Den stora namntråden

@Elementary Tack! Försökte ta reda på uttal, kan det stämma att det uttalas typ som bokstaven A med engelskt uttal ("Ejh") tror du? :D Hur tycker ni att det funkar med enstaviga namn på hundar (är ju vanligt med tvåstavigt menar jag)? :)
 
@Elementary Tack! Försökte ta reda på uttal, kan det stämma att det uttalas typ som bokstaven A med engelskt uttal ("Ejh") tror du? :D Hur tycker ni att det funkar med enstaviga namn på hundar (är ju vanligt med tvåstavigt menar jag)? :)
Så är det jag hört så det är vad jag hade tänkt svara till @Tonto precis.
Tror inte längden på namn spelar så stor roll. Har haft fyrstavigt namn på en vovve vilket många skakade på huvudet åt, men det funkade finfint. En bekant har en vovve som heter Key och det funkar också bara bra. :) Handlar nog mest om hur det känns själv.
 
Så är det jag hört så det är vad jag hade tänkt svara till @Tonto precis.
Tror inte längden på namn spelar så stor roll. Har haft fyrstavigt namn på en vovve vilket många skakade på huvudet åt, men det funkade finfint. En bekant har en vovve som heter Key och det funkar också bara bra. :) Handlar nog mest om hur det känns själv.

Vad bra! Finns ju lite mer urval av namn om man slipper hålla sig till tvåstaviga :) Aodh hamnar på listan :D
 
Hittade precis att Aodhán och Áedán var några snyggare (enligt mig) alternativa stavningar till Aidan... De hamnar också på listan. :p

@Elementary Såg Aidan också kunde stavas Aodhán så då tänker jag att uttalet "Ejh"/"Ay" verkar stämma bra :)
 
Några namnförslag från mig @SweetSunday

Alroy - rödhårig
Raff - röd varg
Reed - rödhårig
Ridley - från den röda ängen
Rorric - röd
Rowan/Rowin/Rowen - rödhårig
Hayden - eld
Kai/Kay - eld
MacKay - eldens son
 
Andra gaeliska namn @SweetSunday med olja betydelser

Carlin - liten krigare
Darragh - ek
Faolan - liten varg
Kenzie - söt/snygg
Madden - valp
Merle/Meryll - glänsande hav
Murdoch - sjöman
Niall - från molnen
Quill - från skogen
 
@SweetSunday

'Myske' dök upp i huvudet när jag funderade över naturrelaterade namn. Google säger mig att det är det norska namnet på en växt :)

Ett andra förslag är Fennek, ett annat ord för ökenräv
 
Några namn inom rock/metal (lite olika tuffhet på musiken dock :D )
Slash
Cooper
Opeth
Bruce (Dickinson)
Isildur (efter isildurs bane)
Flames
Ghost
Sid (vicious)
Kee (efter Kee Marcelo)
Saxon
Primus
Venom
Helix
Sator (:D)
Bon Jovi
Sabbath
Metallica
Rammstein
Hawkwind
Hendrix
Ozzy
Steppenwolf (framförallt om han heter Born to be wild i stamtavlan :D)
Yngwie
Satan
Trooper
Dregen
Watain
Sabaton
Frank Zappa/Dweezil :D
Jethro

Blir det en tik så röstar jag för Lillasyster :D (eller Myrkur)
Har fastnat för Tony, Freddie, Ozzy, Slash, Nikki, Cliff & Axl.
Men inget som är sådär JA! riktigt än. Vill ju att det ska vara hyffsat lätt och säga också. :D
 
Har fortfarande inte bestämt vilket namn valpen ska få om det blir en hane. Tiknamnet är klart: Birka. Men eftersom vi sagt till uppfödaren att kön inte spelar någon roll och tikar är populärare än hanhundar så lär det ju bli en hanhund vi får i slutändan.
Tema: Jag gillar namn från sagor, myter, fantasy, fornnordiska namn m.m. Vill gärna att namnet ska va hyfsat lätt att uttala, helst tvåstavigt.
Förslag mottages tacksamt! :bow: Förslaget på listan just nu är Hektor, men i övrigt är det tomt.
 
Fick veta av uppfödaren att det blir antingen en röd valp eller en svart tri valp till mig om tre veckor! Hon ville att jag skulle klura på namn till båda då hon ej bestämt sig än vilken valp jag ska få, men vi bestämmer själva namnet i stamtavlan så vi måste komma på namn till nästa helg. Please help? :nailbiting: Båda är hanar med mycket fart i.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 160
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 242
Senast: IngelaH
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 627
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 842
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp