Den värsta mardrömmen...

Sv: Den värsta mardrömmen...

DU är fantastisk, vet du det? Alla som stöttar mig genom den här tråden, men ffa du min vän, du stärker och lyfter mig! :love:

Alice var på dagis idag igen utan problem. Nu laddar vi inför en skånehelg där det varnas för kallt och snöblask :( Jag hade tänkt ta med sambons kamera och börja öva med den, men om det inte är nåt fint väder är det ju inte lika kul.

Var hos psykologen idag igen, nu har jag bara två ggr kvar så vi tar två veckor till nästa gång. Det känns som att jag/vi har bra koll på känslorna och samtalen handlar mindre och mindre om sambon. Kanske kan behovet uppstå senare igen, men då får jag ta tag i det då istället.

Jag kan inte riktigt fatta att om två veckor förbereder jag Alice födelsedagsmorgon, och om tre veckor somnar jag i en hotellsäng på Gran Canaria! :o Tiden springer iväg, och jag mår faktiskt bra ju. Får jag göra det? Ibland känns det som att omgivningen tycker att jag måste må dåligt. Länge. Det vill jag inte göra! Jag vill må bra!

Vet inte hur många här som läser min blogg men där citerade jag Ison & Filles senaste singel här om dagen, Länge leve vi heter den.

Det där är mitt nya motto. Jag ska gå rak i ryggen och vara stolt över att jag tar mig vidare och mår bra. Jag är den bästa mamman som Alice kan ha, jag ska ge henne alla möjligheter jag kan till att bli en fantastisk människa, och jag ska älska livet! :)

Vad glad jag blir att det jag skriver gör att du mår lite bättre :) Det värmer verkligen :love: och att få veta att det jag skriver spelar roll gör mig verkligen glad :)

Skönt att Alice mår bra igen och kunde gå till dagis som vanligt.

Men vad tråkigt att det ska bli så dåligt väder! Här ska det bli något liknande också tyvärr. Hoppas att ni får roligt iallafall :)

Vad skönt att det känns bra även fast gångerna börjar ta slut. Det kunde ju lika gärna känts tvärtom. Skulle du känna behovet senare så vet du ju var en bra psykolog finns och bara det är ju väldigt skönt. Att veta att det finns en utväg liksom som faktiskt har hjälpt tidigare.

Vad härligt det låter både med födelsedag (det är ju så mysigt och så mycket förväntan när de är små :love:) och med att ni snart är på Gran Canaria! Jag tycker att det låter helt underbart och självklart har du rätt att må bra! Ingen absolut ingen ska komma och säga till dig hur du ska må någonsin. Om omgivningen tycker något så är det deras problem. Inte ditt. Du får aldrig någonsin börja göra det till ditt problem. Lova det. Det kommer alltid finnas människor som försöker lägga över sina egna negativa känslor på en men försök att se det för vad det faktiskt är. Det är deras känslor, inte dina.
Du om någon förtjänar verkligen att få börja resa dig igen och känna att du faktiskt mår ganska bra trots allt. De som säger något annat har egna problem som de bör ta hand om istället för att förpesta tillvaron omkring sig.

Jag tycker också att du ska vara stolt över att du tar dig vidare. Att du och Alice skapar det liv tillsammans som ni vill leva. Jag tycker att du är så fantastisk som har kunnat ta hand om Alice hela tiden och har kunnat se till hennes bästa mitt i din egen sorg. Visst har du haft stöttning men det är du som har gjort jobbet och du har verkligen gjort det förbannat bra! Du är verkligen den bästa Mamman Alice någonsin kan få och hon kommer en dag vara väldigt stolt över dig hur du hanterade alltihopa. Jag kommer alltid ha kvar bilden på näthinnan på det fantastiskt vackra blomsterarrangemanget där eran hjärtan håller i varandra. Det är precis så ni kommer klara det här. Genom att ni håller i varandra. Det kommer komma dagar då Alice har många frågor och då vet jag att du kommer ha styrkan att kunna svara ärligt på dem och du kommer kunna visa henne vilket underbart liv ni faktiskt har skapat tillsammans. Istället för att bli bitter vilket är lätt att bli när man drabbas så hårt så har du valt att leva. Du har valt att gå vidare i livet och jag är så stolt över dig för det. Istället för att gräva ner dig så grävde du upp dig. Hur du har kämpat kan nog ingen av oss förstå men jag är så glad att du valde livet och glädjen. Du väljer att gå vidare med ryggen rak och då kommer du också att lyckas ge din lilla flicka hela världen.

Det där att våga, att ta för sig, det börjar redan när de är små. Istället för att begränsa och hindra sina barn ifrån att upptäcka så uppmuntrar man det istället. Att få klättra högre och högre upp i trädet är det som får barnet att en dag våga ta språnget ut i världen. Att hjälpa sina barn och träna med dem i det som är svårt för dem så att de vågar ge sig på saker även om de är svåra för att de vet att de har övervunnit svårigheter förut.

Att våga ge sina barn världen oavsett hur ont det gör i mammahjärtat när de far iväg ut i världen som frön ifrån en överblommad maskros. Det är då när man står där med hjärtat så överfullt av vördnad och kärlek inför livet och sina barn som man inser vilken skillnad det gör vilken barndom man får. Jag är så glad att din lilla Alice kommer få den möjligheten. Hon kommer våga kasta sig ut en dag när hon är redo för det för med en så fantastisk Mamma som hon har så kan det inte bli något annat. För det där starka bandet, det kommer alltid att finnas kvar.
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Återigen - du borde vara terapeut! :love:

*kl*
Skåneresan började jättebra. "Nya" bilen startade inte :banghead: Så det fanns inte annat att göra än att packa över allt i mammas Honda och puttra ner. Alice skötte sig toppenbra! I södertälje frågade hon om vi var framme snart :D men efter lunch i Sillekrog så köpte jag lite godis och väckte liv i en gammal billek - kyrkgodis! Dvs om man ser en kyrka så får man en godis :) Då höll hon sig sysselsatt, + med iPaden såklart. Hon sov ett tag också. Mamma körde till ~Värnamo, sen körde jag sista biten.
Efter en hel del tjafs med en liten som inte ville somna och då missa tid med sina kusiner så har nu lugnet lagt sig. Alice sover och jag sitter med datorn i sovrummet. Har hunnit med en hundpromenad och soffhäng också. Det var skönt att gå på¨en promenad med syrran och rensa luften lite från sånt där som hon inte vill fråga med barn i närheten. Nu kan vi bara ha det trevligt resten av helgen :)

Förresten, på vägen ner såg vi en bil som såg riktigt trevlig ut (är fortfarande inne på en ny till mig också) så jag googlade lite och efter att ha läst på så insåg jag att den nog är en ganska vettig bil för mig. Gick in på blocket och kollade och se på fan, det finns en på en bilfirma i Uppsala! :o Det måste ju vara ett tecken att vi borde åka och provköra den! Visst, den är lite dyrare än vad vi tänkt, och den är röd (jag tycker inte om röda bilar :D) men ändå, tecken är ju tecken ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Den värsta mardrömmen...

Jopp! Är och hälsar på syster i Furulund :) Ska en sväng till Ystad på söndag också om inget oförutsett händer.
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Tack :) Om du visste vad jag ibland önskar att jag skulle kunnat vara det. Eller kanske inte just terapeut men iallafall jobba med utsatta barn, ungdomar och deras familjer på något vis som jag tror på. Jag hade velat ha mitt egna behandlingshem på något sätt.

Hoppas ni får en jättetrevlig helg i Skåne. "Din" bil kanske dyker upp i rätt färg också om du har tur :)
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

*kl*
Hemma! Och Alice är nog världens snällaste treåring att åka bil med :love: Förutom när hon biter mig i fingrarna dvs :sneaky: Helgen har iaf varit toppentrevlig och Alice ville inte alls åka hem. Jag har verkligen kunnat slappna av och släppa internet till stor del, och det allra bästa - jag har läst! Äntligen orkar jag läsa! Mycket och länge. Min mormor hälsar och säger förlåt försvann nu på fyra dagar, utan problem. (Go teamElsa! :love:) Jag är så otroligt glad att jag hittat tillbaka till läsningen, för det är det bästa som finns. Och att spela mahjong, det gjorde vi också där nere :)

Förresten så ringde farmor i lördags. Första gången på tre veckor. Och hon var alldeles förvånad över att vi var i Skåne, det hade hon inte koll på. Men jag VET att jag sa det till farfar när han var och lämnade barnstolarna. Så där har jag inte missat nåt i alla fall.

När vi kom hem nu så väntade post till Alice :) Jag vill också vara medlem i Barnens Djungel på Coop och få födelsedagspresent!!
1795482_10152367913300712_61021362_n.jpg
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Åh vilken härlig present :D Jag skulle inte ha nåt emot det jag heller.

Verkar som ni haft det riktigt trevligt på turen.

Antar att boken var bra? Jag köpte den på bokrean men har inte läst den än.
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Den är fantastisk! :love: Men jag är ju ett Backman-fan och har läst bloggen i några år nu så jag är nog lite partisk ;) Men han blandar glädje och sorg så enormt fantastiskt vackert så att jag ville både skratta och gråta tillslut.

Och det är ju en nedrans tur att jag får ta del av den där presenten iaf ;)
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Det låter som att den här helgen var precis vad ni behövde :)

Vilken härlig present Alice fick! Ett halvt kilo godis är ju inte fy skam precis :d

Vad underbart att du har kunnat läsa igen. Att kunna få läsa är verkligen fantastiskt! Jag saknar det så enormt mycket. Jag klarar inte av att koncentrera mig tillräckligt :( Därför är jag extra glad för din skull just eftersom jag vet hur mycket man kan sakna det :)
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

*kl*
En vecka sen jag skrev här sist, och det är nog ffa för att jag är lite stressad och då stänger hjärnan av och blir näst intill apatisk. Jag gör det jag måste, stallet funkar bra, men alla måsten hemma blir för mycket och då får jag inget alls gjort :( Och så får jag dåligt samvete för det när jag bara sitter i soffan. Men, igår och idag var mamma över och supportade så att jag fick en del praktiska saker gjorda. Nu har jag bara lite kvar, men det är full rulle varje dag också! Schemat för kommande dagar:
Onsdag - tandläkare med Alice, psykolog, hitta badkläder på stan, träning
Torsdag - Alice födelsedag!, treårskoll BVC, födelsedagsmiddag, årsmöte BRF
Fredag - bakning & kalasförberedelser, träning, stall, förköp på barnloppis
Lördag - volontär på barnloppis 8:30-14. Egentligen stall också men har bara barnvakt till 16 så det får jag lösa på annat sätt.
Söndag - Födelsedagskalas med sambons familj
Måndag & tisdag - packa, tvätta, förbereda, träna, stall
Onsdag - SEMESTER!!

Så, det är inte så konstigt att jag blir stressad, men jag måste lära mig att hantera det istället för att bli apatisk...

För övrigt så är Alice en treåring i kubik! Det är gråt och skrik och förtvivlan, blandat med självsäkerhet och stortjejsduktighet. Mamman blir alldeles matt ;)
 
Sv: Den värsta mardrömmen...

Hoppas att du och Alice har haft en underbar dag idag och att ni har fått fira henne riktigt mycket :)

Jag hoppas att hennes testperiod snart lugnar ner sig och att ni kan mötas mer och mer istället för att det blir bråk. De vill ju så otroligt mycket i den åldern och de vill verkligen allting själva och det blir så mycket ilska att ta hand om när det inte går som de har tänkt sig. Det är nu ni lägger grunden för att hon ska lära sig ta hand om sina känslor och våga låta sig känna sina känslor. Att våga vara både arg, ledsen och besviken och framförallt glad och lycklig och våga känna känslorna fullt ut och att alltid veta att de som står en nära hjälper en att reda ut tillvaron när man inte klarar det själv utan att för den sakens skull ta över men att det alltid finns en tröstande famn i närheten när livet blir övermäktigt. Det är inte enkelt att vara liten men med ramar man kan studsa emot utan att ramarna brister blir livet så mycket enklare att leva. Det gäller ju alla men framförallt i de här utvecklingshoppen.

Har du pratat med rehab något mer om boendestöd? Känner du att du skulle ha nytta av det så tycker jag att du ska söka det. Känner du sedan att du inte behöver det längre så är det ju bara att säga upp det igen.

Kramar
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 052
Senast: jemeni
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 271
Senast: alazzi
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 298
Senast: Cocos
·
Kropp & Själ Hej! För några veckor sedan gick min - alldeles, alldeles för unga - mamma bort helt oväntat i en massiv hjärnblödning. Jag hade pratat...
2
Svar
20
· Visningar
2 815
Senast: Pipleksak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp