Det där med ensamhetsträning...

Red_Chili

Trådstartare
Ja, i teorin är jag proffs på att ensamhetsträna hundar ;) Ändå sitter jag här och känner att flertalet frågetecken ploppar upp i skallen när det gäller Aysus ensamhetsträning.

Hon bryr sig inte om ifall hon ser mig eller inte. Hon kan ligga ensam instängd i ett rum i några timmar utan att bry sig. Vet hon att någon är i samma bostad som henne så är hon lugn och avslappnad.
Däremot när hon hör att dörren blir låst...

Jag har spelat in ljudet av dörrklockan och dörren som blir låst/upplåst. Det har spelats upp för henne så mycket att hon inte längre bryr sig om det.

Däremot när jag ensamhetstränar henne och går ut så är hon inte avslappnad OM jag låser dörren. Går jag ut till tvättstugan eller slänger en soppåse så lämnar jag ofta olåst och hon är till synes helt lugn då, säkert för att hon vet att jag kommer tillbaka snabbt. Det tänkte jag inte på häromdagen utan lämnade henne en kvart med låst dörr och när jag kom tillbaka så ylade hon för full hals så att det hördes ut i trapphuset...

Idag filmade jag henne och lämnade henne med låst dörr ca 3 min. Så fort dörren låstes så la hon sig närmare ytterdörren (stannade dock kvar i soffan) och tittade mot den. Efter en liten stund började hon titta mot fåglarna som flög förbi utanför fönstret, men började också gäspa en hel del. När jag kom in låg hon kvar i soffan och såg inte ut att bry sig nämnvärt.

Så, ska jag minska tiden ytterligare för att försöka komma tillbaka innan hon gäspar eller ska jag fortsätta med ca 3 min och hoppas att hon blir tryggare ändå eftersom hon ändå var till synes lugn nu?

Sedan ska jag självfallet börja låsa dörren även när jag slänger soppåsar och går till tvättstugan, allt för att så ofta som möjligt ensamhetsträna riktigt ordentligt.

Mer tankar och idéer kring hur jag ska fortsätta?
 
Nu har jag slagit nytt rekord i hur många gånger man kan låsa en dörr på 10 min.

Jag gjorde helt enkelt så att jag lät Aysu stå i hallen och se när jag gick ut, låste, låste upp och kom in. Om och om och om igen för att avdramatisera hela grejen med att jag försvinner. Efter ca 5 minuter la hon sig ner på en matta och låg kvar när jag kom in igen, då tog jag en paus. Sedan fortsatte jag igen och då stod hon upp på nytt, men efter ytterligare 5 minuter gick hon iväg till vardagsrummet och hoppade upp i soffan. När jag kom in igen så var hon kvar i soffan och då slutade jag.

Det känns som om jag borde fortsätta såhär ett tag, verkligen avdramatisera det här med dörren och att jag försvinner. Sedan ska jag vara klok nog att avsluta på riktigt första gången hon lägger sig nästa gång...
 
Så har jag testat att lämna henne ca 20 minuter utan att låsa dörren. (Jag behövde verkligen lämna henne den stunden och provade därför att lämna olåst). Reaktion hos Aysu? Ingen alls. Så ja, nu är jag ännu mer säker på att det inte är ensamheten i sig som är det jobbiga för henne, utan själva lämnandet och tron om att låst dörr innebär ensam i evigheter. Jag var dock duktig igår och låste dörren när jag bokade tvättid (som jag glömde bort sedan) och då reagerade hon inte heller.

Ska försöka tvätta imorgon när jag vaknat. Då blir det låst dörr när jag går ut. Känns dock som om jag borde fixa någon smartare anordning för att filma henne. Nu förstår hon ju att något är på gång när jag ställer upp mobilen riktad mot henne och dessutom, om jag ska filma med mobilen även i framtiden när hon bör kunna vara ensam längre stunder, då blir det omöjligt för grannar att nå mig vid behov...

Kan man köpa filmkamera med fjärrkontroll och ha den kopplad till mobilen så att man kan se i mobilen vad som händer? Det lär väl vara svindyrt i så fall, men jag hade verkligen uppskattat att ha något sådant vid ensamhetsträningen.
 
Jag tycker du verkar göra allt rätt! Visst la du ut filmen på Aysu på insta? Har för mig att jag sett den, och hon var ju hur cool som helst! Hur gör du med att lämna henne med aktiveringsleksaker (har för mig att du gav mig tips om lunga en gång :) )? Får hon något nu? Alice verkar ha genomskådat det och fattat att gotte betyder att man bli lämnad hemma = inte lika gott längre..

Hur ställer du dig till feromoner och sånt? Sen vi började med Adaptil så har vi märkt stor skillnad på Alice! (Eller jag inbillar mig det) Har en doftspridare i köket där hon är när hon är ensam och ensamträningen galopperar fram! Funderar på att köpa ett Adaptil halsband till henne och se om det kan hjälpa henne vid andra jobbiga situationer, som möten med nya människor, etc.
 
Kan man köpa filmkamera med fjärrkontroll och ha den kopplad till mobilen så att man kan se i mobilen vad som händer? Det lär väl vara svindyrt i så fall, men jag hade verkligen uppskattat att ha något sådant vid ensamhetsträningen.

Har du webkamera på datorn och den placerad på ett bra ställe och Skype på mobilen så kan du skajpa med henne.
 
@GardenAngel, jag ger ibland tex godis i toarulle när jag ska gå, det fungerar så länge hon tycker att det är kul att hålla på med toarullen, sedan tänker hon på att hon blivit lämnad. Kanske kan fungera för att göra ljudet av dörr som blir låst lite mindre provocerande, det kan vara värt att testa. Vad gäller Adaptil så har jag funderat på det, men visst är det så att man inte får ha använt det nära tävlingar? Nu är hon anmäld till några tävlingar, men när tävlingssäsongen är slut så kan jag ju köpa Adaptil om det inte löst sig då.

@Philosophia, jag har en webcam på min mammas laptop om inte annat. Den kan jag nog låna med och ställa i bokhyllan! Ska kika på det.
 
Vi filmade med datorn(Mac, inbyggd webbkamera). Sen kopplade min sambo den på nåt sätt till sin mobil så han kunde gå in och se hur det såg ut.
Tyvärr hände något med det programmet, så sen kunde vi inte kolla via mobilen längre.
 
När min hund var ung gillade han inte om han hörde mina fotsteg i trappen efter han lämnat så då fick han lite godis att syssla med. Om jag hunnit ut ur trappen innan han ätit upp godiset höll han sig lugn - om inte så började han skälla och yla.

Jag ger han fortfarande några godisbitar när jag går. Han får först sätta sig i sin bädd och så lägger jag ut lite godis i andra änden av hallen. Precis innan dörren stängs får han ett "Varsågod!". Tänker att för honom blir ju dörrlåsningen jättepositiv så det kanske funkar för Aysu också?

När han var yngre hade jag alltid igång en radio när han var ensam också.
 
Wohoo! Jag kan gå ut gå, låsa, gå i en liten cirkel utanför dörren, låsa upp, gå in. Allt utan att Aysu ens lyfter huvudet från sängen :D
Hon börjar nog tröttna lite på mitt ständiga rännande i dörren ;) Så ja, nu vet jag vad jag ska fortsätta med den här regniga tråkdagen.
 
Nu är jag igång igen. När jag började låg hon på min säng. Gick ut, låste, låste upp, gick in. Då stod hon i köket och tittade på mig. Gick ut igen, när jag kom in stod hon närmare hallen MEN innan jag gick ut en tredje gång så gick hon självmant och la sig på sängen och när jag kom in den tredje gången så låg hon kvar på sängen.
Sedan var jag dum nog att testa mer, gick ut och gick till porten, gick in igen, då stod hon åter igen i köket, så då blev det några snabba vändor ut-direkt in och så avslutade vi när hon åter igen lagt sig. Nästa gång SKA jag sluta så fort hon lägger sig och gör hon det redan första gången så ska jag bara gå ut en gång. Skärpning nu.
 
Det låter ju hur bra som helst detta!! HEJA ER!!
Jag hade Sleep talk-appen på på ipaden igår när jag var och handlade 35 minuter KNÄPPTYST hemma! Jobbar nu och bli borta 4-5h och har appen på. Mycket nervös över resultatet. Hon har varit ensam mer än så och det har gått bra, men grannarna (bor i parhus) sa att de hade hört henne yla, även om det inte stör dem. (Vi står ut med deras skällande labbe, så.) hade dock vädrat massor innan, så hoppas det var att adaptilen råkat vädras ut..! Så jag hoppas på tystnad nu också!!
 
Måste bara kapa din tråd lite @Red_Chili.
Kom hem från jobb nu. 79 inspelningar på 4,5h. Knuten som då uppstod i min mage alltså. Planen var att lyssna och se efter hur länge hon började pipa. Om det va 60 minuter skulle jag börja träna på 45 och successivt öka. (Jobbar inte morgon mer nu, knappt, så Alice kommer behöva inte vara ensam och vi kan träna.)

De 79 inspelningarna var av en hund som åt märgben, bäddade, hoppade upp och ner från bordet och spred ut alla våra skor över hela köksgolvet, men INTE ETT PIP! Victory!! Hurrahurrahurra!
Och detta är alltså hunden som började yla när jag gick på toa när jag fick henne! Hos sina tidigare ägare hade hon tuggat på trappan och dörrkarmarna i ren ångest, trots att hon hade sällskap av sin pappa. Lyckan och lättnaden är så stor nu!

Så HEJA er Ninni! Det kommer gå för er också!!
 
Vad skönt att det går bra för er!
Håller på och tragglar med vovves ensamhetsträning nu. Han är ju helst där vi är exakt hela tiden så vi har börjat med att vara hemma och stänga in honom i annat rum. Hade honom i sovrummet först men han blir jätteupprörd. Har dock kämpat på men inte tyckt att det verkar ge resultat. Igår så råkade jag stänga in honom i badrummet av misstag och han var helt tyst?! Så nu tränar vi där istället. Har bestämt att han skall stängas in där flera gånger om dagen och under den tiden så öppnar o stänger vi ytterdörren men är kvar inne i lägenheten än så länge och det är inte några långa stunder. Får se när vi kan avancera till att faktiskt gå utanför dörren en liten stund!

Han är ganska matglad och har märkt att om han har något riktigt gott så skiter han totalt i att stänger in i honom/öppnar o stänger ytterdörren. Har han något halvgott så reagerar han och lämnar det halvgoda. Ska vi ge något supergott varje gång vi lämnar då? Tips på supergott som räcker en stund? =)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 109
Senast: Migo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 881
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 153
  • Artikel
Dagbok Det var Fredrik som skulle komma, för tvätt och städ idag. Men Fredrik blev till Lena... Hon öppnade dörren först och ringde på sen...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp