Budgivningar

När vi sålde vår lägenhet i augusti la första budgivaren utgångspriset. Andra la 10.000 över. Sen kom budgivare 3 och la in 240.000, haha. Där var vi nöjda, men budgivare 3,4 och 5 höjde senare ytterligare 450.000 genom att höja med 50.000 eller 100.000 vid varje bud. Mycket trevligt för oss som säljare och från första till sista bud tog det 40 min! :D

Lägenheten vi köpte är nyproduktion och därför ingen budgivning. :up:
 
Smyger in lite här med.. :p
Sitter här i väntans tider helt ovetandes om vi kan vara med eller inte på en budgivning i morgonO_o:nailbiting:

Har alltså varit och tittat på ett radhus (bostadsrätt) och har kommit så långt att vi vill vara med på budgivning, som tydligen ska startas imorgon (om mäklaren får som han vill). Ägarna ville ha en snabb affär då de har ett hus som väntar på att skriva under..

Vi hade ett lånelöfte, som sedan visades blivit fel. Av någon anledning hade vi sökt summan på insatsen och inte summan vi ville låna :p:banghead: haha! Så nu måste vi göra om lånelöftet + att vi behöver låna en del av insatsen med. Vi skulle få låna 5% av insatsen från samma bank men problemet är att de då fortfarande fattas en liiiten del till de där 15% som insatsen är på. Tycker de är knepigt att banken inte kunde tänka sig att låna ut resterande summa med:cautious: (som då skulle hamna på ca 7,5% istället för 5%)

Så nu sitter vi här o behöver låna resterande 2,5% för att kunna få lånet.. gaah!
O budgivningen som ska börja imorgon om mäklaren får tag i alla intressenterO_o o här sitter jag och har ingen aning om nånting. Vill inte dra mig hur nu när vi är så nära vårt "drömboende" :yuck:
Hur ska detta sluta?!

Vill såå gärna ha detta radhus ju :love:
(Ska dock påpeka att detta är vår första budgivning och första hus vi tittat på..)
 
Oj, här var det livat ;)

Blev inget av förgående hus (ovan). Har nu ett annat pågång :)
Här har vi kommit sålångt att vi är i slutet på budgivningen. Lång historia men ska fatta mig kort.
Vi började buda på ett radhus mot en annan, tillslut kom vi upp till en gräns vi hade satt och stannade. Men senare samma dag bestämde vi oss för att vara ed igen och budade upp tills budare 2 la sig.
Toppen tänkte vi o bestämde att vi skulle skriva nu på måndag. Menså kommer budare 2 tillbaka på morgonen dagen efter, vi budade tillbaka fram till igår eftermiddag (med ett uppehåll under dagen pga jobb) och leder just nu budgivningen.
Har nu väntat i snart ett helt dygn utan att höra nånting från budare 2. Kontaktade mäklaren som i sin tur försöker få tag i denne. Vi undrar nu, hur lång betänketid har man egentilligen?!

Mäklaren säger att man får buda fram till kontraktskrivning. Men hur ska man bestämma att skriva kontrakt när en budgivare inte har "stannat" ?
Och om nu det blir slut på budgivningen, så måste man ju få chansen att pratamed banken innan påskrivning. För man vill ju inte ta ett lån och sedan precis innan man ska skriva på, så kommer ett nytt bud!?
 
Oj, här var det livat ;)

Blev inget av förgående hus (ovan). Har nu ett annat pågång :)
Här har vi kommit sålångt att vi är i slutet på budgivningen. Lång historia men ska fatta mig kort.
Vi började buda på ett radhus mot en annan, tillslut kom vi upp till en gräns vi hade satt och stannade. Men senare samma dag bestämde vi oss för att vara ed igen och budade upp tills budare 2 la sig.
Toppen tänkte vi o bestämde att vi skulle skriva nu på måndag. Menså kommer budare 2 tillbaka på morgonen dagen efter, vi budade tillbaka fram till igår eftermiddag (med ett uppehåll under dagen pga jobb) och leder just nu budgivningen.
Har nu väntat i snart ett helt dygn utan att höra nånting från budare 2. Kontaktade mäklaren som i sin tur försöker få tag i denne. Vi undrar nu, hur lång betänketid har man egentilligen?!

Mäklaren säger att man får buda fram till kontraktskrivning. Men hur ska man bestämma att skriva kontrakt när en budgivare inte har "stannat" ?
Och om nu det blir slut på budgivningen, så måste man ju få chansen att pratamed banken innan påskrivning. För man vill ju inte ta ett lån och sedan precis innan man ska skriva på, så kommer ett nytt bud!?
Ett dygn i sammanhanget är inte så lång tid. Det är väl upp till säljaren också om den vill avsluta eller invänta budgivare nr två. Kan ju vara så att budgivare nr två inväntar svar från banken om högre lånelöfte tex. Så nån dag till får ni nog vänta om inte säljaren väljer att sälja till er iallafall :-).
 
Exakt så, lite skadeglädje bakom skärmen när man vunnit! :up: Mitt rekord på eBay US är 5 sek (manuellt, inte med något program) men då gäller det att man kan lita på uppkopplingen :D
Såg någon på tradera som lyckats få in ett bud med 1 sekund till godo.
Hur lyckas man med det, liksom? :p
 
Gick in i tråden och upptäckte förvånat att jag ju varit aktiv här :p

Kan ju bara sticka in med att vi fick vårat drömhus tillslut, en stor fin villa ca 100 meter från vårat gamla radhus! Var en slags bytesaffär, paret som bodde i huset separerade och kvinnan köpte vårat radhus och vi huset. Vi fick ut max för vårat radhus, köpte huset till ett bra pris och jag slapp en nervkittlande budgivning då huset aldrig var till salu offentligt :up:
 
Oj, här var det livat ;)

Blev inget av förgående hus (ovan). Har nu ett annat pågång :)
Här har vi kommit sålångt att vi är i slutet på budgivningen. Lång historia men ska fatta mig kort.
Vi började buda på ett radhus mot en annan, tillslut kom vi upp till en gräns vi hade satt och stannade. Men senare samma dag bestämde vi oss för att vara ed igen och budade upp tills budare 2 la sig.
Toppen tänkte vi o bestämde att vi skulle skriva nu på måndag. Menså kommer budare 2 tillbaka på morgonen dagen efter, vi budade tillbaka fram till igår eftermiddag (med ett uppehåll under dagen pga jobb) och leder just nu budgivningen.
Har nu väntat i snart ett helt dygn utan att höra nånting från budare 2. Kontaktade mäklaren som i sin tur försöker få tag i denne. Vi undrar nu, hur lång betänketid har man egentilligen?!

Mäklaren säger att man får buda fram till kontraktskrivning. Men hur ska man bestämma att skriva kontrakt när en budgivare inte har "stannat" ?
Och om nu det blir slut på budgivningen, så måste man ju få chansen att pratamed banken innan påskrivning. För man vill ju inte ta ett lån och sedan precis innan man ska skriva på, så kommer ett nytt bud!?

Kul med uppdatering!

Budgivare 2 har rent krasst så lång tid på sig som säljaren/mäklaren ger hen. Om ni vill sätta press på dem så kan ni säga att ert senaste bud bara är giltigt till en viss tidpunkt men då får ni väl vara beredda att hålla fast vid det också.

(Vet inte om jag nämnde det tidigare i tråden men min mamma har en gång dykt upp, budat och vunnit vid en annan intressents kontraktskrivning. Det är inte slut förrän det är slut, så att säga.)
 
Uppdatering.
vi vann budgivningen :) men de är ju inte helt över fören på måndag. Fast denna gång tror vi inte hon kommer tillbaka :p
Radhuset blev en aning dyrare än vad vi räknat med från början men det får det vara värt :)
Vi har räknat på att vi tjänar på det med åren :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp