Bukefalos 28 år!

Byta jobb eller inte?

Att det finns enskilda som tycker att det är bra ändrar inte min syn på principen: att arbetsgivaren låser upp en hel dag för de anställda trots att de inte jobbar hela dagen.

Delade pass kommer alltid finnas inom bussbranschen, det är så trafiken ser ut. Men hos oss har dom plötsligt ökat på antalet.
Nu har våren lilla depå i Vaxholm "speciella behov" för tillfället och jag tror att ett ökat antal delade pass gör att dom kan spara in på annat som vi kräver som det ser ut nu.
 
Delade pass kommer alltid finnas inom bussbranschen, det är så trafiken ser ut. Men hos oss har dom plötsligt ökat på antalet.
Nu har våren lilla depå i Vaxholm "speciella behov" för tillfället och jag tror att ett ökat antal delade pass gör att dom kan spara in på annat som vi kräver som det ser ut nu.
Men delade pass beror väl inte på trafiken? Bussbranschen borde väl kunna göra som de flesta andra branscher: bemanna med skift.

Hur ser tiderna ut på ett typiskt delat pass, förresten?
 
Men delade pass beror väl inte på trafiken? Bussbranschen borde väl kunna göra som de flesta andra branscher: bemanna med skift.

Hur ser tiderna ut på ett typiskt delat pass, förresten?

Jodå, vi har ju så otroligt mycket fler avgångar under högtrafiken att det är då det behövs. Vi har ju inga typiska tider någonstans i bussbranschen, men ramtiden (start -> slut inkl uppehållet på dagen) får inte överskrida 13,5 h.
 

Det låter allt som en hel del. Jag skulle tycka att det var för lång restid om jag hade möjlighet till halva den. Men samtidigt låter ju dina nuvarande arbetsvillkor inget vidare.

Jodå, vi har ju så otroligt mycket fler avgångar under högtrafiken att det är då det behövs. Vi har ju inga typiska tider någonstans i bussbranschen, men ramtiden (start -> slut inkl uppehållet på dagen) får inte överskrida 13,5 h.

Ok, jag förstår. Men det är helt huvudlöst att vara bunden 13,5 tim på en dag om man bara jobbar 8! Är glad att det inte är jag.
 
Men delade pass beror väl inte på trafiken? Bussbranschen borde väl kunna göra som de flesta andra branscher: bemanna med skift.

Hur ser tiderna ut på ett typiskt delat pass, förresten?

Skulle gissa att det är samma som inom vården (främst hemtjänsten och äldreboenden). Det finns inte tillräckligt med patienter som behöver hjälp mitt på dagen så att säga men många som vill ha besök morgon och kväll. Även om vi skulle bemanna med skift så skulle vi inte komma upp i en heltid. Det är en peak mellan 7-10 och 17-21 men mellan 10-17 finns knappt någon som behöver hjälp. Så även om man gjorde om schemat och lät två personer jobba 7-14 och 14-21 (som exempel) så skulle man inte ha något att göra vissa timmar = ingen heltid. Istället får en person ta båda passen = heltidsjobb. Ingen arbetsgivare har ju råd låta folk gå och skrota utan att ha något att göra.

Det är ett gissel men svårt att komma ur. Säkert samma med bussar, det behövs fler bussar morgon och kväll då många passagerare vill åka och mitt på dagen går antalet ner pga mindre resenärer.
 
Det låter allt som en hel del. Jag skulle tycka att det var för lång restid om jag hade möjlighet till halva den. Men samtidigt låter ju dina nuvarande arbetsvillkor inget vidare.



Ok, jag förstår. Men det är helt huvudlöst att vara bunden 13,5 tim på en dag om man bara jobbar 8! Är glad att det inte är jag.

Det tycker jag med! Jag har inte jobbat delat på över 10 år och vill inte det nu heller. Därav funderingarna. Pendlandet är tills jag hittar boende där uppe i så fall. Jag har 5 min bilväg till garaget här i Täby, men av olika skäl vill jag inte jobba där :p
 
Det tycker jag med! Jag har inte jobbat delat på över 10 år och vill inte det nu heller. Därav funderingarna. Pendlandet är tills jag hittar boende där uppe i så fall. Jag har 5 min bilväg till garaget här i Täby, men av olika skäl vill jag inte jobba där :p
Men om du inte jobbat delat så funkar det ju alltså utan? :confused:

@WhoIsItAgain Ja, jag vet att det finns även i hemtjänsten. Eländigt för personalen.
 
Men om du inte jobbat delat så funkar det ju alltså utan? :confused:

@WhoIsItAgain Ja, jag vet att det finns även i hemtjänsten. Eländigt för personalen.

Ja men alltså det finns ju tjänster utan delat. Nån måste ju köra trafiken mitt på dagen också. Men nu helt plötsligt har dom som sagt ökat på antalet delade pass där jag jobbar och då åker flera på att jobba delat.
 
Ja men alltså det finns ju tjänster utan delat. Nån måste ju köra trafiken mitt på dagen också. Men nu helt plötsligt har dom som sagt ökat på antalet delade pass där jag jobbar och då åker flera på att jobba delat.
Ser man till rättvisa behöver det inte vara fel. Men det är naturligtvis inte det som ligger bakom ...
 
Om det hade gått att lösa delade pass med skift hade nog min fd AG gjort det. Nu får de betala 17% av uppehållstiden istället.

Där är även ramtiden 12h för delade pass.
 
Sämre arbetstider och pendling? Då får du väga hur mycket din fritid betyder för dig. Visserligen kommer du nu säkert att få en massa "jag pendlar 16 mil enkel resa plättlätt" - men för mig skulle nog min fritid vara mer värd än tiden det tar att transportera mig 8-10 mil varje dag. OM det inte var ett toppenjobb eller ett toppenboende det handlade om.

Instämmer om det där med pendlingstid! Jag tyckte det fungerade finfint första halvåret då jag har åtta mil (ToR), men denna höst har varit seeeeeg....

Men @MissFideli - det beror också på vägförhållanden/trafik. Jag har pendlat på motorväg, egentligen plättlätt, men köerna är det som tar musten ur en - och alla olyckor. :(
 
Instämmer om det där med pendlingstid! Jag tyckte det fungerade finfint första halvåret då jag har åtta mil (ToR), men denna höst har varit seeeeeg....

Men @MissFideli - det beror också på vägförhållanden/trafik. Jag har pendlat på motorväg, egentligen plättlätt, men köerna är det som tar musten ur en - och alla olyckor. :(

Jag kommer möta köerna, så det är okej.
 
Själva pendlingstiden i sig är inget jag bryr mig så mycket om, jag har haft längre åktid än så. Utan det är mest den ekonomiska biten jag funderar på. Jag vill flytta ut på landet, så ett jobbyte där skulle underlätta så. Att jobba i Vaxholm och bo på landet är inte helt enkelt om man inte har massa miljoner att lägga.
 
Bara en tanke (och jag kan ha missat om du redan någon gång svarat på den) men måste du bo i Stockholm? Jag menar busschaufförer behövs ju överallt (tycker alla verkar ha brist) och vill du bo på landet är det ju mycket billigare om du väljer en mindre ort.
 
Har de bättre villkor i mindre städer? Uppsala? Länstrafiken i Sörmland? :) Om du vill bo på landet kanske det är lämpligare att jobba längre från Stockholm.
 
Bara en tanke (och jag kan ha missat om du redan någon gång svarat på den) men måste du bo i Stockholm? Jag menar busschaufförer behövs ju överallt (tycker alla verkar ha brist) och vill du bo på landet är det ju mycket billigare om du väljer en mindre ort.

Ja, Stockholm är min stad. Tyvärr :crazy:
 
Ja, Stockholm är min stad. Tyvärr :crazy:
Men för att du vill eller för att du "måste"? Jag menar, du skriver ju själv du sitter bara hemma på din fritid. Så vad är det som gör att Stockholm är ett måste? Om du ändå inte nyttjar utbudet Stockholm har så är det ju rent ekonomiskt idiotiskt att bo där. Speciellt när du drömmer om ett hus på landet. Det lär du ju kunna göra till en verklighet på många andra platser i Sverige.

Eller är det av gammal vana du klamrar dig fast i Stockholm?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 994
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 834
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 487
Senast: Mois
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 194
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp