Bukefalos 28 år!

Cane corso!?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Abova

Trådstartare
Efter många turer och funderingar fram och tillbaka ang rasval lutar jag nog åt att en CC får bli min nästa hund, allra helst en blå:love:

Men vad svårt det är för en oinvigd att hitta opartisk information om rasen.

Hur ser hälsostatistiken ut på dem i verkligheten, vad är akilleshälen, bortsett från HD/AD vad inns mer för ososmoment, tumörer, allergier etc?
Hur är funktionsdugligheten på dem, vissa verkar mena att de endast skall promeneras som en G D, andra tycker att de kan jobbas och följa med på ridturer som en boxer, rottis etc. Vad anser ni som vet mer?

Vilka uppfödare har gott rykte, visst utställningsmeriter verkar många ha men vilka har bra mentalitet och bra hälsa?

Kan man köpa en bra CC i sverige, vilka andra länder är duktiga på rasen. Jag kan absolut tänka mig att importera.

Det skulle vara så skönt om jag äntligen kunde hitta en ras som känns rätt.
 
Sv: Cane corso!?

Dom som säger att GD bara ska promeneras pratar skit ;), en GD kan jobbas och vara med när man rider :)

Däremot är ju inte rasen så mottaglig för lydnadsträning, men det hör ju inte hit.
 
Sv: Cane corso!?

Ja inte vet jag, men när jag för många år sedan skule skaffa en till hund var jag väldigt sugen på en GD och ringde runt till uppfödare och rasförening med mina frågor.
Alla var dock väldigt tydliga med att GD absolut bara fick promenadmotioneras, lite lekspring fick de ju göra men att ha med på det sätt mina är med, ex vid ridning, det var bara att glömma.
Så då släppte jag rasen, fast jag tycker dom är vackra och trevliga på alla sätt:laugh:
 
Sv: Cane corso!?

Vilka tråkiga uppfödare du fått kontakt med då :/

Min GD hade jag som vilken annan ras som helst, han var med på långturer till fjälls, långfärdsskridskotur eller ute med längdskidorna ..

Han gillade inte alls att träna lydnad, rasen i sig har inte sådan motivation alla ggr..
 
Sv: Cane corso!?

Stor Trådkapning, ursäkta! Calazirya - när din hund var med på långfärdsskridskotur, hur gjorde ni med tassarna/halkandet? Nåan sa att det finns isdojjor till hundar!! Min Beauceron var med senast vi åkte, för då var det lite sträv snö på isen. Men blankis är väl bara att glömma, man vill ju inte han ska göra en Bambi...!
 
Sv: Cane corso!?

Vi åkte aldrig när det var blankis, utan då det var snö och plogad väg där man åkte på skrillorna så sprang hunden bredvid :)

Ren blankis är det ju oftast bara i början innan snön kommer, iaf uppe i Lule ;)

Här nere går jag knappt ut på isen, uscha :S

Isdojor har jag hört om, men har ingen egen erfarenhet av att använda sådana på hund :)
 
Sv: Cane corso!?

jag har bara träffat en CC, det var mitt ex hund..
det var ingen trevlig hund, otroligt labil och ängslig/rädd(=aggressiv i detta fall).
kom man som ny hem till denna familj fick man inte göra några hastiga eller utmärkande rörelser eftersom hunden kunde attackera.

flera månader senare när jag blev accepterad av hunden var den ju ganska trevlig, men jag var fortfarande ganska skraj för honom. men då kunde vi gosa utan att jag var rädd att han skulle äta upp armen på mig.

den här hunden kom från en uppfödare (om det var en registrerad vet jag inte, men har för mig det) ifrån stockholmstrakten, och hade väl heller inte rätt förutsättningar för att bli en trevlig hund. tror det var exets första hund (dock fanns kunskap inom familjen) och de bodde verkligen avsides, och hunden var inte därifrån så ofta.

denna hund slet av korsbandet (?, eller var det nån sena?) i ena bakbenet, och det gick inte att fixa pga tyngden. så han klarade sig ganska lindrigt när det var varmt, men så fort det blev kallt blev han så stel och dom fick ta bort honom.
 
Sv: Cane corso!?

Jag har ingen jätteerfarenhet av rasen men har vid flera tillfällen haft hand om två exemplar då jag drev hundpensionat. Det var en mor och som. Mamman var otroligt cool i alla lägen och så himla go och kelig. Sonen var lite hispig ibland men han var också strax under två så det kan ju vart "puberteten".

De här två fick mig helt förälskad. Så goa och mysiga. :love:

Däremot var det inte tal om lugna promenader. Eftersom de struntade fullständigt i vilt och lydde bra fick de gå lösa. De kunde gå och lufsa och se helsega ut tills den ena plötsligt tände till. Sen var det full röjj! De sprang (förvånandsvärt snabbt!) som tokar och busade tills man bad dem sluta.

Jättehärliga hundar är min begränsade erfarenhet.
 
Sv: Cane corso!?

Det där lät ju lovande, de jag pratat med om rasen har hyllat deras mentalitet, tuffa och självsäkra men godmodiga.
Jag vill absolut inte ha en mjäkig hund men inte heller en hetsporre.
 
Sv: Cane corso!?

Får hoppas att det var ett måndagsexemplar från en oseriös uppfödare, för den där mentaliteten är långt ifrån rastypisk har jag förstått.
Kommer du på uppfödaren får du gärna pma, jag vill inte riskera att köpa därifrån:crazy:
 
Sv: Cane corso!?

Jag har väldigt ringa erfarenhet av CC.

Hade dock med en på tävlingskursen jag gick, ungtupp som var rätt flamsig ( åldern ) men ändå hyffsat fokuserad på det vi gjorde.

En trevlig ungtupp som testade sin plats i livet :D
 
Sv: Cane corso!?

Jag har två killar som snart är fyra resp. två år.

Dock har den ena hjärtfel (4åringen) inget vanligt i rasen, vad jag vet så e de bara han som lever med hjärtfel. Han är inte mh-testad å inte rtg pga av detta, men jag har en stabil kille i kopplet och menatlt är han som han ska trots sitt hjärta. Visar ingen överdriven "glädje" i okända, kändisar som han gillar, är högt älskade. Vaktar en del, enbart på ett bra sätt, fick "plockaner" honom lite när vi skaffade valp, den lilla vaktade han rätt ordentligt ute, främst mot andra hundar, nu har vi inga problem med de. Båda har blivit rejält påhoppade ute av andra lösa hundar men de överlåter problem till oss, vi tar hand om allt och de e dom medvetna om, jag tror att de e de viktigaste med CC's att visa att man är en trygg ledare som har koll på läget.

två-åringen är en riktig raket, go å glad och gör allt i hundra knyck, på gott och ont :grin: Han är en stor luns som mentalt sett är en trevlig individ, lite mer resarverad än den ädre, dock bara om den är med är han ensam så är han en klippa. Han är lixom uppvuxen med att den äldre först kollar av å sen kommer denna in i bilden. Har gjort ett hyfsat mh, men för rasen bra. bra kamp och nyfikenhet. Han är rtg HD B-C och AD 0 var lite slapp i höfterna så ev. kommer han rtgs om.

Allmänt så finns de inte så mycket hälsostatestik att kolla, HDn är mest lixom, de andra förekommer men inte så utbrett än så länge, de avlas ganska kraftigt just nu och har gjort en tid och det har ju inte utvärderats ännu.
Arbetsmässigt så är de väldigt induviduellt, dom blir vad man gör dom till ;) Vissa avlar för arbete och vissa avlar för sällskap och vissa har båda delarna.
Man ska inte stirra sig blind på utställnings titlar tycker jag. en snygg bra hund tycker jag e bäst.... :laugh:;)
Och ja, man kan köpa bra cc's i sverige.

Var i landet bor du?
 
Sv: Cane corso!?

Brorsan har tre stycken, hanen tre år är en ganska reserverad hund men inte elak. Frågan är väl vad som skulle hända om man pressade honom på något som han när rädd för. Tiken snart tre är en glad skit och ett yrväder, gjorde ett kanon MH, visserligen lite äldre än normalt men det var svårt för dem att få plats någonstans. Mh beskrivaren var otroligt impad och sade att detta resultat som denna tik gör blir vilken schäferägera som helst avundsjuk på :D.

Sen har de en valp efter tiken som är nio månader nu och hon är en liten tuff krabat. Pappan är tjänstehund (ska kolla så det inte blir helt fel det jag skriver, osäker). En valp skulle tränas till tjänstehund och en skulle bli diabeteshund. Resten är familjehundar som tränas i lydnad mm. och några går på utställningar.

Så det lilla jag känner hos CC är att det är lite vad man gör dem till. Denna kull ville de inte sälja bara som sällskap utan de ville att de nya ägarna skulle vara medvetna om att det är en arbetande hund. De sade faktiskt nej till ett äldre par som var intresserad, de vill bara ha en sällskapshund.

Lycka till, leta uppfödare noggrant för det finns en del som inte borde vara uppfödare.
 
Sv: Cane corso!?

Tack för ditt svar, jag mindes att du hade CC från en tidigare tråd. Du får gärna pma vart ifrån dina kommer.

Jag har vart inne på så många olika raser men nu känns det faktiskt som just en cc är rasen för oss vi får se vad som händer. Jag tar dock fortsatt tacksamt emot era erfarenheter om rasen.
 
Sv: Cane corso!?

Vore jätteroligt att läsa de hundarnas MH! Vill du lägga ut hela deras namn så kan jag kolla på Hunddata...?
Har en kompis med äldre Rottweiler som nu tänker sadla om till Cane Corso!
 
Sv: Cane corso!?

Nåt blev väldigt knas, skulle lägga in bild men de sket sig...
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Går i planerna på att skaffa en cane corso, men har läst runt en del och även hört från andra att deras mentalitet inte alltid är så...
2
Svar
37
· Visningar
5 500
Senast: Monstermom
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
13 754
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Finns det olika corsos? Jag trodde det bara fanns cane corso,i en annons såg jag cane corso italiano,same shit diffrent name?? Hur är...
2
Svar
31
· Visningar
6 221
Senast: Abova
·
D
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att köpa hund och har totalt förälskat oss i rasen Cane corso. Det jag har läst om rasen så verkar dom passa med...
2
Svar
30
· Visningar
25 512
Senast: Minerva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp