Budgivningar

Inget har hänt sen vi la utgångsbudet, så mina nerver sitter utanpå minst sagt :wtf:
Är den andra och sista visningen imorgon, kommer väl dra igång efter det antar jag

Ja, i de budgivningar där jag har deltagit så har mäklaren oftast inte börjat ringa runt och efterfråga bud förrän efter den andra visningen. Håller tummarna! :)
 
Ja, i de budgivningar där jag har deltagit så har mäklaren oftast inte börjat ringa runt och efterfråga bud förrän efter den andra visningen. Håller tummarna! :)

Jodå, budet är ute officiellt så de som skrev upp sig på listan vet om, eller ja alla som kollar hemnet vet ju också :cautious:
Men tack, behöver alls extra tummar! :)
 
Jag är helt med på att följa sin egen taktik, inte låta sig provoceras eller ryckas med. Att övriga skulle bli osäkra av stabilt beteende kopplar jag inte riktigt. Provocerade av femtusenkronorshöjningar har jag lättare att förstå eftersom det om inte annat kommer att dra ut på tiden. :p Har du knäckt någon konkurrent så här eller hört någon berätta om att liknande taktiker har fungerat på dem? Och det här med betänketid och att inte vara sist inför natten gäller väl främst om man inte bestämt var ens tak ligger?

Crazy med låga räntor känner jag verkligen igen. Personligen försöker jag komma ihåg att köpesumman troligtvis har en ganska stark koppling till den resulterande vinsten eller förlusten när man en dag säljer och undviker att hamna i historier som liknar @RostKaptenens. Om någon bara räknar om extra tusenlappar till månadskostnader för lånet så förstår jag att det är lätt att det drar iväg. Det verkar som om köpesumman för en bostad inte alltid ses som riktiga pengar.
Jag utgår ifrån vilka jag tycker framstår som om de vet vad de håller på med i budgivningar (jag har varit med i ett antal). Och det gör de som beter sig stabilt. Det är ju lite av ett pokerparti över det hela där deltagarna åtminstone i sluttampen funderar på om det är värt att fortsätta och hur pass säker ens motståndare verkar vara på sin sak. Ett ryckigt beteende inger inte alls samma respekt. Ytterligare en aspekt är hur högt budgivningen går. Två budgivningar jag varit med om i år har gått 50% över utropspriset, vilket förstås gör att man blir lite tveksam kring om bostaden är värd priset. Men den tveksamheten får man inte visa för de övriga i budgivningen.

Sen påverkas budgivningarna förstås av formen. De budgivningar jag har varit med om i år har helt skötts via SMS och webbudande förutom det inledande budet. Det innebär förstås att man inte behöver vänta på att mäklaren ringer utan bestämmer när man lägger sina bud i sin egen takt och det är helt öppet hur turordningen i budgivningen blir.
 
Idag har vi då varit på den andra och sista visningen. Hade med morbror Heikki som är snickare och jobbar som vaktmästare på ett fastighetsbolag, fick med råge godkänt så det känns bra! Var inte alls lika mycket folk idag, mindre än hälften och kände inte igen några av människorna från första visningen, går väl inte att utläsa så mycket av det men kändes inte väldigt negativt ivarjefall :cautious:
Fortfarande vårat utgångsbud som är det enda budet :nailbiting:
 
Jag utgår ifrån vilka jag tycker framstår som om de vet vad de håller på med i budgivningar (jag har varit med i ett antal). Och det gör de som beter sig stabilt. Det är ju lite av ett pokerparti över det hela där deltagarna åtminstone i sluttampen funderar på om det är värt att fortsätta och hur pass säker ens motståndare verkar vara på sin sak. Ett ryckigt beteende inger inte alls samma respekt. Ytterligare en aspekt är hur högt budgivningen går. Två budgivningar jag varit med om i år har gått 50% över utropspriset, vilket förstås gör att man blir lite tveksam kring om bostaden är värd priset. Men den tveksamheten får man inte visa för de övriga i budgivningen.

Sen påverkas budgivningarna förstås av formen. De budgivningar jag har varit med om i år har helt skötts via SMS och webbudande förutom det inledande budet. Det innebär förstås att man inte behöver vänta på att mäklaren ringer utan bestämmer när man lägger sina bud i sin egen takt och det är helt öppet hur turordningen i budgivningen blir.

Det här med pokerparti känner jag igen och just via sms och nätbudning så har man ju väldigt lite att gå på annat än tidpunkt och siffra gällande motståndare. Vi har inte deltagit i någon budgivning där man kunnat buda utan att gå via mäklaren, men i de flesta fallen har vi ändå fått uppdaterings-sms när någon annan har budat. I ett av fallen var vi på en visning av ett ordentligt renoveringsobjekt där inget hade gjorts sedan 60-talet och verkligen allt måste fixas. Föreningen, läget och planlösningen var dock bra. I den budgivningen var det en person som utmärkte sig genom att höja med 10 000 efter precis alla andra bud. Hen lade varannat bud rakt igenom trots att totalt åtta personer budade, och köpte till slut till ett pris som var flera hundra tusen över vårt tak. Just den personen betedde sig ju inte ryckigt men framstod för mig som lite irrationell ändå. Jag funderade även på om hen inte dessutom drev upp priset med sin målmedvetenhet. Ser man någon annan buda med sådan bestämdhet så är det väl inte osannolikt att man börjar fundera på vad den har för extra information och kanske justerar sin egen värdering uppåt?
 
Tillägg: Apropå @Terqa s inlägg så har vi nog mera haft som strategi, om än ganska omedveten, att verka osäkra och ointresserade.

Nu har vi precis köpt en lägenhet som är likadan som den jag nämnde ovan (fast med renoverat badrum och kvällssol på balkongen :D ). På den här var det färre personer som dök upp på första visningen och mot bakgrund av vår egen reaktion på det - "vad är det för fel på den?" - så valde vi att hoppa över att gå på visning nummer två. Vi hade redan tittat på allt, konstaterat att vi ville ha den och satt ett tak. Om vi hade gått tillbaka då så tänkte vi oss att vi skulle framstå som onödigt intresserade för mäklaren och därmed öka risken för eventuella knep som "Ni är de enda budgivarna men säljaren är inte nöjd. Kan ni öka med 200 tkr? Annars kör vi omvisning." I den mån vi trodde att vi alls kunde påverka andra spekulanter så tänkte vi att det var bäst att göra det genom att minska antalet personer de såg.

Mäklaren som hanterade affären tog ganska långa pauser mellan sina kontakter med oss i budgivningen men vi började inte jaga själva utan varje gång han hörde av sig så höjde vi lagom oengagerat med tio tusen. Den andre budgivaren testade med lite olika belopp men slutade en bra bit under både vårt tak och vad den likadana lägenheten gick för.
 
Hemligheten är att vara den sista budaren :) Sen kan man använda vilken strategi man vill. Men jag tror att mindre höjningar är bättre. De flesta har ett maxtak som man är bredd att ge. Bättre att passera det taket med 10-20k än 100k.
 
Nehepp, blev inget hus denna gång, vi spelade korten så bra vi kunde men andra hade mer pengar helt enkelt :cry:
Så sörja en dag eller två , sen har vi en ny visning på söndag! Ett dyrt renoveringsobjekt som vi evetuellt tänker lägga skambud, måste bara spana in konkurrensen först :sneaky:
 
Nehepp, blev inget hus denna gång, vi spelade korten så bra vi kunde men andra hade mer pengar helt enkelt :cry:
Så sörja en dag eller två , sen har vi en ny visning på söndag! Ett dyrt renoveringsobjekt som vi evetuellt tänker lägga skambud, måste bara spana in konkurrensen först :sneaky:

Tråkigt att höra! Tur att det är ny visning så snabbt, annars kan det kanske bli onödigt lätt att inbilla sig att det aldrig kommer att dyka upp något lika bra. :)
 
Tråkigt att höra! Tur att det är ny visning så snabbt, annars kan det kanske bli onödigt lätt att inbilla sig att det aldrig kommer att dyka upp något lika bra. :)

Ja det känns förjävla trist men inte mycket att göra, vi har vårat tak liksom :grin:
Huset vi ska kolla på ligger i ett område som vi hellre vill bo i, dock är det mycket att göra och som sagt så är priset väl högt redan. Men intresset verkar betydligt svalare för detta och man kan ju alltid lägga ett skambud som sagt :idea:
 
Vi höjde med 50' alt 100' per bud för att visa att vi var seriöst intresserade. Eftersom det var lite av hett villebråd så lade vi in friskrivning från säljaren. Redan innan budgivningens start så hade vi ett maxtax och där hade vi bromsat.
Trots högsta budet fick vi först inte objektet då en annan budgivare gick förbi mäklaren och sökte upp säljaren. Så när vi fick reda på det så lade vi ett bud till enkom för att visa på intresset. Det var bra tänkt för två veckor senare ringer mäklaren och frågar om vi fortfarande är intresserade, för köparen hade hoppat av. (på dessa två veckor hade han tydligen hunnit göra sig ovän med närmsta blivande granne om jakten). Då var jag iskall och sa att ja det är vi men vi backar ned till det budet vi la som är närmast över när övriga budgivare hoppade av.
Så från att gått runt och varit förbannad i två veckors tid så fick vi helt plötsligt köpa huset 400' billigare än vad vårt bud var. Annars kunde de ju roa sig med att lägga ut det till försäljning igen. Det ville dom inte.
 
Jag har precis varit i budgivningsträsket eftersom jag nyss sålt en lägenhet och köpt en annan. Jag tror inte att folk är sådär medvetna om "konkurrensen" som denna tråden verkar mena. Det är sällan så att man psykar ut de andra, folk är för smarta för det. Folk betalar vad de är villiga att betala helt enkelt, och vissa är snabbare än andra.

Att höja 10.000:- hit eller dit tror jag är kontraproduktivt. Det trissar bara upp priset, eftersom är man villig att spendera 2 miljoner för någonting man verkligen vill ha så är 2.010.000:- knappast ett bud man inte bjuder över. Och med tanke på vad det kostar att fixa, renovera och möblera en bostad så hindrar knappast 10.000:- en annan person att buda.

Jag hade ett maxtak och förlorade massor med budgivningar, eftersom andra människor har andra förutsättningar och uppenbarligen är villiga att betala mer för sitt boende än vad jag är. Men jag tror inte att någon försökt psyka ut mig på en budgivning. Visst att en och annan ramlar bort när buden ligger högt, men det finns ändå alltid andra kvar som har stålar att spendera och är desperata efter en bostad.
 
Jag tror precis som @Ramona, det är inte alls mycket spel utan handlar om vad varje person 1) har i plånboken och 2) tycker att huset är värt.
 
Jag tror precis som @Ramona, det är inte alls mycket spel utan handlar om vad varje person 1) har i plånboken och 2) tycker att huset är värt.

Jag tror att det är vad vi vill tro. I verkligheten har jag både dragits med (1 gång och kom undan med blotta förskräckelsen) och sett andra dras med på vilda budgivningar där just "små"-höjandet hela tiden har normaliserat nya nivåer. Dvs (2) vad man tycker huset är värt, flyttas långt uppåt, kanske beroende på att man ser att det finns andra som uppenbarligen värderar det högre än man först själv gjorde. Det blir som en vild dans, med både ångest och ha-begär som ingredienser.

Det är sällan någon har köpebeloppet i plånboken och begränsar sig till det. Jag skulle nog få låna ungefär 3 gånger mer än vad jag själv skulle anse vara rimligt i återbetalningsmening.
 
Tror också att det är mer "tjyv & rackarspel" än vad man kanske tror. Sen är det väl oftast inga genidrag som gör att man vinner objekten, om man inte sitter på obegränsat med pengar, men nog försöker man handla på bästa sätt för att få det man vill till det priset man vill!

Ny visning idag, strategi denna gång är att ha tonvis med is i magen om vi vill ha det, inte lägga ett snabbt förstabud utan hoppas ingen annan vill ha det, lägga ett lågt bud och hoppas på det bästa :p
 
Jag har precis varit i budgivningsträsket eftersom jag nyss sålt en lägenhet och köpt en annan. Jag tror inte att folk är sådär medvetna om "konkurrensen" som denna tråden verkar mena. Det är sällan så att man psykar ut de andra, folk är för smarta för det. Folk betalar vad de är villiga att betala helt enkelt, och vissa är snabbare än andra.

Att höja 10.000:- hit eller dit tror jag är kontraproduktivt. Det trissar bara upp priset, eftersom är man villig att spendera 2 miljoner för någonting man verkligen vill ha så är 2.010.000:- knappast ett bud man inte bjuder över. Och med tanke på vad det kostar att fixa, renovera och möblera en bostad så hindrar knappast 10.000:- en annan person att buda.

Jag hade ett maxtak och förlorade massor med budgivningar, eftersom andra människor har andra förutsättningar och uppenbarligen är villiga att betala mer för sitt boende än vad jag är. Men jag tror inte att någon försökt psyka ut mig på en budgivning. Visst att en och annan ramlar bort när buden ligger högt, men det finns ändå alltid andra kvar som har stålar att spendera och är desperata efter en bostad.

Jag håller egentligen med om vad du skriver i första stycket men tycker att det inte helt matchar med vad som står i det andra. Om ökningar om 10 000 trissar upp priset så antyder det att småhöjaren trots allt lyckas påverka övriga och någon lägger i slutändan ett högre slutbud än vad som annars varit fallet. Sen är effekten troligtvis inte vad småhöjaren önskade sig.

Tillägg @Terqa Lycka till! :)
 
Jag håller egentligen med om vad du skriver i första stycket men tycker att det inte helt matchar med vad som står i det andra. Om ökningar om 10 000 trissar upp priset så antyder det att småhöjaren trots allt lyckas påverka övriga och någon lägger i slutändan ett högre slutbud än vad som annars varit fallet. Sen är effekten troligtvis inte vad småhöjaren önskade sig.

Tillägg @Terqa Lycka till! :)

Fast alla "motståndare" reagerar inte likadant. Därför finns ingen generell sanning. En del har säkert en absolut gräns som de aldrig går över. Då är det ju fiffigt att småhöja för att hitta den. Andra dras med och småhöjningarna får dem att normalisera nya nivåer. Det är mest bara psykologi precis som nästan allt annat som har med ekonomi att göra.
 
Då har vi varit på visningen, blev positivt överraskad av att huset kändes bra mycket trevligare än vad det såg ut på bilderna. Fortfarande mycket att göra för att få det tip top men nog skulle jag kunna bo där :idea:
Dock, egentligen med stora bokstäver, så var det anmärkningar i besiktningen som indikerade att en dränering är nödvändig (är ett souterränghus). Inte jättekul att börja med.
Intresset var mycket svalt, var vi och kanske två-tre par till, så planen är densamma, invänta vad som händer, skulle vi vara de enda intressenterna så får man ju försöka förhandla till nånting bra :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp