Butta är tillbaka - vad tycker ni?

Rumpnissen

Trådstartare
Det har ju nu fattats beslut om att butta är tillåtet i begränsade mängder vid tävling. Dock så pass stora mängder att det har en smärtstillande effekt.
Här kan ni läsa om det

Vad tycker ni om det ur ett djurskyddsperspektiv? Är det ok att ge hästen "en panodil" innan tävling?
Hur tror ni det påverkar sporten, kommer tex sponsorer att dra sig ur?

Personligen tycker jag det är förkastligt och hoppas innerligt att det görs ett motdrag som ändrar på det beslut som fattats.
 
Sv: Butta är tillbaka - vad tycker ni?

Verkar ju otroligt att gå tillbaka på detta sätt. Inte bara tillbaka - utan ännu längre! Nä, sätt ett väldigt lågt gränsvärde, så att ev kontaminering av misstag inte ska ge dopningsresultat, men att höja värdena? Verkar inte klokt!
 
Sv: Butta är tillbaka - vad tycker ni?

Som tur är så tillåts hårdare nationella regler så Sverige kommer med all sannolikhet inte att följa efter. Det tillåter inte heller våra djurskyddslagar.
 
Sv: Butta är tillbaka - vad tycker ni?

Visst, men det gör det väll inte ok? Vi kan ju inte klappa oss för bröstet samtidigt som svenska/europeiska ryttare tävlar mot preparerade ekipage.
 
Sv: Butta är tillbaka - vad tycker ni?

Jag tycker att det är rent ut sagt för jä****t!!!

Jag kan fatta att man var tvungen att göra något åt gränsvärdena aftersom risken för kontaminering finns, men att höja gränsvärdena så att preparaten har en klinisk effekt är ju helt sjukt. Vad är nästa steg? Tillbaka till nervsnittningens tid??

Dessutom verkar det ju som om hela upplägget inför röstningen var kuppartat från de som förespråkar den "progressiva listan". Jag hoppas verkligen att det blir ett kollektivt ramaskri i hela hästvärlden så att det går att få en ändring.

Det skulle vara intressant att veta hur de olika länderna röstade, vilka nationer som är för...Det insinuerades ju i artikeln att det var länder med en ung/ny/svag ridkultur (tävlingridning då) som kanske inte hade förstått vad listan innebar?? Men då har det väl begåtts ett otroligt misstag om inte ens de som röstar fattar/vet vad de röstar för???
Gud vad jag hade velat vara en fluga på väggen under det där mötet och rösningen.....

Ibland känns det svårt att vara engagerad i en sport med en massa skit som man dessutom måste försvara mot "ovetande" hela tiden. Helt vanligt folk undrar ju vad vi häst/rid/körfolk håller på med...travhästar störtar och dör, ryttare/hästar dör i fälttävlan, halsar böjs a´la Hyperflexion och vi börjar tillåta doping...vart är vi på väg egentligen?? Jag börjar få slut på argumenten...

Det är kanske dax för prinsessan att abbdikera från FEI tronen:grin:.? Kan denna lista ha något med Hennes höghets makes dopingfall att göra?????
 
Sv: Butta är tillbaka - vad tycker ni?

Vansinne!:devil:
Jag hoppas verkligen att beslutet rivs upp fort som tusan.
 
Sv: Butta är tillbaka - vad tycker ni?

Personligen förstår jag inte hur detta beslut kunde fattas. Tror man verkligen på fullaste allvar att det kommer att bli "rättvisare" för alla?? Hästarna kan ju nämligen inte säga ifrån, som ju är det främsta skälet till nolltolerans. Inom humanidrotten hör man ju ibland röster som höjs för att dopingen ska släppas fri. Låt dem som vill dopa sig göra det och dessutom skada sig själva, resten får avvakta tills det planar ut ungefär.
Men hur kan man tex anse att butta inte är prestionshöjande? Om hästen ska hoppa ett hinder och har ont hoppar den rimligtvis sämre än om man har ont och får smärtlindrande? För smärtlindring betyder ju att något inte är som det ska! Återigen kan man jämföra med humanmedicin. Det går att funka riktigt bra med något antiinflammatoriskt vid tex muskelskada. Mkt sämre utan-(
 
Sv: Butta är tillbaka - vad tycker ni?

Kanonbra initiativ!
Jag har skrivit på och uppmanar er alla att göra detsamma.
Detta kan vi inte låta gå obemärkt förbi.
 
Sv: Butta är tillbaka - vad tycker ni?

det är förjäkligt! nu är det alltså tillåtet att tävla halta hästar. :mad: det går ju inte att jmf med människor, hästen har inget val och kan missbrukas hur illa ryttaren vill...

jag fattar inte hur det här förslaget kunde gå igenom! på eurodessage så stod det nåt om att delegaterna inte riktigt hade förstått innebörden av listan när dom röstade och sen blivit shockade efteråt när dom förstod. är dubbelt hemskt om det är så, hästar ska behöva lida pga missförstånd. :crazy:

att hayah inte tillät omröstning hade väl med praktiska skäl att göra, flera hade redan åkt hem.
 
Sv: Butta är tillbaka - vad tycker ni?

Det har ju nu fattats beslut om att butta är tillåtet i begränsade mängder vid tävling. Dock så pass stora mängder att det har en smärtstillande effekt.


Men vet någon hur stor giva det gränsvärde som nu lagt fram motsvarar i butta-giva?

Det som förvånar mig mest är att så många ryttare verkar tycka det är OK? att tävla med en häst som dagarna före start medicinerats?, ser de inte mer långsiktigt hållbarhetsmässigt hos hästen?, ser de inte riskerna med förvärrade skador om det anstängs under med.påverkan?, så eftersom det gränsvärde som lagts nu har betydelse för hästens prestation anser jag det är helt galet. Men kan man inte sänka den tillåta mängd substans som får finnas till typ bara påvisbart-inte mer?

Annars hör jag ju till de, ensam kanske?, som menar på nolltolerans av substanser är orimligt, och det menar jag beror på den förfinande labutrustning som finns nu som tydligen kan hitta spår av ämnen som saknar betydelse för både prestation o smärtlindring.

Och då tänker jag mer på olycksfall än medicinering.
 
Sv: Butta är tillbaka - vad tycker ni?

Det verkar ju som att det inte alls gått rätt till. Jag kommer inte ihåg var jag läste det men tydligen så fanns progressivalistan inte alls med som förslag i handlingarna som delegaterna fick två veckor innan årsmötet, vilket är ett krav. Dessutom var det bara bestämt att man skulle rösta för eller emot ett annat förslag och helt plötsligt så bestämmer Haya att man ska rösta för och emot progressiv listan, något som inte fanns med på dagordningen. Så det är ju inte konstigt att folk inte förstått vad de röstat om.

Om det stämmer att det gått så tokigt till så kan det ju inte vara svårt att ogiltig förklara beslutet....

Hittade en länk om lite av det ovan:
http://www.hastmagazinet.com/newsItem.aspx?id=33895&a=Butta-kriget: "Haya gav ordern"
 
Senast ändrad:
Sv: Butta är tillbaka - vad tycker ni?

Enligt vet. Peter Kallings så har ju den nu tillåtna mängden full terapeutisk effekt, den verkar alltså smärtstillande och antiinflammatorisk. Jag tycker också det borde tillåtas i små mängder, alltså så små mängder att det inte inverkar på hästen, t ex om hästen råkat komma åt lite butta två veckor innan tävlingen och det inte har någon som helst prestationshöjande effekt.
 
Sv: Butta är tillbaka - vad tycker ni?

Jag tror inte butta är påvisbart 2 veckor efter intag-särskilt inte om den "bara råkar komma åt"-om jag ser till när mina hästar fått butta så är det inte precis något de kastar sig över- jag får ge med spruta i munnen, att blanda i mat funkar inte.

Men jag har uppfattat det som så att en häst kan visa positivt provresultat av om det dammar omkring ex.
 
Sv: Butta är tillbaka - vad tycker ni?

Men jag har uppfattat det som så att en häst kan visa positivt provresultat av om det dammar omkring ex.

Det var sådanna situationer jag menade. När hästen råkat få i sig en liten dos av misstag. Eller om hästen medicinerades tillfälligt för ett par veckor sedan i så låg dos att det inte påverkar hästen vid tävlingstillfället.

Var lite luddig.
 
Sv: Butta är tillbaka - vad tycker ni?

Jag tycker det är helt befängt. Jag har absolut skrivit på listan och försöker sprida den vidare. Hästarnas välmående måste gå i första hand, och att ge dem smärtstillande för att kunna prestera tycker jag inte är i linje med det.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 500
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 596
Senast: Klara
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 152
Senast: Habina
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 679
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp