Dejtingtråden del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är klart att skolan har en roll i hur unga människor formas och att de får med en juste människosyn. Det är lite det skolan är till för in my not so humble opinion. Skolan SKA lära ut det som behövs i livet och ingår tamigtusan att vara en decent humanbeing.
 
Men skippa offerkoftan! Du uttryckte dig som att du gick runt och stirrade ner kvinnor. Det tycker jag lät rätt vidrigt.
Men du hackar ju på @Tranan på ett onödigt hårt sätt. Jag som saknar dåliga erfarenheter med att någon stirrar (med undantag av ett tillfälle) reagerade inte på samma sätt som du. Hur ska då Tranan som är man veta hur det uppfattas? Tar man illa upp går det att säga det på ett bättre sätt.
 
Alltså anser ni att samhället ska ta tag i problemet... Som jag sagt tidigare är det VI som är samhället ... Alltså är det upp till den som råkar ut för ett "felaktigt" beteende att faktiskt ta upp det med personen som gör det...

Som Grynet sa "ta inte skit" ... Stå upp för er själva !
Om du nu frågar en fråga så vore det ju lite trevligt om du läser svaren också och inte tramsar bort dem med någon förklädd variant av skuldbeläggande av offer och påklistrade åsikter. :up:
 
Appropå vems uppgift det är att "lära ut" vad som är ok.
Anser du på riktigt att det är lärarens uppgift att berätta hur killar ska se på tjejer ?
Eller ska de komma ifrån föräldrarna ?

Alla vuxna har alltid ett ansvar för att lära ut till alla ungar vad det innebär att visa respekt för sina medmänniskor. Hemma, i skolan, på fotbollsplanen, i stallet, i kön på affären och på nätet.
 
Om VI som råkar ut för "feltänk" inte diskuterar det med de vi anser gör fel HUR ska de som gör "fel" få reda på det ?
Jag undrar ärligt talat om du tänker så om tex andra brott också? Om du blir rånad/nedslagen - går du och talar om det för förövaren då ”hörredu, det där var inte så himla trevligt beteende”? Eller förväntar du dig kanske att förövaren ska förstå det ändå eftersom vi har lagar som förbjuder det och det bland annat lärs ut i skolan att det är fel att stjäla?

Eller är det bara offfer för sexuella kräkningar och värre som var ett ansvar att upplysa sina förövare om det?
 
Om du nu frågar en fråga så vore det ju lite trevligt om du läser svaren också och inte tramsar bort dem med någon förklädd variant av skuldbeläggande av offer och påklistrade åsikter. :up:

Jag läser.... Sen vad jag tycker om vissa svar går lite efter "har jag inget snällt att säga är det bättre jag är tyst"

Men tycker fortfarande många är väl naiva i sin tankegång... Då nån ANNAN ska göra nåt, Men nån annan gör inget... Och så fortsätter problemen...

Ni menar på att det är ett diskussionsforum... Jag tar upp andra delar än just vad ni tycker (tydligen väldigt obekväma och fel enligt många) som många i samhället står bakom. Och då tycker jag även de ska framkomma så alla inte tror att alla är lika naiva och blåögda. Det finns personer som kan och vågar stå upp för sej själva. Så de kanske några som läser här inser att MAN KAN säga ifrån själv med. Man måste inte vänta på att nån annan gör det... Så ni lägger fram att det är ok att "frysa fast", jag säger det är ok att säga ifrån.
Ju fler som säger ifrån ju bättre... Är det inte det ni är ute efter ?
Eller ska saker sopas under mattan och som nu bli #metoo ?
När tillräckligt många går ut ser vi ju kraften. Vilket genomslag. INGEN säger att det är fel att säga ifrån...
 
Jag undrar ärligt talat om du tänker så om tex andra brott också? Om du blir rånad/nedslagen - går du och talar om det för förövaren då ”hörredu, det där var inte så himla trevligt beteende”? Eller förväntar du dig kanske att förövaren ska förstå det ändå eftersom vi har lagar som förbjuder det och det bland annat lärs ut i skolan att det är fel att stjäla?

Eller är det bara offfer för sexuella kräkningar och värre som var ett ansvar att upplysa sina förövare om det?

Så du ser inte problemet ?
Du jämställer en kommentar med en våldtäkt ?
 
Alltså hela ditt inlägg @corzette är så otroligt skuldbeläggande att jag blir illamående. På riktigt - vem är du att ta ifrån folk deras sätt att reagera och lägga ansvar på offer att uppfostra sina förövare. Det är helt sjukt faktiskt.
Så ni lägger fram att det är ok att "frysa fast", jag säger det är ok att säga ifrån.
Klart som fasen att det är okej att frysa - det är liksom den vanligaste att göra. Det är okej att säga ifrån också, men det är inget något offer är skyldig att göra. Jag kan inte se ett enda inlägg som säger att en inte får eller kan säga ifrån, men däremot är det många inlägg som tar upp att en inte har någon skyldighet som offer att uppfostra den som utsatt en för kränkningar eller brott.
INGEN säger att det är fel att säga ifrån...
nä, så varför fortsätter du med dina inlägg som osar av förakt och skuldbeläggande av offer?

Så du ser inte problemet ?
Du jämställer en kommentar med en våldtäkt ?
Läs inlägget igen?
 
Ok, vad är det för ofräscht betende i det? Exakt vad är det för äkel i det? jag märkte att jag spanade in tjejer som jag tykte var snygga. Är det ofräscht? Är det det för att jag är +40? är det för att jag är man? Vad i är det som gör det hela ofräscht? Är det min över vikit? äller är det för att du inte gillar att någon tittar just på dig. Jag är lesen om jag verkar upprörd. Men om jag inte frå skriva på dena tråd för att jag är man så säj det. För att då vet jag vad som gäller för mig här. När jag skrev om att jag inte vill föstöra vänskap med en kvinlig bekant trots inviter. då belv andra upprörda. och nu när jag märkte att jag spanade in tjejer då är jag något äkel.

Ska jag vara lika känslig när det skrivs om män på tråden?
Ska försöka förklara hur jag ser på saken, sen får du ta det för vad du tycker själv. Jag uppskattar att alla får plats i tråden oavsett kön och sexualitet, men jag uppskattar också när folk säger ifrån när saker går över gränsen. Det gäller ju också alla användare, oavsett kön eller sexualitet.

Jag har sett betydligt värre inlägg i tråden än det du skrivit senast som nu diskuteras, men det behöver inte betyda att det känns helt ok för alla ändå.

Jag kan ärligt säga att jag hajade till lite när jag läste det, och för mig handlar det om ordvalet. Att ”glo” är i min ordbok inget positivt. Tror sällan någon som blir ”glodd” på uppskattar det direkt, då ordet i mitt tycke är laddat med ganska mycket påträngande. Då det är många här inne som upplevt olika typer av övertramp tror jag det är bra att ha lite fingertoppskänsla emellanåt när en formulerar sig. Och kanske extra mycket om en är man som gillar kvinnor. Bara ett råd på vägen..
 
Blir man kränkt/äcklad/skrämd över att det motsatta könet tittar på en, så bör man flytta ut i tassemarkerna och aldrig lämna huset.

Det beror ju lite på hur karln tittar. Jag var på Himlen en kväll och det satt en ensam man i baren som stirrade på mig precis hela kvällen. Varenda gång jag tittade mot baren så fick jag ögonkontakt med honom och han satt där och sippade på sin martini och blängde. När jag gick till baren vid ett tillfälle för att handla så frågade han om jag ville ha en drink, jag svarade "Nej tack" och gick tillbaka till mitt bord. Ytterligare en timme satt han där och blängde, utan att göra en min. Det var faktiskt obehagligt att känna sig så iakttagen i ögonvrån en hel kväll. Jag tycker också det är obehagligt när karlar på krogen granskar än från topp till tå för att sedan blinka till lite eller lägga en kommentar om att dom gillar vad dom ser. Ja, det händer.

Ovanstående är såklart skillnad från att någon bara tittar/spanar på än.
 
Skitdag, jag har haft tvivel om precis alla mina livsval idag. Så kom jag på att M sagt någonting om någon bild som jag skickade till honom i somras, jag var ju bortrest så vi pratade mycket på messenger. Gick in i vår gamla konversation och började scrolla tillbaka. Efter ett tag glömde jag helt bort vad det var jag letade efter. Ser bara "Jag saknar dig" och "Har vi någonting bra på gång här?"

M har ringt dig, 27 minuter och 14 sekunder
Du har ringt M, 43 minuter och 34 sekunder

"Du är en sån jag borde gifta mig med. Eller, vill."
"Det kanske vi gör någon dag."

Jag vill verkligen inte vara med M. Jag är glad över att jag träffat honom senaste veckan, för nu känner jag mig mer säker på det än någonsin. Men det gör mig så fruktansvärt ledsen att han inte var den jag trodde. När jag påmins om hur kär jag var, och hur säker jag var att han var den rätta för mig. Hur vi tänkte på varandra dygnet runt i somras, och jag bara längtade efter att få komma hem så vi kunde få vara tillsammans. Jag satt i mörkret ute på balkongen på kvällarna och tittade ut över risfälten och lyssnade på syrsorna, och jag fick höra hans röst över knackligt wi-fi. Den känslan var så stark, och det var inget mer än en illusion. Det gör mig så ledsen. Både att inte veta om jag någonsin kommer få känna så för någon igen, men också vetskapen att även om jag gör det så behöver det inte betyda ett skvatt. Det är bara inbillning.

Skitdag :(

Svarar även ditt tidigare inlägg om fredagkvällen.
Kul att du och L hade så mysigt ihop i fredags och bra att M bad om ursäkt för sitt beteende.
Men förstår att du håller dig lite tillbaka när du misstänker att L kanske har känslor för M.
Har ni hörts något sedan i lördags du och L?

Förstår att det känns tungt att tänka tillbaka och läsa dina och M’s konversationer. Men det var väl ändå ingen illusion allting, dina känslor för honom var ju äkta och han verkar ju ha känt precis likadant? Det är klart att det varit lättare att komma över om det visat sig mycket tidigare att M inte är någon du vill fortsätta träffa, då kanske du inte hunnit bli så kär.
Nu avslutade du det ändå relativt tidigt ändå, vilket jag verkligen beundrar dig för och förstår att det måste varit jättejobbigt :heart
Känns det lite bättre idag eller känns det fortfarande tungt?
 
Det beror ju lite på hur karln tittar. Jag var på Himlen en kväll och det satt en ensam man i baren som stirrade på mig precis hela kvällen. Varenda gång jag tittade mot baren så fick jag ögonkontakt med honom och han satt där och sippade på sin martini och blängde. När jag gick till baren vid ett tillfälle för att handla så frågade han om jag ville ha en drink, jag svarade "Nej tack" och gick tillbaka till mitt bord. Ytterligare en timme satt han där och blängde, utan att göra en min. Det var faktiskt obehagligt att känna sig så iakttagen i ögonvrån en hel kväll. Jag tycker också det är obehagligt när karlar på krogen granskar än från topp till tå för att sedan blinka till lite eller lägga en kommentar om att dom gillar vad dom ser. Ja, det händer.

Ovanstående är såklart skillnad från att någon bara tittar/spanar på än.

Ja och nej.

Nu gillade du inte just den som kollade på dej. Men hade det vart "din typ" hade du inte tyckt de va otrevligt utan iom tittandet förstått att intresset va ömsesidigt.

Såååå jag kan stå i tunnelbanan tex. En kille jag inte "gillar" tittar uppskattande på mej. Något jag inte tycker om. Jag vänder blicken åt ett annat håll och ser en annan kille titta uppskattande på mej. Denna kille är helt min typ. Jag tar blicken som ett tecken på uppskattning.
SAMMA blick men hur jag uppfattar de är helt olika...

Alla gillar olika liksom...
 
Svarar även ditt tidigare inlägg om fredagkvällen.
Kul att du och L hade så mysigt ihop i fredags och bra att M bad om ursäkt för sitt beteende.
Men förstår att du håller dig lite tillbaka när du misstänker att L kanske har känslor för M.
Har ni hörts något sedan i lördags du och L?

Förstår att det känns tungt att tänka tillbaka och läsa dina och M’s konversationer. Men det var väl ändå ingen illusion allting, dina känslor för honom var ju äkta och han verkar ju ha känt precis likadant? Det är klart att det varit lättare att komma över om det visat sig mycket tidigare att M inte är någon du vill fortsätta träffa, då kanske du inte hunnit bli så kär.
Nu avslutade du det ändå relativt tidigt ändå, vilket jag verkligen beundrar dig för och förstår att det måste varit jättejobbigt :heart
Känns det lite bättre idag eller känns det fortfarande tungt?

Jag har en känsla av att L är lite där jag var i ett tidigare skede med M. Hon verkar rätt less på vissa saker i hans beteende, men ändå känslosam. Möjligtvis kommer den relationen sluta precis som hans och min gjorde, att hon lessnar på hans skit. Så jag tänker att jag håller kontakt med henne och ser hur det utvecklar sig. Vi har hört både i lördags och i morse :) På hennes initiativ.

Ja, han kände likadant, och visst var känslorna äkta. Jag vet bara inte hur jag ska kunna lita på dem om jag känner samma sak i framtiden. En del av mig kommer nog att vara betydligt mer avvaktande och försiktig än vad jag var denna gång. Vilket kanske är klokt, visserligen. Det känns bättre idag :heart
 
Ja och nej.

Nu gillade du inte just den som kollade på dej. Men hade det vart "din typ" hade du inte tyckt de va otrevligt utan iom tittandet förstått att intresset va ömsesidigt.

Såååå jag kan stå i tunnelbanan tex. En kille jag inte "gillar" tittar uppskattande på mej. Något jag inte tycker om. Jag vänder blicken åt ett annat håll och ser en annan kille titta uppskattande på mej. Denna kille är helt min typ. Jag tar blicken som ett tecken på uppskattning.
SAMMA blick men hur jag uppfattar de är helt olika...

Alla gillar olika liksom...

Fast nej. Problemet var inte att han inte var min typ, problemet var att han fortsatte att blänga när han inte fick någon respons av mig. Jag tittade bort flera gånger och undvek hans blick, ändå fortsatte han. Jag tackade nej till hans drink, ändå fortsatte han att stirra. Det är alltså en man som fortsätter på sin egen agenda oavsett vilken respons han får, vilket är sjukt obehagligt.

En man som blänger och som slutar blänga när han märker att det inte tas emot särskilt väl är inget problem oavsett om han är min typ eller inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska kasta ut min nuvarande och köpa ny säng. Men hur i hela fridens namn väljer man en ny bekväm säng? Det är ju sjukt dyrt! Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
620
Senast: Piaff
·
Svar
934
· Visningar
50 041
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
203
Senast: 95johsv
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 371
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp