Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Jag har också läst en undersökning där de kom fram till att fälttävlanshästen var den mest hållbara eftersom den tränades på ett mångsidigt sätt. Säjer ju sig självt egentligen.;)

Vi får rida startfälttävlan allihop under sommaren/hösten. Kan jag så kan ni.:laugh:
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Kryptiskt meddelande? Eftersom jag var på föreläsningen o inte dressyrteamet så är det nog i sin rätt att jag talar om vad som sas? Och om det är till mig du adresserar dig så får du nog tala om vad jag sagt som är olämpligt.

Jag skrev *knapplån och OT*

Vad är det där, som får dig att ta åt dig där? Har du skrivit något olämpligt, som jag inte kan se? Annars är det inte dig jag menar. Jag ber om ursäkt för att jag lånade din knapp. Nästa gång ska jag använda trådskaparens knapp.

Jag försöker bara visa att jag finns på forumet för er, även om jag inte alltid syns. Ibland är det svårt att hinna med och hänga med i långa trådar. Därför försöker jag göra ett och annat inhopp ibland. Jag hoppas att du hör av dig, via PM eller i bukefaloshjälp om det är något mer du funderar på.

Jag skrev att det är inte bara vad man skriver utan även hur man skriver, som kan tolkas på olika sätt. Det är ju något som diskuteras i en annan tråd för närvarande och det verkar ju även MITT meddelande vara ett väldigt tydligt tecken på.

Ha en fortsatt trevlig dag.

Mvh

Moderator
 
Senast ändrad:
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Jag förstår fortfarande inte vad du pratar om men tänker inte lägga mer energi på att tyda det. Av de trådar som finns här på buke måste denna vara en av de mest lätt modererade.
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

idag fick Zorro vila från uteritterna då jag märkte att han blev rätt ömfotad i slutet av gårdagens långritt, därav att han trippar/markerar emellanåt. Blir nog skor för honom igen på bakfötterna.
Men lite miljöträning är aldrig fel, och han skötte sig jättebra :)



Även två bilder från tidigare dagar

DSC_0026.jpg


Zorro fick syn på getterna
DSC_0054.jpg
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Jag har också läst en undersökning där de kom fram till att fälttävlanshästen var den mest hållbara eftersom den tränades på ett mångsidigt sätt. Säjer ju sig självt egentligen.;)

Vi får rida startfälttävlan allihop under sommaren/hösten. Kan jag så kan ni.:laugh:

Men sker mest dödsolyckor i också ;)
Fälttävlan kan vara ganska skoj,,,jag gillar inte banhoppning men kan tycka det är roligt att hoppa terränghinder. Men njae....hoppning avstår jag helst helt om jag vill hålla min rygg hyfsat hel :angel:
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

I ärlighetens namn så är det nog få som bara rider på bana 1 dag/vecka om man ska räkna in både träning o tävling på 1 dag/vecka. Ja okey om man har långt till ridbana/ridhus och inte har så mkt val men annars förekommer det nog inte så ofta om man tävlar mkt med sina hästar, inte höst/vintertid iaf.

(bäst att påpeka att jag hade en gård förut mitt ute i skogen utan ridbana eller ridhus i närheten, men åkte in iaf 3 dgr/vecka per häst höst och vinteråret för att kunna hålla igång och rider man tex 3 dgr/vecka så är det bra att växla underlag även i ridhus/ridbana)
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Jag hoppas att du har fel. För det är verkligen inte bra för unghästar att gå runt runt på ridbana o ridhus så mycket som du beskriver. Och läser man i denna tråden så är du i minoritet och det hoppas jag gäller generellt.

Varför man inte skulle kunna rida sina hästar ute i skogen och träna form och gångarter det förstår jag inte heller. Man får naturlig framåtbjudning och det är lätt att träna övergångar då. Det behövs inte att man harvar runt på bana flera dagar i veckan för att få hästen lydig. De hästägare som skriver mest just i denna tråden rider sina unghästar på det sättet o t ex Avel och polly har ju höga % i sina dressyrstarter och placeringar, happy har genomfört startfälttävlan med godkänd dressyr och Majken har gått 2 godkända fälttävlans starter i debutant så de är levande exempel på att det går utmärkt.
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Jag hade inte ens min 06:a när jag hade min förra gård om det va det du menade. Jag hade ett äldre halvblod och en äldre travare då. Om man ska kunna rida ut mkt så krävs bra ridvägar också...jag tror inte det är så lämpligt att intervallträna eller träna dressyr på en asfaltsbilväg eller på en smal stig med sten på, tror faktiskt det gör mer skada än nytta. Då får man nöja sig med skritt o lite jogging.
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Delvis KL, OT, medhåll osv...

Jag håller med lite här. Beroende på vad man har för naturtillgång så spelar det ju in hur pass man kan arbeta hästen ute i naturen. Jag har själv stått med unghäst där det var asfalt med mycket trafik runt anläggningen och utan egen transport. Annan stallplats hade man kunnat önska sig, men inte så lätt att byta hur som helst alla gånger.

Dressyrteamet kanske rider en hel del på bana (?), men om jag känner Dressyrteamet rätt så har hon (trots det) haft väldigt få skador på sina hästar.
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Tyvarr sa tror jag att det ar vanligare an vad man tror. Bade nar jag bodde i Sthlm och nu nar jag bor i England sa har det varit mer vanligt for tavlingsinriktat ridfolk att trana pa bana hellre an i skogen. Kanske har jag haft otur, men jag tror nog inte det. Att rida pa bana 2-3ggr/vecka behover ju inte vara fel heller, beroende pa vad man gor med det. Man kan ju trana over bommar, hinder, i hand, loshoppa, longera och t.o.m. gora intervaller (fast da kravs det ju helst 40x60), for att fa variation. Men jag har sett manga exempel pa (ung)hastar som bara far komma ut i skogen 1 gang i veckan.

Ni ar lyckligt lottade i Sverige som har sa mycket mark att rida ut pa - men jag har statt pa stall i Stockholmsomradet dar det anda inte fanns manga ridvagar, eller sa var de olampliga. Och det ar inte bara att flytta, tyvarr, det ar ju manga faktorer som ska stamma in. Knepigt!
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

2 dgr vecka har min vart ute. vi har snart inga ridvägar kvar. ridning förbjuden kom upp nyss på den ena vägen. motionspåren får vi inte rida på o på vår skrittstig med sten ska dom göra husbygge på. kvar är bilväg av asfalt. har stridit med kommunen om detta men det har inte hjälpt. dom tycker man kan nöja sig med ridbana. när vi åker iväg passar jag på o skrittar av i naturen på befintlig plats.

hoppas på att kommunen ändrar sig nu då igår var det möte med servicenämnden som skulle kolla upp detta med ridvägar...
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

man kan hoppas. jag har skrivit till kommunen om detta flera ggr. nu är det även ridning förbjuden vid grusvägen där många red förut. sen ska dom bygga hus i skogen mitt emot mig men alla vet inte om det ännu. jag fick brev om det förra veckan o i brevet står det att dom finner det som ett lämpligt område att bygga på. vart dom tänkt sig att man ska kunna rida ordentligt sen vet jag inte. :/ dom ska ju även bygga hus vid ett stall i närheten på hagmarken. pratade med en igår om det.
 
Senast ändrad:
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Jag tillhör tyvärr måste jag säga de som håller sig till banan. Min anledning är mycket enkel, jag jobbar så himla mycket och har därför inte tid att ta mig ut i skogen flera dagar i veckan med två hästar (tar ofta längre turer). Däremot är jag noga med att passen på ridbanan/ridhuset inte blir för långa, max 30min, sedan brukar jag skritta av dem utanför.
På vintern går mina nästintill enbart i ridhus då arbetstiderna förändras + att det är alldeles för mörkt ute.
Svårt att säga hur det brukar se ut då jag varit från ridningen så mycket nu i vår, men om de går 4dgr i veckan så kommer de kanske ut i skogen en dag. Det positiva är väl att "banan" kan varieras från paddock till åker beroende på väderlek.

Rätt eller fel men mina verkar må bra ändå :)
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Överhuvudtaget undrar jag hur mycket en del av er rider ut era 06:or? Min går avgjort mest i skogen o kanske 1 pass dressyr/vecka eller någon annan träning.

Jag rider ut varje dag:bump: Har underbara vägar här. Rider på bana högst 2 gg/v (tävling/träning) ibland bara 1 gång varannan vecka...

Har nog redan visat er denna, är från förra året, men ett litet smakprov på vad jag har att rida på...
http://youtu.be/rjksTACQQxE
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Kl
Snabbt i smyg från jobbet:
Rider jättemycket i skogen och tränar även form, takt och annat där.
Ca 1 dag / vecka på banan (ibland 2) och det har funkat utmärkt för mig!!
Är medveten om att vi har olika förutsättningar men tror på att rida mycket i naturen för att stärka och bygga unghästarna.
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Rätt eller fel men mina verkar må bra ändå :)

Egentligen handlar det ju inte om rätt eller fel ur den synvinkeln vad vi TYCKER. Utan föredraget som jag var på handlade om statistiken som finns på hållbarhet och där har det framkommit att för att få en längre hållbarhet på våra hästar så krävs:

Uppfödning på stora ytor så unghästen kan röra sig fritt och fri tillgång på BRA grovfoder.
Inridning o vidareutbildning på ett korrekt sätt och så varierat som möjligt för att den unga hästen ska få tillfälle att utveckla ALLA sina muskler.

slutsatsen som föredragshållaren drog av detta var att för många unghästar föds upp i för små hagar och sen flyttar de till stall med små hagar o rids mestadels i paddock o ridhus=sämre hållbarhet. Vi som har så unga hästar lär ju inte veta konsekvenserna av våra handlingar förrän om några år men statistiken finns ju redan.

Jag förstår fullständigt att alla försvarar sin tro och uppfattning, det gör ju jag med! Och jag är medveten om allas olika förutsättningar men för MIG kommer det aldrig vara ok att ställa en häst i ett stall med liten 4-kants hage som den får vara ute i ett par timmar per dag o sen ridas 1 timme i paddock eller ridhus. Kan jag inte ha häst på ett bättre sätt då kommer jag inte ha häst.
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Tänkte passa på att önska er alla en riktigt Glad Midsommar! Ska ut i skogen med Majsan nu o sen dressyra med Grå, bättre midsommarafton kan man väl inte ha...?:D
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Låter härligt!
Funderar själv på om barnen ska ta sina poppisar in till byn i em. å jag på cykel tilll midsommarfirandet vid hembygdsgården:)! Men fy attan vad me´knott de´va idag, grrr...
32513208.jpg
( Dottern har pysslat med ett collage, så det inte blir "fjortisvarning " på mig:D , tkr det var lite sött)
32513207.jpg
Från förra midsommar men manen är lika bedrövlig detta år och hon HATAR att bli ryckt!!

Ska promenera Loppan idag med, tur att hon inte bara ska stå still..
Ha det härligt i midsommar alla bukevänner här i 06-tråden:)!!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 658
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 799
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 746
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp