Bukefalos 28 år!

Den värsta mardrömmen...

Sv: Den värsta mardrömmen...

Svarar på det med teckningar, på förskolan där jag har jobbat satte vi fast typ plastfickor på enfärgade gardiner där vi stoppade teckningarna :)
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

+ TW
Klart att hon också är skör, men det är inte bara det, hon är sådär plump. Det mesta ska kretsa runt henne samtidigt som hon lätt spelar martyr. Det är inte överdrivet mycket, hennes egen familj märker inget för de är så vana vid det, men jag som kommit som utomstående och dessutom lägger alldeles för mycket märke vid detaljer har svårt att hantera och acceptera. Och såklart blir jag jävligt sårad! Jag har känt hennes son sen -97, vi har varit bästa vänner och älskande i fem år, inte fan glömmer jag det!! :mad: Om jag är vuxen nog att se andras känslor och behov i sorgen så borde hon också vara det, faktiskt. Jag ska inte behöva trippa på tå och dölja min sorgebearbetning för att hon kan bli sur. Men hur fasiken får man henne att förstå det? :(

Det positiva idag är att vi har haft en trevlig vårdag, myst ute med såpbubblor och letat blomknoppar. Provkört en ny bil som vi är sugna på till mig också. Mamma lånar mig pengarna då tills jag sålt hästtransporten. Det skulle ju vara najs att slippa oroa sig för när bilen ska lägga av när man är ute och kör...

Förlåt. Jag menade inte alls att skriva något som gjorde dig ledsen eller arg :( Jag menar att ni har rätt att sörja båda två på ert eget sätt. Hon har ju faktiskt inte med att göra var eller ens om du har fotografier uppe. Nu var ju hon i ditt hem och då måste hon acceptera hur det är där precis som du får acceptera hur det är hos henne. Jag vet att hon har burit sig fruktansvärt illa åt under hela ert förhållande och det gör mig så ledsen att hon inte ens kan ta hänsyn till din sorg. Att hon inte kan se dig och lilla Alice som väldigt viktiga människor som hon ska vara väldigt rädd om och hantera med varsam hand så att hon får fortsätta träffa sitt barnbarn. Alice är ju faktiskt den enda som finns kvar ifrån hennes son och då borde hon vara mer rädd om eran relation.
Jag tror inte att hon kan förstå ditt sorgearbete och hur enormt mycket du gör för att Alice ska kunna gå vidare ur det här med minsta möjliga skada och ändå minnas sin pappa. Jag tror inte att hon förstår hur kämpigt du faktiskt har det och hur jobbigt det är att se till ett litet barns känslor och behov i första hand när man känner sig helt handlingsförlamad av sorg själv. Ibland blir människor alldeles förblindade av sorg och jag önskar att det gick att säga att det är så i hennes fall för då hade man haft en orsak. Man hade haft något att skylla på men det så är det ju inte. Du har ju fått utstå mycket ifrån henne förut också och detta är liksom bara en fortsättning av hennes plumphet. Jag tror tyvärr inte att hon skulle kunna ändra sig. Hon varken kan eller vill förstå.
Igen, ett uppriktigt och ärligt förlåt. Det var verkligen inte meningen att göra dig arg och/eller ledsen :(

Kramar
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Nej nej nej vännen! Det är inte DIG jag blir sur på, det är hela situationen. Du är ju fantastisk! :love:
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Jag funderar på att låta farmor och farfar höra av sig om nästa gång de vill träffa Alice nu. Av alla gånger de setts sen nyår så har de frågat en gång, resten har varit på mitt initiativ. Och jag orkar inte riktigt "smöra" just nu. Det är så mycket annat på g. Dessutom skulle det vara trevligt om de erbjöd sig att vara här eller åtminstone köra ena vägen själva, för det tar tid för mig att köra henne dit varje gång. Visst, jag kan göra det när jag ska till stallet, men hemifrån tar det ~20 min till stallet, ska jag köra till farmor och farfar så är det ~15 min dit och sen ~30 min till stallet, om jag gasar. Det tar både tid och bensinpengar! Åh, jag vill inte vara såhär bitter :( men jag måste banne mig ibland!

Förresten så mailade jag min sköterska på neuro idag angående boendestöd och hon ska ta upp mig på morgondagens möte, sen kommer en kurator att kontakta mig inom kort för att hjälpa mig att ansöka om boendestöd :)

Nu ska jag bära in min lilla envisa treåring som inte ville sova i sin säng utan knallade ut och la sig på soffan med mig ;) Imorgon ska jag luncha med en vän och sen träna. Ja, stallet ska hinnas med innan också ;) Men det är min sista ätardag också, sen kör jag på med shakes ett tag igen! Vill få bort lite mer innan semestern ;)
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Jag funderar på att låta farmor och farfar höra av sig om nästa gång de vill träffa Alice nu. Av alla gånger de setts sen nyår så har de frågat en gång, resten har varit på mitt initiativ. Och jag orkar inte riktigt "smöra" just nu. Det är så mycket annat på g. Dessutom skulle det vara trevligt om de erbjöd sig att vara här eller åtminstone köra ena vägen själva, för det tar tid för mig att köra henne dit varje gång. Visst, jag kan göra det när jag ska till stallet, men hemifrån tar det ~20 min till stallet, ska jag köra till farmor och farfar så är det ~15 min dit och sen ~30 min till stallet, om jag gasar. Det tar både tid och bensinpengar! Åh, jag vill inte vara såhär bitter :( men jag måste banne mig ibland!

<snip>

Fast de kanske ar radda att vara till besvar. Om de ringer och ber att fa traffa er och sedan lamnar det oppet for dig att bestamma nar var och hur kan det ju vara for att inte verka for patrangade ... och likasa kan de har problem att bjuda hem sig till dig. Det ar alltid lattare att be folk komma hem an att bjuda hem sig till andra. En av mina soners fruar gjorde det helt klart for mig nar jag (for sa har vi alltid gjort i min familj) sa att jag skulle kora forbi och foreslog att jag skulle komma forbi hos dem nar jag var i omradet.

Du kanske maste tala om for dem att det skulle fungera battre for dig om de kommer till dig istallet for att du aker dit.
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

De jobbar skift båda två så de vet ju att det är lättare för dem att veta när de är lediga och fråga mig då. Och jag tror faktiskt inte att farmor ens tänker att de skulle vara till besvär, hon är bekväm snarare. Hon säger gång på gång att de måste få fortsätta ses, men visar inte på annat sätt att de vill. När det tidigare dröjt för länge så har hon klagat istället för att vara aktiv. :(
Att komma förbi oanmält hos dem finns inte på kartan. Sånt gör man inte i deras familj. Men nä, den här helgen så avvaktar jag faktiskt och ser om de hör av sig. Jag kan inte driva alla relationer, och måste pausa lite.
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Nej nej nej vännen! Det är inte DIG jag blir sur på, det är hela situationen. Du är ju fantastisk! :love:

Vilken tur att jag inte lade ytterligare en sten på din redan tunga börda och tack :love: det värmer ska du veta :)

Jag tycker faktiskt att du har rätt att vara bitter och du måste inte driva alla relationer men försök att hålla bitterheten där den hör hemma så att den inte sprider sig likt spetälska över hela ditt jag och hela din familj. Ös ur dig och spy galla över dem här så att du kan lämna det sedan. Det är tyvärr lätt hänt att om man är bitter för en sak så blir man bitter över flera saker. Är du med på hur jag tänker?

Du är så fantastisk och jag hoppas att dina svärföräldrar faktiskt förstår det innan det är försent.

Kramar
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Jag är helt med på hur du tänker, och det är precis så jag gör! :D Ni och psykologen är mina ventiler :) Och träningen! Idag har jag svettats ut flera kg frustration tror jag :D Och ja, den här veckan tänker jag inte ta ansvar för deras relation, jag behöver vila från det.
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen. Du är så klok och så fantastisk :love: Det är jättebra utav dig att du klarar av att lägga saker och ting där det hör hemma. Det är verkligen inte alla som klarar det.
Fortsätt att spy ur dig all galla. Vi kan ta emot det :) och strunta i andras relationer ett tag nu som du har tänkt och njut av vårsolen istället.

Hur länge till får du fortsätta gå hos psykologen? Finns det någon möjlighet att kunna få gå fler gånger om du vill det? Kanske den BVC knutna psykologen kan hjälpa dig med ytterligare samtal om du känner att du skulle behöva det? Det berör ju Alice också menar jag. Eller kanske habiliteringen (eller vad heter det? Där du skulle få boendestödet ifrån?) kan hjälpa till med sådant? Jag tycker att det låter som så få gånger som du får gå hos psykologen för visst är det bara tio gånger eller har jag fattat fel?

Kramar!
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Det är 10 ggr ja, sen får jag betala själv, oavsett var jag söker mig. Ska byta BVC, har inget förtroende för dem sen sköterskan kallade Alice för "lilla älsklingen" :sneaky: Aningens oprofessionellt! Det är iaf 6e gången imorgon så jag har ju ett tag till iaf. Via neuro kan jag nog få kuratorsamtal om jag vill. Det kan jag ju på vc också men där har jag varit förr och då hade kuratorn pappas senaste bok på bordet. Även om hen inte visste att jag hade anknytning till författaren så kändes det sådär.

Vaddå vårsol? Visst, vi har plusgrader och vår i luften men nån sol ser vi inte röken av, hur mkt smhi än lovar att den ska komma! :mad: Jag hoppas att den vill visa sig imorgon när jag ska rida ut en sväng.

Imorgon ska Alice sova över hos kusinerna :love: eller ja, de bor två mil utanför stan så jag lär väl sova där jag också :D Men hon ska få sova i samma rum som bästa storkusinen, det kommer bara spruta lycka ur henne! :love:
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Jaha! Det var så det var. Men är det dyrt eller är det överkomligt som att gå till läkaren typ? Jag ska ju inte lägga mig i hur du gör men hade det hänt mig så hade inte tio samtal räckt på långa vägar :( Skönt att du har några gånger kvar iallafall. Du behöver ju inte bestämma dig för hur du ska göra ännu.

Jag förstår mycket väl att du inte vill gå till den kuratorn för det känns ju inte bra alls oavsett om hen vet vem du är eller inte.

I vilket fall så hoppas jag att det ordnar sig till det bästa :) Jag tror att det kan vara bra att ha någon att ösa ur sig till för hur bra buke än är så är det vissa saker man inte vill skriva öppet.

Förstår att du tänker byta vårdcentral. Någon måtta får det väl ändå vara :meh:

Åh! Jag tyckte att de sa att det skulle vara sol i hela landet :o Men du, då skickar jag lite sol till dig i morgon ;) Här har det varit soligt men ändå ganska kallt idag. Blåsigt och 4-6 plusgrader men fåglarna kvittrar att det är vår och då är det det :D
Så skönt att det torkar upp för till och med min uppgrusade hage har varit under all kritik det senaste. Hade sambon varit hemma så hade jag kunnat ta hem ett lass grus men jag kan inte köra lastarn och han är i Norge och jobbar så det hade inte varit någon ide att få hem ett lass när jag ändå inte kan sprida ut det men redan nu i eftermiddag hade det torkat upp så mycket att man kan gå torrskodd genom hela hagen. Så skönt!

Åh vad spännande :D Storkusiner är bara så bäst! De kan få sina småkusiner att sluta med blöja och allt möjligt häftigt! Fråga bara mina barns kusiner ;)
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Jag vet inte riktigt vad psykologen kostar. Enligt hemsidan så gäller frikort och remiss från läkare, men då måste jag ju skaffa en sån... Du får gärna kolla om du vill, googla på vinna psykoterapi.

Psykologen höll iaf med om att jag får vara bitter och att det banne mig brister i uppfostran för man säger inte så som farmor sa. Och nej, jag ska inte låta det gå ut över Alice relation med farmor och farfar, men jag måste inte heller bära den själv, det är helt ok att pausa och lägga över lite ansvar på dem.

Övernattningen gick bra! Alice hade lite svårt att somna och vaknade tidigare än vanligt så det blir nog en tidig kväll ikväll, men det gör inte så mkt för jag har en riktigt trött dag idag. Började helfart shakes igår så jag börjar komma in i ketos nu vilket gör mig tröttare utöver min vanliga trötthet som kommer då och då. Hade tänkt gå ner på gymmet och träna kondition idag men jag struntar i det och håller mig hemma istället. Har fyllt i en massa papper i ansökan om bostadsbidrag på fm så hjärnan har gjort sitt nu :D
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Enligt hemsidan http://vinnapsykoterapi.se/ kostar det 150 kr/gång upp till frikort som är 1100 så det är ju inte så fasligt dyrt då. En remiss kan du säkert få bara du ringer till den läkaren som har sjukskrivit dig :)

Ja det är självklart att du får vara bitter. Det verkar som om det här med sociala koder inte är hennes starka sida precis...

Vad kul att övernattningen gick bra :) Det är alltid spännande att sova över när man är liten.

Du är duktig du som klarar av att enbart äta shakes. Det hade jag aldrig klarat. Man behöver inte ens gå på shakes för att bli helt trött i huvudet utav att fylla i försäkringskassans papper. Finns det något krångligare?
Då hoppas jag att ni båda sover gott nu. Jag har också haft en tuff dag. Jag har varit på mässan på Göteborg horse show så jag är total slut nu och ska strax ta sängen och hoppas att jag får sova mååånga timmar.
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Jag får testa att ringa läkaren. :)

*kl*
Blev barnfri ikväll, Alice skickade hem mig från mormor för hon skulle minsann sova där ensam! Jag vet att det är jättebra att hon vill det men ikväll var det jobbigt. Är fortfarande trött och dagens träning var vidrigt jobbig så jag hade behövt hennes energi... Men men, ska försöka sova nu så får vi se vad morgondagen har att erbjuda!
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Ja prova iallafall annars får du väl be om ett besök om läkaren inte tycker att hon kan skicka en remiss på det hon har att gå på i journalen.

Vilken härlig och otroligt kunnig terapeut det verkar vara där på Vinna psykoterapi :) Det känns verkligen som en helrätt terapeut :)

Din lilla dotter verkar vara en helt fantastisk trygg liten människa :love: Vilken lycka att ha en mamma som förstår hur enormt viktigt det är att få skapa en egen relation med mor/farföräldrarna även om jag fullkomligt förstår att det var jobbigt att lämna henne där just då.

Hoppas att du kan njuta av din barnfria tid framöver så att det inte bara känns jobbigt. Jag minns hur fruktansvärt jobbigt jag tyckte att det var i början när jag jobbade varannan helg och pga mina arbetstider så var det enklast och bäst för barnen att de sov över hos mormor eller farmor. Den tiden jag var ledig mellan passen grät jag mig igenom för att jag saknade dem så. När jag väl hade vant mig så hände det att jag istället längtade till den barnfria helgen för att bara få vara jag och inte enbart mamma. Det är ju lite tabu att känna så men så var det för oavsett hur otroligt mycket jag älskar mina barn så kan det vara bra att vara ifrån dem också ibland. Man blir helt enkelt en bättre mamma när man har fått ladda batterierna. Bara en sådan sak som att få sitta ner en hel måltid ;)
Du behöver ju tid för dig själv också då och då och kunna göra vad du vill och göra saker som barn faktiskt inte kan följa med på.

Hoppas att du fick sova gott hela natten :)
 
Senast ändrad:
Sv: Den värsta mardrömmen...

Det där med att sova gott var ju en överdrift :banghead: Och ungkotten ville sova där i natt igen. Det fick hon inte för mig :D Nån måtta får det vara för mammahjärtat! ;) Dessutom tror jag att mormor behövde lite paus också. Men så småningom ska jag väl lära mig att uppskatta barnfri tid också, typ när hon är tonåring så att jag är allmänt less på henne :p

Och ja, hon är fantastisk på ett enkelt sätt terapeuten. Jag mår bättre varje gång jag varit där, även om det tar på krafterna också.

*kl*
Idag hade vi först massor av planer, som vi sen struntade i när jag varit i stallet, och istället roade vi oss med lite utelek tills Alice blev för blöt och kall. Det finns en "liten" vattenpöl på skolgården som ligger granne med mormor och morfars hus. Alice kallar den för Stora Dammen (från Dinosaurietåget).
1507139_10152329730690712_1073765024_n.jpg


Imorgon ska vi göra ingenting :D Inte mer än att fixa lite med nya bilen som mormor köpte idag. Vet inte än vem av oss som ska köra den men den ska ju iaf ha en barnstol till A insatt och så måste vi göra plats för den i garaget. Om två veckor kör vi ner till Skåne över helgen. Främst ska vi ju träffa min syster och kusinerna och köra hem möbler, men några Bukefalister ska jag minsann se till att hinna med också. Några som jag träffar alldeles för sällan! :love:
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Haha ja det tar ett tag att vänja sig men så länge som till tonåren tror jag inte att det tar. Då behöver hon ju dig supermycket igen så då har hon nog inte tid att sova över hos mor och farföräldrarna :p Då drar ju kompisarna också så då slits hon snarare mellan behovet av att vara med dig och behovet av att vara med kompisarna.

Hoppas att du får sova bättre inatt.

Det ser så härligt ut att plaska i vattenpölen och jag håller med henne om att det är en damm. Jag hade velat göra henne sällskap :D
När min dotter var någonstans runt fyra år så hade jag köpt en regnoverall till henne och när hon skulle använda den på dagis första gången efter ett ordentligt regn så sa jag till henne att nu skulle hon iallafall inte bli blöt ända in. När jag hämtade henne på dagis den eftermiddagen så kom hon lycklig springande och sa, -mamma jag klarade det! Jag blev blöt ända in ändå! Då hade busungen lagt sig ner och "simmat" i en stor vattenpöl :laugh:

Så underbart att terapeuten är så bra. Det gör så mycket hur personkemin stämmer mellan klient och terapeut och det faktum att hon verkar väldigt kunnig gör ju att hon förmodligen kan lotsa sin klient rätt i virrvarret av tankar.

Vad roligt med en ny bil! Det blir en ordentlig tur till Skåne ifrån Uppsala! Jag önskar att vi hann med att träffas med men jag förstår att rutten är upplagd sedan länge. Det vore så roligt att få prata bort några timmar med dig :love:
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Vad skönt att ni boat in er lite nu.
Jag längtar tills flyttlådorna jag just nu packar byts ut mot att vi boat in oss i vårt nya hem ;).

Jag håller med TinyWiny om att om detta hänt mig hade 10 psykologbesök inte räckt på långa vägar, så jag hålelr med om att det är en mycket bra idé att kolla om du kan få möjlighet till lite fler besök. Speciellt om du känner att det underlättar för dig.

Tycker inte heller du ska behöva bära upp relationen med svärföräldrarna, och det är okej att pausa. Om jag känner dig rätt kommer du inte heller låta det gå FÖR lång tid även om de inte skulle vara så aktiva. Eftersom du även om de är lite plumpa, klantiga och du blir oerhört trött på dem så tror jag att när du kommer ikapp dig själv lite så kommer du ändå vilja att de får träffa det som finns kvar av deras son.
Just nu tycker jag däremot att du kan ta en liten paus, och hör de av sig under tiden så är det ju riktigt bra.

Jag tror du kommer lära dig att tycka om den barnfria tiden, men att det kanske går sakta framåt och bit för bit eftersom det är just när man är ensam som de jobbiga tankarna har en förmåga att hinna ikapp.

Jag imponeras och inspireras återigen av hur du hela tiden verkar stå stadigt med fötterna på jorden :love:
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Det blev inte så mycket bättre sömn... Min duktiga tjej sov ju hela natten i egen säng! :love: Men jag vaknade titt som tätt och undrade var hon var ;)

Åh, barn är ju underbara! Nånstans bland mina bilder på fb finns en bild där Alice simmar i en pöl också :D

Och jag hade så himla gärna träffat dig också! :love: Däremot så tror jag inte att mormor och Alice är lika pigga på nån sån avstickare ;) Det kommer bli långa bilresor ändå, hem ska vi ju dra släp dessutom... Sist vi gjorde en sån resa var A fortfarande liten och ammade så det blir verkligen en utmaning. Men bra träning inför den långa flygresan sen! :)

Cattis - Ni har ju precis flyttat! Ert lugn kommer :) Och nu kan du väl köra hit en sväng vettja? ;)

Vissa gånger hos psykologen känns det som att jag inte har något att prata om, ändå så försvinner tiden på ett kick! Fascinerande.

Den barnfria tiden är inte jobbig för att jag tänker, utan mest för att jag inte gillar att vara ensam :p Hade vi inte bott en trappa upp hade jag nog skaffat katt! Men jag kommer nog lära mig att njuta, det funkar ju dagtid när hon är på dagis så det måste ju gå kvällstid också tycker man ;)

Och du vännen, jag är minst lika impad av dig som tagit dig igenom ett tufft år och nu börjar blicka framåt :)

*kl*
Vet ni, inte ett ljud från farmor och farfar sen de var här förra lördagen... Det känns lite som "I told you so..."

Och är det någon som vill komma och baka med mig i slutet av mars? Vi ska ha kalas sista mars (söndagen) och dagen innan har jag både hästen själv och ska volontära på barnklädesloppis hela förmiddagen. Det känns nästan som att jag borde börja baka redan nu och stoppa i frysen!
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Vart är det ni ska resa och när? :)

Jag hade gärna (!) kommit och bakat men bor ju så långt ifrån dig :(
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 407
Senast: jemeni
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 496
Senast: alazzi
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 340
Senast: Cocos
·
Kropp & Själ Hej! För några veckor sedan gick min - alldeles, alldeles för unga - mamma bort helt oväntat i en massiv hjärnblödning. Jag hade pratat...
2
Svar
20
· Visningar
2 821
Senast: Pipleksak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp