Den perfekta hårsnodden

bejkonfis

Trådstartare
Finns den?
Jag har väldigt tjockt hår och varje gång det ska sättas upp i tofs har jag det enorma I-landsproblemet att hårsnodden inte räcker till. 2 varv blir för löst och 3 är i princip omöjligt.
Jag har hört talas om "mirakelsnoddar" som är lite extra hållbara, töjbara, ja helt enkelt mer lämpade för tuffa miljöer som tjocka kråkbon, men vad heter dom och vart fasen hittar jag dom?
 
Jag har också tjockt och lååångt hår (= tungt). Jag har hårsnoddar som är limmade, alltså utan metall (för metallen sliter på håret).
Så här ser de ut:
51331-harsnoddar.jpg

Dock finns det ju bättre och sämre kvalitet, man får prova sig fram. De är ganska "hårda" innan man använt dem så de töjts ut lite, sen funkar de kanon och mina håller länge! :up: Jag har uppsatt hår varje dag, och tar snodden 3varv runt! :) Köper mina på GeKås i Ullared, men gissar att de finns mest överallt?
Någon "mirakelsnodd" har jag aldrig hört om..
 
Den söker jag med! Har samma problem, hoppas att någon har en lösning :D

Använder just nu dom från HM i 10-pack (?) för ca 20 kr. Dock är det väl typ 4 st i det packet som har rätt spänst...
 
Finns den?
Jag har väldigt tjockt hår och varje gång det ska sättas upp i tofs har jag det enorma I-landsproblemet att hårsnodden inte räcker till. 2 varv blir för löst och 3 är i princip omöjligt.
Jag har hört talas om "mirakelsnoddar" som är lite extra hållbara, töjbara, ja helt enkelt mer lämpade för tuffa miljöer som tjocka kråkbon, men vad heter dom och vart fasen hittar jag dom?

Jag har ganska tjockt och väldigt långt hår, det är dessutom väldigt blankt så att det är liksom "halkigt" och många snoddar glider efter ett tag.
Mitt bästa tips är en tvåstegsraket, med två snoddar är det ganska bombsäkert.

Jag flera som har spiralsnoddar, men det har inte jag vågat mig på än.
 
@bejkonfis Säg till om du hittar den....

Jag använder en ganska bra snodd just nu, den har ingen start eller början alltså inte limmad och ingen metalldel :up:
När den börjar töja ut sig så brukar jag snurra snodden två gånger det sista varvet för att det ska sitta bättre. Funkar ok.
 
@WS6
Har provat limmade snoddar men mina har släppt vid limfästet redan efter bara ett par användningar :down:
@Blueberry
Jag har inget problem med halt hår, bara att det är så tjockt att jag inte lyckats göra tillräckligt många varv med snodden för att den ska sitta tillräckligt hårt
 
@lisa412
Jag har också ett par riktigt gamla, söndertöjda snoddar som används flitigt nu när inget annat funkar men jag är rädd att dom inte kommer hänga med så länge till :nailbiting:
 
Har du provat silikonsnoddar?
Antingen kan man köpa dem dyrt i klädaffärer, eller billigt i 500-pack i hästaffärer. De ser alltså ut som mansnoddar, fast de är större och platta, och glatta. De är skonsamma mot håret då de bara glider ur när man tar av dem, och de är tightare än andra snoddar, alltså hade det varit perfa med 2 varv runt ditt hår!
silikonsnoddar_178564389.jpg
 
Har du provat silikonsnoddar?
Antingen kan man köpa dem dyrt i klädaffärer, eller billigt i 500-pack i hästaffärer. De ser alltså ut som mansnoddar, fast de är större och platta, och glatta. De är skonsamma mot håret då de bara glider ur när man tar av dem, och de är tightare än andra snoddar, alltså hade det varit perfa med 2 varv runt ditt hår!
silikonsnoddar_178564389.jpg

Jag har provat såna, men de fungerar inte riktigt på mig :cautious:
Eller så köpte jag kanske de där minivarianterna, för de spricker bara.
 
Hm så mysko! Jag har använt samma i en månad nu (har bara en =P) och den håller bra. Du kanske hade otur med ett dåligt paket eller nåt :/
 
Jag har också långt och tjoooockt hår, dock ej så glansigt att det bara glider. Jag använder limmade snoddar, får runt dom två varv men det blir lite för löst så jag använder alltid två snoddar vridna två varv. Sitter bra!
 
Jag har också enormt långt och tjockt hår (kan sitta på ändarna, jättetjockt och med självfall i topparna!). Det som funkar för mig är Invisibobble. Det är en "telefontråds" hårsnodd. I stallet vill jag dock inte använda de (har bara ett paket än så länge!), så där använder jag limmade snoddar! :)
 
Har också långt och tjockt hår, till nedanför rumpan, de snoddar utan metal är bra mycket snällare men de sliter fortfarande väldigt mycket på håret särskillt om man har långt hår och sätter upp det ofta/dagligen och på samma ställe i håret, typ hästsvans
Jag använder hårpinnar istället, så mycket mer skonsamt och det är väldigt snabbt och lätt att sätta upp håret.

Tillexempel figure 8 bun:
1601440_10152412103969011_5073622854235083513_n.jpg

Finns bra tutorials på youtube på hur många knutar som helt, bara att söka på bun och tutorial.

Eller hästsvans för långhåriga, knyt en knut på håret och stick igenom en hårpinne
10152385_10152196057599011_3839594858512889351_n.jpg


Hade ofta håret i en låg knut i nacken som fick plats under hjälmen.
 
@LaMirage
Tanken har slagit mig men jag har aldrig vågat prova. Är lite väl rädd för "gummibandseffekten", att snodden kommer trassla in sig i håret så hårt att jag tvingas kapa allt :nailbiting:

@Linisen och @Dressyrtjejen_97 tack för tipsen! Ska genast sätta igång och researcha!

@Rhodugune
Mitt hår är dessvärre inte ens i närheten av den pinnvänliga längden :down: Det är axellångt på sidorna, en bit längre i nacken.
 
Oki, det är så svårt att veta vad man syftar på när man pratar om långt hår, för mig så betyder det att man har hår till någonstans mitt på ryggen/midjan eller längre. hehe
Tycker mitt hår inte är speciellt långt för min kompis har hår till ned på vaden.

Men att tänka på är att håret slits ofta väldigt mycket där det hålls ihop av en snodd, oavsätt modell, scrunchies är bäst även om de inte är så moderiktiga, så det är inte att rekommendera att man har tofsen på samma ställe varje dag utan varierar och kanske har någon typ av fläta istället ett par dar i veckan om man har det uppsatt nästan varje dag. :)
 
Både jag och maken använder mansnoddar ifrån Hööks. Han har en frisyr med snaggade sidor och längre uppe på och har således en ganska liten tofs. Jag har axellångt hår och har ofta en hästsvans. Jag tycker de funkar bra så länge de inte blir liggande för länge efter att de blivit urtagna ur håret eftersom de då gärna torkar ihop och exploderar. Jag har ofta en eller två oanvända i byxfickan ifall att (framförallt har mina exploderat på gymmet).
 
För löpning har jag hittat en snodd som liksom är tre normala snoddar, flätade. Tyvärr med metall, men fasiken vad bra de är! Håller alltid.

Sådana med lim avverkar jag på löpande band.
Vanliga enkla snoddar är kass, fel storlek liksom.

Till vardags har jag hittat en flätad men tunnare snodd på glitter. Även den med metallbit... De går iaf inte sönder...
 
10712369_10152398537717029_6510861632822653156_o.jpg

Förlåt mina krokiga fingrar! Här är de jag använder mest. De högra håller för ALLT, t.ex. löpning (med långt/tungt hår).
Den i mitten är standardstorlek och fungerar till allt man gör till vardags.
Den högra är för litern, den går typ 1.5-2 varv runt men sitter aldrig ordentligt. Den typen har jag när jag gjort flätor :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
30 954
Senast: lizan
·
Småbarn Hjälp - Vi är i en lite jobbig situation! Allt har gått så himla smidigt med hemflyttning - tills nu! Vi flyttar till Sverige från UK...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp