Det där med ensamhetsträning...

Jag ger märgben från Citygross, ganska små ben med massor av märg, mumsmums tycker Alice! Lämnar ben även som man inte "ska" det pga skaderisken. Resonerar så att det är bättre hon tuggar märgben än på köksstolarna. :)
 
Nu har jag precis lämnat henne ca 4½ minut, när jag gick till tvättstugan. Låste dörren och filmade för att se hur det gick.
Hon skällde inte! Hon reste sig inte från sängen! Visst ryckte det i öronen när jag låste och det tog bara ca 30 sekunder innan hon lyfte huvudet, gäspade några gånger och sedan fortsatte ha huvudet lyft, så helt bekväm är hon inte med det MEN hon var ändå tillräckligt avslappnad för att kunna ligga helt stilla. Det går åt rätt håll :D
 
Absolut! och tack för påminnelsen ;) När jag la mig en liten stund på sängen nu för att prata i telefon så hoppade hon upp, la sig bredvid mig och strimlade en kartongbit (hon har massor av kartonger som hon får strimla). Tvivlar på att det var något som bara "råkade" bli då utan tolkade det som om hon tog ut viss frustration på kartongen ändå. Om en timme ska jag hämta in tvätten, men det går på 2 min. Ska se till att bara gå ut, låsa, låsa upp och gå in igen några gånger ikväll också, för att påminna henne om att det inte är konstigt att jag låser dörren ibland.
 
Personligen Rekomenderar jag varmt dom flesta actionkameror dom finns på marknaden. Själv har jag en förkärlek för gopro.
Jätte smidigt att sätta upp eller till och med fästa i hundens halsband ( om dom inte har något emot det ) För se / höra vad dom hittar på. Dom nyare modellerna har ju wifi och grejer så då kan man komma åt dem via mobilen tillexempel. Jätte smidigt vid just ensamhets träning och man vill se vad vovven gör / tar vägen.

Annars bra jobbat folk! =)
 
Det där kommer ju gå jättebra, bara man tränar både korta och långa stunder, och har i bakhuvudet att alltid låsa.

Min Saluki-skrutt har inga problem med att jag går, han har lärt sig att jag kommer tillbaka. Dessutom har han ju sällskap av min vuxna hund. Men han har haft en tendens att bli rastlös. Då springer han lite fram och tillbaka, slappnar inte av, och tuggar på någon vägg (eftersom jag tagit bort allt annat jag inte vill att han ska tugga på). Nu verkar det problemet vara löst, med begränsat område så han inte får upp farten, och tuggisar (tidigare har han haft leksaker att tugga på, men tröttnat). Har varit lite tveksam att lämna hundarna hemma med tuggben, eftersom min vuxna vaktar rätt bra, men efter att jag provat ett par gånger med kamera igång, och sett att han bara säger till när lill-skrutten försöker ta hans ben, så känns det tryggt.

Nu tränar vi båda korta och långa stunder, med precis samma förberedelser, och det går jättebra. :)
 
Insåg när jag läste denna tråden att jag nog borde försöka hacka på här och på så sätt försöka få ihop motivation att ta itu med mitt projekt, som ylar som en stuken gris så fort jag lämnar henne själv inne, räcker att hon inte får vara i sam a rum som mig för att det ska stressas(vandrar) runt en massa...
Men i bilen går det att lämna henne utan ett ljud, förutom om hon ser en anledning att vakta bilen fast då brukar jag hålla med henne om att det finns en anledning att berätta att hon är där. Så där har jag ju bevisat för mig själv att det är träningen hemma som brister...

/Camilla
 
Började kvällen med att vara elaka matten som upplyste Frieda om att hon fick att lägga sig i korgen i köket fast jag satt i soffan i vardagsrummet där hon inte ser mig. Med envishet så var det till slut en hund som låg i korgen och sov när jag tjuvkikade in :)

/Camilla
 
Jag upptäckte för sent att adaptilen var slut hemma och katastrofen var ett faktum. Har haft en ylande hund hemma i tre dagar, under den veckan då jag har som mest jobb på hela sommaren!! Upptäckte detta på torsdagen och jobbar morgon och kväll fre-lör-sön. FML och stackars Alice!! Har spelat in henne och det blir värre för varje gång :cry:
Jag HOPPAS att beställningen från animail kommer på måndag! Jobbar inte igen förrän nästa helg och vill kunna ha jobbat med Alice tills dess, och att adaptilen hunnit verka.
Ångesten. Tänk om vi är tillbaka på ruta 1! (Det är vi inte men det känns så.)
Imorgon förmiddag blir sista passet hon behöver bara ensam. Stackars hund. :(
 
Jag upptäckte för sent att adaptilen var slut hemma och katastrofen var ett faktum. Har haft en ylande hund hemma i tre dagar, under den veckan då jag har som mest jobb på hela sommaren!! Upptäckte detta på torsdagen och jobbar morgon och kväll fre-lör-sön. FML och stackars Alice!! Har spelat in henne och det blir värre för varje gång :cry:
Jag HOPPAS att beställningen från animail kommer på måndag! Jobbar inte igen förrän nästa helg och vill kunna ha jobbat med Alice tills dess, och att adaptilen hunnit verka.
Ångesten. Tänk om vi är tillbaka på ruta 1! (Det är vi inte men det känns så.)
Imorgon förmiddag blir sista passet hon behöver bara ensam. Stackars hund. :(

Men fy :( Du har ingen som lite akut kan rycka in som hundvakt imorgon?
 
@Red_Chili Gick upp kl 5 imorse och hämtade hem en pruttfull sambo - bara så Alice inte skulle behöva vara ensam. Väldigt skönt, och värt! Kan nu jobba i lugn och ro utan ångest.
Sambon tyckte jag var så fin som hämtade honom inne i stan (1,7 mil). Jag kunde låta bli att berätta att det inte var för hans skull :p

Jag känner inga andra än min sambo och hans familj här nere så hundvakt gick inte. Vi bor ju rätt långt ut och min svägerska har precis fått barn.. Men löste det med att tvinga hem husse. (Som hade varit på årliga grisfesten med fotbollslaget) Han kommer inte göra många knop idag :p
 
@GardenAngel Nu ser jag att du redan beställt på internet, men Adaptil finns ju att få tag på hos de flesta apotek (i alla fall här). Om man inte har nära till någon djuraffär alltså. :)

Hoppas det löser sig för er!
 
@Lavender Djuraffären här stängde förra månaden :( och det finns inte på något av apoteken, jag har kollat. Närmast är att köpa i Malmö, men D kostar det nästan dubbelt så mycket som på nätet!! Fast, hade jag vetat att det skulle bli sån skillnad utan adaptilen hade jag åkt till Malmö ändå..
 
@GardenAngel Jaha, du råkar inte bo i Svedala?

Nä, alla apotek har ju inte djurtillbehör, men de flesta här (jag bor själv i Malmö) har. De brukar vara billigare än i djurbutikerna faktiskt, men nätet är fortfarande billigast. Håller tummarna för att den droppar ner i brevlådan imorgon. :)
 
@Lavender Nej bor mellan Trelleborg och Skurup. Har ungefär lika långt till Malmö/Ystad/Svedala. Apoteken har djurtillbehör här, men inte adaptil.. :( men vad kan man förvänta sig i metropolen Trellehulla?
Jaa hoppas det med!
 
Hmm, börjar undra om någon bytt ut mitt stressmonster :P
Var tvungen att lämna henne själv kvar inne både igår och idag när jag gick ut och gjorde saker där hon inte kunde vara med.
Tyst när jag lämnar, några skall(gissar att hon vaktade huset) när jag kommer tillbaka men tyst igen så fort hon insåg att det bara var jag där ute, och möte mig visserligen vid dörren men glad/pigg, men lugn och inga tecken på stress inne, inga tuggade grejer inte ens något som var runt burit.
Hmm, undrar verkligen vad som hänt här för inte är det mitt jobb som gör att hon funkar, eller så är det det då hon överlag stressar mycket mindre under hela vardagen än vad hon gjort.

/Camilla
 
Blöh, jag kom av mig rejält med ensamhetsträningen när jag var hundvakt. Idiotiskt nog, eftersom hunden jag var hundvakt åt absolut gick att lämna. Jag hade ju bara kunnat fortsätta träningen ändå? Gjorde jag det? Icke!

Hur som helst, nu försöker jag sparka igång mig själv igen. Har några dagar i rad nu gått ut, låst dörren, låst upp och gått in igen. Inte många gånger, men någon gång per dag. Aysu har varit i sängen när jag gått och varit i sängen när jag kommit tillbaka. Visst, hon har rest sig någon gång, bytt viloställning osv och är nog inte helt cool med att jag går, men trots öppen sovrumsdörr har hon alltså inte sprungit ut i hallen för att kolla efter mig eller liknande, något som absolut är positivt! Nu ska jag bara se till att fortsätta träna. Någon gång varje dag SKA jag träna. Inga undantag what so ever. Inte några "Vi ska snart gå ut, jag struntar i träningen nu". Det får vara någon måtta på hur mycket jag slarvar med det här.

Hur går det för er andra förresten? @ch791022 och @GardenAngel
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 250
Senast: Migo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 264
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 168
  • Artikel
Dagbok Det var Fredrik som skulle komma, för tvätt och städ idag. Men Fredrik blev till Lena... Hon öppnade dörren först och ringde på sen...
Svar
3
· Visningar
589
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp