Den mest kompletta halvblodshingsten?

belize

Trådstartare
Ja, vem ser just DU som den mest kompletta (komplett som i multitalang) halvblodshingsten tillgänglig i svensk avel just nu? (jag vet att i princip alla hingstar går att lösa på ett eller annat sätt i dagens läge, men jag väljer att fokusera på de som har licens i SWB i år).

Helst en hopphingst med riktigt bra gång, men även det omvända kan vara ok. Inte bara "ok" gång, utan ordentligt över medel. Sedan har jag såklart ytterligare krav för att det skall matcha just mitt sto och hennes stam, men jag behöver hjälp med den övergripande skanningen av marknaden först innan jag börjar skala ner.

Jag har inte planerat betäckning på några år nu, och känner mig därför lite vilse gällande dagens utbud... så jag är jättetacksam för lite hjälp! Det spelar ingen roll om det är en utlandsstationerad hingst, och i det här skedet så sätter jag heller inga prisramar.

So - hit me! :bump: :bow:
 
Al Cento blev jag överraskad över på bruksprovet, rörde sig riktigt bra.

Luxus, går ft och verkar hoppas en hel del.

Sir Donnerhall. Finns en ftfilm på honom där han går som tåget
 
Hip Hop och Camaro M är
Hingstarna jag valde mellan. De har båda gröna staplar. Men vet inte om de är tillräckligt höga för dig.
Annars är ju Briar en kandidat kanske? :)
 
Canterbury, Luxus och Dahlwinnie. För mig är temperament det absolut viktigaste och dessa tre verkar kombinera bra sportegenskaper med trevligt psyke.
 
Vill säga Stalypso men jag har inte hört ett ljud om att någon tar in från honom :( Tailormade Lancelot är inte visad i asvh...

Kvar för mig blir då Sir Donnerhall och Canterbury som Fiorano nämnde här ovan. Den har jag sett själv och han är fin.
 
Canterbury och Hip hop. Sen tror jag att Diamantino skulle kunna lämna bra gång med.

Överlag använder jag hellre en hopphingst som har bra gångarter än en dressyrhingst som hoppar. Hopphingstarna har bättre gångarter än vad dressyrhingstarna har hoppteknik.
 
Bravour ! 1 :a på hoppning och 3:a på gångarter på kvalitetstävlan . snygg hingst med super temprament och superstam...
 
Quattro B och Canterbury säger jag.
Briar borde väl räknas med också då de hästar efter honom jag har träffat både kunnat hoppa och röra sig men ger inte mycket för temperamentet på dom över lag. Aerline H är väl också tillgänglig fortfarande (men honom har jag lite dålig koll på eftersom jag inte har några planer på att använda honom, (vill inte gärna dubbla Cortez). Lordanos tror jag också kan ge en hel del gång förutom hopp. Är mycket förtjust i Tailormade Lancelot som är e: Lordanos.

Floré Star kan säkert vara ett alternativ också då han ju är mestadels hoppstammad egentligen och själv hoppar ok (i alla fall för en dressyrhingst).
 
Bravour ! 1 :a på hoppning och 3:a på gångarter på kvalitetstävlan . snygg hingst med super temprament och superstam...

Honom hade jag glömt! Jag var ju domarsekreterare när han visades på kvaliten och han visade upp ett helt fantastiskt gott temperament!
 
Säger också Bravour, en otroligt trevlig hingst!
Såg bla när han gick på kvaliten och han skulle inte direkt göra bort sig på dressyrbanorna.
 
Glömde av Bravour och även Florè Star. Floré Star har inte användts så myclet, men teoretiskt verkar det också vara en komplet och ffa trevlig hingst.
 
Ja, vem ser just DU som den mest kompletta (komplett som i multitalang) halvblodshingsten tillgänglig i svensk avel just nu? (jag vet att i princip alla hingstar går att lösa på ett eller annat sätt i dagens läge, men jag väljer att fokusera på de som har licens i SWB i år).

Självklart Briar och Chirlon.
 
Common Sense fick 9,17 i hopp och 8,74 i gångarter på sitt 70-dagars prov om jag minns rätt. En fin första kull som gjorde bra resultat på treårs i fjol är också plus :-) väntar föl efter honom och Camaro M som morfar så jag är ju liite partisk ;)
 
Jag älskar terrängfilmen på Sir Donnerhall!

Förutom de som redan är tipsade om i denna tråd så tror jag Chicos Boy är något underskattad i Sverige. Lövsta tog in på honom förra året.
 
Förr, Amor, en hingst som ligger bakom många framgångsrika hästar i alla dicipliner, lite modernare är quattro b, o i ropet Sir Donnerhall I. Nu finns några avkommor/ nära i stammen, till dem, som Bravour, och Shooting Star
 
Tusen TACK allihop! :bow: Fortsätt gärna!!

Massor med bra tips.

Jag gillar själv de flesta ni skrivit :) Tyvärr faller några bort på att stoet redan har ganska mkt Contender-blod.

Hip Hop är en stark kandidat, då hon har en bror e. honom som jag är väldigt nöjd med.

Briar gillar jag mycket - tyvärr hade stoet en morbror e. honom, också egen uppfödning, som var nästan 180cm hög så jag vet inte om jag vågar chansa...

Canterbury hade varit en mycket stark kandidat, Niveau likaså, om det inte vore så att jag inte riktigt tror på deras typ av temperament (även om de har mkt bra temperament båda två, skall jag poängtera!) ihop med just MITT sto, baserat på de avkommor jag sett efter dem där jag även känner stona.

Lordanos skall jag genast kika närmare på! Chicos Boy och Diamantino likaså.

Det är synd att inte Ludwigs Champion lever längre, jag tror han hade passat henne kanonbra.

Camaro M skall jag inte heller glömma bort, eller Bravour och Floré Star - alla andra ni nämnt skall också kollas noga!
 
Baltimore, någon med erfarenheter av avkommor e honom?

Magic Park också ja, tack för påminnelsen om honom Görel!
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 099
Senast: Jate Volim
·
Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 752
Senast: Karoliten
·
F
Avel Jag sitter fast. Väldigt fast. Om ca tre veckor ska jag betäcka mitt sto och jag hoppar runt som en galen kanin mellan hingstar. Så nu...
2
Svar
24
· Visningar
2 199
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp