Bygga muskler

Aalleexx

Trådstartare
Har ingen aning om detta inlägg skulle ligga på just ridning men skit samma.

Det är i alla fall så att jag idag köpte en ny häst :)) som har gått som hopphäst hela sitt liv på hög nivå men som även är utbildad lätt a i dressyr men kan byten och så perfekt osv. Han har dock inte gått så aktivt det senaste halvåret mer eller mindre och är tunn på muskler. Nu kommer jag ju ta det väldigt lugnt ett tag fram över men undrar sen om någon har lite tips på hur man ska börja bygga muskler? Han är väldigt slank i kroppen och är ganska lång. Har fin hoppstam och ser ut som en riktig hopphäst men tänk att träna mycket och ganska avancerad dressyr på honom oxå då jag älskar det och han har väldigt fint steg. Så det jag undrar, har ni tips eller råd på hur han ska börja bygga mycket "dressyrmuskler"? Bra övningar? Är jättetacksam för svar!! :) Behöver inte vara bara ridövnibgar utan även från marken :) Och vilken slags träning det är som bygger störst och mest muskler.

xoxo
 
Nu vet jag inte hästens ålder och ras etc, och är heller inte en expert på dressyr.. men när man reflekterar över vad som behövs för att en dressyrhäst ska prestera så är det här det första jag tänker:

1. Aerobic fitness, viktigt att ha som bas för vilken gren du än gör. Byggs upp med "distans" träning i skritt och trav och långsam galopp. Börja långsamt med kortare intervaller. Tänk på att inte arbeta hästen för intensivt till att börja med.
2. Styrka (tänk: lyta vikter på gymmet), kan byggas upp med hjälp av till exempel gymnastikhoppning eller korta pass i en tyngre arena eller i vatten. Tänk på att tunga underlag (djup sand osv) sliter mer på kroppen, så korta pass är att rekommendera. Tänk själv om du är på gymmet och lyfter vikter, du sitter inte en hel timme och kör samma maskin. När det gäller gymnastikhoppning så behöver det absolut inte vara höga hinder, lägre hinder är ofta väldigt effektiva!
3. Klättring. För en dressyrhäst skulle jag hitta en längre backe med svag lutning och försöka arbeta hästen hela vägen upp (så att bakdelen stärks och hästen inte släpar sig upp med framdelen). Arbeta i skritt eller arbetstrav.
 
Han är holländskt varmblod, 8 år.

Jättebra tips Rubinen, men förstog inte riktigt hur jag skulle lägga upp första?
 
@Aalleexx Okej ska försöka förklara lite bättre..

Tänk att du själv ska träna för att springa ett lopp. Första gången du tränar kanske du går 3 kilometer, nästa gång går du två och joggar en. Tredje passet går du en och joggar två. Efter några pass kanske du klarar att jogga 3 eller fyra. Du bygger alltså upp dina träningspass allt eftersom att din kropp vänjer sig vid hur långt du färdas och hur fort du rör dig. Samma träningssätt är viktigt när man sätter igång en häst efter vila. Jag brukar varva mycket skritt i början och sedan med inslag av en trevlig lugn trav i kanske absolut max 1 km åt gången. Sedan bygger jag på det kan har och hur mycket hästen orkar. Det är viktigt att vara uppmärksam på hur hästen klarar tempot så att du varken pressar på för hårt eller inte tillräckligt.

Hoppas du förstår vad jag menar :D
 
I konditionsuppbyggningen är det viktigt att inte öka fart och längd samtidigt.

Så tex när hästen orkar skritta 5 km, så ökar man till 4,5 km skritt och 0,5 km trav, inte 5 km skritt och 1 km trav.

Bara som ett exempel. ;) Ofta blir man ivrig när hästen känns pigg och fräsch, men det tar tid att bygga upp en häst.
 
Har ingen aning om detta inlägg skulle ligga på just ridning men skit samma.

Det är i alla fall så att jag idag köpte en ny häst :)) som har gått som hopphäst hela sitt liv på hög nivå men som även är utbildad lätt a i dressyr men kan byten och så perfekt osv. Han har dock inte gått så aktivt det senaste halvåret mer eller mindre och är tunn på muskler. Nu kommer jag ju ta det väldigt lugnt ett tag fram över men undrar sen om någon har lite tips på hur man ska börja bygga muskler? Han är väldigt slank i kroppen och är ganska lång. Har fin hoppstam och ser ut som en riktig hopphäst men tänk att träna mycket och ganska avancerad dressyr på honom oxå då jag älskar det och han har väldigt fint steg. Så det jag undrar, har ni tips eller råd på hur han ska börja bygga mycket "dressyrmuskler"? Bra övningar? Är jättetacksam för svar!! :) Behöver inte vara bara ridövnibgar utan även från marken :) Och vilken slags träning det är som bygger störst och mest muskler.

xoxo
Jättebra att du tänker sätta igång honom långsamt - du skriver inte hur gammal han är men det är alltid en risk att lägga om ridningen och underlaget, speciellt om hästen är lite äldre. Jag har muskelknuttar till hästar men gör inget särskilt, antar att 'rätt' gener och schysst dressyrarbete ger det automatiskt. Mina går korta pass, 30 min per dag, dressyr varvat med markarbete (akademiskt eller mer traditionell tömkörning, longering...) nåt pass i skogen per vecka. Dom får väldigt lite kraftfoder.

Men det jag tänkte komma till är att 'stora muskler' i sig inte är något man måste sträva efter. En häst som rids korrekt utvecklar de muskler den behöver för det arbete den utför. En korrekt riden och tränad dressyrhäst ser då ofta biffig ut, men det finns också de som inte gör det fast de går lika fint och bra. Där kommer det genetiska arvet in.

Det viktigaste enligt mig är att du hittar en tränare som kan hjälpa dig att se till att hästen arbetar korrekt och bär dig korrekt. Arbetar hästen korrekt med bakben och rygg kommer den att muskla sig fint. Mina bästa övningar är skolor i skritt. Men för att de ska ge effekt måste de ridas korrekt. Ursäkta mitt tjat;). Klättring, ridning i terräng, gymnastikhoppning och övergångar (särskilt galoppfattningar) är också bra. I ditt läge skulle jag inte rida mer än varannan dag max, markarbete är effektivt och mindre belastande. Viloperioder behövs också, t.ex. en vecka med enbart skrittpromenader då och då.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 951
Senast: iNHALE
·
Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 488
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
637
Senast: valy
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp