ha synpunkter på min budget och om den är realistisk och vad jag kan ha glömt!!

Notera att jag enbart specat fasta kostnader, dvs kläder till mig, utrustning till hästen, ev träningar ingår ej och det har jag redan koll på :). Hästen kommer betalas kontant.

Jag förstår också att det helt beror på vilken häst man köper, men en inriktning kan ändå vara liten häst, dvs 150-155 cm, gärna grövre modell, connemara, kallblod, cob. Nöjesridning, på sin höjd någon klubbtävling med min dotter.

Kallstall 1350
I hyran ingår max 15 kg hö/hösilage/kraft (är detta en någorlunda rimlig nivå på mängd?)
Verka, halvsko, helsko 350, 800,1150 kr per 6/8 vecka
Spån 250 kr/månad (50 kr per bal x 5)
Veterinär 400 (förhoppningsvis kommer detta bygga en liten buffért innan den ska användas)
Avmaskning 150 kr/mån
Tandläkare 150 kr/mån
Försäkring 300 kr/mån
Summa: 2925 (med marginal upp och ner beroende på om hästen är helskodd, halvskodd eller bara verkas)

Vad tror ni, har jag gjort en så god läxa man kan utan att ha den faktiska hästen framför sig? Och vad kan jag lägga till?
 
Veterinärkostnaderna är VÄLDIGT låga, och likaså försäkringen. Givetvis beroende på ras, men 300 kr per månad känns som en låg premie.

Tandläkare känns också väldigt lågt sett till ett år. Avmaskning, maskkontroll och liknande kan också vara bra att ta med, under en övrigt-post.

Har man otur och får en häst som behöver tandläkare 2 ggr/år och dessutom åtgärdas blir det snabbt många gånger högre kostnad i den posten.
 
Vaccinationer, eller har du räknat det under Veterinär? Den posten tycker jag som tidigare skribent att den är lite låg, samma med försäkringen.

Tänk också att det bör finnas utrymme för att komplettera foderstaten med kraftfoder som kanske inte ingår i stallhyran.

Jag har haft hästar av båda slagen: De som inte kostar så mycket som en krona över beräknad budget och de som kostar dubbla beräknade budgeten. Det är jättesvårt att räkna på sånt i förväg så jag skulle ta i från tårna om jag skulle göra en budget för hästköp idag. Hellre pengar över in på ett sparkonto. :)
 
Jag har en hobby-nordsvensk som kostar ca 3000kr/år (med extra allt OCH liv 30k) att försäkra oavsett bolag, det är normalt för rasen. Så TS har tagit i för mycket om det är en nordis hon ska ha.

Tandis kostar mig 1750kr/besök inklusive reseersättning, ett besök per år.

Jag tycker TS budget verkar rimlig i allt utom stallhyra/foderkostnad. Att hö ingår är rimligt (beroende på ort) i det priset men inte mineraler och eventuellt lusern/kraftfoder.
 
Utrustning kanske bör vara en egen post.
Och träning? Eller planerar ni kanske inte att rida för tränare? Annars är det en post som lätt kan dra iväg...
 
Jag tycker det verkar rimligt. Sen får man se vad hästen behöver ex den behöver kanske något annat kraftfoder än vad som erbjuds.
 
Foder och stallhyra låter rimligt.
Veterinär beror helt på! Jag äger tre hästar, två av dem har jag bara betalat årlig vaccination på men den tredje blev skadad och har lagt ut ett gäng tusenlappar på henne.
Försäkring beror på, jag har islandshästar, två har försäkring för 250kr/mån & den tredje 550kr/mån.
Avmaskning betalar jag 100kr per år och häst.
Svårt att ha en klar budget när man har häst, :) ibland drar det iväg och ibland bara "bas-kostnader". Jag har ett sparkonto där jag lägger undan och tar ifrån vid oväntade saker ex. Vetrinär. Har också företag (häst-företag) så kan dra av endel där också :)
 
Jag skulle aldrig klara mig på 5 spånbalar i månaden, men så är jag jättepetig när jag mockar och slänger ut absolut allt som är skitigt. :) 50 kr/bal låter billigt.
 
Tack för bra svar!!

Min budget är för fasta utgifter dvs sådant som man inte kommer undan. Träningar, utrustning till mig och hästen går på ett "annat" konto :).

Försäkringen har jag kollat upp och där verkar 300 kr vara rimligt (har kollat med två olika försäkringsbolag).
Veterinärkostnaden skruvar jag upp lite, kanske 5-600 kr, dvs 7200 kr på året? Det jag är ute efter är de fasta kostnaderna som man rimligen kan förvänta inte de extraordinära, de får man hitta pengar till ändå :).

Foder är en kunskapslucka hos mig och där har jag ett arbete att göra, ger de flesta mineral och lusern? Kraftfoder ingår till viss del, men det ska jag kolla upp mer exakt vilka mängder man pratar om. Min tanke är att ta hjälp av en "expert" när jag väl vet vilken häst det blir.

Avmaskning kostar det mer än 1800 kr per år? Det är vad jag har räknat på?? Träckprov har jag sett att man gör, är det vanligt och hur ofta i så fall?

Tandläkaren låter jag ligga kvar, men lägger in det dubbla i min plan 2 budget :).

Men som sagt, förstå att det är en vetenskap och omöjligt att ge helt korrekta svar, men det är basen jag är ute efter.
 
Jag har två olika budgetar, en med månadskostnader (lätt räknat eftersom jag bara har stallhyra där allt foder & strö ingår + hovslagare, busskort & lite bensin) och sen en årskostnad där jag lägger in försäkringspremie, veterinärbesök (vaccinering + tandläkare) och sånt.
Betalar försäkring per år och tycker det är lättast så.
Tränar gör man sedan efter förmåga, lika så köper ny utrustning. Har ett sparkonto till hästen också där det finns pengar till självrisk och andra större utgifter.
 
Tack för bra svar!!

Min budget är för fasta utgifter dvs sådant som man inte kommer undan. Träningar, utrustning till mig och hästen går på ett "annat" konto :).

Försäkringen har jag kollat upp och där verkar 300 kr vara rimligt (har kollat med två olika försäkringsbolag).
Veterinärkostnaden skruvar jag upp lite, kanske 5-600 kr, dvs 7200 kr på året? Det jag är ute efter är de fasta kostnaderna som man rimligen kan förvänta inte de extraordinära, de får man hitta pengar till ändå :).

Foder är en kunskapslucka hos mig och där har jag ett arbete att göra, ger de flesta mineral och lusern? Kraftfoder ingår till viss del, men det ska jag kolla upp mer exakt vilka mängder man pratar om. Min tanke är att ta hjälp av en "expert" när jag väl vet vilken häst det blir.

Avmaskning kostar det mer än 1800 kr per år? Det är vad jag har räknat på?? Träckprov har jag sett att man gör, är det vanligt och hur ofta i så fall?

Tandläkaren låter jag ligga kvar, men lägger in det dubbla i min plan 2 budget :).

Men som sagt, förstå att det är en vetenskap och omöjligt att ge helt korrekta svar, men det är basen jag är ute efter.
Träckprov kostar ett par hundra, en eller två ggr per år. Ev maskmedel också någon hundring. Så ja där har du tagit i :)

Kolla tänder kostar 700 kr här på klinik.

Jag har en nordis, livförsäkrad för 14'000 och veterinärvård 50'000. Den försäkringen kostar 1600 kr per år.
Om jag höjer upp veterinärvården till 130'000 kostar försäkringen 2700 kr per år.
 
Inkludera träckprov och enl mig ska alla ridhästar kontrolleras årligen av kiro (eller liknande) och även sadeln bör ses över lika ofta. Så inkludera det.

Du bör också ha en buffert för små utgifter som snösulor, flugspray, broddar, etc. Jag har en sån på 300kr/mån.

Vet inte om det stod nåt om kraftfoder, men det måste man ju inte ha. Dock kan det vara bra med utrymme för det, tex mineraler osv.

15kg hö är rimligt, men jag hade köpt halm eller nåt att dryga ut det med så att hästen alltid har nåt för magen att jobba med om höet tar slut mellan fodringarna.
 
Hej!

Jag håller med de som säger att veterinär är en klart underskattad kostnad. Bara vaccinering kostar minst 400 kr spruta och min erfarenhet är att man behöver veterinär för annat minst 1 gång/år och då kostar veternären från 1500 och uppåt/gång.

Tandläkaren kostade mig ca 1500 och då delade vi på resekostnaden, så den kostar kanske mer? Och har hästen lite konstigt bett blir det 2 gånger/år.

Träningar BÖR du räkna in om du planerar att göra det- det är en fast kostnad för att ha häst, mina går på minst 700/månad.

Berende på hur grisig häst du har kan spånkostnaden öka kraftigt, min "äter" 2 balar/vecka för att hålla det relativt rent.

Jag antar att i avmaskning ingår träckprov? Det behöver du 2 ggr/år och kostar från ca 150/gång beroende på hur många man kan dra ihop i samma stall. Sen kan själva avmaskningen kosta allt från ingenting (min förra) till en hel mängd.

15 kg silage kan funka eller inte funka, du bör räkna med minst 200/månad i någon typ av tilläggsfoder (lucern/kraft/mineral etc).

Ska du åka iväg till klinik och kolla tänder gissar jag att du behöver räkna med transportkostnader.

/Lavinia, vars häst kostar ca 10000/månad pga behov av klinikhovslagare och extremt grisig i boxen...
 
Vad tror ni, har jag gjort en så god läxa man kan utan att ha den faktiska hästen framför sig? Och vad kan jag lägga till?
Jag tycker din budget känns hyfsat realistisk. Vi håller våra två hästar, en quarter och ett varmblod, för ca 3500 kr/st/mån inklusive allt.
Om det är något du missat så skulle jag säga täcken, att de också kanske bör hamna under löpande kostnader/förbrukning snarare än under investeringar.
 
Tycker också det är en relativt realistisk budget. Även veterinär tycker jag är realistisk förutsatt att det tar ett tag innan veterinär behöver användas. Enda jag ser som lite konstigt är spånbalar för bara 50kr balen? Är dom verkligen så billiga? Sen hade jag nog räknat med att använda ca 2 per vecka iallafall, man vet ju aldrig hur renlig hästen man köper är. Jag har dock noll koll på spån då jag använt torv.
 
Nåt jag typ aldrig ser i hästbudgetar här: Bensin/färdmedel till stallet varje dag!

Om man har en bit att åka räntar det snabbt iväg..Jag betalar nog närmare 2000/mån i bensinpengar och lite till på slitage..

Nåt mer jag lärt mig är att det typ aldrig finns en fast budget heller när man har häst :angel:
 
Avmaskning kostar det mer än 1800 kr per år? Det är vad jag har räknat på?? Träckprov har jag sett att man gör, är det vanligt och hur ofta i så fall?

Avmaskningsmedel har jag inte köpt de senaste 5-6 åren i regel (1 gång förra året pga felriktad information om styngfluga). Har man rena marker så kanske kostnaden för maskkoll kostar 300-600kr per år. Avmaska gör man inte om det inte finns ett behov utan man gör en maskkontroll minst 2 ggr/år, mer vid behov.

Foderkostnaden är helt olika beroende på vad för grovfoder man får tag i..Har man tur klarar man sig med endast en mineralskvätt om dagen, eller ett par gånger i veckan.

Tandläkarkostnaden tycker jag lät lite låg, brukar kosta mot ca 2000:-/besök årligen. Ofta räcker det med ett besök men har hästen tex benägenhet for foderinpackning kan det krävas 2-3 besök per år

Vetkostnad om hästen inte skadar sig brukar väl vara någon 1000:-/år ..men den budgeten spräcks alltid..om man är osäker brukar det alltid vara nåt man vill vetten ska kolla på
 
Jag tycker att man borde räkna med att lägga ut minst 5000:- i månaden på hästeriet. Man ska ha råd med att kunna lägga ut 5000, läggs dom inte ut en viss månad så kommer man troligtvis ha nytta av att spara de oanvända pengarna längre fram i tiden till oanade utgifter. Jag lägger ut 4000:- i mån inkl bensin, vissa månader blir det mer beroende på träningar/hovslagare/foder osv och då är det skönt att veta att det inte är nått problem eftersom jag har lite pengar sparade :)

Det värsta jag vet är att behöva oroa sig över om man har råd eller inte. Räknar hellre på att det kostar mer än vad det gör än tvärtom.
 
Jag tycker att man borde räkna med att lägga ut minst 5000:- i månaden på hästeriet. Man ska ha råd med att kunna lägga ut 5000, läggs dom inte ut en viss månad så kommer man troligtvis ha nytta av att spara de oanvända pengarna längre fram i tiden till oanade utgifter. Jag lägger ut 4000:- i mån inkl bensin, vissa månader blir det mer beroende på träningar/hovslagare/foder osv och då är det skönt att veta att det inte är nått problem eftersom jag har lite pengar sparade :)

Det värsta jag vet är att behöva oroa sig över om man har råd eller inte. Räknar hellre på att det kostar mer än vad det gör än tvärtom.

Tycker också 4-5000/mån kan vara ett ganska bra riktvärde för "att ha råd" att hålla häst till grundliga kostnader varje månad, nåt slags minimumvärde.
 
Kostnaden för att ha häst varierar ju rätt mycket beroende på vad för slags häst det är, och vilka ambitioner man har. Jag betalar till exempel 2300 kronor löpande varje månad i stallhyra, och då ingår allt, utom kraftfoder som min häst ändå inte äter (lättfödd ponny som klarar sig på ett bra grovfoder). Jag hade säkert kunnat banta ner den kostnaden om jag hade valt bort helinackordering, men det gör som @Dandylinn är inne på att jag kan dra ner på bensinkostnaderna istället, och "bara" behöver köra till stallet en gång/dag. Jag har också valt ett stall som ligger så centralt att det inte spelar någon roll vart i kommunen jag kommer bo, eller vart jag kommer jobba.

Än så länge går min fyraåring oskodd, så även hovslagarräkningen går att hålla nere. Jag hoppas att hon kommer klara sig utan skor i vinter också, mest för att det är så smidigt utan skor om det blir snö, men jag räknar med att behöva betala runt 700 kronor för en halvskoning från och med nästa vår.

Veterinär är en sån där kostnad som i idealfall bara behöver betalas en gång/år (vaccinering, min är vaccinerad mot influensa, stelkramp och botulism, och de ligger på samma datum), men samtidigt är det något man måste räkna med kan dra iväg om man har otur. Att bara räkna med att man behöver ta ut veterinär för vaccination är farligt, där vill jag gärna ha en ordentlig buffert. Avmaskningen tror jag gick på runt 400 kronor nu sist. Tandläkare hade jag ute till min förra sommaren, och eftersom hon är så pass ung tyckte han att vi kunde vänta ett par år till nästa besök (såvida hon inte får problem, så klart!), men när hon blir äldre kommer det bli koll varje år.

Försäkringen beror ju också på vad det är för häst och i vilket värde du har den försäkrad. Jag betalar runt 4000 kronor om året för min försäkring, och den posten kommer en gång/år.

Summa summarum tycker jag det är värt att ta i lite för mycket när man räknar ut sin budget för att ha häst. Särskilt veterinärpunkten har en benägenhet att bli skyhög, oftast i de lägen som passar som absolut allra sämst.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag hyr ett stall med 12 boxar, upplyst ridbana, ridhus, hagar (sommar och vinter), lösdrift (5 av hästarna går ute), varmvatten i...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 464
Hästmänniskan Jag planerar att ta en häst på foder fr.o.m i höst. Det är min första "egna" häst (var medryttare samt red på ridskola i tonåren...
Svar
11
· Visningar
1 699
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 386
Senast: moonstruck
·
R
Hästmänniskan Hejsan alla! Bukefalos forum har varit mycket till hjälp i mina undersökningar, fast kände ändå att jag var tvungen att bli medlem...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 808
Senast: Casacha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp