Bukefalos 28 år!

Där fick jag

Sv: Där fick jag

Herregud, det blir ju bara värre och värre. :eek:
Jag undrar hur en människa kan vara så korkad att hon inte fattar att de kontrakt man skriver på, de är giltiga. Och vad ska pappan kunna säga? Vissa människor är dummare än tåget.
Ser med spänning fram emot uppdatering på söndag och hoppas att den här soppan får en snabb lösning.
 
Sv: Där fick jag

Mkt bra skrivit Jossan o sååå mkt sanning!Du är o var toppen mot honom.Och som jag sa.De var inte ditt fel,hagolyckor händer alla.Men den här stackars hästen hamnade bara i oerfarna händer eller helt enkelt : FOLK SOM INTE BRYR SEJ!

Stå på dej ts!

Vad är det för folk?? Blir hästen skadad/sjuk under fodervärdens vård, så är det ju denna som ska betala om detta dessutom står i kontraktet!!

Speciellt om man tar sig an en "gammal" häst, då får man ju räkna med att detta kan kosta lite extra så småningom(varmare täcken, mer foder osv) Men att SKITA i att betala o dessutom har hästen varit dålig i mer än en vecka innan något gjordes..Utan att berätta det för dig!!

Jag tog en foderhäst förra året, hann ha honom två veckor, sen fastnade han i staketet och slet upp nästan hela v. bakbenet (nästan hela vägen runt hasen!:crazy: ) Jag hade ingen mega buffert, MEN jag tog mitt anvar, han fick åka till helsingborg, bli opererad och sen skötte jag eftervården tills han var hel igen! Pga att han kostade mig mkt pengar, hade jag inga pengar att köpa honom senare, och var själv väldigt nära väggen, eftersom jag var tvungen att låna pengar o jobba som en galning samtidigt som jag var tvungen att sköta om honom noga varje dag, så jag valde att lämna tillbax honom till ägaren. Tyvärr var han rätt smal *skäms* pga att han fått stå så mkt och inte gillade att inte vara igång,och trots att jag fodrade med diverse tillskott så hann han inte riktigt ta sig men han var hel o fin i benet! Men jag hade en kommunikation med ägaren under hela förloppet, och upplyste henne om att han var smal men jag gjorde vad jag kunde för att han skulle bli i så bra skick som möjligt innan han fick komma hem.

Jag skulle ALDRIG sagt att nä, jag betalar inte! Vi hade en deal, jag skulle stå för det som hände när jag hade honom, och att jag sen inte hade en så stor buffert var MITT problem som jag fick lösa! Idag har hästen en ny ägare,är sitt fian runda jag och tävlar i dressyr och det går tydligen väldigt bra:love::)

Tycker du ska hänvisa till kontraktet o vara hård! Klart att prion är att hästen blir frisk och kanske får du betala nu, men fodervärden ska fanimej betala för sig!

Lycka till!!!!

/ J som inte fattar sig på folk..( som har lärt sig att en rejäl buffert är ett måste)
 
Sv: Där fick jag

Naw, tack gumman, och du var väldigt förstående och schysst trots att du ställt in dej på att jag skulle köpa, vilket var tanken..Har fortfarande dåligt samvete, fast jag vet att det kan hända vem som helst. Och du ska veta att jag är SÅ GLAD att han har det så bra nu, och är sitt fina runda jag igen, usch vad han såg ut ett tag, stackaren:(

TS:Förlåt för trådkap!

Men jag hoppas verkligen att du går på hårt, du har faktiskt RÄTT här, och denna människa har inte ens några bra argument till varför hon inte tar sitt ansvar! Man skulle kunna svartlista såna här människor så dom fick det svårt att ha hästar framöver, synd att fler människor och hästar ska behöva ha att göra med denna människa..*suck*
Håller tummarna för att rättvisan slår igenom!
 
Sv: Där fick jag

Jag håller tummarna för dig =)

Har nu fått hem min lilla ponny iallafall =)
 
Sv: Där fick jag

Vi håller tummarna för dig i helgen, kom ihåg - SJÄLVBEHÄRSKNING är målet.

"Argumentera aldrig med idioter, de drar ner dig på sin nivå och där vinner de på erfarenhet"

Ju mindre som sägs, desto bättre läge för dig längre fram.
 
Sv: Där fick jag

Vad skönt, grattis :)

Till er andra -> Tack så mycket för allt stöd :bow:. Jag återkommer med en rapport senare idag. Snart är hon hemma :bump:!
 
Sv: Där fick jag

Bara en fundering,
är det inte därför man har ett skrivet kontrakt för att det inte ska bli tolkningar och diskussioner i efterhand om vad som gäller?
 
Sv: Där fick jag

Ja det går ju inte undgå att bli förvånad över att en sådan självklarhet ska behöva ifrågasättas.. Den som vet med sig att problem råder med det egna ansvarstagandet borde veta att inte skriva på några papper.
 
Sv: Där fick jag

fv påstår ju att kontraktet är ogiltligt, varpå denne vill "diskutera". Otroliga människor det finns..
 
Sv: Där fick jag

*kl*

Helt makalöst! Vilka människor det finns! :eek:

Ser fram emot uppdatering, spännande att höra vad som hände.

Förstår att det blir skönt att få hem pålle!
 
Sv: Där fick jag

kl.

Har nu läst tråden flera gånger -Vilken skräckläsning!
Jag hoppas att det går bra för dig och hästen och att människan från helvetet tar och betalar sina skulder till dig. Gå på Lovisaleonora_s tips så går det förhoppningsvis bra.

All lycka till dig!!!
 
Sv: Där fick jag

Har läst hela tråden nu och kan inget annat än sucka, hoppas allt gått bra för dig idag!
 
Sv: Där fick jag

Hmm, hoppas att hästen din är hemma och att hon inte sugit musten ur dig helt. Väntar med spänning på uppdatering.
 
Sv: Där fick jag

har läst tråden nu och kan inte fatta att fv inte tar sitt ansvar.

har sj en foderhäst som kom till skadda pga av hovis klant och respektlöshet för hästen. han kom på mån em den 10:de och skode. spikade då blod (för 9011 gången), tog ut sömen igen. släppte ut hästen i hagen och allt var då bra. när hon togs ni på kvällen kunde hon inte gå:eek:. blev helt förtvivlad. ringde hovis mogonen där på(var sent på kvällen). dagen där på vävde hon pga smärtan (har inte gjort det innan, gör inte det nu heller). ringde då vet för att få fatt i smärtstillande. hovis kom på kvällen, tog av framskorna och gipsade. allt var nu "bra" tills mån veckan efter. stod då inte på vf (trots butta). tillkalde då vet igen fick då pencilen (han trodde det var en blöd) för hovis skulle komma samma kväll. hovi hittade inget och gipsade då åter hoven. det blev återigen "bra" tills fre. då stod hon återigen inte på vf:eek:. ringde direkt hovis som sa att han skulle göra allt för att komma. hörde inte av sig. ringde då upp igen då sa han att han inte kunde komma. man han kunde kankse kom under helgen:eek:. då var kl 20. den där på kördes hon in till djursjukhuset. väl där fick jag veta att hon hade mindre än 1 cm mellan hovben och sula:crazy:. fick stanna kvar där då. kom hem nu i fre.

tänken har aldrig slagit mig att jag ska låta ägaren betala. det e under mitt ansvar den har kommit till skada så jag betalar utan vidare(tänker dock kvävar hovis på pengarna:cool:).
 
Sv: Där fick jag

Här ska ni få dagens uppdatering.

Jag är så arg. Jag är ruskigt förbannad på fodervärden, men framförallt är jag arg på mig själv.

Dagen började vid sju när jag vaknade och första tanken var "Idag kommer hon hem. Idag är det över".
Messade fv och frågade om hon visste ungefär vilken tid hon skulle komma. Det gjorde hon inte, men sa att hon skulle höra av sig när hon lastat och var på väg. Strax efter elva började jag bli lite otålig och tänkte åka ut till stallet och göra iordning boxen. Messade dock för säkerhetsskull igen och frågade om hon kunde säga ifall dom skulle komma under em eller ikväll. Fick då till svar att hon var strax utanför Sthlm och att hon glömt messa mig när hon åkte.
Jag sa att hon då fick vänta med att lasta av hästen tills jag kom då boxen inte var iordninggjord, och om hästen var orolig i transporten fick hon promenera henne.
När jag är en halvtimme därifrån får jag ett sms om att hästen står i boxen, grejerna ligger utanför och att hon måste åka för att hämta sin nya häst. Hon har även lämnat en lapp som hon skrivit under om att hon tänker betala veterinär räkningen nästa månad till mig. Jag försöker ringa, upptaget en bra stund. Får tag i henne efter en stund och hon säger att stallägaren gjort iordning boxen så hon ställt in henne, samt att hon glömde lämna lappen, men skickar den på post till mig (yeah right).

Kommer ut till stallet, tar ut hästen och låter henne få röra på sig efter resan. Tar sedan in henne för att borsta rent henne. När jag tar av täcket (som var helt när hon fick med sig det till fv, och nu saknar gjordar samt har en lång reva som är lagad med tråd i regntätt material) får jag en smärre chock. Jag har ingen särskilt svårfödd häst direkt... :crazy:

Jag var ju nere för ett litet tag sedan, och dum dum dum som jag är så såg jag henne aldrig ordentligt. Vi tog upp henne på plan och band upp henne. Fv vek då bara upp täcket över rumpan så vi kunde klämma och greja där. Tänkte inte så mycket på det då, då hon hade på sig ett täcke utan bogspännen som man måste trä över huvudet jag tyckte inte det var så konstigt att hon inte ville krångla med det när hästen stod uppbunden. Kelade inte särskilt mycket med hästen då, tyckte det kändes jobbigt att hon var där och undvek det för att jag var lite nojjig för att bryta ihop och börja grina då jag saknat hästen så in åt helvete. Bestämde mig även redan på väg in från hagen att hon skulle komma hem så fort som möjligt, så det fanns tid för sen. Så otroligt korkat av mig! Hade jag bara kollat hästen bättre, så hade hon fått komma hem och äta redan för två veckor sedan.

Stallägaren som pratat med henne berättade även att fv berättat att hon inte gett hästen B-vitaminer, vilket hon skulle åka o köpa samma dag som vet var där. Hon har även fodrat henne med foder som jag sagt att hon absolut inte får äta av korsförlamningsrisk. Hälften av utrustningen var inte med tillbaka, och det som var med tillbaka var nästan ingenting helt. Ingen större fara egentligen, det är bara utrustning, och jag har så att det räcker till ett halvt stall.

Lite bilder på hästen
http://www.ladda-upp.com/bilder/23601/h-C3-A4sten
http://www.ladda-upp.com/bilder/23602/h-C3-A4sten
http://www.ladda-upp.com/bilder/23603/h-C3-A4sten
http://www.ladda-upp.com/bilder/23604/h-C3-A4sten
http://www.ladda-upp.com/bilder/23605/h-C3-A4sten (såhär såg inte benet ut för två veckor sedan).

Hur hur hur kunde jag låta bli att kolla hullet på henne! För det har defenitivt blivit värre under två veckor, jag stod på en sten och klämde henne på rumpan, höftbenen såg inte ut sådär då. Två veckors sjukdom kan väl inte göra såhär mycket med hästen. Nu ska hästen fodras upp ordentligt med grovfoder och jag ska försöka förlåta mig själv för att jag låtit hästen hamna i detta skick.

Och jag kan inte låta bli att tänka på den stackars häst hon plockat med sig hem istället för min... :(
 
Sv: Där fick jag

Fy sjutton vilken fodervärd du haft, stackars dig :( Men nu är hästen hemma igen , bör man inte kunna polisanmäla henne på ngt vis :S ?
 
Sv: Där fick jag

Men :eek: !!!
Vad är det där för människa?!
Så otroligt skönt att pålle är hemma igen i alla fall så hon kan få hämta sig.

I sådana här fall önskar man att det kunde gå ut en varning till andra hästägare, typ en svart lista som ARN har för företag, för som jag sa innan, risken är ju att en liknande tråd dyker upp om någon månad. :(
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 230
Senast: Inte_Ung
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 744
Senast: lizzie
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 327
Senast: BornAgain
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 353
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp