Dejtingtråden del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du menar eftersom jag så ofta blir kränkt eller känner mej rädd i situationer med andra personer ?

Jag diskuterar också #metoo med killar. Och på jobbet har jag inget problem med mina kollegor. Hade jag haft det hade det tagits upp när ett problem uppstår.
Det spelar väll ingen roll om du känner dig kränkt eller ej, står du upp när du ser att någon utsätter någon annan, när någon har en trist jargong eller beter sig sexistiskt?
 
Nej nej nej... ALLA får självklart bidra.

Uttrycker jag mej dåligt ?

Det jag hänger upp mej på är alla som säger att det är ANDRAS ansvar att uppfostra män (oavsett ålder) ... Någon annan har alltid ansvaret. Men om ALLA anser att det är ALLAS ansvar att ta upp när det sker felaktigheter så blir det nog bra till slut...

Ingen gör något åt någon. Men ALLA kan.

Det är väl framför allt männens eget ansvar att följa lag. Men som svar på din fråga så är det skillnad på att säga att offret inte har något ansvar, och att ingen har något ansvar. Jag förstår inte hur du får ihop dessa två? Jag anser att det är mitt, ert och allas ansvar att stå upp mot sexism och kränkningar i samhället. Jag anser inte att det är mitt, ert eller någons ansvar att uppfostra sin förövare under pågående brott.
 
Fast det finns ju ingen lag mot att titta på folk man tycker är snygga. I såna fall skulle ju alla bryta mot lagen på daglig bas.

Jag är en sån som säger ifrån, både när det gäller mig själv och när jag ser något olämpligt beteende mot andra.
 
Det är väl framför allt männens eget ansvar att följa lag. Men som svar på din fråga så är det skillnad på att säga att offret inte har något ansvar, och att ingen har något ansvar. Jag förstår inte hur du får ihop dessa två? Jag anser att det är mitt, ert och allas ansvar att stå upp mot sexism och kränkningar i samhället. Jag anser inte att det är mitt, ert eller någons ansvar att uppfostra sin förövare under pågående brott.

I det understrukna anser du att det är ett pågående brott som inte är ditt ansvar ?
Men det fetade är ditt ansvar ? BÄGGE situationerna är ju brott... Om än olika grader... I den fetade anser jag definitivt att det är ALLAS ansvar och i det understrukna i den mån man kan. Återigen det är skillnad på tafsande och regelrätt våldtäkt, Det är återigen de jag sagt hela tiden men ni läser det som att jag säger att man under rådande våldtäkt ska säga "nej vet du vad de här är verkligen inte ok" (alltså självklart är det ok att säga det då med)

Så alltså ... kontentan är att ni håller med mej om att man SKA säga ifrån ...
Redan vid första "frågetecknen".

Nu har jag själv aldrig varit utsatt för några sexuella övergrepp. Och är iom det lyckligt ovetande om hur de går till... Hur en kommentar eskalerar till våldtäkt mm...
 
Fast det finns ju ingen lag mot att titta på folk man tycker är snygga. I såna fall skulle ju alla bryta mot lagen på daglig bas.

Jag är en sån som säger ifrån, både när det gäller mig själv och när jag ser något olämpligt beteende mot andra.

Fast jag är kvar i diskussionen om skuldbeläggande av offer som inte säger ifrån under pågående övergrepp/trakasserier, inget annat.
 
I det understrukna anser du att det är ett pågående brott som inte är ditt ansvar ?
Men det fetade är ditt ansvar ? BÄGGE situationerna är ju brott... Om än olika grader... I den fetade anser jag definitivt att det är ALLAS ansvar och i det understrukna i den mån man kan. Återigen det är skillnad på tafsande och regelrätt våldtäkt, Det är återigen de jag sagt hela tiden men ni läser det som att jag säger att man under rådande våldtäkt ska säga "nej vet du vad de här är verkligen inte ok" (alltså självklart är det ok att säga det då med)

Så alltså ... kontentan är att ni håller med mej om att man SKA säga ifrån ...
Redan vid första "frågetecknen".

Nu har jag själv aldrig varit utsatt för några sexuella övergrepp. Och är iom det lyckligt ovetande om hur de går till... Hur en kommentar eskalerar till våldtäkt mm...
ORSAKSSAMBAND! A leder till b som leder till c osv. Kedjan behöver inte gå hela vägen varje gång men kommentaren är en del av kedjan. OAVSETT hur varje enskild situation slutar. STRUKTUREN ger att en sunkig kommentar är en del i ett orsakssamband som leder till våldtäkt.
 
Fast jag är kvar i diskussionen om skuldbeläggande av offer som inte säger ifrån under pågående övergrepp/trakasserier, inget annat.

Aha, ja i det är vi ense. Det är aldrig ett brottsoffers fel att denne blir ett offer för brott.

Däremot så är det ju så att många som pga de tycker någon tittar "fel", beter sig "fel" tar för givet att de ska bli våldtagna baserat på enbart den grunden. Dvs de inbillar sig ett skräckscenario och att göda och sprida den typen av rädsla är enligt mig inte bra.

Tittar någon "märkligt" på mig såpass att jag reagerar på det, så frågar jag om den vill något (eller bryr mig inte beroende på situation/var jag är) istället för att måla upp skräckscenarion i hjärnan.
 
I det understrukna anser du att det är ett pågående brott som inte är ditt ansvar ?
Men det fetade är ditt ansvar ? BÄGGE situationerna är ju brott... Om än olika grader... I den fetade anser jag definitivt att det är ALLAS ansvar och i det understrukna i den mån man kan. Återigen det är skillnad på tafsande och regelrätt våldtäkt, Det är återigen de jag sagt hela tiden men ni läser det som att jag säger att man under rådande våldtäkt ska säga "nej vet du vad de här är verkligen inte ok" (alltså självklart är det ok att säga det då med)

Så alltså ... kontentan är att ni håller med mej om att man SKA säga ifrån ...
Redan vid första "frågetecknen".

Nu har jag själv aldrig varit utsatt för några sexuella övergrepp. Och är iom det lyckligt ovetande om hur de går till... Hur en kommentar eskalerar till våldtäkt mm...

Vi säger nästan samma sak du och jag. Att "vi" håller med dig vet jag inte om du kan utläsa av mitt inlägg. Jag och resten av Buke är inte en klump. Men du och jag menar ungefär samma sak, jag tror dock också att vår syn på graden av egenansvar skiljer sig åt. Eftersom du själv inte varit utsatt för övergrepp så kan det ju vara klokt att lyssna på oss som har det, när vi säger att man kan bli paralyserad. Eller vem som helst som säger att den kan bli paralyserad, förresten.
 
Aha, ja i det är vi ense. Det är aldrig ett brottsoffers fel att denne blir ett offer för brott.

Däremot så är det ju så att många som pga de tycker någon tittar "fel", beter sig "fel" tar för givet att de ska bli våldtagna baserat på enbart den grunden. Dvs de inbillar sig ett skräckscenario och att göda och sprida den typen av rädsla är enligt mig inte bra.

Tittar någon "märkligt" på mig såpass att jag reagerar på det, så frågar jag om den vill något (eller bryr mig inte beroende på situation/var jag är) istället för att måla upp skräckscenarion i hjärnan.

Och det är bra att du inte göder och sprider obefogad rädsla, och det är bra att du frågar personen vad han vill eller inte bryr dig. Det är väl ett helt sunt sätt att se på det och jag önskar att det var så för fler. Det jag ställer mig emot dock är skuldbeläggandet av oss som faktiskt tycker att det är obehagligt. Nu säger jag inte att det kommer från dig, men i allmänhet. Det är lätt att tycka att någon annans rädsla är obefogad, men du vet inte vad människor har varit med om och då kan det vara bra att visa lite respekt. Att säga att vi tar för givet att vi ska bli våldtagna är faktiskt inte ett särskilt respektfullt sätt att bemöta ett våldtäktsoffer som tyckt att en situation varit obehaglig. Jag tog inte för givet att mannen i baren skulle våldta mig, herregud. Det betyder inte att jag var bekväm med hans limmande blick.
 
Fast nej. Problemet var inte att han inte var min typ, problemet var att han fortsatte att blänga när han inte fick någon respons av mig. Jag tittade bort flera gånger och undvek hans blick, ändå fortsatte han. Jag tackade nej till hans drink, ändå fortsatte han att stirra. Det är alltså en man som fortsätter på sin egen agenda oavsett vilken respons han får, vilket är sjukt obehagligt.

En man som blänger och som slutar blänga när han märker att det inte tas emot särskilt väl är inget problem oavsett om han är min typ eller inte.
Men eller hur! Utseende är verkligen inte allt! Om någon snygging har äckelbeteende går han fetbort!!
Jag hade i min ungdom en världskänd modell som sprang efter mig, han var så sjukt snygg, men så tom att prata med, så nix, jag uppskattade inte hans försök...
 
Att säga att vi tar för givet att vi ska bli våldtagna är faktiskt inte ett särskilt respektfullt sätt att bemöta ett våldtäktsoffer som tyckt att en situation varit obehaglig.

Men ska jag alltså hålla med i att blickar i vardagen är något att bli rädd för, att alltså späda på den (obefogade) rädslan?

Att något är obehagligt/gör en obekvämt pga dåliga erfarenheter är en sak, men att göda känslan att man "med rätta" bör bli rädd för att någon tittar på en är en helt annan och känns faktiskt inte så sunt. Varför späda på den liksom?
 
ORSAKSSAMBAND! A leder till b som leder till c osv. Kedjan behöver inte gå hela vägen varje gång men kommentaren är en del av kedjan. OAVSETT hur varje enskild situation slutar. STRUKTUREN ger att en sunkig kommentar är en del i ett orsakssamband som leder till våldtäkt.

orsakssamband
Det att en viss förändring har en viss effekt. Andra ord är kausalsamband och kausalitet. Orden kausal och kausalitet kommer båda av ett latinskt ord som betyder orsak.

Ex: Om vätgas tillsätts till vatten får man knallgas. Orsakssambandet är helt entydigt: Tillsatsen av vätgas är orsak till effekten knallgas.

Men nej jag ser inte orsakssambandet i en busvissling/kommentar efter en person som i : Bussvissling/kommentar - tafsande - våldtäkt

Sorry den strukturen är för mej helt främmande. KAN säkert ha hänt (flera gånger) men inte tillräckligt för att jag ska ge den orsakssambandsgrejen...

Exemplet ovan Om man tillsätter vätgas får du alltid knallgas.
En busvissling/kommentar leder inte alltid till våldtäkt.
 
Men eller hur! Utseende är verkligen inte allt! Om någon snygging har äckelbeteende går han fetbort!!
Jag hade i min ungdom en världskänd modell som sprang efter mig, han var så sjukt snygg, men så tom att prata med, så nix, jag uppskattade inte hans försök...

Nej precis, och även om det är en man som man skulle gilla så kanske man inte är på humör just då osv.

För mig är det det gränslösa beteendet som blir obehagligt. Jag sänder ut signaler till en man om att jag inte är intresserad, signaler som han ignorerar. Då spelar det ingen roll om jag ligger i sängen med han jag dejtade i början av hösten som fortsatte att kladda trots att jag sagt att jag inte vill ligga, eller han i baren som fortsätter att stirra trots att jag sagt "nej tack", eller han på hemmafesten som fortsätter att lägga armen runt midjan trots att jag tagit bort den flera gånger. Det betyder inte att jag går och tror att jag ska bli våldtagen av alla dom här, men att de ignorerar mina signaler och fortsätter med sin egen agenda skapar obehag i mig.
 
Men ska jag alltså hålla med i att blickar i vardagen är något att bli rädd för, att alltså späda på den (obefogade) rädslan?

Att något är obehagligt/gör en obekvämt pga dåliga erfarenheter är en sak, men att göda känslan att man "med rätta" bör bli rädd för att någon tittar på en är en helt annan och känns faktiskt inte så sunt. Varför späda på den liksom?

Är det dom två alternativen du tycker att du har, håna eller spä på obefogad rädsla?

"Jag förstår att det är obehagligt för dig och det är faktiskt konstigt av en man att fortsätta stirra trots att du sänder ut signaler om att du är ointresserad. Men det är nog inte värre än så, du har nog inget att oroa dig för."

Ett tredje alternativ kanske?
 
ORSAKSSAMBAND! A leder till b som leder till c osv. Kedjan behöver inte gå hela vägen varje gång men kommentaren är en del av kedjan. OAVSETT hur varje enskild situation slutar. STRUKTUREN ger att en sunkig kommentar är en del i ett orsakssamband som leder till våldtäkt.
Det där kändes rätt obehagligt att läsa. En lösryckt kommentar behöver inte alls vara någon del i ett orsakssammanhang så som det utmålas här. I det här fallet är det ju @Tranan s kommentar som skapat debatten och han backar 10 meter lätt om någon hostar att han är ut på det hala.
 
Men nej jag ser inte orsakssambandet i en busvissling/kommentar efter en person som i : Bussvissling/kommentar - tafsande - våldtäkt

Sorry den strukturen är för mej helt främmande. KAN säkert ha hänt (flera gånger) men inte tillräckligt för att jag ska ge den orsakssambandsgrejen...

Exemplet ovan Om man tillsätter vätgas får du alltid knallgas.
En busvissling/kommentar leder inte alltid till våldtäkt.
Du specar ju upp kedjan i inlägget. Kommentaren är första länken i kedjan. Orsakssambandet är inte givet att det måste gå hela kedjan varje gång. Vilket jag sa redan i inlägget du citerade. Kedjan kommentaren är en del av (misogyni i det jär fallet) har flera led/länkar och varje länk är del i orsakssambandet. A ger inte C men A ger B som ger C.
 
Det där kändes rätt obehagligt att läsa. En lösryckt kommentar behöver inte alls vara någon del i ett orsakssammanhang så som det utmålas här. I det här fallet är det ju @Tranan s kommentar som skapat debatten och han backar 10 meter lätt om någon hostar att han är ut på det hala.
Fast det här har ju inget med @Tranan att göra utan är en diskussion utifrån bilden @corzette delade och skolan vs föräldrarna.

Att Tranan inte menade något illa med sitt något illa valda uttryck är jag helt på det klara med.
 
Det där kändes rätt obehagligt att läsa. En lösryckt kommentar behöver inte alls vara någon del i ett orsakssammanhang så som det utmålas här. I det här fallet är det ju @Tranan s kommentar som skapat debatten och han backar 10 meter lätt om någon hostar att han är ut på det hala.
Som sagt det handlar inte om Tranans inlägg utan att om den bilden som @corzette delade.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska kasta ut min nuvarande och köpa ny säng. Men hur i hela fridens namn väljer man en ny bekväm säng? Det är ju sjukt dyrt! Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
596
Senast: Piaff
·
Svar
734
· Visningar
38 291
Senast: Sryoqwe
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
193
Senast: 95johsv
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 840
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp