Bukefalos 28 år!

Dagens träningspass!

Sv: Dagens träningspass!

Tror jag fick ihop fyrar turer idag med. Två canter på banan. Den första snabb då Emma drog iväg som en raket när vi skulle gå igång. Tog några meter innan tempot blev lite lugnare Den andra med en "baby" som skötte sig. Och så blev det två turer i skogen. En med en annan "baby" och den sista med en studsande hinderhäst. Han vill så gärna galoppera att han mer eller mindre galopperade på stället än började trava. Men han skötte sig fint efter en stund han med. Känns rätt bra så här långt annars. Börjar få upp ridkondition och balans igen efter en ganska miserabel mars och april. Och att rida nya hästar på ett nytt ställe känns alltid lite nervöst...
 
Sv: Dagens träningspass!

Mmm...
Känns rätt bra i kväll. Det som bara var tänkt att bli ett kort besök i Mellerud över helgen. Känna lite på miljön och kanske rida någon häst utvecklade sig till något mera. Det ser ut som jag blir kvar här ett tag då jag fått en liten chans att bo, rida och jobba med galopphästarna här på heltid.

Annars blev det lite av en dag av återhämtning. En canter på banan med "Guldklimpen" och två turer i skogen. Den ena med Gogo och den andra med "Million" som jag inte ridit förut. Känner mig allt mer avslappnad när jag rider. Men det är ändå en lättnad att komma hem efter varje ritt med en ny och okänd häst...

Favoriterna så här långt är Emma och Guldklimpen. :love:
Gogo är trevlig att rida med men har inte någon riktig koll på sina fötter. Hon satte ner sin hov på min idag så det kändes. Någon dansös är hon inte...:angel:
 
Sv: Dagens träningspass!

Rakbana kan vara rätt spännande att rida på. Särskilt om hästen precis framför hoppar, bockar och slänger sig. Men Goldie skötte sig bra. Men det ville till att ha bra balans...
Emma satte ner sin hov på min fot idag. Samma fot som Gogo trampade på igår. Varför händer det alltid precis när man bytt till de nya fina ridstövlarna?
Fyra turer igen idag annars...
 
Sv: Dagens träningspass!

Det blev ett nytt jobb. Men inte det jag tänkt mig. Istället för ett vara ett stort fritidsintresse så blev galoppvärlden något jag landade i med båda benen...

Det positiva är att man fått chansen att rida mycket samt många och bra hästar. Från kanske tre, fyra turer varje helg till mellan 24 och 40 turer i veckan. Men baksidan är att man måste klara av det med. Att man nu måste hoppa upp och rida hästar som man kanske aldrig skulle tänka sig rida annars...

Frågan man ställer till sig själv är om även det här kommer att bli en vana. Något man gör utan direkt tänka på det? Eller kommer man känna den spänning man känner idag inför att gå ut och cantra en häst även i morgon?

Tre turer idag annars. Emma, Lord Devil och Gogo. Skulle ut med Barham med men fick spara den turen till i morgon...

Hur går det för er andra? Verkar mest vara Camilla och Hambo som håller igång...

Mvh. Bowman
 
Sv: Dagens träningspass!

Sex turer idag. Ingen av dem direkt lätt. Emma blev oroad av en hög med sand på andra varvet. Vips, så fann jag mig själv ridandes sydamerikanskt utan stigbyglar. Det funkade bra i ett halv varv...
:crazy:
 
Sv: Dagens träningspass!

Hoppas du inte slog dig, var har du fått jobb?

Var tillbaka i stallet idag efter en lång weekend i Oslo, tre turer varav två på banan med tvååringar. Missade alla jobben igår men det kommer fler hoppas jag.
 
Sv: Dagens träningspass!

Hej,
Nej, slog mig inte så illa i måndags. Slog mig däremot ordentligt i tisdags. My Million kastade sig och drog järnet in stallet i samma sekund som jag höll på att sitta av efter turen. Var hårt att landa på gårdsplan. Men det kunde blivit värre om jag inte hunnit av helt. Dörrhålet är inte stort nog för ryttare och häst. Men det var bara att bita i och dra ut med Lord Devil turen efter. Har en värkande vänsterhöft som har regnbågens alla färger och lite till nu...
Men det gör bara ont när jag går, inte när jag rider och jag red sex turer igår och tre, nej fyra idag (?). Två canter som gick bra samt en väldigt kul tur i skogen med två "babys". Som några säkert förstått så är jag hos Henrik Engblom. Långa men givande dagar. Mycket varierande ridning samt många och nya hästar att rida. Alla inte enkla. Tiden går fort. Kort sagt så trivs jag väldigt bra!
:laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Dagens träningspass!

Haha, galoppmännsiskor är knäppa ;)
Undrar vilken normal person som skulle tycka att jobbet vore kul om man varit med om det du beskrev. Trampad, avkastad, blåslagen och ibland är man mer eller mindre nervös över arbetsuppgifterna. Och ändå tycker man det är kul ;)

(Är ju tyvärr lika knäpp och jag tror faktiskt inte det finns någon terapi som får det att gå över).
 
Sv: Dagens träningspass!

Är väl lite så att hålla på med galopphästar är ren terapi ibland... ?
Hade ett jobbigt eksem på ena handen jag dragits med hela vintern uppe i Stockholm. Det försvann på tre dagar här i Mellerud!
Är lite som att bo och jobba i en skidbacke. Linbanan skall smörjas. Backen skall pistas. Ibland störtar man och slår sig. Men då o då är föret helt fantastiskt och oftast går det utför!
Hade en canter med "Goldie" i morse som var rena drömmen. Hon var stabil och svarade på varje lite rörelse. Och vi hängde med från början! :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Dagens träningspass!

Visst är man lite galen som galoppmänniska, det kan iaf dagen i Klampenborg igår vittna om... :crazy: Lär iaf vara en del att rida i stallet nu när jockeyn skadade sig rejält!
 
Sv: Dagens träningspass!

Fyra canters idag och ett arbete med min lata favorit hæst! *PUH* Tror bestæmt jag blåste mer æn honom nær vi pullade upp... :angel: Ska iaf inte klaga øver att jag inte får trænat något på att "putta"... :D
 
Sv: Dagens träningspass!

Man skall inte rida när man har något på gång i kroppen. Ligger i mörkret på soffan med feber och en blöt trasa på pannan... Cantrade två turer i morse som gick bra med Canzee Gold (Goldie) och sen "Nisse" som startar på onsdag. Men sen var batterierna slut...
Skulle trava Messie i skogen men det höll på att svartna för ögonen redan innan jag satt upp. Blev bara två varv för jag var verkligen en ryggsäck. Att vi kom hem igen var helt Messie's förtjänst. Han fattade att jag inte mådde bra redan när jag sadlade honom... :love:
 
Sv: Dagens träningspass!

Nog är det så att vi hästmänniskor är galna:o
Själv rider jag med en inte färdigläkt fraktur i ena axeln och s.k tennisarmbåge på andra armen. Ont som f-n har jag iallafall men hästen skall ju igång.
Hur som helst, krya på dig Bowman:)
 
Sv: Dagens träningspass!

Tack för orden Fleur...
Roligt att se livstecken ifrån dig och att du är igång. Men snälla, var försiktig så du inte bryter sönder det du håller på att läka...
Varma och vänliga hälsningar!
Bowman
 
Sv: Dagens träningspass!

Rider Lennart Hammer i ert stall?

Hur är det med honom, tror han att han kommer komma tillbaka? :crazy: Fy så hemskt med honom. Hoppas han blir frisk fort.
 
Sv: Dagens träningspass!

Han red ja!

Har två brott på ena lårbenet och tre på det andra. Efter omständigheterna bra verkar det som men han är inställd på att hans karriär är över. :( Finns en "intervju" med honom (på danska) på http://iloapp.galopsport.dk/blog/nyheder?Mobile om man scrollar neråt.

Har dock hört folk säga att han sa samma sak när han bröt ryggen så man vet aldrig! ;)

Det är inte alls kul och han är saknad både i vardagen och i löp!
 
Sv: Dagens träningspass!

Nej vad tråkigt! Han behövs i loppen. Finns inte så många jockeys på hans nivå. :(

Vi får verkligen hoppas att rehabiliteringen går bra så han kommer tillbaka.
 
Sv: Dagens träningspass!

Låter tufft, blir nog många skruvar och skenor. Inte helt smärtfritt. Man får hoppas på det bästa...

Blev en canter med Canzee Gold idag. Har två turer till i eftermiddag. Nisse, eller The Bishops Yoj som jag cantrade i måndags startade på Övrevoll idag. Men det såg tungt ut... :(
 
Sv: Dagens träningspass!

Nej vad tråkigt! Han behövs i loppen. Finns inte så många jockeys på hans nivå. :(

Vi får verkligen hoppas att rehabiliteringen går bra så han kommer tillbaka.

Exakt!!

Oturen verkar fortsätta på banan, en tjej till som åkte ambulans därifrån idag. Vet inte vad som hände men hon var helt fixerad iaf.. :(

Vi fick också en av våra bästa hästar på skadelistan!

Nu räcker det!!! :crazy:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 078
Senast: yamyam
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var vi med på gruppträning igen i ridhuset. Eftersom vi har kommit igång litegrann nu och hindren var ganska låga i början kändes...
Svar
2
· Visningar
631
Senast: miumiu
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 462
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
881
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp