Budgivningar

Jag har ingen större erfarenhet av budgivningar men börjar nu fatta varför budgivningen på mitt hus blev som den blev.

Jag bjöd utgångspriset. Nästa bud var rejält mycket högre. Jag bjöd lite över och sedan blev det tyst och jag fick huset.
Jag har funderat en hel del på varför den andra budgivaren höjde så drastiskt. Nu begriper jag bättre, det var alltså så att de ville skrämma bort andra budgivare. Men jag blev inte skrämd och fick det. :)
 
Vad intressant att du säger så! Det här är ett exempel på en taktik som jag har hört talas om och inte förstår.

Jag tänker att man som intresserad spekulant tittar på bostaden, bildar sig en uppfattning om vad man själv tycker att den är värd (t ex genom att titta på prisläget i området och fundera på hur väl den passar ens egen smak), bestämmer sig för en nivå som man inte tänker gå över och sen stannar i budgivningen tills den passeras.

Om alla gör på det sättet så är skrämseltaktiker som den du nämner värdelösa för att bli av med konkurrenter, och dessutom finns en risk att vinnaren betalar mer än nödvändigt - om min starkaste konkurrent tänkte sluta på 1 110 000 och jag höjer från 1,1 miljoner till 1,2 så får jag ju betala kanske 80 000 extra i onödan (hade kunnat vinna på 1 120 000).

Samtidigt så används ju uppenbarligen den här taktiken, och den skulle väl inte leva kvar om den inte funkade? Vad missar jag?

Jag tänker inte att pengarna är i onödan.

Ååh, så jäkla svårt är vad det är! Huset vi ska kolla på på söndag ligger ute för 1,875 Mkr och vi har lånelöfte på 2 Mkr. Intresset är förmodligen ganska stort då utbudet inte är det bästa i staden, så budgivning räknar vi kallt med att det blir. Vår plan, utan att veta hur nu detta intresse ser ut, är att lägga ett bud på utgångspris, se om och vad det kommer för motbud och sen smälla på upp till vårat tak. Är det dumt, skulle någon använt någon annan genialisk strategi? :cautious:

Jag hade avvaktat med strategier och fokuserat på visningen först och om huset verkligen är THE ONE :love:. Vi var på två privata visningar av vårat hus innan vi bestämde oss. Hus är ju en big deal!

Ligger alla hus ni intresserat er för så högt i utgångspris? Känns spontant som väldigt lite att spela med om det är mkt konkurrens. Om jag jämför med de vi känner som slåss om att hitta bostad nu (i luleå) så brukar 1,8 sluta på 2,2 ungefär. Nu behöver det ju inte va lika livat i hela landet. Här där vi bor (Piteå) verkar det dra iväg 200-500 papp i budgivningen också (min man har kollegor som letar hus).
 
Jag tänker inte att pengarna är i onödan.



Jag hade avvaktat med strategier och fokuserat på visningen först och om huset verkligen är THE ONE :love:. Vi var på två privata visningar av vårat hus innan vi bestämde oss. Hus är ju en big deal!

Ligger alla hus ni intresserat er för så högt i utgångspris? Känns spontant som väldigt lite att spela med om det är mkt konkurrens. Om jag jämför med de vi känner som slåss om att hitta bostad nu (i luleå) så brukar 1,8 sluta på 2,2 ungefär. Nu behöver det ju inte va lika livat i hela landet. Här där vi bor (Piteå) verkar det dra iväg 200-500 papp i budgivningen också (min man har kollegor som letar hus).

Ja självklart är visningen viktigast just nu , men det ska mycket till för att vi inte ska falla, det vet jag. Privata visningar har de inte velat ge då intresset varit för stort utan de har hänvisat till de offentliga.
Finns enbart sex hus i hela kommunen till salu just nu så marknaden är minst sagt hysterisk.
Vi är väldigt inställda på att inte kunna få huset utan har lite andra strategier tillsammans med mäklaren som kommer hjälpa oss sälja vårat radhus när det blir aktuellt. Så strategier går det inte att vara utan om man vill komma nånvart här :grin:

Och ja, det är inte mycket att spela med varav vi nu vill ha lite strategi innan. Det är det näst billigaste huset ute nu , det billigaste ligger på helt fel sida av stan och är inte aktuellt.
Vi sitter dock inte i skiten på nåt sätt utan bor bra och trivs i vårat radhus som vi med största sannolikhet kommer göra en stor vinst på då vi bott här några år och marknaden på radhus är än mer hysterisk än på fristående hus. Vi vill dock ha större boyta, tomt och inga vägg i vägg-grannar :p
 
Jag tänker inte att pengarna är i onödan.

Nej det förstår jag eftersom du väljer att lägga dem. :) Men jag utgår ifrån att du i ett val mellan att köpa en bostad för en viss summa och att köpa en exakt likadan för en högre summa ändå skulle föredra det lägre beloppet, så jag undrar helt enkelt vad som gör det värt att betala mer i de här fallen? Menar inte att vara kritisk utan vill bara förstå.
 
Nej det förstår jag eftersom du väljer att lägga dem. :) Men jag utgår ifrån att du i ett val mellan att köpa en bostad för en viss summa och att köpa en exakt likadan för en högre summa ändå skulle föredra det lägre beloppet, så jag undrar helt enkelt vad som gör det värt att betala mer i de här fallen? Menar inte att vara kritisk utan vill bara förstå.

Kan bara svara för egen del, men handlar det om några tiotusentals kronor som kanske gör att bostaden man vill ha är säkrad så är de där få kronorna som det ändå blir i månaden i bolån vara helt och hållet värt det. Så länge det är inom ramarna av sina ekonomiska gränser.
 
Det här är mina bästa råd vad det gäller taktik i budgivningar på bostäder:
- Bete dig stabilt, dvs höj hela tiden med samma summa och inom samma tid. Kommer det ett bud, vänta tex en halvtimme och höj sedan med 25 000 eller vad som nu passar. Att framstå som lugn och stabil gör att de övriga kan bli osäkra
- Bry dig inte om andras taktiker, följ din egen. Låt dig inte provoceras om nån håller på med att höja tex 5000.
- lägg inte nytt bud direkt, ge dig själv en stund så att du inte rycks med och vill vinna till varje pris
- Om det börjar bli kväll, låt någon annan ha högsta budet över natten och få vara den som funderar på vad ditt drag kommer att bli.

Just nu är läget rätt crazy eftersom räntorna är så låga. 100 000 hit eller dit mer i lån kostar inte så många kronor i månaden. Och är det något man verkligen vill ha kan det vara värt att lägga de där extra kronorna. Men då är det en fördel om man varit på ett antal visningar och följt några budgivningar så att man vet vad man verkligen vill ha och vad man förmodligen kan få igen pengarna på även om räntorna stiger.
 
Vi, sambon och jag, har hela tiden bestämt oss för vad vi tycker huset/gården är värt innan vi börjar buda. Har sett flera exempel där budgivningen har dragit iväg och när huset ska säljas nästa gång har de tidigare köparna inte en chans att få igen vad de har gett.
Så en ordentlig funderare vad en tycker huset är värt, då även räkna med kostnader för eventuella förändringar och renoveringar en vill göra.
Sen kan jag förstå att en är villig att betala lite extra om huset känns 100% rätt just där och då. Dock bör en nog akta sig för att låta sig dras med. Vilket är sjukt svårt, som någon skrev, för att buda på ett hus har du ju redan sett dig själv bo där. Så varje budgivning du förlorar är ju faktisk ganska jobbig mentalt...
 
Vi, sambon och jag, har hela tiden bestämt oss för vad vi tycker huset/gården är värt innan vi börjar buda. Har sett flera exempel där budgivningen har dragit iväg och när huset ska säljas nästa gång har de tidigare köparna inte en chans att få igen vad de har gett.
Så en ordentlig funderare vad en tycker huset är värt, då även räkna med kostnader för eventuella förändringar och renoveringar en vill göra.
Sen kan jag förstå att en är villig att betala lite extra om huset känns 100% rätt just där och då. Dock bör en nog akta sig för att låta sig dras med. Vilket är sjukt svårt, som någon skrev, för att buda på ett hus har du ju redan sett dig själv bo där. Så varje budgivning du förlorar är ju faktisk ganska jobbig mentalt...

Håller med till punkt och pricka, dock förstår jag inte riktigt fenomenet att man skulle betala mer än vad man klarar av att betala? För att ens få lånelöfte var vi tvungna att ta oss igenom en kalkyl som räknade på dubbla boenden och en ränta på 7,5% och sedan ha en viss summa, tror det var runt 15.000 kr kvar. Är det olika från bank till bank eller vad är det som gör att folk kan köpa "för dyrt" för sig själva? Eller är det själva objektet som styr, om man betalar en skälig summa för just det huset/lägenheten/gården?
 
Håller med till punkt och pricka, dock förstår jag inte riktigt fenomenet att man skulle betala mer än vad man klarar av att betala? För att ens få lånelöfte var vi tvungna att ta oss igenom en kalkyl som räknade på dubbla boenden och en ränta på 7,5% och sedan ha en viss summa, tror det var runt 15.000 kr kvar. Är det olika från bank till bank eller vad är det som gör att folk kan köpa "för dyrt" för sig själva? Eller är det själva objektet som styr, om man betalar en skälig summa för just det huset/lägenheten/gården?
Nej bankerna kollar ju rätt noga att du ska klara att betala tillbaka. Dock kan det ju vara bra att ha en tanke på om du vill kunna få igen dina pengar när du sedan ska sälja ditt hus, redan nör du köper det.
Som exempel, vi var intresserade av ett hus för någon månad sedan. Det är ett litet torp utanför en mindre stad. När de nuvarande köparna köpte huset blev det en väldig budgivning. Visningen hade varit en het sommardag, huset hade pool och mäklarna hade dukat upp med snacks och dryck, det kom mycket folk. Budgivningen rusade iväg och huset såldes för 3,2 miljoner. När vi tittade på huset i våras hade det varit till salu i tre år, ingen ville köpa det för de dryga tre miljonerna som de nu låg ute för. När vi tittade låg prislappen på 2,695, vilket det senare såldes för. Detta trots att nuvarande ägarna dessutom gjort en del renoveringar på huset. Så för dem blev det en dyr affär.

Vi hade kunnat tänka oss att bo där, gillade det verkligen! Dock behövdes det ytterligare renoveringar. Sätta in nytt värmesystem etc. För oss var det värt max 2,5 miljoner. Vilket vi bestämde oss för ganska tidigt. Med tanke på utgångsläget med lång tid ute på marknade hoppades vi på att ägarna skulle godta detta med löfte om snabb affär. Vilket de nog hade gjort om det inte var så att en annan budgivare la bud på utgångspriset.
Det tog emot då vi verkligen redan hade flyttat dit mentalt, men vi hade satt vårt maxpris och det kändes inte ekonomiskt försvarbart att ge sig in i någon budgivning.
 
Nej bankerna kollar ju rätt noga att du ska klara att betala tillbaka. Dock kan det ju vara bra att ha en tanke på om du vill kunna få igen dina pengar när du sedan ska sälja ditt hus, redan nör du köper det.
Som exempel, vi var intresserade av ett hus för någon månad sedan. Det är ett litet torp utanför en mindre stad. När de nuvarande köparna köpte huset blev det en väldig budgivning. Visningen hade varit en het sommardag, huset hade pool och mäklarna hade dukat upp med snacks och dryck, det kom mycket folk. Budgivningen rusade iväg och huset såldes för 3,2 miljoner. När vi tittade på huset i våras hade det varit till salu i tre år, ingen ville köpa det för de dryga tre miljonerna som de nu låg ute för. När vi tittade låg prislappen på 2,695, vilket det senare såldes för. Detta trots att nuvarande ägarna dessutom gjort en del renoveringar på huset. Så för dem blev det en dyr affär.

Vi hade kunnat tänka oss att bo där, gillade det verkligen! Dock behövdes det ytterligare renoveringar. Sätta in nytt värmesystem etc. För oss var det värt max 2,5 miljoner. Vilket vi bestämde oss för ganska tidigt. Med tanke på utgångsläget med lång tid ute på marknade hoppades vi på att ägarna skulle godta detta med löfte om snabb affär. Vilket de nog hade gjort om det inte var så att en annan budgivare la bud på utgångspriset.
Det tog emot då vi verkligen redan hade flyttat dit mentalt, men vi hade satt vårt maxpris och det kändes inte ekonomiskt försvarbart att ge sig in i någon budgivning.

Ja det där har du ju helt rätt i, är nog den stora faran här i stan, priserna har rusat nåt enormt bara det senaste halvåret och vissa slutpriser har man baxnat över och undrat hur folk tänker?! Men jag tror och hoppas vi kan hålla oss kalla och vara de kalkylerande och förnuftiga människor vi egentligen är :sneaky:
 
Nej det förstår jag eftersom du väljer att lägga dem. :) Men jag utgår ifrån att du i ett val mellan att köpa en bostad för en viss summa och att köpa en exakt likadan för en högre summa ändå skulle föredra det lägre beloppet, så jag undrar helt enkelt vad som gör det värt att betala mer i de här fallen? Menar inte att vara kritisk utan vill bara förstå.

Om jag hittar två jag vill ha så har jag nog inte hittat rätt hus... det är som om jag står å väljer mellan två karlar, då är nog ingen rätt :D:p

Jag budar bara på "the one" annars budar jag inte, därför är 80tusen hit eller dit inte så viktigt...

Men jag har bara letat hus då marknaden var till köparens fördel och "the one" kostade under en mille. Nu får jag ge 800 tusen mer i bud om jag ska ha chans i detta kvarter :).
 
Jag lägger hundra gånger hellre första budet än att vänta på någon annan.

När vi köpte vårt hus var det kanske 10 andra spekulanter på visningen. Vi kände ganska snabbt att vi skulle kunna bo här, riva en vägg och renovera vartenda rum. Utgångspriset var 760 00.

Med tanke på att huset var i behov av en rejäl uppfräschning la jag 100 000 kronor under utgångspriset - och till min förvåning var det ingen annan som budade efter det :D Säljarna kom med ett motbud och vi köpte det för 710, men då fick säljarna renovera badrummet pga en vattenskada som upptäcktes vid besiktning. Vi köpte nytt kakel, klinker och badrumsmöbler för 30 000, men säljarnas kostnader landade ändå på precis över 100 000... Hade de varit privatpersoner hade jag nog haft dåligt samvete :o
 
Jösses vad nervös jag börjar bli, och då har vi inte ens sett huset än! :nailbiting:
Blev påmind av sambon att jag under budgivningen av vårat nuvarande radhus, som för övrigt höll på i två veckor för att de andra budgivarna åkte på semester :meh:, fick som stressutslag över hela kroppen och var lite av ett nervvrak! Såna här processer är nog inte bra för mitt gamla hjärta O_o
Har suttit och googlat budgivningstaktiker, gjorde mig inte ett dugg klokare, snarare tvärtom...
 
Sådär, då har visningen varit. Vi kom dit bland de första och gick allra sist, mäklaren fick i princip köra ut oss :o var en hel del folk, dock inte så hysteriskt som jag förväntat mig, däremot var det ett tiotal som skrivit upp sig som intressenter. Huset var som vi förväntat oss, otroligt fint och lagom, lite mindre än vad det såg ut som på bilder men det är man van vid.
Så efter lite diskussioner så la vi som första budare utgångspris, tanken är att vänta in ett motbud och sen lägga runt vårat tak och hoppas på det bästa. Vi har inte mycket marginaler så inte mycket att förlora heller. Blir det inte detta hus så får vi vänta vidare, efter en kort stunds sorgearbete :up:
 
Lycka till med budgivningen.

Strategier med sånt är ju lite svårt att orda om, bostäder är ju liksom var och en unika - precis som den sättning av budgivare som varje budgivning på dessa unika bostäder får. Vad som är rätt på den ena, behöver inte alls vara rätt för den andra.

Viktigt tycker jag är att inte dras med i någon hysteri - att bestämma maxpris för vad man tycker objektet är värt är A och O innan man börjar budandet.

Vad gäller prylar på eBay och liknande skjuter jag av mitt enda maxbud runt 7-8s före deadline. Är det viktigt för mig, kollar jag uppkoppling och sånt innan.
I april var jag på en festival i England. Då poppade en viktig pryl upp för £600, som jag antog skulle intressera många festivaldeltagare - och kanske ett fåtal skulle vilja buda på. En timme innan deadline promenerade jag därför därifrån, tills jag var säker på att jag hade telefonuppkoppling från en annan mast i staden. Så testade jag att buda in en skitgrej fem minuter innan, och lade sedan mitt maxbud med lite större marginal, typ 20s innan deadline - telefon litar jag mindre på än desktop med bredband. Det var dock inte någon som bjöd med, utan jag klådde startbudaren, och stannade på £635. Enda gången den sålts tidigare på eBay stannade den på £900 efter lite rock'n'roll-rally under den sista minuten, så lite nöjd var jag trots att jag missade 90 minuter prima festival.

En bostad är pengar i en helt annan dimension.
Här vill jag sannolikt börja budgivningen en bit under utgångsbud, och sedan flyta med i bakgrunden, och låta andra leka rommen av sig. När det slutat hända saker, skulle jag hålla mäklaren varm - och efter 24-48h lägga ett bud som ökade med kanske upp till två gånger som tidigare budgivare ökat med, som för att visa dem att jag minsann är gjord av pengar.
Detta under förutsättning att mitt bud ligger under eller lika med mitt tidigare bestämda maxbud.

Naturligtvis skulle jag kunna få för mig att justera mitt maxbud något uppåt, men det blir i så fall ett beslut som får värka fram under tid, och inte baserat på att någon Budgivare 4 KRÄNKER MIG genom att HA MAGE ATT bjuda över mig.
 
Kan bara svara för egen del, men handlar det om några tiotusentals kronor som kanske gör att bostaden man vill ha är säkrad så är de där få kronorna som det ändå blir i månaden i bolån vara helt och hållet värt det. Så länge det är inom ramarna av sina ekonomiska gränser.

Om jag hittar två jag vill ha så har jag nog inte hittat rätt hus... det är som om jag står å väljer mellan två karlar, då är nog ingen rätt :D:p

Jag budar bara på "the one" annars budar jag inte, därför är 80tusen hit eller dit inte så viktigt...

I mitt väldigt hypotetiska och tydligen otydliga exempel menade jag att det var exakt samma hus som man kunde köpa för mer eller mindre pengar. :p Jag föreställer mig att ni hellre skulle lägga mindre pengar om ni visste att ni fick köpa i båda fallen, och att anledningen till att ni väljer att öka snabbt är att ni tänker att det förmodligen ger en större chans att få köpa, ett lägre slutpris eller liknande. För att det resonemanget ska hålla så måste ju övriga budgivare vara känsliga för sådant och jag tror helt enkelt att jag inte har förstått i vilken utsträckning de faktiskt är det. @tanten var ju till exempel helt oemottaglig och jag tror att jag också är det. (Man ska aldrig säga aldrig.)
 
Det här är mina bästa råd vad det gäller taktik i budgivningar på bostäder:
- Bete dig stabilt, dvs höj hela tiden med samma summa och inom samma tid. Kommer det ett bud, vänta tex en halvtimme och höj sedan med 25 000 eller vad som nu passar. Att framstå som lugn och stabil gör att de övriga kan bli osäkra
- Bry dig inte om andras taktiker, följ din egen. Låt dig inte provoceras om nån håller på med att höja tex 5000.
- lägg inte nytt bud direkt, ge dig själv en stund så att du inte rycks med och vill vinna till varje pris
- Om det börjar bli kväll, låt någon annan ha högsta budet över natten och få vara den som funderar på vad ditt drag kommer att bli.

Just nu är läget rätt crazy eftersom räntorna är så låga. 100 000 hit eller dit mer i lån kostar inte så många kronor i månaden. Och är det något man verkligen vill ha kan det vara värt att lägga de där extra kronorna. Men då är det en fördel om man varit på ett antal visningar och följt några budgivningar så att man vet vad man verkligen vill ha och vad man förmodligen kan få igen pengarna på även om räntorna stiger.

Jag är helt med på att följa sin egen taktik, inte låta sig provoceras eller ryckas med. Att övriga skulle bli osäkra av stabilt beteende kopplar jag inte riktigt. Provocerade av femtusenkronorshöjningar har jag lättare att förstå eftersom det om inte annat kommer att dra ut på tiden. :p Har du knäckt någon konkurrent så här eller hört någon berätta om att liknande taktiker har fungerat på dem? Och det här med betänketid och att inte vara sist inför natten gäller väl främst om man inte bestämt var ens tak ligger?

Crazy med låga räntor känner jag verkligen igen. Personligen försöker jag komma ihåg att köpesumman troligtvis har en ganska stark koppling till den resulterande vinsten eller förlusten när man en dag säljer och undviker att hamna i historier som liknar @RostKaptenens. Om någon bara räknar om extra tusenlappar till månadskostnader för lånet så förstår jag att det är lätt att det drar iväg. Det verkar som om köpesumman för en bostad inte alltid ses som riktiga pengar.
 
Jag lägger hundra gånger hellre första budet än att vänta på någon annan.

När vi köpte vårt hus var det kanske 10 andra spekulanter på visningen. Vi kände ganska snabbt att vi skulle kunna bo här, riva en vägg och renovera vartenda rum. Utgångspriset var 760 00.

Med tanke på att huset var i behov av en rejäl uppfräschning la jag 100 000 kronor under utgångspriset - och till min förvåning var det ingen annan som budade efter det :D Säljarna kom med ett motbud och vi köpte det för 710, men då fick säljarna renovera badrummet pga en vattenskada som upptäcktes vid besiktning. Vi köpte nytt kakel, klinker och badrumsmöbler för 30 000, men säljarnas kostnader landade ändå på precis över 100 000... Hade de varit privatpersoner hade jag nog haft dåligt samvete :o

Grattis! :D Om mäklaren ringde övriga spekulanter och meddelade dem att det fanns ett enda bud på det beloppet så kanske de började ana ugglor i mossen?
 
Sådär, då har visningen varit. Vi kom dit bland de första och gick allra sist, mäklaren fick i princip köra ut oss :o var en hel del folk, dock inte så hysteriskt som jag förväntat mig, däremot var det ett tiotal som skrivit upp sig som intressenter. Huset var som vi förväntat oss, otroligt fint och lagom, lite mindre än vad det såg ut som på bilder men det är man van vid.
Så efter lite diskussioner så la vi som första budare utgångspris, tanken är att vänta in ett motbud och sen lägga runt vårat tak och hoppas på det bästa. Vi har inte mycket marginaler så inte mycket att förlora heller. Blir det inte detta hus så får vi vänta vidare, efter en kort stunds sorgearbete :up:

Hur har det gått?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp