Bukefalos 28 år!

Där fick jag

Sv: Där fick jag

Alltså, jag tuggar snart fradga här fast jag inte är inblandad. :devil: Jag tycker du är imponerande som håller dig lugn!
Jag som är väldigt laidback och inte blir upprörd i första taget sitter här och blir mer och mer förbannad varenda gång jag läser uppdateringar i denna tråden.

Har hon kanske flera personligheter så att en av de andra tävlat hästen då? Eller har hon en okänd identisk tvilling som heter samma sak som stulit hästen under tävlingar? Har hon ridit i sömnen?
Löjliga resonemang ja, men hon verkar ju väldigt löjlig själv.

Jag avskyr människor som bara försöker slingra sig fast man har sanningen rakt framför näsan på dem och dessutom kan bevisa den! Har själv varit gift med en sån... Inget är någonsin deras fel utan har något hänt så är det ju ren otur och en tillfällighet att det råkade gå fel. De är oftast väldigt bra på att manipulera också och får ex sina föräldrar att sköta deras grejer och lyckas få dem att tro att man själv är skurken fast man är offret.
Den typen känner jag igen. Toppen att du inte ger dig!
Hon borde skämmas! :mad:
 
Sv: Där fick jag

Jag säger bara det...gaaarhg! Få hit människan så att jag får slita armarna av henne eller något, eller iaf ge henne en vakna-upp-örfil och ryta lite... :mad:
Ynkliga lilla...
Okays då, jag har lite svårt för människor som inte kan stå för vad de gjort :devil:

Hästen har varit hos henne i år, och hästen har tävlingsresultat från i år. Hur kan hon då påstå att hon inte tävlat något.
Nu låter det som att hon bara försöker skylla på dig, och eventuellt hästen (?!!), för att komma undan och slippa betala.
 
Sv: Där fick jag

Oj, här kommer prov på din självbehärskning.

Försök lägg upp samtalet sakligt, hon kommer säkert att försöka driva iväg, men återgå till huvudämnet. Meddela att det finns tävlingsreultat, och om hon inte tränat inför tävling (så hästen är i tävlingsbart skick) bör detta anmälas till Ridsportförbundet då detta är en intygan man gör på heder och samvete. Det får konskvenser för henne. OM hon har tränat och hästen varit iordning för sina starter, då ljuger hon för dig.

Oavsett vilket är hästens skick hennes ansvar, även om hästen bara gått i hagen under den tiden hon haft den. Kontraktet antar jag gör fullkomligen klart på den punkten.
 
Sv: Där fick jag

Svarar er alla.

Jag har nu lagt min ilska på att ringa runt och få tag på så mycket info som möjligt. Pratat med stallägaren där hon haft hästen uppstallad. Han kunde inte berätta så mycket, mer än att hästen varit riden i år och att den haft det bra sålänge den stått hos honom, men han lät inte förvånad när jag berättade hur hästen såg ut idag.
Har även pratat med folk ur ridklubbens styrelse, som hjälpt till att ta reda på var hästen har varit. Fick även veta att hästen troligtvis tävlats senast i Maj (hon var dock inte hundra).

Har även pratat med en annan person i hennes närhet som berättat om att de flesta vet hur den här tjejen är och att hon egentligen inte är elak på något sätt, men väldigt dum och korkad. Hon kunde sitta och rida i fem timmar på volten om ingen sa åt henne att kanske börja runda av passet. Väldigt naiv. Dessutom var hon skyldig folk pengar, har lånat och förstört andras utr (transport). Tycker rakt av att fv inte borde få ha häst, och att det är bra att jag går vidare med det här, men att det kan vara svårt att få några pengar. Dock anser denne att fv föräldrar verkar vara vettiga och bra människor och att tala med dom borde vara en bra idé.

Ska skriva ihop ett brev om vad jag anser att det brustit åt henne, samt vad jag kräver ersättning för (förstörd utr, ej återlämnad utr, vet räkningar) Mer?
 
Sv: Där fick jag

Helt rätt. Sätt det på pränt. Skriv upp allt du kommer på, lägg det åt sidan. Titta igen och redigera. Låt någon utomstående titta igenom det.

Själv hade jag utgått från kontraktet, alltså listat upp på vilka punkter du anser att hon misskött sig och varför. Då blir det sakligt och lätt att ta till sig. Bilägg faktura separat, och skriv på fakturan ett sista betalningsdatum och att du lämnar fakturan till Kronofogden om inte betalning inkommit då.
 
Sv: Där fick jag

Har nu pratat med hennes mamma, och det hela gick rätt lugnt till. Mamman hade dock svårt att förstå att dottern misskött hästen, hon anser att fv alltid varit så noga med sina djur. Självklart är det förståligt, man tror ju alltid det bästa om sina barn. Och så var det det här med att kontraktet var ogiltligt och jag sa det att sålänge ni inte lämnat in det till en jurist för att avgöra det, så litar jag på att det är giltligt. Vi kom väl egentligen ingen vart, hon ville inte misstro fv, samtidigt som hon inte ville misstro det jag sa. Jag berättade att jag har svårt att prata med fv, då denna bara skriker på mig, och det tyckte hon inte var konstigt då fv har ett jäkla humör. Kanske har jag ändå sått ett litet frö hos mamman...
 
Sv: Där fick jag

Bara det att behöva vända sig till en vuxen människas föräldrar är ju helt absurt. Det ultimata omyndigförklarandet och nu kommer hennes temperament inte bli trevligare. Nu kan man ju inte låta bli att kolla vad nästa uttömmande samtal med "perfekta och snälla fröken fodervärd" handlar om efter kl.21:30 (om du ens orkar ringa...)... *omåttlig irritation* Synd att man måste lära sig om folk via erfarenhet... urk!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Där fick jag

Fick ett till snyggt sms efter att jag pratat med hennes mamma.

"Och du mittnamn varför sa inte vet som var här till mig att Grisan var undernärd och att hon hade sår på bena. Nej mittnamn jag har inte tävlat henne de här året, möjligen kanske de var en hopptävling fan minns jag de men någon tävling har jag inte ställt upp i alls i år. Dessutom är de du som ska kolla de när du är här på besök skyll inte på täcken de går att ta av och varför lämna över en sjuk häst till någon som har mål att tävla och träns hoppning o ansvarligt av ägaren att då lämna ut sin häst som inte är 100% frisk.. Du ringer mig ikväll jag slutar halv tio"

Gissa om jag hade svårt att inte svara på det? Herregud hästen var fullt frisk när hon fick den, och hade troligtvis fortfarande varit om hon inte fått låna den. En korsförlamningshäst är inte en häst som inte kan tävlas och tränas, herregud, hästen gick 140 två år innan hon fick den och har i princip varit skadefri sedan dess (minus en lindrig stålröta och en korsförlamning då hon blev utsläppt av stallägare utan täcke en regnig novemberdag och den var hon igång igen efter ett par veckor).

Hennes pappa ringde mig. Rätt vettig karl, jag förklarade att hästen var misskött och att det säkert inte var fv mening, men att det blivit så pga okunskap. Han var helt med på att fv ska ersätta mig för förlorade grejer,men tyckte vi kunde dela på vet kostnader, men blev inte alls jobbig när jag förklarade att jag ville att fv ska stå för alla.

Har inte ringt fv. Överväger dock om jag ska göra det, börjar bli arg igen...
 
Sv: Där fick jag

Skippa det :) Du har pratat med bägge föräldrarna, skicka en faktura så tror jag du får pengarna. Så slipper du vara mer arg :) Men om du känner att du inte är klar, så ring:bump:
 
Sv: Där fick jag

VILKEN människa.. Min häst har enligt förra ägarna haft korsförlamning och han har inte haft det sen dess.. Det är ju inget som påverkar om man sköter hästen bra. Jag har tävlat och tränat precis som vanligt och har aldrig märkt av detta fenomen.. För antar att det var det hon syfta på när hon säger att du lämna bort din häst på foder när en var sjuk..

hon tar nog priset alltså.. Jag hade varit så förbannad
 
Sv: Där fick jag

Jisses, det här kan ju nästan bli ett manus till en skräckfilm. :crazy:
Kanske kan tyckas lite onödigt att ringa fodervärden om du pratat med hennes föräldrar och de verkar vettiga men jag skulle nog varit så arg så jag inte skulle kunna hålla mig från det. Men kan du bara behålla lugnet och upprepa sanningen och inte falla in på sidospår så kanske du ska göra det ändå, långt bak i huvudet så kanske hon kan förmå sig att fatta vad hon gjort och själv inse att hon ljuger.
 
Sv: Där fick jag

Håller tummarna och hoppas att det löser sig för dig och att hästen blir bra. Man blir mörkrädd av sånt här och jag beundrar att du är så stark och driver detta :bow:. STARKT JOBBAT!!
 
Sv: Där fick jag

Vilken hemsk människa!!! :eek::mad::mad:

Se till att:

- Hon blir anmäld, prickad för några år framåt är det minsta!
- Hon betalar alla dina vet kostander (inklusive resor)
- Hon betalar all utrustning hon förstört, även om du har massor hemma har du ju faktiskt betalat för det!


Lycka till, STÅ PÅ DIG! :bow::bump:
 
Sv: Där fick jag

Popcorn, hurrah for dig. Jag skulle gjort ngt jag inte borde ha gjort i din situation...Glad din hast ar hemma och far ata, snart har du din "raving maniac" igen..lol...

Men maste fraga, har fodervard inte en gang sagt ngt om denna traden? eller kanske hon inte besoker Bukefalos? Inte for att det spelar ngn roll, dock ar hennes reputation hangd ut for alla att beskada (vilket ar bra pa satt och vis)... Och de flesta manniskor vill ha ett bra rykte..OK sa du har inte sagt ngra namn men i alla fall, sa manga foderhastar kan val inte ha korsforlamning...

Hennes foraldrar verkar vara vettiga dock. Kanske liknande situation har hant tidigare och dett ar inte ngt nytt och de har "bailed" henne ut forut? Vissa manniskor vill aldrig vaxa upp.

I alla fall, jag hoppas hennes nya hast inte rakar ut for samma ode och du inte har gett upp pa fodervardar helt. Det finns manga bra dar ute, bara att hitta dem....

Kat
 
Sv: Där fick jag

Svarar er allihopa.

Jag har inte haft någon kontakt med fodervärden på ett par dagar nu. Dels har det hänt en massa annat i mitt liv (för allt ska ju alltid hända på en gång) och dels slog jag sönder displayen på min telefon (rätt lägligt egentligen :angel:).

Hästen håller på att äter upp sig lite mer i alla fall (fri tillgång på hö i hagen, fri tillgång på halm och så mycket silage som bara går ner i påsarna vid de andra fodringarna).

Fick iaf papper från polisen om bekräftelse på polisanmälan idag.

Fv har inte sagt något om denna tråd, tror inte hon vet om dens existens.
 
Sv: Där fick jag

Underbart att du står på dig :bow: Hoppas det löser sig och att du behåller lite ilska som du kan ta energi ur.

Det är förvånande hur mycket som ljugs om i sådana här förhållanden. Fick själv leka detektiv för ca 2 år sedan. En fodervärd i stallet skötte inte hästen, snodde hö av oss andra, var bara i stallet 2-3 gånger i veckan, övriga dagar tiggde hon hjälp av alla andra.
Med hjälp av andra personer hittade vi hästens ägare och förklarade läget. Hon blev galet arg och hämtade hästen efter 2 dagar utan att meddela fodervärden. Varför? Jo det framkom även att fv hade ett aggressivt förflutet med sönderslagna bilar, polisanmäld för misshandel och vi misstänkte missbruk av droger... Så ingen ville veta vad som skulle hända med hästen eller övriga inblandade om hon förvarnade :crazy:

Hoppas nu att allt går bra för er framöver. Måste kännas skönt att du har rätt, det är jobbigt att kämpa, men det är skönt när man vet att man själv har rätt hela vägen.
 
Sv: Där fick jag

Åh fy fan.

Den här tjejen är ju bara korkad, inte farlig på något sätt i alla fall.

Ringde henne precis, sitter och skriver ihop en faktura, och hörde efter ifall hon skulle skicka upp de grejer som saknades (som hennes pappa sa) eller om jag ska skriva upp det påfakturan också.
Fick till svar att hon inte har några grejer, jag påminde henne om transportskydden och stalltäcket. Hon sa att transportskydden var trasiga och att hon slängt dom.Täcket har hon inte (vilket hon har, jag såg det när jag var nere).
Talade om att jag sett det hos henne och att i stort sett all utrustning är trasig, men att jag faktiskt inte bryr mig om småsaker som saknade benskydd och trasiga täcken, men jag vill ha ersättning för trasigt hackamore och avsaknaden av stalltäcke och transportskydd. Fick till svar att jag kan dyka efter senskydden (som jag inte ens nämnt) i ett träsk och att jag faktiskt sagt att grejer går sönder, och att jag ljuger när jag säger att jag inte bryr mig om jag vill ha ersättning för täcke och skydd. Anklagelsen om att jag ljuger repeterade hon flera gånger, och tillslut talade jag argt om för henne att hon faktiskt måste börja resonera som en vuxen människa och ta ansvar för sig själv och sina handlingar när hon faktiskt är över trettio år.
Då tog det hus i helvete, för hon var minsann inte över 30! Jag blev lite konfunderad och undrade om det inte var så att honfyllt 30 för drygt två månader sedan. Jo, så var det, men hon var 30, inte över 30, för hon har inte fyllt 31.
Hon sa att hon även ska ringa veterinären (sombesiktigat henne här efter hemkomst) ochundrade om det var så att jag var kompis med vet och det är därför vet skrivit som hon gjort i besiktningen. Jag talade om att jag aldrig använt mig av denna vet förut, att jag kommer fakturera henne för grejerna och tackade för mig.

Gosh! Jag har aldrig stött på en människa som resonerar så underligt som denna...
 
Sv: Där fick jag

Ja, där är det inte fullt hus i huvudet, det är ett som är klart...

Du får helt enkelt stänga av det där nu, skicka fakturan och sluta resonera med henne. För det går inte. Det ger ju ingenting. Nu vet du, hon kommer inte att lämna eller friviligt ersätta något.

Låt fakturan gå iväg, skicka den till KFM om hon inte betalar. Jag hade varit generös och gett henne 30 dagar betalningsvillkor. Glöm inte skriva på fakturan att du tar ut lagstadgad dröjsmålsränta och påminnelseavgift och att fodran går till KFM om betalning uteblir.
 
Sv: Där fick jag

Jag blir väldigt arg åh ledsen när jag läser den här tråden.

Ungefär samma sak hände mej för ca 5 år sen, jag pluggade på gymnasiet åh ville helt enkelt lägga extra tid på studierna ett tag så jag började fundera på att skaffa Fodervärd till min varmblodsvallack...
Efter några veckor så hörde en bekant av sig (som har lånat min häst förut över sommaren) av sig till mej.

hon sa att hon hade en väninna som ville låna en häst åh jag tyckte de lät som en jätte bra ide eftersom jag letade lite efter en FV, jag sa att hon kunde ringaa mej så fick vi prata lite mer,.
Sagt åh gjort tjejen rinde mej vi pratade åh så bestämde vi ett datum då hon skulle komma åh hälsa på.

Hon kom hem till mej åh vi tog en ridtur ihop och hon verkade vara en jätte bra tjej, fin i handen bra sits åh väldigt duktig överlag....

Så jag skrev ett kontrakt åh de va min räddnig i de här läget tror jag, just att jag skrev de själv!!!

Efter en vecka så åkte jag dit med hästen, allt verkade jättebra.

När jag senare ville åka åh hälsa på min häst så hade hon flyttat den, hon började ringa mej åh säga att jag skulle sko hästen, att han hade gjort sig illa åh att jag fick lov att köpa medicin osv... som tur är kunde jag hela tiden hänvisa till kontraktet så de blev inge snack där men ändå ganska störande...
Efter ca sex månader får jag ett samtal från en bekants lillasyster där hon frågar om min häst är utlånad eller om jag fortfarande ska sälja honom...
jag blir då helt förbluffad åh får fram att han har varit hos samma fv ett tag men att han aldrig har varit till salu!! varpå hon svarar: men varför sitter de då annonser ute på honom!!??

Jag ringer genast upp fv åh hon förnekar allt (jag har då en av annonserna framför mej) men hon börjar anklaga mej för att hästen är halt, att han inte har några skor och att jag är en djurplågare för att min häst inte har skor på sig på sommaren... (betesperioden)

Jag kan säga att de tog ca 2 timmar sen så stod min häst i min hage igen, jag tog transport, pappa åh bror åh bara åkte åh hämtade honom...:bow: Jag glömde hur mycket saker som hellst i stallet den dagen men de skiter jag i, min häst är hemma åh nu får han stå här tills den dag han dör...

Jag har nu i efterhand tagit reda på hur hon har behandlat min häst, åh sen ringde jag henne åh sa att om hon va smart så flyttade hon genast!!! :devil:(de har hon gjort)

min häst har än idag svårt att åka transport för han är säkerligen livrädd för att han ska hamna på liknande ställe igen....:cry:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 230
Senast: Inte_Ung
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 744
Senast: lizzie
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 327
Senast: BornAgain
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 353
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp